«Укрзалізниця» розраховує отримати 11 млрд грн від підняття вантажних тарифів. Майже половину заплатять Ахметов і аграрії. Які наслідки для бізнесу /Shutterstock
Категорія
Картина дня
Дата

«Укрзалізниця» розраховує отримати 11 млрд грн від підняття вантажних тарифів. Майже половину заплатять Ахметов і аграрії. Які наслідки для бізнесу

4 хв читання

Shutterstock

Через війну «Укрзалізниця» зазнала збитків більше ніж на 100 млрд грн. Держава допомогла десятьма. Ще 11 млрд грн УЗ планує отримати від бізнесу. Хто і скількі заплатить?

⚡️Ексклюзивно: спікер на форумі «Енергія бізнесу» – Деніел Єрґін, віце-голова S&P Global, письменник та лауреат Пулітцерівської премії. Він автор бестселерів про енергетику та світову економіку, зокрема «The Prize» і «The New Map». Вже 9 жовтня зустрінемося. 

Долучайтеся до форуму!

З 29 червня «Укрзалізниця» на 70% підвищила тарифи на перевезення вантажів. Про це вказується в телеграмі УЗ до своїх підрозділів від 28 червня, яка є в розпорядженні Forbes. Напередодні Міністерство інфраструктури підтримало пропозицію залізничників провести індексацію. 

Від цього підвищення«Укрзалізниця» розраховує отримати до кінця 2022 року додатково 11,3 млрд грн – 13% минулорічного виторгу компанії.

Для бізнесу залізниця – майже безальтернативний перевізник, вона забезпечує до 50% українського експорту. Для залізниці вантажні перевезенння – основне джерело доходу, що зебезпечують можливість їхати під час війни. Чи дійдуть вони компромісу?

Як в УЗ пояснюють підвищення тарифів

Основний аргумент за підвищення від УЗ: без цього буде вкрай складно забезпечити безперебійність перевезень під час війни. «Основний дохід від вантажних перевезень впав більше ніж вдвічі, до 4–4,5 млрд грн на місяць, – говорив в інтервʼю Forbes голова правління УЗ Олександр Камишін. – Видатки настільки скоротити ми не можемо, оскільки суттєва частка – зарплатний фонд».

За березень – травень 2022 року УЗ перевезла 27,14 млн т вантажів, що на 65,3% менше, ніж за аналогічний період 2021 року.

«Водночас зросли ціни на дизельне пальне, а компанія здійснювала безкоштовні перевезення внутрішньо переміщених осіб, гуманітарної допомоги, а також воєних вантажів», – йдеться в листі-обґрунтуванні необхідності підвищення тарифів УЗ, яке є в розпорядженні Forbes.

Із листа виходить, що УЗ потребує 108 млрд грн на відновення пошкодженої внаслідок обстрілів інфраструктури: зруйновано 6300 км залізничного полотна і 42 мости.

Тому в компанії планують направити додатково 4,6 млрд грн на відновлення інфраструктури і рухомого складу, а також 3,4 млрд грн на закупівлю дизпалива.

Зараз частково витрати УЗ компенсує держава. З початку війни на рахунки компанії було спрямовано 10 млрд грн, повідомив міністр інфраструктури Олександр Кубраков. «Але суто державної підтримки вже недостатньо», – написав він.

Завдяки підвищенню тарифів фінансовий стан «Укрзалізниці» буде стабілізовано, сподівається міністр.

За підрахунками УЗ, підвищення тарифів дозволить компанії збільшити дохід в 2022 році на 13,5%, до 94,9 млрд грн (порівняно з попереднім планом на поточний рік). Компанія розраховує за підсумками 2022 року отримати чистий прибуток у розмірі 7,5 млрд грн замість раніше очікуваного чистого збитку в 3,7 млрд грн.

«Укрзалізниця» розраховує отримати 11 млрд грн від підняття вантажних тарифів. Майже половину заплатять Ахметов і аграрії. Які наслідки для бізнесу /Фото 1

Хто постраждає?

