Українське виробництво кормів для домашніх тварин «Кормотех» – частина сімейного бізнесу львівських підприємців Олени та Ростислава Вовків. Останній – не новачок у ангельських інвестиціях. Навіщо йому ще й внутрішнє «венчурне крило» – фонд Kormotech Ventures
⚡️ Лише 3 дні! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.
«Нам дедалі важче стає сприймати швидкі інновації», – каже співзасновник і CEO «Кормотеху» Ростислав Вовк, 43. Двадцятирічний виробник кормів для домашніх тварин експортує продукцію до чотирьох десятків країн – від Великої Британії до Чилі. У 2022 році, попри втрату 15% закордонного бізнесу через вихід із Білорусі, компанія наростила виторг до $124 млн. Мінуси? Тривалий цикл прийняття рішень.
У вересні 2023-го компанія запустила Kormotech Ventures – внутрішній венчурний підрозділ, що інвестуватиме у технологічні стартапи. Чек – до $100 000, фокус – на знайомій індустрії догляду за тваринами. Перша угода вже закрита. «Кормотех» придбав контрольний пакет Rocketo, молодого литовського виробника органічних кормів, у якого спершу вклався сам Вовк. Про те, навіщо великій компанії венчурні інвестиції та як це допоможе влити свіжу кров у бізнес, редакторка Forbes поговорила з Вовком і головою Kormotech Ventures й керівником американського напрямку «Кормотех» Ярославом Хромʼяком, 37.
Інтерв’ю було скорочене і відредаговане для ясності
Ростиславе, ви – досить активний ангельський інвестор. Наприклад, вклали $100 000 у проєкт із розшифрування голосових заміток Senstone, €350 000 – у виробництво органічної їжі для собак Rocketo і $400 000 – у міжнародну базу даних домашніх тварин Animal ID. Навіщо «Кормотеху» власний венчурний підрозділ?
Ростислав Вовк: Не можу вважати себе супервідомим інвестором, у мене всього чотири інвестиції. Я ще пробую (посміхається).
«Кормотех» – наш основний бізнес, що займається виробництвом, продажем, створенням брендів харчування для домашніх тварин. І нам дедалі важче стає сприймати швидкі інновації. Нам досить важко оцінювати або виконувати проєкти, що мають набагато вищий або супервисокий ступінь невизначеності. Адже завжди є наші основні бренди, продажі, «Клуб 4 лапи», на які припадає увесь фокус.
І з якоюсь ідеєю досить важко пройти «сито» нашої громіздкої групи топменеджменту. Завжди починається оцінка ризиків, виявляється, що нам сьогодні більше треба захиститися від конкурентів у Румунії, і так далі.
Ідеї періодично залітають, якщо щось сильно торкає мене чи Ярослава (Ярослав Хромʼяк, голова підрозділу Kormotech Ventures, – Forbes), ми пробуємо їх просувати. Але зрештою Ярослав запропонував впорядкувати усі ці бізнес-процеси, щоб не втрачати купу людей і не забувати про майбутнє. Бо ми постійно повинні створювати нові так звані знаки питання, які потім стануть зірками, а ті – коровами згідно матриці Boston Consulting Group.
Ідея – створити підрозділ, куди і наші внутрішні, і зовнішні інноватори й підприємці зможуть звернутися з ідеєю. Це одна частина роботи. Друга – цей підрозділ управлятиме вже існуючими нашими венчурними інвестиціями. Ми почали з Rocketo. Animal ID та інші ми туди ще не заводимо, потрібно побудувати увесь бізнес-процес. Це ціль до кінця цього року, можливо, початку наступного.
Ключове питання в тому, що велика компанія живе трошки іншими метриками й KPI. Ми говоримо про EBITDA, прораховане зростання, здобування ринків, побудову брендів. У стартапах усе трошки інакше, там не намалюєш бізнес-план на 30 років і не підеш із ним в ЄБРР.
Якщо сформулювати одним реченням, у чому головна ідея Kormotech Ventures? Адже виглядає, що це не класичний венчур, що шукає заробітку на стартапах, що потужно зростають.
Ми хочемо бути на гребені інновацій, щоб мати змогу створювати або купувати продукти, що будуть новими для всього ринку. Це ключова річ, що поділяється на три підцілі. По-перше, нам треба оптимізувати всі наші венчурні проекти, щоб розуміти, як ми там працюємо та що можемо поєднати. Друге – оперативно дізнавалися про всі інновації, що є в світі. Хочемо мати «лієчку», в яку потраплятимуть нові ідеї. Ми обговорюватимемо їх і розумітимемо, куди рухається ринок і куди ми хочемо разом з тим ринком рухатися.
