Міносвіти підписало меморандум з Parimatch Foundation – корпоративним фондом букмекерської компанії Parimatch. Президентка фонду Катерина Білоруська – мажоритарна власниця букмекерської компанії. І хоча партнерству МОН і Parimatch Foundation уже рік, на Міносвіти посипалося обурення
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
«Шановні студенти, тепер роботи підписуємо так: Міністерство освіти й науки України. Parimatch Foundation. Кафедра ставок на спорт», – підхопили новину про меморандум твітеряни. Жарти жартами, а освітянську спільноту рішення Міносвіти обурило. «Є категорії компаній, з якими освіта, що дотична до неповнолітніх, не має співпрацювати: алкогольні, тютюнові, азартні, мікрофінансові», – говорить нардеп «Слуги народу» і член комітету з питань освіти Роман Грищук.
Основний фокус Parimatch Foundation саме на дітях – дати їм доступ до занять спортом, незалежно від фізичних особливостей чи соціального статусу. Фонд за два роки витратив €300 000 на програму навчання для вчителів фізкультури. Ще 2 млн грн пішло на спортивний інвентар 200 школам. Фонд організовував різні секції спорту й мотиваційні тренування із зірками спорту. За найкращі досягнення 65 дітей отримали річні премії по 5000 грн щомісяця.
Повномасштабна війна внесла корективи у програми. Parimatch Foundation організував літні табори для дітей, тимчасові притулки, проводив курси для дитячих психологів. Загалом від початку повномасштабного вторгнення фонд спрямував на допомогу постраждалим від війни близько 14,5 млн грн, повідомили Forbes у пресслужбі.
Таку щедрість у Міносвіти оцінили. Другий рік поспіль міністерство укладає з Parimatch Foundation меморандум про співпрацю. Публічна «легалізація» відносин із фондом беттінгової компанії викликало критику. Чим таке партнерство може зашкодити дітям?
Толерантні діти
Співпраця Міносвіти з бізнесом – правильний підхід, говорить Грищук. Однак співзвучна назва благодійного фонду й беттінгової компанії може негативно впливати на дітей. Forbes звернувся до Міносвіти із запитом прокоментувати ситуацію, однак МОН не відповіло на запит на момент публікації.
На свіжому відео, де фонд привіз спортивний інвентар у школу на Львівщині, діти бігають у футболках з написом Parimatch Foundation. Це не перший випадок: 17 грудня 2021 року на відкритті святкового містечка біля Офісу президента (ОП) на дітях були шарфи з аналогічним написом.
Чому шарфи й футболки можуть шкодити дітям? У них виховується толерантність до бренду, вважає Грищук. «Якщо умовна компанія Parimatch створює БО «Сонечко», то тут менше питань», – говорить він.
Перша заступниця міністра освіти у 2014–2016 роках Інна Совсун звернулася до освітнього омбудсмена із запитом, чи не суперечить така діяльність закону про середню освіту й не порушує права дітей. «У безпечному освітньому просторі діти не мають піддаватися пропаганді й агітації», – цитує закон Совсун.
Один із продуктів партнерства готується до запуску у вересні – диджитал-платформа Active Youth. Це наче вікіпедія у напрямі освіти, коментують у пресслужбі фонду. Платформа складається з двох блоків: перший – це освітня база, що містить нормативні бази та документи, семінари, інформацію для організаторів навчальних заходів, вчителів і фахівців освітньої галузі. Друга – це календар подій. У ньому збиратиметься інформація про події зі шкіл, департаментів МОН.
Розробкою платформи займалися Parimatch Tech та Parimatch Tech Academy. Зараз Комітет фізичної культури наповнює сайт контентом, а розробники допрацьовують функціоналність із кіберзахисту.
Forbes ознайомився із внутрішнім документом, де є скріншоти окремих сторінок сайту. Він виконаний у кольорах і шрифтах урядового ресурсу Міносвіти. Логотип – тризуб із написом «Активна молодь». На тих сторінках, які бачив Forbes, не було логотипу Parimatch Foundation.
Закон дозволяє?
Закон не забороняє органу влади співпрацювати з фондом, який юридично є незалежними від бізнесу, говорить адвокат і партнер Axon Partners Лідія Климків. А ось наскільки законна така співпраця для Parimatch?
Климків каже, що тут є місце для потенційного порушення закону про рекламу. Рекламувати азартні ігри особам до 21 року забороняється, як і використовувати їх у рекламі. Юридично текстове позначення Parimatch зареєстроване у торгових марках, що окремо належать як фонду, так і кіпрським компаніям, пов’язаним з азартним бізнесом Parimatch.
«Хоча ці особи юридично важко пов’язати, слово Parimatch як інформація викликає у споживачів лише одну асоціацію», – говорить Климків. Заборона на рекламу текстового знаку може стосуватися не тільки його безпосереднього власника, а й діяльності компанії загалом, додає вона.
За рекламними проявами компаній з азартних ігор стежить Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей України (КРАІЛ). «Комісія в разі порушення норм закону введе санкції або позбавить ліцензії, але це йдеться про основну юрособу, яка займається діяльністю у сфері азартних ігор», – говорить юрист Juscutum Дмитро Палющенко.
Це неоднозначне місце в українському законі. Однак оптимальний варіант для дітей – не показувати їм текстове позначення Parimatch, що належить і фонду, і беттінговій компанії. «У співпраці може і не буде нічого поганого, якщо ніде на предметах чи інформації, яка надходить до дітей, не буде згадок про текстове позначення Parimatch, у тому числі в усній формі, коли діти слухають привітальні промови та оди чиновників про організатора заходів», – говорить Климків.
Освітян турбує не лише це: Міносвіти вирішує точкові, а не системні проблеми, вважає Совсун. Організувати бомбосховища, профінансувати їх, повернути з-за кордону студентів, підготувати підручники для 5 класу за стандартами НУШ, вирішити питання з внутрішньо переміщеними вчителями – ось неповний перелік завдань до 1 вересня. «Важливе питання, як ми взагалі входимо в цей навчальний рік, коли 1300 закладів освіти окуповано», – підсумовує Грищук.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.