Підвищення тарифів, звісно, стане ударом для виробників руди, сталі та зерна, вважає керівник аналітичного департаменту інвесткомпанії Concorde Capital Олександр Паращій. «Укрзалізниця» несе велике навантаження і має право перекласти частину витрат на споживачів. Але, мабуть, це не найбільш вдалий момент», – каже він.

Найбільше від підвищення тарифів постраждає SCM Ріната Ахметова, оскільки на частку його підприємств припадає майже 30% усіх вантажів, які перевозяться залізницею. 

За підрахунками Forbes, вони будуть змушені додатково сплатити УЗ близько $100 млн. Це збігається з прогнозом самої УЗ. Компанія сподівається додатково заробити за рахунок перевезення руди, вугілля (ці дві позиції – головні вантажі SCM, які возить УЗ), цементу, вапняка і мінеральних добрив – 4,4 млрд грн. 

29 червня «Метінвест» заявив, що з 1 липня призупиняє видобуток на двох гірничо-збагачувальних комбінатах у Кривому Розі (Інгулецькому ГЗК і спільному підприємстві «Південний ГЗК») та скорочує роботу «Каметсталі» в Кам’янському до однієї домни. З середини липня також буде призупинено видобуток на Північному ГЗК. 

Чи є це відповіддю на підвищення тарифів УЗ? «Метінвест» прямо не вказує, що призупиняє роботу своїх ГЗК внаслідок підвищення вантажних тарифів. Одним із головних чинників у компанії називають «зміни у логістиці гірничо-металургійного комплексу та велику вартість перевезень до кінцевого споживача».  

Раніше компанія відправляла на експорт 100% готової продукції через порти, які наразі заблоковані російською армією. Тепер «Метінвест» відправляє продукцію безальтернативно залізницею. «Логістичні витрати зросли в декілька разів проти довоєнного часу», – вказують у «Метінвесті», не розкриваючи конкретних цифр здорожчання.

«З 29 червня здорожчання транспортних витрат територією України для продукції «АрселорМіттал Кривий Ріг» становитиме понад 45%», – говорить фінансовий директор «АрселорМіттал Кривий Ріг» Сергій Плічко. Це, за його словами, ставить під загрозу плани підприємства з відновлення виробництва та може призвести до повної зупинки експорту залізорудної сировини на європейські ринки з серпня 2022 року.

«За останні три місяці ціни на металопродукцію, яку випускає АМКР, знизилися більше ніж на $300/т, на залізорудний концентрат – більше ніж на $40/т, – говорить Плічко. – На жаль, до негативної кон’юнктури ринку, ризиків, пов’язаних з військовими діями на території України, тотальних переглядів логістичних маршрутів, також додаються внутрішні фактори, а саме значне підвищення тарифів УЗ».

Не тільки металурги

Додатково 2,2 млрд грн УЗ планує отримати від вантажовідправників зерна, лісу, коксу і темних нафтопродуктів. 1,5 млрд грн – від перевезення світлих нафтопродуктів, чорних металів і їх брухту, автомобілів.

Основне навантаження візьмуть на себе аграрії. Якщо рік тому фермер отримував за своє зерно $220–250/т, то зараз вдвічі меньше, розповідає членкиня наглядової ради агрокомпанії «Агро-Регіон» Катерина Рибаченко. Після підвищення тарифів на 70% фермеру залишиться вже менше $100/т, що не перекриє витрат на виробництво. «Це змусить багатьох припинити виробництво, зафіксувавши свої збитки», – говорить Рибаченко. Собівартість вирощування 1 т кукурудзи, за її даними, становить $170/т.

Індексація тарифів на перевезення суттєво не вплине на загальні логістичні витрати експортерів, каже заступник директора департаменту комерційної роботи УЗ Валерій Ткачов. Наприклад, із загальних логістичних витрат у $150-180 на перевезення однієї тони зерна з України до, наприклад, румунських портів на тарифи УЗ по території України припадає від $7 до $35. Решта – це послуги перевезення іноземними залізницями, перевалка на кордоні, послуги за користування вагонами, додає він. Підвищення тарифів УЗ на 70% призведе до незначного подорожчання логістики лише приблизно на $6,5-6,9/т, прогнозує Валерій Ткачов.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд