Категорія
Компанії
Дата

Як українському бізнесу пристосуватися до війни. Розмірковує Тимофій Милованов

Україна повинна перемогти Росію заради свого існування. Що для цього має зробити український бізнес?

Для перемоги Україні потрібна сильна, успішна армія. Але для цього необхідно, щоб економіка працювала. Армії необхідні оснащення, продукти й послуги, зарплати. В країні має бути налагоджено логістику, ланцюги поставок, баланс попиту та пропозиції, доступ до капіталу й ліквідність. Наразі все це не в найкращому стані.

22 березня компанія Gradus на замовлення KSE опитала власників і топменеджерів українських компаній. Результати: 55% бізнесів тимчасово припинили роботу або зменшили операції до мінімуму; 3% закрились назавжди; 13% компаній працюють без значних змін. І лише 18% підприємств мають максимальну кількість замовлень на наступний місяць. Кожна третя компанія вже не має змоги виплачувати зарплати.

Висновок: майже дві третини бізнесів повинні будуть змінитися.

Розділімо економіку на три типи. Перший – економіка передової: в тих містах, де тривають активні бойові дії. Економіка тут ставатиме дедалі «мобілізованішою». Військово-цивільні адміністрації розроблятимуть продуктові плани, супроводжуватимуть постачання, закупівлі, будуть основним замовником послуг. По суті, це планова економіка воєнного часу. 

Другий – це економіка міст, де немає бойових дій, але є ризик наближення російських військ. Бізнес у таких містах продовжить працювати, але навряд чи інвестуватиме в розвиток. Саме тут повинен вступити уряд. Влада може надати гарантії та фінансову ліквідність; кредити, які можна буде не виплачувати, якщо воєнна ситуація зміниться; гарантувати, що продукти буде куплено, а клієнти заплатять за отримані послуги чи товари; допомагати з критичним постачанням товарів.

Третій тип – області, які далеко від передової. Там багато переселенців. Вони створюють тиск на економічну інфраструктуру. Але вони також створюють можливості. Вони генерують додатковий попит на продукти та послуги, а також можуть працювати. Ці території безпечні для інвестицій і розвитку бізнесу. За певної підтримки уряду мають шанс на зростання. Діючі підприємства з інших територій можуть переїхати сюди. Підприємці можуть скористатися додатковим попитом від переселенців або потребами економіки воєнного часу і відкрити тут новий бізнес.

Якщо знайшли себе на цій економічній мапі воєнної України, то час дати відповідь на головне питання. Найважливіше завдання власника бізнесу – забезпечити виживання бізнесу. Але спершу треба чесно відповісти собі, чи можливо це. Ваш бізнес виробляє потрібні у воєнний час продукти чи послуги, можете змінити, щоб виробляв?

Якщо ні, то подумайте про закриття бізнесу й переведення людей, ресурсів та технологій в інші, більш потрібні, сфери. Всі зможуть рухатися далі.

Якщо впевнені, що ви потрібні й втримаєтеся на плаву, то раджу пройти чек-лист.

  • Чи варто перевозити свій бізнес на безпечнішу територію? – Залежить від обставин кожної конкретної компанії.
  • Чи є у вас гроші, щоб виплачувати зарплати? – Це нормально урізати зарплатню або зменшити до мінімальної. 46% компаній уже це зробили. Але вкрай важливо відверто говорити зі співробітниками про те, чого їм варто очікувати. Люди повинні розуміти: шукати нову роботу чи вони можуть залишитися і не хвилюватися.
  • Звільнити людей, якщо вони не потрібні? – Краще підштовхнути їх у бік здобуття нових навичок і оплатити час навчання. Якщо вони вирішили не використовувати можливість, у вас буде моральне право звільнити їх під час війни.
  • Чи варто платити постачальникам, виконувати довоєнні замовлення? – Так, якщо це не загрожує виживанню вашого бізнесу. Будьте відвертими з партнерами, пріоритизуйте свої зобовʼязання, виконуйте ті, які можете, коли можете. Етична поведінка під час війни – це чудова інвестиція, яка повернеться вам сторицею, але, звісно, вам треба вижити. Але вижити потрібно, не зраджуючи етичних принципів.
  • Чи є можливості для інновацій, можете пристосувати послуги, виробництво для більш необхідних зараз продуктів? – Звʼяжіться з ключовими клієнтами, партнерами, постачальниками та знайдіть спосіб бути корисними для них у новій реальності.

І головне – починайте працювати. Це ваш обовʼязок перед державою і суспільством – бути новаторами, пристосовуватися, долати перешкоди і підтримувати ваш бізнес. І, можливо, ваші співробітники потраплять до тих 3%, які зазначили, що після початку війни їхня зарплата зросла.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Катерині Рещук – [email protected]