Вгорі: Томаш Бернацький, Dino Polska. Зліва направо: Рафаль Бжоска, InPost, Домініка Кульчик, Polenergia, Міхал Соловов, Synthos, Міхал Борковський, Brainly. /колаж Олександра Карасьова/Анна Наконечна
Категорія
Компанії
Дата

Топовий бізнес поляків збіднів на $11 млрд. 100 найбільших польських приватних компаній 2022. Рейтинг Forbes Польща

Вгорі: Томаш Бернацький, Dino Polska. Зліва направо: Рафаль Бжоска, InPost, Домініка Кульчик, Polenergia, Міхал Соловов, Synthos, Міхал Борковський, Brainly. Фото колаж Олександра Карасьова/Анна Наконечна

Таких песимістичних настроїв у польських споживачів не було вже давно. Один із основних показників, BWUK (поточний індекс довіри споживачів), у жовтні впав до -44 пункти – це нижче, ніж у 2009 році, коли світ переживав фінансову кризу. Проте деякі польські компанії змогли не тільки пережити кризу, а й наростити прибутки.

Forbes Україна вперше перекладає рейтинг «ТОП-100 найдорожчих приватних компаній Польщі» від Forbes Polska

🎂 День народження у нас — подарунки вам. Forbes Ukraine чотири роки, тому даруємо 44% знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом FORBES4 до 31 березня. Оформлюйте зараз за цим посиланням

Такі компанії, як Forte і Amici, на яких безпосередньо впливають настрої споживачів, адже ті купують у них меблі та побутову техніку, практично не мали можливості захиститися. До цього додалося загальне підвищення цін на все, від компонентів до енергії, і прибутковість почала різко падати.

Обидві компанії, які були ветеранами списку «100 найдорожчих польських компаній», не потрапили до нього. Ще в серпні Forte мала шанс потрапити до списку, але впродовж наступних 6 тижнів оцінка компанії впала на 25% (до $78,55 млн).

Які наслідки таких тенденцій? Оскільки багато підприємців зіткнулися з подібною ситуацією, то вперше з 2016 року (тобто, відколи польський Forbes складає рейтинг) вартість 100 найдорожчих польських компаній зменшилася на понад $11 млрд у порівнянні з минулим роком. Крім того, до цьогорічного списку легше було потрапити, адже поріг входу знизився на $17,2 млн.

Але це не означає, що економіка зупинилася. Падіння оцінки найбільших польських підприємств є насамперед наслідком страху інвесторів, тобто того, скільки вони сьогодні готові заплатити за бізнес-активи. У багатьох випадках, незважаючи на те, що компанії покращили свої результати та показали двозначні темпи зростання (Cyfrowy Polsat, InPost, Synthos, Asseco, Inter Cars, Press Glass, Ciech, Wirtualna Polska, Drutex), вони все одно впали в ціні.

Про те, що економіка продовжує розвиватися, свідчить поява у цьогорічному списку 22 нових компаній. При цьому, лише семеро з них (11 bit studios, JBB, Alumetal, Jelenia Plast, Farmacol, Mokate, Lerg) є ветеранами рейтингу, які випали з нього через те, що інші компанії росли швидше за них. Подивившись на вартість решти 15 новачків, можна побачити, що зниження цьогорічного порогу допомогло лише чотирьом з них. Решта з їхніми поточними оцінками також були б у рейтингу минулого року.

Якщо говорити про визначні якості, які допомогли дебютувати або повернутися до списку, то не останню роль відіграли індустрії, в яких працюють компанії. Криза та спроби боротьби із вуглецевими викидами призвели до того, що сільське господарство, відновлювана енергетика та авіація (Keno Energy, Corab, ICEYE, Agrolok, JBB, Alumetal) стали гарячими галузями, що також вплинуло на оцінки всіх топ-100 компаній.

Цікавий випадок із Empik, яка завдяки своєму розміру могла потрапити в рейтинг. Вирішальним моментом дебюту стало придбання мажоритарного пакету акцій компанії її багаторічним керівником Євою Шмідт-Белкаж. Водночас не можна сказати, що вона «купила» цю посаду, оскільки вона сім років працювала заради поточної оцінки Empik: їй вдалося подвоїти доходи компанії, її EBITDA та кількість фізичних магазинів, а також здійснити технологічну революцію в компанії.

Технологічний сектор опинився серед тих, хто найбільше постраждав від кризи. Про це свідчить падіння індексу NASDAQ на 34%. Втім, є ще достатньо інвесторів, які готові інвестувати в технокомпанії попри поточні збитки, адже вони розраховують заробити цих компаніях у майбутньому. Проте ця модель добре працювала за низьких облікових ставок, тому різке зміцнення долара охолодило ентузіазм інвесторів, що призвело до розпродажу на ринку. Тим не менш, як і в попередні роки, в рейтингу вдалося дебютувати двом новим стартапам – ICEYE і Displate.

Якщо говорити про ICEYE, то тут експерти оцінили інноваційність її бізнес-моделі (послуги супутникової зйомки) і, незважаючи на меншу кількість інвестицій, підвищили її вартість. А Displate, постачальнику металевих постерів по всьому світу, вдалося потрапити до списку завдяки своїм фінансовими результатами (які виросли на 55% у порівнянні з минулим роком).

Як бачите, багато польських компаній у хорошій формі. Тож наступного року побачимо, чи допоможуть вони країні знову вийти з кризи.

Методологія. Як Forbes створили список 100 найдорожчих польських компаній

Цей рейтинг – це перелік сотні найбільших польських компаній. У його підготовці нам допомогли Haitong Bank і SSW Pragmatic Solution. Ми виходили з того, що польська компанія – це організація, в якій більшість акцій належить польському підприємцю або групі поляків, що працюють разом. До групи таких суб’єктів входять також ті товариства, в яких підприємець має міноритарні частки, але є засновником підприємства, активно ним керує або контролює на рівні наглядової ради, а жоден іноземний інвестор не контролює більше 50% акцій.

Місце в рейтингу визначалося за вартістю компанії (Enterprise Value). У випадку компаній, які не котируються на Варшавській фондовій біржі (WSE), ми спочатку розрахували вартість власного капіталу. Ми зробили це на основі мультиплікаторів, пов’язаних з операційним прибутком, відповідно до найбільш актуальних доступних фінансових даних. Там, де це було можливо, ми брали до уваги ціну, за якою дана компанія проводила останній раунд інвестицій або за якою була здійснена угода M&A. У випадку компаній, зареєстрованих на Варшавській фондовій біржі, вартість власного капіталу дорівнює вартості ринкової капіталізації станом на 30-те вересня 2021 року. Потім ми додали до них чистий борг і таким чином отримали оцінку вартість компанії.

Топовий бізнес поляків збіднів на $11 млрд. 100 найбільших польських приватних компаній 2022. Рейтинг Forbes Польща /Фото 1

1. Dino Polska – Томаш Бернацький

Оцінка команії: $6,19 млрд

Dino – це національна мережа супермаркетів середнього розміру, які розташовуються у найбільш зручних для покумців місцях. За останні кілька років мережа показала динамічне зростання. Так, CAGR у 2017-2021 роках становив 49,9%, а за останні чотири роки доходи виросли втричі. Кількість магазинів теж стрімко зросатє: якщо наприкінці 2010-го у компанії було 111 супермаркетів, то до кінця 2021-го їх стало вже 1815. 

2. InPost – Рафаль Бжоска

Оцінка команії: $4,03 млрд

SANDRA SOBOLEWSKA FOR FORBES

Рафаль Бжоска, InPost. Фото SANDRA SOBOLEWSKA FOR FORBES Фото SANDRA SOBOLEWSKA FOR FORBES

У 2016 році справи у Рафаля Бжоски складалися не найкращим чином, адже на той час майже два десятиліття його поштовий бізнес InPost програвав національній пошті. Все змінили інвестиції бостонської фірми Advent International, які допомогли виплатити усі борги компанії і сприяли розвитку нового напряму компанії – встановлення поштоматів. 

Зараз в Польщі є близько 18 500 поштоматів Бжоски. InPost стала публічною компанією у січні 2021 року на Амстердамській фондовій біржі, де її на той час оцінили у $9,7 млрд. InPost робить спроби розширення закордон: її поштомати є у Великій Британії, Італії і Франції. На ринок останньої компанія вийшла за допомогою покупки Mondial Relay за 565 млн євро.

