Скільки грошей відібрали у кума Володимира Путіна, залишивши його без нафтопроводу
Вищий антикорупційний суд 23 лютого заарештував українську частину магістрального нафтопроводу "Самара-Західний напрямок", повідомило Національне антикорупційне бюро. Нафтопровід, по якому йшли поставки дизельного палива з Росії та Білорусії в Україну, належить компанії "ПрикарпатЗахідтранс". Її формальні власники — білоруський бізнесмен Микола Воробей і громадянин Німеччини Анатолій Шефер, неформальним власником "труби" учасники ринку вважають Віктора Медведчука.
Дизельне паливо в Україні в основному імпортне. Тільки 14% виробляють українські заводи. За даними «Консалтингової групи А-95», Україна імпортувала у 2020 році 6,3 млн т дизеля. Котирування цінового агентства Argus на це паливо коливалися у цей період в межах $ 380-400/т. Загальний обсяг ринку — $2,4-2,5 млрд. "У 2016-му році, на піку своєї роботи, трубопровід забезпечував близько 40% українського ринку", — говорить народний депутат Андрій Герус. З того часу ситуація змінилася: минулого року через "трубу Медведчука" в Україну було завезено 660 000 т, тобто 10,5% всього імпорту.
На кожній тонні палива, яке поставляється по цій трубі, її власник заробляє близько $35, говорить інформоване джерело у Нафтогазі. Таким чином, прибуток компанії "ПрикарпатЗахідтранс" за 2020 рік міг скласти $21,8 млн.
Перший удар по цьому бізнесу було завдано відразу після приходу до влади Володимира Зеленського. У серпні 2019 року Кабмін Олексія Гончарука увів мита на трубопровідний імпорт дизеля, а в серпні 2020-го підвищив їх і продовжив їхню дію. У 2019-му постачання дизеля через цю трубу впали на третину до 1,2 млн т, а у 2020-му — на 45%. У середині лютого 2021-го, після введення РНБО санкцій проти Віктора Медведчука, постачання палива по трубі були припинені. "Потік цього продукту не зупиниться, він просто поїде залізницею", — прогнозує директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.
Детективи Національного антикорупційного бюро ведуть розслідування по захопленню майна «ПрикарпатЗахідтранс» із 2017-го року. "Серйозні речі люблять тишу", — пояснює прес-секретар НАБУ Оксана Митницька те, що про це стало відомо тільки зараз. Офіційне формулювання — "за фактом привласнення майна посадовими особами компанії «ПрикарпатЗахідтранс» разом із службовими особами держави Україна, службовими особами Російської Федерації". У березні 2020-го НАБУ просило регулятора на ринку енергетики НКРЕКП перевірити законність видачі ліцензії «ПрикарпатЗахідтранс». Комісія вирішила, що ліцензія видана незаконно. Компанія намагалася це оскаржити, але програла суди.
11 лютого НАБУ повідомило про підозру заступниці директора Українського державного НДІ азотної промисловості (УкрДІАП) (її ім'я не розкривається через презумпцію невинності). За версією слідства, саме завдяки її експертному висновку в 2017 році суд у Рівненській області передав нафтопровід з державної у приватну власність.
На сайті "ПрикарпатЗахідтранс" намір правоохоронців повернути майно державі називають "рейдерським захопленням" і спробою "більшовицької націоналізації". Сам Віктор Медведчук також заперечує свою причетність до компанії.
Фінансовий удар по Медведчуку його кум навряд чи залишить непоміченим. «Цілком можливий варіант, коли росіяни, а за ними й білоруси, вигадають підставу для припинення імпорту дизеля», — вважає директор трейдингової компанії "Прайм" Дмитро Леушкін. На фоні посівної, яка наближається, й очікуваного підвищеного попиту на дизель з боку аграрії, це може викликати сплеск цін на паливо.
Ще один важливий актив «ПрикарпатЗахідтранс» — 129 000 т палива у самій трубі. Компанія оцінює його митну вартість у 1,5 млрд грн. Паливо належить трейдерам, а, щоб його не вкрали, за майном компанії догляне державна "Укртранснафта". Подальшу долю активу вирішить Агентство з пошуку і управління активами (АРМА).
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.