Через війну «Укрзалізниця» зазнала збитків більше ніж на 100 млрд грн. Держава допомогла десятьма. Ще 11 млрд грн УЗ планує отримати від бізнесу. Хто і скількі заплатить?
Forbes Ukraine випустив новий номер журналу. Придбати його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням. У журналі: перший список найкращих роботодавців для ветеранів, список перспективних молодих українців «30 до 30», 40 компаній, які вийшли на іноземні ринки під час війни, історії Марії Берлінської, Всеволода Кожемяки та загалом майже два десятки текстів.
З 29 червня «Укрзалізниця» на 70% підвищила тарифи на перевезення вантажів. Про це вказується в телеграмі УЗ до своїх підрозділів від 28 червня, яка є в розпорядженні Forbes. Напередодні Міністерство інфраструктури підтримало пропозицію залізничників провести індексацію.
Від цього підвищення«Укрзалізниця» розраховує отримати до кінця 2022 року додатково 11,3 млрд грн – 13% минулорічного виторгу компанії.
Для бізнесу залізниця – майже безальтернативний перевізник, вона забезпечує до 50% українського експорту. Для залізниці вантажні перевезенння – основне джерело доходу, що зебезпечують можливість їхати під час війни. Чи дійдуть вони компромісу?
Як в УЗ пояснюють підвищення тарифів
Основний аргумент за підвищення від УЗ: без цього буде вкрай складно забезпечити безперебійність перевезень під час війни. «Основний дохід від вантажних перевезень впав більше ніж вдвічі, до 4–4,5 млрд грн на місяць, – говорив в інтервʼю Forbes голова правління УЗ Олександр Камишін. – Видатки настільки скоротити ми не можемо, оскільки суттєва частка – зарплатний фонд».
За березень – травень 2022 року УЗ перевезла 27,14 млн т вантажів, що на 65,3% менше, ніж за аналогічний період 2021 року.
«Водночас зросли ціни на дизельне пальне, а компанія здійснювала безкоштовні перевезення внутрішньо переміщених осіб, гуманітарної допомоги, а також воєних вантажів», – йдеться в листі-обґрунтуванні необхідності підвищення тарифів УЗ, яке є в розпорядженні Forbes.
Із листа виходить, що УЗ потребує 108 млрд грн на відновення пошкодженої внаслідок обстрілів інфраструктури: зруйновано 6300 км залізничного полотна і 42 мости.
Тому в компанії планують направити додатково 4,6 млрд грн на відновлення інфраструктури і рухомого складу, а також 3,4 млрд грн на закупівлю дизпалива.
Зараз частково витрати УЗ компенсує держава. З початку війни на рахунки компанії було спрямовано 10 млрд грн, повідомив міністр інфраструктури Олександр Кубраков. «Але суто державної підтримки вже недостатньо», – написав він.
Завдяки підвищенню тарифів фінансовий стан «Укрзалізниці» буде стабілізовано, сподівається міністр.
За підрахунками УЗ, підвищення тарифів дозволить компанії збільшити дохід в 2022 році на 13,5%, до 94,9 млрд грн (порівняно з попереднім планом на поточний рік). Компанія розраховує за підсумками 2022 року отримати чистий прибуток у розмірі 7,5 млрд грн замість раніше очікуваного чистого збитку в 3,7 млрд грн.
Хто постраждає?
Підвищення тарифів, звісно, стане ударом для виробників руди, сталі та зерна, вважає керівник аналітичного департаменту інвесткомпанії Concorde Capital Олександр Паращій. «Укрзалізниця» несе велике навантаження і має право перекласти частину витрат на споживачів. Але, мабуть, це не найбільш вдалий момент», – каже він.
Найбільше від підвищення тарифів постраждає SCM Ріната Ахметова, оскільки на частку його підприємств припадає майже 30% усіх вантажів, які перевозяться залізницею.