3. Cyfrowy Polsat – Зигмунд Солож

Оцінка компанії: $3,65 млрд

Компанію Зигмунта Соложа вдруге посунули в рейтингу, тому нинішнє третє місце є найслабшим для неї. Протягом року Cyfrowy Polsat переоцінювали більше, ніж інші компанії, тому її оцінка впала аж на 55%. Для порівняння, індекс WIG опустився на 37%.

Крім того, на початку жовтня корпоративний рейтинг компанії впав: Moodyʼs знизила рейтинг з «Ba1» до «Ba3»,а прогноз по рейтингу – негативний. Як пояснив Ернесто Бізаньо, аналітик Moodyʼs, зниження рейтингу «відображає погіршення показників кредитоспроможності Polsat, що є наслідком поєднання слабких результатів, спричинених вищими операційними витратами, із нижчими результатами в медіа-сегменті. Свою роль зіграв вихід компанії на нові ринки інвестицій, такі як відновлювана енергетика та нерухомість, де у неї обмежений досвід».

Доходи: $2,52 млрд

EBIT: $1,17 млрд

4. LPP – польський капітал:

Оцінка компанії: $3,3 млрд

Важко знайти компанію, яка більше постраждала від глобальних криз, ніж LPP. Компанія ледь перевела подих після двох років турбулентності, пов’язаної з пандемією та низкою локдаунів, як війна спалахнула просто за східним кордоном.

Це важливо не тільки тому, що ці ринки були вкрай необхідними для компанії, а й через ту роль, яку відіграв російський ринок у її планах зовнішньої експансії. Саме сюди LPP хотів найбільше інвестувати, ще більше розширюючи мережу магазинів. Проте компанія щоразу демонструє, що може вийти навіть із такої бурі.

Під час пандемії їй вдалося налагодити продажі в інтернеті, а високі е-продажі брендів LPP виявилися не просто сезонною подією. Навіть після відкриття торгових центрів навесні минулого року доходи від е-комерції залишилися на рівні понад 40% від загальних доходів.

Другий важливий успіх – вдала адаптація до ринку висхідної зірки групи, бренду Sinsay. LPP, який пропонує дешевші бренди, відійшов від молодіжних товарів для дівчат і переключився на пропозиції для всієї родини. Окрім одягу, в магазинах брендів компанії можна знайти навіть предмети інтер’єру.

Вона так само ефективно впоралася і зі східною кризою. Спочатку компанія показала, що поважає правила, закривши мережу магазинів у Росії, а потім продемонструвала вміння вирішувати справді складні бізнес-задачі. Вже в середині травня LPP вдалося порозумітися з китайськими інвесторами, які вирішили купити російський бізнес компанії.

Зважаючи на кількість випробувань, які випадають на долю LPP, найдивовижнішим є те, що вже другий рік поспіль компанія залишається на четвертій позиції в рейтингу.

Доходи: $1,585 млрд

EBIT: $30,9 млн

5. Synthos – Міхал Соловов

Оцінка компанії: $2,66 млрд

Найбільший польський хімічний концерн, заснований Міхалом Солововим, постачає гуму всім великим виробникам шин у світі. Мільярдер скористався пандемією для покупок, оголосивши в червні про поглинання бізнесу синтетичного каучуку американського концерну Trinseo. Соловов заплатить $491 млн за виробничі потужності, розташовані в Шкопау (поблизу Лейпцига) у Німеччині.

На додаток до збільшення масштабу гумового бізнесу, Synthos отримує доступ до нових технологій, які дають змогу виробляти шини нового покоління із низьким опором, які використовуються, серед іншого, в електромобілях. Це дозволить компанії вийти на новий ринок з більш високою прибутковістю.

Доходи: $2,47 млрд

EBITDA: $457,9 млн

6. Polpharma – Єжи Старак

Оцінка компанії: $2,33 млрд

Getty Images

Єжи і Анна Старак, Polpharma Фото Getty Images

Фармацевтична група Єжи Старака входить до двадцятки найбільших у світі виробників дженериків. Близько 40% своєї продукції компанії поширюється на зовнішніх ринках, а її головний акціонер, Єжи Старак, також інвестував у східні ринки. У Казахстані він купив компанію «Хімфарм», а в Росії – «Акрихін», якої Єжи Старак не позбувся, незважаючи на війну в Україні (російська компанія нині не повʼязана із Polpharma).

Хоча Polpharma починала з дженериків, сьогодні її розвиток ґрунтується на створенні біосимілярів, розробкою яких Єжи Старак займається в масштабах, з яким не зрівняється будь-яка інша біотехнологічна компанія в Польщі.

Доходи: $750,1 млн

EBIT: $154,9 млн

7. Grupa Maspex – Кшистоф Павінський, Єжи Касперчик, Юзеф Щур, Славомир Русінек, Здзіслав Стуглик, Петер Вернер Крамер

Оцінка компанії: $2,01 млрд

Одна з найважливіших подій в історії компанії Maspex – це покупка всього портфелю горілок, який зібрала компанія CEDC, чиїм флагманом є Żubrówka. Це була найбільша трансакція в історії Maspex і обійшлася їй у $787,68 млн. Крім того, це була суттєва зміна у профілі бізнесу, який заснований на соках.

Поглинання – це основний посіб розширення Maspex. За 30 років роботи компанія здійснила 20 поглинань, у тому числі 11 за кордоном. Останніми роками йшлося не про купівлю середніх компаній із місцевими брендами, а про щось більше. Maspex виросла і зміцнішала, тому Кшиштоф Павінський і його партнери вирішили, що можуть грати на великій європейській арені.

Однак у 2016 році їй не вдалося поглинути польську частину бізнесу SABMiller, а в 2019 спроба поглинути Continental Foods провалилася. Maspex компенсувала це, купивши CEDC.

Доходи: $1,21 млрд

EBIT: дані відсутні

8. CD Projekt – Міхал і Адам Кіцинські, Марцин Івінський

Оцінка компаії: $1,85 млрд

Лише два роки тому CD Projekt був на вершині. Інвестори, які чекали виходу «Cyberpunk 2077», оцінили компанію у $8,08 млрд. Через розчарування, пов’язане з прем’єрою гри, компанія втратила половину своєї вартості рік тому і опинилася на п’ятому місці в списку найбільших приватних компаній у Польщі.

Однак на цьому падіння не закінчилися. Після короткої зупинки зниження, яка тривала до січня 2022 року, акції CD Projekt опустилися ще нижче і компанія знову втратила половину вартості. Проте у порівнянні із найбільшими світовими виробниками ігор її оцінка все ще висока. Принаймні, якщо ми подивимося на біржові показники. Так, коефіцієнт ціна/прибуток у CD Projekt зараз становить 56 пунктів. Це набагато вище, ніж у інших провідних виробників ігор у світі, таких як Ubisoft або Activision.

Доходи: $179,5 млн

EBIT: $47,05 млн

9. Techland – Павел Мархевка

Оцінка компанії: $1,66 млрд

Два найбільші виробники ігор майже зрівнялися. Значне підвищення оцінки та позиції Techland – минулого року вона була на 20-му місці з вартістю приблизно $810 000 – збіглося з подальшим ослабленням CD Projekt і випуском другої частини гри Techland, «Dying Light». Гра отримала позитивні відгуки і продажі йдуть добре. В результаті оцінка компанії значно зросла. Сьогодні Techland знаходиться на тому ж місці, що й CD Projekt після успіху третьої частини гри про Відьмака «Дике полювання». Тому ринок уже цікавиться, яку нову ігрову тему візьме студія Павела Мархевки.

Доходи: $37,25 млн

EBIT: $9,5 млн

10. Polenergia – Домініка Кульчик

Оцінка компанії: $1,52 млрд

Getty Images

Домініка Кульчик, Polenergia Фото Getty Images

Провідний польський виробник відновлюваної енергії добре використовує тенденцію переходу на більш екологічні енергоресурси. У 2012 році компанію Polenergia поглинув Ян Кульчик, а після його смерті вона перейшла до його дочки Домініки. Сьогодні доходи компанії залежать від вітроенергетики. Polenergia — одна з небагатьох компаній, яка набирає обороти на біржі, незважаючи на загальну тенденцію до падіння акцій. За рік акції Polenergia виросли на 27%. Водночас Домініка Кульчик, йдучи стопами свого батька, налагодила співпрацю зі світовими структурами на ринку відновлюваної енергетики (ВДЕ). Завдяки співпраці з норвезькою компанією Equinor, її компанія стала найбільшим гравцем на ринку ВДЕ у Балтійському морі, яке на сьогодні є найперспективнішим полем для розвитку ВДЕ в Польщі.

