Україна повинна перемогти Росію заради свого існування. Що для цього має зробити український бізнес?
Оформлюйте передплату на 6 номерів Forbes Ukraine зі змістовними інтерв’ю, рейтингами та аналітикою, тепер зі знижкою 50%.
Для перемоги Україні потрібна сильна, успішна армія. Але для цього необхідно, щоб економіка працювала. Армії необхідні оснащення, продукти й послуги, зарплати. В країні має бути налагоджено логістику, ланцюги поставок, баланс попиту та пропозиції, доступ до капіталу й ліквідність. Наразі все це не в найкращому стані.
22 березня компанія Gradus на замовлення KSE опитала власників і топменеджерів українських компаній. Результати: 55% бізнесів тимчасово припинили роботу або зменшили операції до мінімуму; 3% закрились назавжди; 13% компаній працюють без значних змін. І лише 18% підприємств мають максимальну кількість замовлень на наступний місяць. Кожна третя компанія вже не має змоги виплачувати зарплати.
Висновок: майже дві третини бізнесів повинні будуть змінитися.
Розділімо економіку на три типи. Перший – економіка передової: в тих містах, де тривають активні бойові дії. Економіка тут ставатиме дедалі «мобілізованішою». Військово-цивільні адміністрації розроблятимуть продуктові плани, супроводжуватимуть постачання, закупівлі, будуть основним замовником послуг. По суті, це планова економіка воєнного часу.
Другий – це економіка міст, де немає бойових дій, але є ризик наближення російських військ. Бізнес у таких містах продовжить працювати, але навряд чи інвестуватиме в розвиток. Саме тут повинен вступити уряд. Влада може надати гарантії та фінансову ліквідність; кредити, які можна буде не виплачувати, якщо воєнна ситуація зміниться; гарантувати, що продукти буде куплено, а клієнти заплатять за отримані послуги чи товари; допомагати з критичним постачанням товарів.
Третій тип – області, які далеко від передової. Там багато переселенців. Вони створюють тиск на економічну інфраструктуру. Але вони також створюють можливості. Вони генерують додатковий попит на продукти та послуги, а також можуть працювати. Ці території безпечні для інвестицій і розвитку бізнесу. За певної підтримки уряду мають шанс на зростання. Діючі підприємства з інших територій можуть переїхати сюди. Підприємці можуть скористатися додатковим попитом від переселенців або потребами економіки воєнного часу і відкрити тут новий бізнес.
Якщо знайшли себе на цій економічній мапі воєнної України, то час дати відповідь на головне питання. Найважливіше завдання власника бізнесу – забезпечити виживання бізнесу. Але спершу треба чесно відповісти собі, чи можливо це. Ваш бізнес виробляє потрібні у воєнний час продукти чи послуги, можете змінити, щоб виробляв?
Якщо ні, то подумайте про закриття бізнесу й переведення людей, ресурсів та технологій в інші, більш потрібні, сфери. Всі зможуть рухатися далі.
Якщо впевнені, що ви потрібні й втримаєтеся на плаву, то раджу пройти чек-лист.
- Чи варто перевозити свій бізнес на безпечнішу територію? – Залежить від обставин кожної конкретної компанії.
- Чи є у вас гроші, щоб виплачувати зарплати? – Це нормально урізати зарплатню або зменшити до мінімальної. 46% компаній уже це зробили. Але вкрай важливо відверто говорити зі співробітниками про те, чого їм варто очікувати. Люди повинні розуміти: шукати нову роботу чи вони можуть залишитися і не хвилюватися.
- Звільнити людей, якщо вони не потрібні? – Краще підштовхнути їх у бік здобуття нових навичок і оплатити час навчання. Якщо вони вирішили не використовувати можливість, у вас буде моральне право звільнити їх під час війни.
- Чи варто платити постачальникам, виконувати довоєнні замовлення? – Так, якщо це не загрожує виживанню вашого бізнесу. Будьте відвертими з партнерами, пріоритизуйте свої зобовʼязання, виконуйте ті, які можете, коли можете. Етична поведінка під час війни – це чудова інвестиція, яка повернеться вам сторицею, але, звісно, вам треба вижити. Але вижити потрібно, не зраджуючи етичних принципів.
- Чи є можливості для інновацій, можете пристосувати послуги, виробництво для більш необхідних зараз продуктів? – Звʼяжіться з ключовими клієнтами, партнерами, постачальниками та знайдіть спосіб бути корисними для них у новій реальності.
І головне – починайте працювати. Це ваш обовʼязок перед державою і суспільством – бути новаторами, пристосовуватися, долати перешкоди і підтримувати ваш бізнес. І, можливо, ваші співробітники потраплять до тих 3%, які зазначили, що після початку війни їхня зарплата зросла.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.