За підрахунками Forbes, вони будуть змушені додатково сплатити УЗ близько $100 млн. Це збігається з прогнозом самої УЗ. Компанія сподівається додатково заробити за рахунок перевезення руди, вугілля (ці дві позиції – головні вантажі SCM, які возить УЗ), цементу, вапняка і мінеральних добрив – 4,4 млрд грн.
29 червня «Метінвест» заявив, що з 1 липня призупиняє видобуток на двох гірничо-збагачувальних комбінатах у Кривому Розі (Інгулецькому ГЗК і спільному підприємстві «Південний ГЗК») та скорочує роботу «Каметсталі» в Кам’янському до однієї домни. З середини липня також буде призупинено видобуток на Північному ГЗК.
Чи є це відповіддю на підвищення тарифів УЗ? «Метінвест» прямо не вказує, що призупиняє роботу своїх ГЗК внаслідок підвищення вантажних тарифів. Одним із головних чинників у компанії називають «зміни у логістиці гірничо-металургійного комплексу та велику вартість перевезень до кінцевого споживача».
Раніше компанія відправляла на експорт 100% готової продукції через порти, які наразі заблоковані російською армією. Тепер «Метінвест» відправляє продукцію безальтернативно залізницею. «Логістичні витрати зросли в декілька разів проти довоєнного часу», – вказують у «Метінвесті», не розкриваючи конкретних цифр здорожчання.
«З 29 червня здорожчання транспортних витрат територією України для продукції «АрселорМіттал Кривий Ріг» становитиме понад 45%», – говорить фінансовий директор «АрселорМіттал Кривий Ріг» Сергій Плічко. Це, за його словами, ставить під загрозу плани підприємства з відновлення виробництва та може призвести до повної зупинки експорту залізорудної сировини на європейські ринки з серпня 2022 року.
«За останні три місяці ціни на металопродукцію, яку випускає АМКР, знизилися більше ніж на $300/т, на залізорудний концентрат – більше ніж на $40/т, – говорить Плічко. – На жаль, до негативної кон’юнктури ринку, ризиків, пов’язаних з військовими діями на території України, тотальних переглядів логістичних маршрутів, також додаються внутрішні фактори, а саме значне підвищення тарифів УЗ».
Не тільки металурги
Додатково 2,2 млрд грн УЗ планує отримати від вантажовідправників зерна, лісу, коксу і темних нафтопродуктів. 1,5 млрд грн – від перевезення світлих нафтопродуктів, чорних металів і їх брухту, автомобілів.
Основне навантаження візьмуть на себе аграрії. Якщо рік тому фермер отримував за своє зерно $220–250/т, то зараз вдвічі меньше, розповідає членкиня наглядової ради агрокомпанії «Агро-Регіон» Катерина Рибаченко. Після підвищення тарифів на 70% фермеру залишиться вже менше $100/т, що не перекриє витрат на виробництво. «Це змусить багатьох припинити виробництво, зафіксувавши свої збитки», – говорить Рибаченко. Собівартість вирощування 1 т кукурудзи, за її даними, становить $170/т.
Індексація тарифів на перевезення суттєво не вплине на загальні логістичні витрати експортерів, каже заступник директора департаменту комерційної роботи УЗ Валерій Ткачов. Наприклад, із загальних логістичних витрат у $150-180 на перевезення однієї тони зерна з України до, наприклад, румунських портів на тарифи УЗ по території України припадає від $7 до $35. Решта – це послуги перевезення іноземними залізницями, перевалка на кордоні, послуги за користування вагонами, додає він. Підвищення тарифів УЗ на 70% призведе до незначного подорожчання логістики лише приблизно на $6,5-6,9/т, прогнозує Валерій Ткачов.


26 вересня на Форумі «Енергія бізнесу» Forbes збирає регуляторів і лідерів бізнесу. Мета заходу — обговорити проблеми і знайти рішення, які дозволять зробити українську енергетику дешевою, рясною та стійкою. Встигніть купити квиток!
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.