Доходи: $366,6 млн

EBIT: $47,37 млн

11. Kruk – Пьотр Крупа

Оцінка компанії: $1,45 млрд

Kruk є провідною польською колекторською компанією, яка контролює більше половини всього ринку Польщі. Однак сьогодні на Польщу припадає лише половина її бізнесу. Компанія Пьотра Крупи роками розширюється за кордон. Він почав з Румунії як відносно великого ринку неподалік Польщі, і не прогадав.

Потім настав час для Чехії та Словаччини (2011), а далі був вихід на західні ринки. Спочатку була невдала спроба в Німеччині (2014), потім він зайшов на ринки Іспанії та Італії (2015), де потрібен був час, щоб польські методи стягнення боргів прижилися, але врешті-решт проект виявився успішним. Про те, що бізнес працює чудово, найкраще свідчать фінансові дані за 2021 рік. EBIT у розмірі $174,1 млн – це п’ятий результат серед компаній нашого списку.

Доходи: $352,9 млн

EBIT: $174,1 млн

12. TZMO – аціонерна власність працівників

Оцінка компанії: $1,37 млрд

Компанія, що спеціалізується на товарах гігієни, виробляє прокладки Bella, підгузки для дорослих Seni та косметику Pollena Eva. TZMO особливо постраждала від глобальних потрясінь останніх років. Спершу пандемія обірвала ланцюг постачання однієї з найбільш міжнародних польських компаній — TZMO експортує свою продукцію до 80 країн світу.

Крім того, вона має особливо сильні позиції в Індії та Росії, де також розташовані її заводи. А тому ще одна криза — війна Росії в Україні — сильно зачепила компанію з Торуні також. Напад Росії на Україну, однак, не спонукав TZMO вивести продукцію з проблемного ринку, як це зробили багато інших польських підприємств.

Доходи: $693,65 млн

EBIT: $89,89 млн

13. Polmlek – Анджей Грабовський, Єжи Боруцький

Оцінка компанії: $1,375 млрд

Найбільший приватний молокозавод у Польщі. Анджей Грабовський та Єжи Боруцький розпочали свою діяльність у 1994 році з пункту збору молока в Ґонсево. Проривом для Polmlek стала покупка молокозаводу в Лідзбарку-Вармінському (із його брендом Warmia) і молокозаводу в Госціно, що належав датській Arla і спеціалізується на виробництві моцарели. У 2015 році Polmlek додав до портфелю компанії виробника соків Fortuna. У 2017 році за $50,6 млн компанія побудувала найсучасніший завод білкового концентрату в Європі, а зараз перебуває в процесі купівлі Safilait, провідного марокканського виробника молока та молочних продуктів.

Доходи: $1,66 млрд 

EBIT: дані відсутні

14. Vectra – польський капітал

Оцінка компанії: $1,27 млрд

Спочатку був Ельблонґ, потім північно-східна Польща та Поморʼя. Так починалося розширення Vectra, яка приносить в дім поляків кабельне телебачення. Компанія була заснована понад чверть століття тому і послідовно витісняла своїх конкурентів, які працювали на місцевих ринках. Згодом Vectra була по всій країні.

Довгий час компанія була другою за величиною у своїй категорії в Польщі, поступаючись лише UPC. Два роки тому вона скористалася унікальною можливістю, коли в UPC відбулося невдале злиття з третім гравцем ринку кабельного телебачення, Multimedia Polska. Зрештою, Vectra купила Multimedia Polska за $546,66 млн.

Доходи: $292,56 млн

EBIT: $15,38 млн

15. Asseco – Адам Гурал

Оцінка компанії: $1,26 млрд

Asseco – це не лише найбільша польська IT-компанія, але й один із провідних гравців європейської індустрії IT. Ключем до успіху та створення такого масштабного бізнесу стала послідовна політика поглинань, яку роками проводив Адам Гурал. Важливо те, що йому вдалося показати, що він може купувати конкурентів не лише на внутрішньому ринку, а й у Європі та навіть за її межами — таке вдавалося небагатьом польським підприємцям.

Asseco поглинула близько 80 компаній. На їх базі були створені мультирегіональні компанії, такі як Asseco Central Europe (Словаччина, Чехія, Угорщина), Asseco South Eastern Europe і Asseco Western Europe, що працюють переважно на Піренейському півострові. Зрештою, всі іноземні підприємства, які поглинула польська компанія, були об’єднані в одну групу Asseco International. Сьогодні Asseco є майже повністю міжнародним бізнесом – зовнішні ринки забезпечують їй 90% доходу.

Доходи: $2,93 млрд

EBIT: $294,79 млн

16. Inter Cars – Марцей Олексович

Оцінка компаній: $1,25 млрд

Компанія родини Олексовичів, як й інші дистриб’ютори автозапчастин, стала однією з небагатьох, хто виграв від кризи. З одного боку, падіння продажів нових автомобілів, а з іншого – небажання користуватися громадським транспортом пішли на користь Inter Cars. Тому, незважаючи на тимчасовий простій у 2020 році, Inter Cars зафіксувала зростання бізнесу.

Однак справжній бум продажів стався минулого року, коли доходи компанії перевищили $2,47 млрд. Це на третину більше, ніж роком раніше. Тоді прибутки зростали ще швидше: EBITDA перевищила $202,46 млн, а за рік до того цей показник був вдвічі меншим.

Доходи: $2,47 млрд

EBIT: $184,04 млн

17. ICEYE – Рафал Моджевський, Пекка Лауріла

Оцінка компанії: $1 млрд

ICEYE

Рафал Моджевський, ICEYE Фото ICEYE

ICEYE – це польсько-фінський стартап, який першим у світі запустив малі супутники, оснащені радіолокаційним обладнанням (SAR), що дозволяє точно знімати Землю, незалежно від погодних умов чи часу доби. Його рішення для моніторингу все ширше використовується в промисловості, наприклад, для раннього попередження про наближення катаклізмів, оцінки збитків від стихійних лих або у військових діях.

Серед клієнтів компанії ExxonMobil, Міністерство оборони США, Європейське космічне агентство, а віднедавна і благодійний фонд Сергія Притули. У війні з Росією Україна використовує технологію ICEYE. На початку 2022 року стартап залучив $136 млн інвестицій.

Доходи: дані відсутні

EBIT: дані відсутні

18. Pelion – Яцек Швайцовський

Оцінка компанії: $956,86 млн

Компанію, що займається оптовою торгівлею ліками, створив Яцек Швайковський. Вона відома на ринку завдяки мережі аптек Dobrzem o Zdrowie (DOZ) та Drogeria Natura. Три роки тому, після більш ніж двох десятиліть, компанія вийшла з Варшавської фондової біржі – це сталося невдовзі після того, як інший оптовик, Farmacol, вирішив піти на такий крок. Для обох час зростання за рахунок консолідації, якій сприяв продаж їхніх акцій на ринку, закінчився. Цього року Pelion обійшов у списку свого найбільшого конкурента Neuca.

Доходи: $2,38 млрд

EBIT: $35,02 млн

19. TERG (Media Expert) – родина Гжебитів

Оцінка компанії: $810,88 млн

Media Expert — мережа магазинів побутової побутової техніки та електроніки. Бренд народився у 2002 році і спочатку його можна було знайти лише у невеликих містах. Проте з часом він зміцнів і почав завойовувати хороші позиції на ринку, не в останню чергу завдяки гучним рекламним кампаніям.

Сьогодні у компанії понад 530 магазинами, які конкурують з мережами Euro та Media Markt. Однак у компанії слабша позиція в електронній комерції, ніж у її конкурентів.

Доходи: $2,5 млрд

EBIT: $112,16 млн

20. DocPlanner – Маріуш Гралевський

Оцінка компанії: $782,94 млн

DocPlanner — одна з найбільших у світі платформ, що з’єднує пацієнтів з лікарями: перші можуть через неї записатися на прийом, а останні отримують доступ до віртуального календаря та програмного забезпечення, що підтримує їхній бізнес.

Платформу створили на основі веб-сайту з відгуками ZnanyLekarz.pl, який Марк Врубель запустив у 2007 році. За кілька років Маріуш Гралевський купив його і разом зі своїми партнерами та побудував на його основі глобальний бізнес.

