Конфлікти забирають дорогоцінний час, енергію та перешкоджають продуктивності бізнесу. Розгляд справи в суді також не є гарантією сприятливого результату для обох сторін. Закон України «Про медіацію» дає можливість сторонам врегульовувати спори, не звертаючись до суду, з найменшими ризиками й витратами
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Закон України «Про медіацію» закріпив на законодавчому рівні можливість застосовувати процедуру медіації.
Цей Закон дозволив вирішувати шляхом медіації будь-які конфлікти, які виникають у цивільних, сімейних, трудових, господарських, адміністративних правовідносинах. А також у справах про адміністративні правопорушення та в кримінальних провадженнях із метою примирення потерпілого з підозрюваним (обвинуваченим).
Сторони зможуть у будь-який час звернутися до медіатора – як до звернення до суду, так і під час судового розгляду справи або на етапі виконання судового рішення. Йдеться про суди, третейські суди та міжнародний комерційний арбітраж. Проведення медіації не впливатиме на перебіг позовної давності.
Звернення до медіації відбувається за взаємною згодою сторін. Ніхто не може примусити сторони брати участь у медіації, на відміну від судового розгляду.
Важливою новелою Закону є гарантія конфіденційності процесу. Вся інформація, яка стала відома під час підготовки та проведення медіації, є даними з обмеженим доступом. Медіатор не може бути допитаний як свідок у справі щодо інформації, яка стала йому відома під час медіації.
Законом визначено основні принципи та загальну регламентацію процедури від її ініціювання до моменту припинення, права та обов’язки медіатора та сторін медіації, а також вимоги до медіатора.
Важливою нормою Закону є положення щодо відповідальності медіатора, зокрема за недотримання норм професійної етики.
Прикінцевими та перехідними положеннями Закону пропонується внести низку змін до законодавчих актів України. Наприклад, положення щодо можливості повернення 60% сплаченого судового збору у разі успішного проведення медіації щодо спору, який є предметом розгляду в суді, та можливості зупинити провадження в справі у зв’язку з проведенням медіації.
Хто може бути медіатором
Набути статус медіатора зможе будь-яка фізична особа, яка пройшла в освітніх закладах України або за кордоном базову підготовку медіатора обсягом не менше 90 годин навчання (у тому числі не менше 45 годин практики). Ці вимоги не поширюються на медіаторів, які до набрання чинності Закону вже здійснюють діяльність та отримали акредитацію медіатора, що підтверджується сертифікатами.
Медіатор не може суміщати функцію медіатора з функцією іншого учасника медіації в одному конфлікті або бути представником сторін у досудовому чи судовому провадженні в тому самому спорі, в якому він є медіатором.
Медіатор не є тим, хто приймає рішення, а лише допомагає знайти варіанти вирішення ситуації.
Як новий Закон допоможе бізнесу ефективніше вирішувати спори
Медіація є гнучким процесом, в якому порядок, тривалість та кількість зустрічей залежить від бажання сторін врегулювати конфлікт. Сторони, звернувшись до цієї процедури, можуть самостійно визначати час та місце зустрічей.
Медіація зазвичай завершується протягом одного дня, рідше – кількох тижнів, оскільки звернення до медіації є добровільною згодою обох сторін. Отже, вони зацікавлені у врегулюванні спору в максимально короткі строки.
В порівнянні з судовим та арбітражним процесами, медіація є значно дешевшим способом врегулювання спору, навіть коли в її процесі беруть участь адвокати сторін, оскільки її тривалість менша.
Медіація є конфіденційним процесом. У той же час будь-яка особа може бути присутньою в процесі розгляду справи в суді та ознайомитися із судовим рішенням у відкритому реєстрі.
Процедура медіації знижує ризики завдання шкоди репутації підприємця. Незалежно від того, яке рішення буде досягнуто в процесі медіації, воно є конфіденційним і ніхто за межами угоди не знатиме про існування та вирішення спору.
Підприємці зможуть використовувати цей інструмент для збереження ділових стосунків чи мінімізації ризиків появи спорів у майбутньому.
Рішення, досягнуте при зверненні до медіації, завжди ґрунтується на компромісі та задовольняє інтереси обох сторін, а отже, буде належно виконуватися.
У підсумку
При звернені до процедури медіації підприємці зможуть очікувати на економію часу, гнучкий процес, конфіденційність та заощадження коштів.
Окрім того, законодавче закріплення медіації дозволить знизити навантаження на судову систему та скоротити строки розгляду справ у суді.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.