CEO програмістської школи GoIT до війни мріяв про $10 млн інвестицій, але змушений розвивати бізнес «на свої». Як компанія під час кризи в глобальному IT намацала шлях для розвитку в Європі, Азії та Латинській Америці
«У нас був вибір: попрощатися з командою або з компанією», – згадує співзасновник та CEO дев’ятирічної школи програмування GoIT Антон Чорний, 31. Березень 2022-го. Бізнес в Україні завмер, студентам було не до навчання, а чотирьом десяткам менеджерів із продажів, які не знали англійської, треба було знайти роботу. Чорний обрав третій варіант і спробував продавати курси в Астані.
В теорії, відносно близький Казахстан, де вивчення російської мови в школах почали згортати лише на тлі повномасштабного вторгнення РФ в Україну, міг бути вдалою ідеєю. На практиці експансію згорнули за три місяці – GoIT ледве вдалося набрати єдину групу студентів.
Попри це воєнний 2022-й став одним із найкращих в історії компанії. У 2021-му GoIT отримала 140 млн грн виторгу, у 2022-му, за оцінкою Forbes, він підскочив до 200–400 млн грн. «З початку 2023 року ми заробили трошки більше грошей, ніж за весь попередній рік», – каже Чорний, відмовляючись озвучити конкретні цифри. Як так вийшло?
Як та за рахунок чого зростає GoIT
У перший рік великої війни школу Чорного врятував шалений попит на світчерство – українці ринулися опановувати нові професії в ІТ. Уряд навіть запустив під цей тренд державну програму IT Generation. Плани перевчити десятки тисяч слухачів поки що гальмує ринкова реальність – через кризу попит на молодих спеціалістів драматично впав.
GoIT теж брала участь в IT Generation. Проте Чорний урок засвоїв і взяв курс на прискорену експансію. На серпень 2023-го школа отримує до 40% виторгу не в Україні. План до кінця року наростити міжнародні доходи щонайменше до 50%.
«Українська частина бізнесу зменшуватиметься протягом наступних пʼяти років», – каже Чорний. Перші спроби працювати за кордоном він зробив у 2021-му – протягом року школу запустили в Польщі, Колумбії та Мексиці.
У жовтні 2022-го – стартували в Румунії, у лютому 2023-го на Філіппінах. Наразі на міжнародних локаціях працює до 40% команди.
Основний продукт GoIT – курси для світчерів та досвідчених програмістів. В Україні ціни стартують від 4000 грн на місяць за «курс молодого бійця» з FullStack до понад 10 000 грн на місяць за глибшу програму Bootcamp. Найбільший попит на нескладні для новачків спеціальності – Frontend, QA та UI/UX Design.
Подібна тенденція і в конкурентів. Студенти Mate academy найактивніше вивчають Frontend, Python та QA, каже співзасновниця Анна Апостол. У київській Prog Academy популярні – Frontend, Python, QA, UI/UX Design та Java, додав CEO школи Всеволод Євгієнко.
У кожну нову країну GoIT виходить зі стандартним базовим продуктом. Але команда змінює й адаптує кожен курс залежно від відгуків студентів. Чорний називає це «моделлю Uklon», коли водія можна оцінити після поїздки. «Ти розумієш, що восьмий модуль у Польщі зайшов, а в Латинській Америці не зайшов», – каже він. Міжнародна експансія Uklon поки що йде не надто гладко. Що прискорює GoIT?
Який вигляд має GoIT у цифрах
Рік заснування: 2014
Засновники: Роман Корицький та Антон Чорний
Команда: до 1000 людей, 60% – в Україні
Ринки: Україна, Польща, Румунія, Колумбія, Мексика, Філіппіни. Найприбутковіший – Польща.
Кількість студентів: понад 10 000 осіб. Найбільше в Латинській Америці та Південно-Східній Азії.
Інвестиції для виходу на один ринок: від $300 000–800 000.
Виторг: компанія не розголошує конкретні цифри. За оцінкою Forbes, у 2022-му він становив 200–400 млн грн.
Чому Чорний шукає щастя на Філіппінах
До кінця літа 2023-го GoIT найкраще вдається заробляти на сусідніх європейських ринках: Польща – вийшла на прибуток, Румунія – на беззбитковість. Польський сегмент школи у 2022-му зріс удесятеро, каже Чорний, проте все ще приносить на 60–65% менше за український.
Трекер Layoffs.fyi, що з початку пандемії коронавірусу відслідковує масові звільнення у світовому IT, фіксує найнижчі показники з лютого 2022-го. Враховуючи, скільки технологічних гігантів намагалися зірвати пластир на початку цього року, виключивши тисячі працівників зі своїх зарплатних відомостей, цілком можливо, що найгірше з рецесії технологічних робочих місць позаду, обережно припускає Fortune.
Втім підсилена війною криза на українському техноринку триває. З початку 2023-го штат найбільших IT-роботодавців скоротився на понад 6000 спеціалістів, свідчить літній рейтинг DOU.
«Ми намагаємося утримати бізнес в Україні стабільним, але зі зрозумілих причин він скорочується», – констатує в серпневому інтерв’ю Forbes віцепрезидент зі стратегічних ініціатив GlobalLogic Андрій Яворський. На миттєве відновлення одразу після перемоги він не сподівається. «Грубо кажучи, повноцінне зростання повернеться, коли в Україну знову літатимуть літаки», – каже він, додаючи, що протягом наступних 12 місяців це малоймовірно.
«Криза та війна будуть не завжди – багато молодих людей мають час та вчаться на перспективу», – контраргументує Євгієнко з Prog Academy, який теж виграв від підвищеного попиту на світчерство. Ринок онлайн-освіти зростає, вторує йому Чорний. Кількість випускників GoIT, що знайшли роботу, підскочила на 25% порівняно з 2022-м, наводить він внутрішню статистику. Проте хеджувати свій бізнес від внутрішньоукраїнських ризиків Чорний збирається в Латинській Америці та Південно-Східній Азії.
У Європі GoIT зростає за рахунок досвіду. «Вони на тому рівні, на якому ми були в 2017 році. Наші IT-школи сильніші за польські», – каже Чорний. Середній чек школи в Румунії – близько €2000. Проте за кількістю студентів запущені кілька місяців тому Колумбія й Філіппіни залишають румунський підрозділ далеко позаду.
Загалом у GoIT та дитячій GoITeens навчається понад 10 000 студентів. Філіппіни – в лідерах, каже Чорний, відмовляючись розкривати точну кількість клієнтів. IT-буму в невеликій острівній країні з буремною історією сприяє економічний бум. ВВП Філіппін зростає з початку 2010-х, свідчить статистика Світового банку. У 2022-му показник досяг $404 млрд – це вдвічі більше, ніж мала Україна у довоєнному 2021-му.
Середня інвестиція GoIT у новий ринок – $300 000–800 000, каже Чорний. У 2021-му він мріяв підняти $10 млн інвестицій, щоб прискорити експансію, але доводиться інвестувати власні. «Цьогоріч обов’язково буде плюс одна велика європейська країна», – обіцяє він. Поки що вибір між Італією та Іспанією. У останньої є перевага – курси вже перекладали іспанською для латиноамериканської експансії.


Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.