Сьогодні DocPlanner є лідером у своїй категорії на 13 ринках, серед яких Польща, Іспанія, Німеччина, Бразилія, Мексика, Туреччина та Італія. Її продуктами користуються 85 млн пацієнтів на місяць і 190 000 лікарів. Компанія росте в основному завдяки поглинанням: турецької компанії Eniyihekim (2014), іспанської Doctoralia (2016), італійської TuoTempo (2019), німецької Jameda (2021) і бразильської Feegow Clinic (2022).

Доходи: дані відсутні

EBIT: дані відсутні

21. Cedrob – Мирослав Кожлакевич

Оцінка компанії: $768,77 млн

Найбільший виробник мʼяса в Польщі. Розвиток компанії в останні роки в основному відбувається за рахунок розширення виробничих потужностей і поглинань. У 2015 році Cedrob придбав Gobarto, одного з найбільших постачальників червоного м’яса в Польщі. Потім компанія Мирослава Кожлакевича поглинула Zakłady Mięsne Silesia та вийшла на ринок забою гусей і качок, а цього року розширила свої виробничі потужності, інвестувавши у висиджування цих птахів.

Доходи: $1,44 млрд

EBIT: $49,4 млн

22. Press Glass – Аркадіуш Мус

Оцінка компанії: $721,8 млн

Press Glass є одним з найбільших виробників склопакетів в Європі. Компанія швидко вийшла за межі Польщі, побудувавши фабрику в Хорватії та придбавши британські фабрики, що належали Glass Systems і Pilkington. Наступним кроком був вихід у США, де Press Glass інвестував у завод у Вірджинії вартістю понад $50 млн. За останні два роки компанія взялася за будівництво заводів у Литві та Вельсі. Вартість обох інвестицій становить близько $100 000.

Доходи: $892,44 млн

EBIT: дані відсутні

23. CCC – Даріуш Мілек

Оцінка компанії: $719,98 млн

Після надзвичайно складного періоду пандемії CCC вдалося вийти з глибокої кризи у 2021 році. Компанія все ще зафіксувала збитки, але водночас збільшила доходи на близько $414 млн, до $1,53 млрд.. Сильною стороною компанії Даріуша Мілека була її висока активність в інтернеті, де, завдяки придбанню Eobuwie, вона з’явилася набагато раніше за інші компанії індустрії моди. Сьогодні електронна комерція тут становить половину бізнесу, і компанія розробляє нові онлайн-бренди, такі як Modivo.

Доходи: $1,53 млрд

EBIT: $809 875

24. Adamed – Мацей і Малгожата Адамкевичі з родиною

Оцінка компанії: $704,79 млн

Компанію Adamed у 1986 році заснував Маріан Адамкевичем, а після його смерті контроль над бізнесом взяли його син Мацей і дружина сина Малгожата. Компанія почала завойовувати позиції на ринку ще в 1990-х, коли на полицях аптек зʼявився фурагін (антибіотик).

Іншим важливим кроком стало створення в 2002 році препарату «Золафрен», який використовується для лікування шизофренії. Сьогодні Adamed виробляє близько 500 продуктів, які постачаються у щонайменше 76 країн світу.

Доходи: $294,39 млн

EBIT: $49,6 млн

Топовий бізнес поляків збіднів на $11 млрд. 100 найбільших польських приватних компаній 2022. Рейтинг Forbes Польща /Фото 2

25. Diagnostyka – Якуб Свадзба

Оцінка компанії: $688,39 млн

Вже у 2013 році Forbes помітив Якуба Свадзбу, який на той час очолив медичні лабораторії Fryda та Alpha у партнерстві з фондом Mid Europa, створивши найбільшу діагностичну мережу в Центральній Європі. Засновник Diagnostyka тоді був серед номінантів рейтингу бізнес-лідерів, а через три роки знову потрапив до нього. Останні два роки стали часом стрімкого зростання бізнесу групи, чиї послуги високо оцінили клієнти.

Доходи: $378,61 млн

EBIT: $138,69 млн

26. Neuca – Казимір і Веслава Герби

Оцінка компанії: $654,98 млн

В історії Neuca ключове значення мало злиття у 2009 році з компанією-конкуренткою Prosper, яка займалася оптовою торгівлею ліками. Для підвищення рентабельності Neuca вийшла в сегмент послуг для пацієнтів: клініки, телемедицина та клінічні дослідження.

Хороша підготовка до пандемії зробила Neuca номером один на ринку. У 2021 році бізнес Казиміра і Веслави Гербів продовжував розвиватися, але повільніше, що допомогло їхньому головному конкуренту Pelion обійти їх.

Доходи: $1,99 млрд

EBIT: $40,08 млн

27. Tele-Fonika Kable – Богуслав Купял

Оцінка компанії: $602,54 млн

Tele-Fonika була заснована на початку 1990-х, коли в Польщі будувалася інфраструктура для покращення стаціонарного телефонного зв’язку та забезпечення доступу до інтернету. Після цього компанія розвивалася переважно за рахунок поглинань. Останньою була покупка за приблизно $200 млн британської компанії JDR Cable Systems, що спеціалізується на виробництві підводних кабелів.

Доходи: $783,15 млн

EBIT: $46,16 млн

28. Ciech – Себастіан Кульчик

Оцінка компанії: $582,09 млн

Коли діти Яна Кульчика, Себастьян і Домініка, розділили між собою багатство батька, хімічний концерн перейшов у руки до молодшого брата. Разом із новою менеджерською командою Себастьян Кульчик проводить довгострокову реструктуризацію компанії та позбавляється окремих бізнес-напрямків. Підприємець хоче зосередитися на основному содовому та соляному бізнесі, а також на виробництві силікатів та скла.

Доходи: $700,54 млн

EBIT: $72,07 млн

29. Aflofarm – родина Фурманів

Оцінка компанії: $575,82 млн

Анджей Фурман заснував провідного польського виробника ліків і дієтичних добавок у 1989 році. У 2006 році керівництво компанією очолив його син Яцек. Протягом наступних кількох років Aflofarm розширив свій асортимент такими продуктами, як Opokan і Desmoxan. Придбавши Trec Nutrition у 2018 році, родина зміцнила присутність своєї компанії на ринку спеціалізованого спортивного харчування.

Доходи: $198,41 млн

EBIT: $46,77 млн

30. Euro-Net – Роберт Кучинський, Вальдемар Кук, Івона Кук

Оцінка компанії: $572,78 млн

Перший магазин побутової техніки та електроніки компанії відкрився у Варшаві в 1991 році. Сьогодні мережа Euro RTV AGD налічує 316 магазинів у 208 містах. До цього додається онлайн-сервіс Ole-Ole!, який допоміг компанії збільшити у 2020-му свої продажі на третину за рахунок онлайн-продажів. Того кризового року вони виросли з $1,5 млрд до понад $2,02 млрд.

Доходи: $2,28 млрд

EBIT: $71,87 млн

31. Wirtualna Polska – Міхал Бранський, Яцек Свідерський, Кшиштоф Серота

Оцінка компанії: $572,17 млн

Цей піонер польського інтернету, заснований у 1995 році, у 2014 перейшов до засновників сервісу O2 – Яцека Свідерського, Кшиштофа Сероти та Міхала Бранського. Вплив засновників O2 очевидний лише зараз: із порталу, який вони купили за $77,54 млн, вони створили медіагрупу вартістю майже $600 млн. Цьому допомогла стратегія розширення бізнесу за допомогою послуг електронної комерції.

Доходи: $176,55 млн

EBIT: $46,16 млн

32. LIVECHAT – Маріуш Цеплий

Оцінка компанії: $553,55 млн

Це одна із найбільш успішних польських компаній на світовому ринку нових технологій – у неї 99% іноземних клієнтів. LiveChat за щомісячну плату пропонує бізнесам програмне забезпечення для спілкування з клієнтами онлайн. Компанія дуже виграла від пандемії, оскільки бізнеси почали масово впроваджувати цифрові рішення для спілкування з клієнтами. Це добре видно за її результатами. За два роки LiveChat збільшив дохід з $26,32 млн до $44,94 млн, а чистий прибуток з $15,38 млн до $24,09 млн.

Доходи: $36,24 млн

EBIT: $22,27 млн

33. BZK Group – Барбара і Збігнев Коморовські

Оцінка компанії: $509,81 млн

Створена Збігневом Коморовським, Bakoma була першим польським виробником йогуртів, який спромігся конкурувати з іноземними конкурентами Danon і Zott. Але невдовзі метою Коморовського стало створення великої агропродовольчої групи, яка вироблятиме все, від зерна та борошна до біодизеля та біоетанолу. Останніми роками розвиток компанії відбувався завдяки виробництву міцного алкоголю (компанія BZK Alco).