І не треба забувати про нові таланти. Мені дуже цікаво отримати нових людей, влити свіжу, інноваційну кров у компанію. У майбутньому ці стартапи будуть на певному етапі імплементуватися в основний бізнес «Кормотеху» разом із командами і талантами.
Поговоримо про цифри. А який у вас таргет по інвестиціях? На які чеки орієнтуєтеся, на яких умовах готові заходити у проєкти?
Ярослав Хромʼяк: Ми не зацікавлені у тому, щоб заходити на абсолютно ранніх етапах, плануємо інвестувати на стадіях pre-seed і seed. Фокус – суто на індустріях харчування та догляду для домашніх тварин. Очевидно, що ми хочемо допомагати не тільки грошима, а й експертизою компанії «Кормотех».
Передбачаємо, що сума інвестицій на етапі входу буде приблизно від $20 000 до $100 000. Знову ж таки, це повʼязано з тим, що на ранньому етапі такі порівняно невеликі суми дозволять нам отримувати значущу частку.
Але також передбачаємо, що доінвестовуватимемо більші суми у стартапи, що розвиватимуться в межах, передбачених KPI. Rocketo – яскравий приклад. Ми спочатку зайшли з міноритарним пакетом, а в результаті дійшло до інтеграції.
Який у вас план по інвестиціях на кінець 2023-го і 2024 рік?
Р.В.: Ми не ставимо за самоціль проінвестувати у певну кількість стартапів. Ми починаємо спілкуватися з потенційними компаніями, з потенційними інноваторами. Всередині компанії є венчурний комітет, куди входять Ярослав і ще кілька людей. Вони збиратимуться раз на місяць, розглядатимуть нові ідеї та вирішуватимуть: йдемо, не йдемо, цікаво, не цікаво і т.д.
Не виключаю, що наступного року це може бути нуль стартапів, а може бути два чи три. На мою думку, компанія без проблем може виділити на нові інвестиції $200 000 – 300 000 на рік.
Я.Х.: Ще важлива географія – у нас фокус на Америку та Європу, куди ми, звичайно, включаємо й Україну. На цих ринках у нас найбільше досвіду, тому там дійсно можемо допомагати, ділитися контактами, експертизою, бути реальними партнерами для стартапів.
Які саме технології вам цікаві? На перший погляд, pet care – вузька ніша. Але ж це може бути і софт, і хард, і біотех, і класичні корми та засоби догляду за домашніми тваринами.
Р.В.: Фокус на всьому, що зав’язано на співіснуванні тварини і людини. Зараз готові розглядати будь-які інвестиції: програмне забезпечення, виробництво інноваційної їжі для тварин, будь-що.
Очевидний, але не єдиний критерій – потенційна синергія із «Кормотехом». Але якщо компанія, наприклад, створює програмне забезпечення для полегшення співжиття тварини і людини, і на сьогодні природньої синергії ми не бачимо, все одно інвестуватимемо. Навіть якщо вона залишиться виключно портфельною інвестицією для заробітку.
Бізнес-метрики стартапу мають значення, чи важливіша технологія?
Я.Х.: На такому ранньому етапі метрики досить обмежені. Ми не можемо привʼязувати суто до показників росту, але хочемо бачити, що компанія розуміє юніт-економіку. Навіть якщо сьогодні її немає, то як то цього досягти через два-три роки.
Ростислав. Як мінімум MVP має бути.
Перша інвестиція Kormotech Ventures – контрольний пакет акцій Rocketo. Розкажіть деталі угоди?
Р.В.: Це створений литовцями стартап. Вони роблять нестандартне харчування, повністю органічні продукти, виготовлені методом висушування. Ми не виготовляємо такого на своїх заводах, але на інших ринках вже зʼявлятися подібні ідеї.
Я побачив, наскільки добре цей продукт працює на тварині, як вона виглядає після нього. Тварину ж не можна «намахати», не можна заплатити й примусити її сказати: «Ой, все дуже добре» (посміхається).
Плюс, цікаво, що це був D2C-продукт, він продавався напряму кінцевому клієнту. Тому я зайшов туди невеликим чеком у $100 000, потім доінвестував ще $300 000, щоб витримати частку 6-7%.