Доходи: $803,6 млн

EBIT: $40,49 млн

34. Keno Energy – Павел Гжегорчик

Оцінка компанії: $506,37 млн

Сьогодні це найбільший польський дистриб’ютор і виробник фотовольтаїчних систем, який, окрім сонячних модулів, також пропонує інвертори, автомобільні зарядні пристрої, накопичувачі енергії та навіть теплові насоси. Серед власних продуктів компанія спеціалізується на сонячних панелях для дахів і розподільних установках.

Доходи: $379,22 млн

EBIT: $44,54 млн

35. Cersanit – Міхал Соловов

Оцінка компанії: $502,12 млн

Adam Tuchlinski/Forbes.pl

Міхал Соловов, Cersanit Фото Adam Tuchlinski/Forbes.pl

Cersanit увійшов до портфелю Міхала Соловова в 1999 році. За сім років компанія Cersanit купила Opoczno і стала виробником плитки номер один у Центральній Європі. Коли у 2020 році спалахнула пандемія, бізнес значно прискорився, адже виріс попит на оздоблювальні матеріали. Більш драматичною подією виявилася цьогорічна війна в Україні: у Cersanit у Росії було аж п’ять заводів, і Міхал Соловов вирішив їх продати.

Доходи: $529,25 млн

EBITDA: 389

36. Grupa Pracuj – Пшемислав Гацек

Оцінка компанії: $490,78 млн

Grupa Pracuj — найбільший рекрутинговий сайт, який виріс у 2000-х роках завдяки витісненню з ринку оголошень тодішнього лідера – Agora, видавця «Gazeta Wyborcza». У 2008–2009 роках Pracuj.pl виграв від того, що клієнти перейшли на дешевшу рекламу в інтернеті. Зараз продажі ростуть завдяки підвищенню попиту на цифрові послуги, чому сприяла пандемія, і продовженню відновлення ринку праці.

Доходи: $96,17 млн

EBIT: $46,16 млн

37. X-Trade Brokers – Якуб Заблоцький

Оцінка компанії: $480,05 млн

Спеціалізацією брокерської фірми, яку 14 років тому заснував Якуб Заблоцький, є операції з фінансовими інструментами – від сирої нафти до криптовалют. Ключовим в ідеї засновника було не обмежувати свої амбіції польським ринком, а розпочати агресивну міжнародну експансію. Свій перший закордонний офіс Заблоцький відкрив у 2007 році.

Доходи: $130,18 млн

EBIT: $59,72 млн

38. RTB House – Роберт Дичковський, Даніель Сурмач, Бартоломей Романський

Оцінка компанії: $470,74 млн

Real Time Bidding (RTB) – це аукціонна система купівлі банерної реклами на веб-сайтах. Інтернет-портали тут укладають угоди з рекламодавцями за підтримки таких компаній, як RTB House, спеціалізацією яких є вміле розміщення реклами, тобто так званий ретаргетинг.

Доходи: $300,66 млн

EBIT: $50,41 млн

39. Chemirol – Лешек Борух

Оцінка компанії: $469,32 млн

Chemirol – постачальник продуктів і послуг для сільського господарства. Компанію засновано у 1990 році в Могильному і вона починала як місцевий оптовий продавець засобів захисту для рослин. Сьогодні ж це найбільша компанія, що продає корми, добрива та насіннєвий матеріал у Польщі. Chemirol також є власником Polmos Toruń, відомого виробника горілки.

Доходи: $530,67 млн

EBIT: $64,38 млн

40. Eko-Okna – Матеуш Клосек

Оцінка компанії: $446,03 млн

Компанія Eko-Okna була заснована в Рацібужі в 1998 році, що досить пізно, адже історія більшості виробників будівельних матеріалів починається на десятиліття раніше. Проте за сім років виробництво вікон на підприємстві перевищило 100 000 штук на рік. Творець цього успіху Матеуш Клосек уникає медіа, і більше, ніж бізнесом, він відомий своєю соціальною діяльністю. Він фінансує фонд «Nasze Dzieci» («Наші діти»), який відомий рекламними кампанія на підтримку народжуваності й інституту родини. 

Доходи: $579,66 млн

EBIT: $48,39 млн

41. Pruszyński – Кшиштоф Прушинський

Оцінка компанії: $435,1 млн

Кшиштоф Прушинський почав свою діяльність в середині 1980-х. Сьогодні до його холдингу входить понад 20 компаній. Це один з найбільших виробників покрівельних і фасадних матеріалів в Європі. Продукцію від Pruszyński використали для будівництва велотреку у Прушкуві, заводу Volkswagen у Вжесні та аеропорту Шопена у Варшаві.

Доходи: $583,31 млн

EBIT: $89,89 млн

42. Corab – Міхал Соловов, Генрик Бялий, Мірослав Пінгот

Оцінка компанії: $417,28 млн

Це друга, після Keno, провідна польська компанія в індустрії сонячної енергетики. Corab – виробник і дистрибʼютор фотовольтаїчних систем. Компанія розпочала роботу тридцять років тому з встановлення супутникових антен, і цей досвід дозволив їй перейти до встановлення сонячних панелей. Стрімке зростання бізнесу компанії два роки тому привернуло увагу провідного польського підприємця Міхала Соловова. Він інвестував у Corab, купивши половину акцій компанії.

Доходи: $251,26 млн

EBITDA: $37,05 млн

43. STS – Матеуш Юрошек

Оцінка компанії: $414,04 млн

Найбільша польська букмекерська контора, частка ринку якої складає майже 50%. У 2020 році її бізнес постраждав внаслідок скасування великих спортивних заходів через пандемію: Олімпіада і чемпіонат Європи з футболу не відбулися, ігри внутрішніх чемпіонатів були призупинені. Але це не завадило компанії продовжувати стрімке зростання, створювати нові продукти і показувати хороші результати. Це підтвердив успішний вихід на біржу, який відбувся наприкінці 2021 року. Тоді капіталізація компанії сягнула $749,13 млн.

Доходи: $101,63 млн

EBIT: $36,24 млн

44. Drutex – Лешек Гершевський

Оцінка компанії: $409,79 млн

Drutex

Лешек Гершевський, Drutex Фото Drutex

Роками Drutex залишалася найбільшим виробником вікон не тільки в Польщі, а й у Європі, але два роки тому її випередила компанія Eko-Okna. Попри це Drutex, яку створив Лешек Гершевський ще у 1985 році, не збавляє обертів: цього року доходи збільшилися на 34% у порівнянні з минулим роком. Компанія починала з виробництва загороджувальної сітки, а за два роки після початку роботи додала до асортименту виробництво дроту, цвяхів і металочерепиці. Перші металопластикові вікна Drutex випустила у 1994 році.

Доходи: $288,11 млн

EBIT: $49,2 млн

45. Budmat – Богдан Вьонцек

Оцінка компанії: $407,16 млн

Budmat – один найбільших європейських виробників не тільки матеріалів для покрівлі, а й для фасадів та водостічних систем. Компанія була заснована понад 30 років тому, і навколо неї виросла низка допоміжних фірм. Серед різних видів бізнесу у Богдана Вьонцеке також вантажний бізнес, який він створив, перевозячи будівельні матеріали. У 2005 році він розділив вантажний бізнес і Budmat. До групи також входять три автосалони, компанія з продажу будівельних матеріалів і компанія з виробництва пластмас (ПВХ).

Доходи: $649,31 млн

EBIT: $78,55 млн

46. Mlekpol – Едмунд Боравський

Оцінка компанії: $387,52 млн

Другий за розміром польський молокозавод повернувся до списку. Він тривалий час конкурував з Mlekovita, поглинаючи менші кооперативи, а конкуренція між ними призвела до консолідації ринку та закриття його для іноземних виробників. Mlekpol була першою компанією, яка почала продавати молоко під торговою маркою Łaciate. Два роки тому молокозавод ввів в експлуатацію свою рекордну інвестицію – фабрику сухих молочних продуктів у місті Мронгово.

Доходи: $1,23 млрд

EBIT: $7,28 млн

47. Citronex – Артур Тороновський

Оцінка компанії: $386,51 млн

У 1980-х Артур Тороновський почав з відкриття магазинів з іноземними товарами. Коли він зрозумів, що банани є найбільш продаваним продуктом, то вирішив спеціалізуватися на їхньому імпорті. Citronex контролює 70% ринку в Польщі, а також працює в Німеччині, Румунії та Литві.

Доходи: $431,05 млн

EBIT: $30,16 млн

48. Auto Partner – Александер і Катажина Гурецькі

Оцінка компанії: $372,54

Цей імпортер і дистрибʼютор автомобільних запчастин займає друге місце в галузі та в рейтингу після Inter Cars. Александер Гурецький заснував Auto Partner у 1993 році і спершу в компанії було 3 співробітника і склад площею 200 кв. метрів. Наразі в компанії працює понад 2500 співробітників, а по всій країні у неї є більш ніж 100 відділень.

Доходи: $457,98 млн

EBIT: $48,39 млн

49. Werner Kenkel – Адам і Даміан Кенкель

Оцінка компанії: $363,83 млн

Одна з найстаріших компаній рейтингу, яку у 1979 році заснував Вернер Кенкель. Компанія займається виробництвом різних видів упаковок. З 2004 року нею керують його сини – Адам і Даміан.

Доходи: $227,57 млн

EBIT: $30,57 млн

Топовий бізнес поляків збіднів на $11 млрд. 100 найбільших польських приватних компаній 2022. Рейтинг Forbes Польща /Фото 3

50. Boryszew – Роман Каркосик

Оцінка компанії: $351,28 млн

Роман Каркосик очолив Boryszew наприкінці 20 століття і почав будувати навколо неї холдинг для компаній автомобільної та металургійної промисловості. На жаль, колапс автомобільного сектора внаслідок пандемії вдарив по доходах Boryszew – були порушені умови кредитування в банках. Це спонукало компанію до внесення змін в стратегію холдингу. Завдяки покращенню результатів компанія змогла відмовитися від продажу значної частини бізнесу. У травні цього року відбулося підписання попередньої угоди із Інститутом технологій військово-повітряних сил про продаж акцій Nylonbor за близько $4 млн.

Доходи: $1,26 млрд

EBIT: $34,21 млн

51. USP Zdrowie – польський капітал

Оцінка компанії: $347,63 млн

Лідер ринку безрецептурних препаратів. Компанія була заснована в 1992 році в США. До її флагманських продуктів належать Apap, Gripex й Ibuprom. Засновники USP Zdrowie, Войцех Напьорковський та Юзеф Пільх, першими в Польщі почали просувати безрецептурні ліки у великих рекламних кампаніях на телебаченні .

Доходи: $247,01 млн

EBIT: $27,94 млн

52. Selvita – Богуслав Сечковський, Павел Пшевонжліковський

Оцінка компанії: $340,55 млн

Найбільша польська компанія, що працює на ринку CRO, тобто Contract Research Operation, і надає послуги в галузі біотехнологій, хімічних досліджень і розробки ліків для фармацевтичної промисловості. Два роки тому компанія придбала хорватську Fidelta за $28,34 млн і таким чином подвоїла розмір свого бізнесу.

Доходи: $62,96 млн

EBIT: $2,26 млн

53. Grupa AWW – Веслав Вавжиняк, Войцех Вавжиняк

Оцінка компанії: $339,74 млн

Все почалося з оптової торгівлі алкоголем, яку розпочав Веслав Вавжиняк у 1991 році. За сім років компанія сама почала виробляти алкоголь. Сьогодні це один з найбільших польських виробників алкоголю. Компанія має власні бренди, такі як Alaska, Jarzębiak, Żołądkówka, Charleyʼs, але також є значним виробником приватних торгових марок для роздрібних мереж.

Доходи: $233,85 млн

EBIT: $34,01 млн

54. Pronar – Сергіуш Мартинюк

Оцінка компанії: $329,41 млн

Організація Pronar, яка почала роботу у невеликому підляському селі Наревка, є цілим конгломератом компаній, відомих переважно завдяки продажу сільськогосподарської техніки та обладнання. Була заснована в 1988 році і починала з торгівлі агропродовольчою продукцією та тракторами.

Проте вже у 1992 році Сергіуш Мартинюк разом із партнерами почав збирати прості трактори з імпортних деталей, а наприкінці 1990-х років їх почали навіть експортувати. Потім настав час власних причепів та іншої сільськогосподарської техніки.

Доходи: $300,26 млн

EBIT: $49,60 млн

55. JBB Zakład Przetwórstwa Mięsnego – Йозеф Балдига

Оцінка компанії: $324,76 млн

Історія JBB почалася в 1992 році, коли Йозеф Балдига купив стару радгоспну мʼясну крамницю в селі Лисе поблизу Остроленки. Балдинга раніше сам проходив навчання на виробництві мʼяса. Його цікавить виключно польський ринок. Він створив мережу з 900 партнерських магазинів у Польщі та інвестував у виробничі потужності. Сьогодні в JBB працює 1 700 осіб і її продукція виходить під власними брендами, такими як Masarnia u Józefa, Polanka та Dobre Mięso.

Доходи: $216,64 млн

EBIT: $28,54 млн

56. Brainly – Міхал Борковський

Оцінка компанії: $323,95 млн

з особистого архіву

Міхал Борковський, Brainly Фото з особистого архіву

Все почалося у 2009 році з порталу zadane.pl (пізніше перейменованого на Brainly), де учні допомагали одне одному виконувати домашні завдання. Ідею підхопили, і того ж року сайт набрав 130 000 користувачів. І це був лише початок. У 2013 році було вже 1,6 млн користувачів, а в 2016 році – 5 млн. Сьогодні Brainly відвідує близько 300 мільйонів користувачів на місяць, а компанія створила багатомільйонні спільноти, в тому числі в США, Польщі, Бразилії та Індонезії. Розвиток стартапу підтримують міжнародні венчурні фонди, які в останньому раунді фінансування інвестували в Brainly $80 млн.

Доходи: дані відсутні

EBIT: дані відсутні

57. Mlekovita – Даріуш Сапінський

Оцінка компанії: $321,92 млн

Один з провідних виробників молочної продукції в Польщі. У 1989 році Mlekovita була одним із кількох сотень кооперативів, що виробляли молоко. Три сміливі рішення визначили її успіх: вона першою вирішила створити власну торгову марку молока, почати використовувати картонну упаковку та консолідувати ринок. Сьогодні компанія пропонує понад 1500 різновидів продукції, яка надходить у 167 країн, тобто практично в усі куточки світу.

Доходи: $1,28 млрд

EBIT: $19,23 млн

58. Barlinek — Міхал Соловов

Оцінка компанії: $321,31 млн

Компанію заснував Міхал Соловов на базі занедбаної лісопилки, яку він придбав в 1999 році. Тоді виробництво паркетної дошки було його побічним бізнесом, але з того часу Barlinek збільшив виробництво у 200 разів. Завдяки останнім інвестиціям компанія стала найбільшим виробником паркету у світі, обійшовши шведську Kährs, засновану в 1857 році, і німецько-норвезьку групу Boen, яка існує з 1641 року.

Доходи: $286,69 млн

EBITDA: $50,41 млн

59. Playway – Кшиштоф Костовський

Оцінка компанії: $320,71 млн

Від самого початку компанія Кшиштофа Костовського зосередилася на дешевих іграх, виробництво яких коштує не більше кількох сотень тисяч злотих. Вирішальне значення мало масове виробництво, в результаті якого одне з видань завжди знаходило вірну групу шанувальників. Завдяки цьому результати не надто поступаються багатьом найкращим компаніям: якщо в першому півріччі цього року чистий прибуток CD Projekt досяг $23,85 млн, то в PlayWay він склав $13,97 млн. Флагманським продуктом студії є «Автомеханік» — симулятор автомайстерні.

Доходи: $47,37 млн

EBIT: $31,18 млн

60. Enter Air – Гжегож Поланецький, Марцин Кубрак

Оцінка компанії: $316,86 млн

Останні два роки були дуже важкими для авіаційної галузі, але складно знайти компанію в Європі, яка досягла б кращих результатів, ніж Enter Air. Хоча доходи чартерної компанії в 2020 році впали в чотири рази порівняно з 2019 роком, а прибуток перетворився на збитки, компанія зафіксувала найкращі результати в усій галузі.

У 2021 році Enter Air повернулася на шлях зростання. Компанія має досвід проходження ринкових потрясінь, оскільки була заснована під час попередньої фінансової кризи в 2009 році пілотом Марцином Кубраком і колишнім радником правління авіакомпанії LOT Гжегожем Поланецьким. Починали з трьох орендованих боїнгів, якими возили туристів. Сьогодні флот Enter Air складається з 25 літаків.