Я був у раді директорів. Воно потроху набирало обертів, але на жаль керівникам не вдалося знайти наступних інвесторів. Не буду довго на цьому зупинятися, але вони зробили декілька операційних помилок, трішки забавилися в діжитал-маркетинг, в якому не були сильні.
Після цього підключився Ярослав і ми почали думати, що робити далі: стартап або помре, або ми розуміємо, як з нього зробити виграшну позицію.
Я.Х.: Ми дуже вірили і продовжуємо вірити в продукт Rocketo. Він працює. Реально 80% людей давали позитивні відгуки, попри безліч операційних проблем, затримки із доставкою тощо.
Тому фактично ми погодилися стати основним інвестором в наступному раунді фінансування, «Кормотех» отримав мажоритарну частку в компанії і перейняв управління.
Засновник Rocketo продовжує працювати в компанії, відповідає за продукти та інноваційну діяльність Ми оптимізували менеджмент, сильно сфокусувалися на географії. Навіть до викупу 80% продажів давав ринок Великої Британії, тож зараз ми концентруємося виключно на ньому. Також оптимізували портфель продуктів, зосередилися на бестселлерах. Потім розвиватимемо інші лінійки. Тобто, виводимо операційну діяльність на новий рівень, щоб згодом розпочати агресивний ріст і експансію.
Яка загальна сума інвестицій у цей стартап?
Р.В.: До моменту, коли ми погодилися на викуп і подальші інвестиції на наступних півтора роки, вони підняли близько €2 млн. Звісно, всі вони були спалені. Ми підписалися на €1,5 млн інвестицій до початку 2024 року і щомісячно доінвестовуємо гроші.
Скільки коштів потрібно, щоб вивести Rocketo в нуль і на операційний прибуток?
Я.Х.: Залежатиме від того, наскільки агресивним буде зростання. Один з KPI – не ріст заради росту, а потенційний вихід на прибутковість. Реалістичне передбачення – додатково знадобиться ще €1-1,5 млн.
Ми розглядаємо залучення інших потенційних інвесторів, якщо вони зможуть допомогти у досягненні певних показників набагато швидше.
Р.В.: Коли ми вперше спілкувалися про Rocketo, Ярослав запитав: ти хочеш, щоб це був операційно прибутковий бізнес і частина «Кормотеху» чи надути дуже гарну бульбашку і потім красиво її продати з хорошими іксами? Я обрав перше.
Ок, Ростиславе, як справи у інших ваших портфельних проєктів і який четвертий у списку?
Моєї першої інвестиції – Senstone – не існує. Він помер. Колишній фаундер щось періодично щось пише, але компанія померла, продукту не існує, я в нього не вірю.
Animal ID вийшов на окупність, ми понад півтора року нічого туди не доінвестуємо. Але не можу сказати, що зараз бачу продукт, що зробить з цього стартапу великий прибутковий бізнес.
Вони відпочатку фокусувалися тільки на Україні, мають тут величезну базу домашніх тварин. Кілька років тому ми вирішили, що потрібно з нею щось робити, наприклад, продавати за підпискою кінцевим клієнтам. Та зрозуміли, що в Україні люди не готові за це платити, або таки дуже мало. Ця база стала цікава виробникам нашийників, харчування – вони дають інформацію про свої новинки і на цьому компанія заробляє.
Хлопці вже півтора року фокусуються на США. Це зовсім непросто і дуже дорого. Треба шукати додаткових інвесторів, а спершу – зробити базу рівноцінну українській. На цьому етапі вони зробили півот, і сконцентрувалися на виробниках товарів для тварин – роблять дня них брендові бази даних, але інформація залишається у власності Animal ID. Думаю, через рік-півтора стане ясно, буде там прорив чи ні.
Ще один стартап ми створили із сестрою (Оленою Вовк, — Ред.) та професором з Німеччини. Ми називаємо його лабораторією. Не можу багато про це говорити, але вона займається розшифровкою ДНК та створенням нових протеїнів. Початкова ідея була створити інноваційну створення будь-яких протеїнів для ліків.
Паралельно заробляємо кошти на розшифровці ДНК, створенні нових штамів для нашого дріжджового виробництва, університетів, фармвиробників. Система виробництва протеїнів створена два місяці тому, тепер шукаємо людей, що займатимуться її продажами.
Це супер проєкт, але він точно буде продаватися. Нема потреби робити його частиною нашого бізнесу. Це стартап зроблений суто під заробіток коштів. Хіба що через рік там щось зміниться і ми вирішимо його залишити собі.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.