Доходи: $226,76 млн

EBIT: $3,03 млн

61. Cavatina Holding – Міхал Дзюда

Оцінка компанії: $315,44 млн

Найбільша польська компанія, яка працює на ринку офісної нерухомості і яку створив засновник Murapol. До 2025 року Cavatina має намір побудувати 1 млн квадратних метрів площі.

Доходи: $8,09 млн

EBIT: $48,99 млн  

62. Grupa Atlas – Гжегож Гжелак, Анджей Валчак

Оцінка компанії: $313,42 млн

Компанія починала з виробництва клей-цементу для кахелю і плитки, а сьогодні пропонує цілий спектр продукції для внутрішнього оздоблення. Останніми роками у Atlas були великі проблеми з прибутковістю та компанія ледь трималася в нашому списку.

Доходи: $327,19 млн

EBIT: $37,05 млн

63. Jelenia Plast – Матіас і Єнс Крьогери

Оцінка компанії: $313,21 млн

Брати Крьогери – польські підприємці, які живуть у Швейцарії та з 1992 року будують свій бізнес поблизу міста Єленя-Ґура. Їхня компанія Jelenia Plast спеціалізується на виробництві пластикових предметів побуту, а хітом продажів стали садові вазони.

Доходи: $117,22 млн

EBIT: $26,52 млн

64. ATAL – Збігнев Юрошек

Оцінка компанії: $299,65 млн

Найбільший польський забудовник, що працює на ринку житла. Цього року компанія, як і всі гравці ринку, відчула на собі вплив кризи. ATAL спочатку планувала продажі на рівні 3000 квартир, але пізніше знизив ці прогнози до 2000. Минулого року компанія видала своїм клієнтам 3700 квартир.

Доходи: $339,94 млн

EBIT: $84,42 млн

65. Empik — Ева Шмідт-Белкаж

Оцінка компанії: $289,73 млн

Велика, відома компанія, і в той же час новачок у списку. Усе завдяки тому, що Ева Шмідт-Белкаж, яка раніше розвивала і реструктуризувала компанію, викупила половину її акцій у фонду Penta. За сім років вдалося подвоїти доходи, EBITDA та кількість магазинів Empik.

У 2021 році оборот компанії склав $445,43 млн, половина якого у сфері електронної комерції та цифрових технологій. За словами Еви Шмідт-Белкаж, управління Empik від самого початку було для неї не просто роботою. Вона пізнала бізнес зсередини, сприймає його як третю дитину і називає його 75-річним стартапом. Компанії вдалося створити унікальну клієнтську екосистему, яка вже включає майже 8 млн поляків.

Доходи: $440,97 млн

EBIT: $12,75 млн

66. Farmacol – Анджей і Зита Ольшевські

Оцінка компанії: $289,32 млн

Третій за величиною фармацевтичний оптовик в країні. У 1999 році Farmacol вийшов на біржу, щоб зібрати гроші для консолідації галузі. Ольшевський вважав, що інвестори недооцінили вартість компанії, тому в 2017 році викупив усі її акції та вивів компанію з біржі.

Доходи: $1,35 млрд

EBIT: $18,22 млн

67. Apart – Адам Рончинський, Пьотр Рончинський

Оцінка компанії: $286,29 млн

Ювелірна справа почалася в 1977 році в майстерні Пьотра Рончинського. Однак реєстрація компанії відбулася лише за шість років, коли до справи приєднався його старший брат Адам. Власники зробили акцент на класичних виробах із золота та діамантів. Сьогодні компанія налічує понад 200 магазинів, а працює на неї близько 3000 співробітників.

Доходи: $180,4 млн

EBIT: $26,92 млн

68. Famur – Томаш Домогала

Оцінка компанії: $280,41 млн

Топовий бізнес поляків збіднів на $11 млрд. 100 найбільших польських приватних компаній 2022. Рейтинг Forbes Польща /Фото 4

Томаш Домогала, Famur

Ось вже кілька років найбільший виробник гірничого обладнання розробляє проєкти, які допоможуть перетворити групу на холдингову компанію, яка інвестує в зелену енергетику та перспективні галузі. Famur інвестує значні кошти в сонячні батареї, а також підписав з EDF Renewables договір про наміри щодо можливості співпраці у сфері відновлюваних джерел енергії (наземні та морські вітряки).

Доходи: $212,59 млн

EBIT: $27,13 млн

69. Zarmen – Збігнев Концевич

Оцінка компанії: $280,01 млн

Ця хожувська будівельна компанія, яка спеціалізується на будівельно-монтажних послугах та послугах з обслуговування промислових обʼєктів. Виступає генпідрядником переважно для великих клієнтів, таких як ArcelorMittal, PKN Orlen, JSW, Lotos і ZE Ostrołęka. Збігнев Концевич розширює свою групу за рахунок покупки нових компаній; так, у 2014 році він взяв під контроль Remak, яка котирується на біржі.

Доходи: $352,49 млн

EBIT: $30,97 млн

70. Booksy – Стефан Батори, Конрад Говард

Оцінка компанії: $279,4 млн

Booksy — одна з найбільших у світі платформ для запису у салони краси — нею користуються вже понад 20 млн людей. Це також один із найдинамічніших польських стартапів. Під час пандемії компанія Стефана Баториї та Конрада Говарда залучила $70 млн інвестицій.

Доходи: дані відсутні

EBIT: дані відсутні 

71. OTCF (4F) – Ігор Клая, Собеслав Засада

Оцінка компанії: $279 млн

Найбільший бренд спортивного одягу Польщі, створений Ігорем Клаєю, не збавляє обертів, а пандемія прискорила його розвиток. 4F відкрив магазини в Португалії та зміцнив позиції на іспанському ринку, де продукція з характерним логотипом продається через мультибрендові магазини.

Тоді ж компанія запустила інтернет-магазин Sportstylestory, де продається, приміром, продукція Under Armour. Компанія також випускає дієтичні добавки під брендом 4F Fuel і сильно розвинула продажі свого бюджетного бренду Outhorn.

Доходи: $226,96 млн

EBIT: $27,33 млн

72. Agrolok – Мечислав Каліський

Оцінка компанії: $276,77 млн

Один із лідерів польського агробізнесу з міста Ґолюб-Добжинь. Це постачальник широкого асортименту продукції для аграріїв: від кормів і добрив до зерна.

Доходи: $550,31 млн

EBIT: $32,19 млн

73. Wipasz – Юзеф Вишневський

Оцінка компанії: $275,76 млн

Сьогодні кожен фермер у Польщі знає бренд, створений Юзефом Вишнєвським, який виробляє понад мільйон тонн кормів на рік. Запорукою успіху стало те, що засновник добре розумів польське село, адже сам він син фермера.

Доходи: $631,09 млн

EBIT: $17,81 млн

74. Agata Meble – Гжегож, Марцин і Себастіан Цвік

Оцінка компанії: $275,35 млн

У однієї з найвідоміших вітчизняних меблевих компаній був непростий рік. Від самого початку Александр Цвік, засновник Agata, хотів створити в Польщі роздрібну мережу, яка б конкурувала із популярною Ikea. Вирішальним для розвитку компанії став 2000 рік, коли польський підприємець придбав Katowickie Przedsiębiorstwo Meblowe. На той час продажі компанії складали трохи більше $4 млн. Сьогодні Agata Meble представлена ​​в 32 локаціях по всій країні, де пропонує меблі від 250 різних виробників з усієї Європи.

Доходи: $434,09 млн

EBIT: $44,74 млн

Топовий бізнес поляків збіднів на $11 млрд. 100 найбільших польських приватних компаній 2022. Рейтинг Forbes Польща /Фото 5

75. Lerg – Маріан Квецен

Оцінка компанії: $273,73 млн

Топовий бізнес поляків збіднів на $11 млрд. 100 найбільших польських приватних компаній 2022. Рейтинг Forbes Польща /Фото 6

Маріан Квецен, Lerg

Хімічна компанія та найбільший бізнес Маріана Квецена. Ключовим моментом стало придбання найбільшого в Польщі заводу синтетичної смоли. Потім до Lerg приєдналися виробництво упаковки з плівки, поліефірних волокон і смоляний бізнес, який підприємець викупив у хімічного холдингу Ciech.

Доходи: $489,77 млн

EBIT: $27,53 млн

76. Solbet – Марек і Геберт Малецький

Оцінка компанії: $269,08 млн

Марек Малецький у Солець-Куявському створив найбільшого виробника газобетону в Польщі. Нині його Solbet задовольняє третину внутрішнього попиту на цей продукт.

Доходи: $151,44 млн

EBIT: $33,4 млн

77. Kaczmarek Malewo – Родина Качмарек

Оцінка компанії: $258,75 млн

Виробник пластмаси, який працює з 1980-х. Спочатку компанія була постачальником розмʼякшеного полівінілхлориду для виробництва Fiat 126p, але у 1993 році вона почала виробляти полімерні труби, що стало для неї поворотним моментом. Компанією, яку заснувала Барбара Качмарек, тепер управляють її діти.

Доходи: $182,82 млн

EBIT: $33,2 млн

78. Eveline Cosmetics – Пьотр Каспшицький: $257,33 млн

Родинна компанія Eveline є одним з найстарших вітчизняних косметичних брендів. Однак Польща — це лише мала частина бізнесу Пьотра Каспшицького. Більше 80% продукції компанії експортується в понад 70 країн.

Доходи: $137,67 млн

EBIT: $20,44 млн

79. Remontowa Holding – родина покійного Пьотра Сойки

Оцінка компанії: $257,33 млн

Capital Group складається з двох суднобудівних заводів (Gdańska Stocznia Remontowa і Stocznia Remontowa Shipbuilding) та двадцяти інших компаній. Минулого року Remontowa Shipbuilding виконала замовлення на будівництво чотирьох електричних гібридних поромів для клієнта з Норвегії, однією із ключових характеристик яких є мінімізація енергоспоживання. Паралельно холдинг будує сучасні мінні мисливці Kormoran II для міноборони Польщі.

Доходи: $277,38 млн

EBIT: $19,63 млн

80. Alumetal — Гжегож Стулгіс

Оцінка компанії: $255,92 млн

Один з найбільших в Європі виробників високоякісних вторинних ливарних сплавів. Виробнича потужність Alumetal становить 275 тис. тонн, а 90% продукції компанії йде автомобільній промисловості.

Нове життя компанії почалося в 2002 році, коли завод, що ледь тримався на плаву, купив Гжегож Стулгіс. Ключовим моментом у розвитку компанії стала фінансова криза 2009 року, коли компанія почала стрімко розвиватися за рахунок конкуренції в Західній Європі.

Цього року норвезька компанія Norsk Hydro (компанія з доходом $17 млрд) намагалася поглинути компанію, але транзакцію тимчасово заблокувала Єврокомісія. Alumetal сподівається, що у 2022 році її дохід перевищить $607,4 млн.

Доходи: $442,8 млн

EBIT: $36,24 млн

81. Correct — Богдан Качмарек

Оцінка компанії: $251,26 млн

Один з найбільших постачальників матраців для мережі Ikea. Продукція компанії Correct, яка розташувалася поблизу Каліша, продається майже в 70 країнах світу.

Доходи: $295,4 млн

EBIT: $39,68 млн

82. Anwim — Вітольд Буткевич

Оцінка компанії: $245,59 млн

Adam Tuchlinski/Forbes.pl

Вітольд Буткевич, Anwim Фото Adam Tuchlinski/Forbes.pl

Незалежна паливна компанія із найшвидшими темпами зростання в Польщі, а також власниця мережі АЗС Moya. Два роки тому Moya придбала іншу мережу, eMila, яку створили на базі станцій самообслуговування Neste. Сьогодні до мережі Moya входить вже 400 станцій. Два роки тому в компанію інвестував фонд Enterprise Investors.

Доходи: $1,6 млрд

EBIT: $22,87 млн

83. 11bit Studios — Гжегож Меховський, Пшемислав Маршал

Оцінка компанії: $235,06 млн

Найбільший польський виробник незалежних ігор, якого створив Гжегож Меховський. Компанія засвітилася на ринку завдяки «This War of Mine», відеогрі про долю мирних жителів, які намагаються вижити в місті під час збройного конфлікту. Унікальність гри вплинула на те, що її включили до позакласної шкільної програми для дітей в Польщі. Наразі оцінка 11bit Studios зумовлена ​​інтересом до майбутньої нової частини «Frostpunk».

Про потенціал гри свідчить те, що її дуже часто включають до списку бажань користувачі по всьому світу. Вона втричі краща за першу частину «Frostpunk» (хоча вона також стала великим хітом, незважаючи на менший масштаб). Ці успіхи приваблюють інвесторів. Цього року великим акціонером ігрової студії стали фонди NN OFE і Esaliens TFI.

Доходи: $14,17 млн

EBIT: $6,07 млн

84. Elpar — Марек Щигелський, Анджей Щигелський, Яцек Дрозд

Оцінка компанії: $234,66 млн

Другий за розміром виробник кабелів у Польщі, який поступається лише Tele-Fonica Kable. У 2014 році компанія відкрила склад у Ризі, що дозволило їй вийти на ринки Балтії.

Доходи: $232,02 млн

EBIT: $20,44 млн

85. Displate — Карол Банашкевич, Яцек Свігост, Едвард Рущиц

Оцінка компанії: $233,85 млн

Торік творці польського стартапу Displate продали 7 млн металевих постерів, які купили понад 2,5 млн колекціонерів. Компанія все ще прискорюється: 2021 рік був кращим за попередні сім років за кількістю проданих постерів.

Доходи: $107,1 млн

EBIT: $19,43 млн

86. PCF Group — Себастьян Войсеховський

Оцінка компанії: $229,6 млн

Творець «Outriders», науково-фантастичної гри-стрілянки. Компанія вважається третьою на польському ринку AAA-ігор, але в нашому рейтингу займає лише п’яте місце серед компаній цього сектора. Остання гра не виправдала очікувань.

Доходи: $36,44 млн

EBIT: $12,85 млн

87. ŚNIEŻKA – Пьотр Мікрут

Оцінка компанії: $218,05 млн

Найбільший польський виробник фарби чудово використав те, що споживачі під час і після карантину активно зайнялися ремонтами. Допомогло йому й те, що під час пандемії працювали будівельно-господарські магазини. У 2021 році його результати були лише трохи слабшими, але близькими до тих, що були до пандемії.

Доходи: $160,96 млн

EBIT: $15,18 млн

88. Mokate – Тереза і Адам Мокриш

Оцінка компанії: $217,24 млн

Цей харчовий концерн був створений на базі компанії, яка займалася виробництвом будматеріалів і вела ресторан. Це була компанія батьків чоловіка Терези ​​Мокриш, а підприємиця змінила профіль бізнесу, зосередившись на виробництві кавових вершків і порошкового капучино.

Сім років тому керівництво компанією взяв на себе представник нового покоління родини Адам Мокриш. Перш ніж очолити компанію, він вивчав зовнішню торгівлю в Лондонському університеті та бізнес-менеджмент в Університеті Лозанни. Під його керівництвом компанія вийшла на ринок здорових снеків і замінників мʼяса.

Також вона збільшила свою присутність закордоном. Компанія вже кілька років розвивається в Африці, де все почалося з моделі B2B, за допомогою якої поширювалася продукція Mokate Ingredients. Потім родина відкрила компанію в Йоганнесбурзі, яка має розвивати продажі та упізнаваність продукції Mokate по всій Південній Африці.

Доходи: $145,17 млн

EBIT: $19,84 млн

89. Witoplast – Вітольд і Міхал Кіселінські

Оцінка компанії: $216,23 млн

Один з найбільших виробників упаковки в Польщі. У 1989-му компанію заснував відразу після економічного підйому Вітольд Кіселінський, якому нині із бізнесом допомагає син Міхал. Компанія має дуже широкий асортимент продукції: вона працює із харчовою промисловістю (пляшки та контейнери), косметичною і фармацевтичною.

Доходи: $62,36 млн

EBIT: $12,14 млн

90. Група VRG – Єжи Мазгай, Матеуш Коланський

Оцінка компанії: $215,5 млн

Єдина компанія елітних брендів, яку заснували у Польщі. Окрім брендів одягу, таких як Vistula, Deni Cler чи Bytom, до групи також входить мережа ювелірних магазинів W.Kruk, яка допомагає стабілізувати бізнес усієї групи. Пандемія і дистанційна робота змусили компанію зосередитися на повсякденній моді. Наразі група готується до можливого зниження попиту, але все ж розраховує побачити двозначні показники зростання доходів.

Доходи: $216,1 млн

EBIT: $19,79 млн

91. Biofarm – Вальдемар Шварчинський, Гражина Денковська-Шварчинська

Оцінка компанії: $214,89 млн

Компанія була заснована у 1982-му і є одним з найбільших виробників безрецептурних препаратів. Засновниця компанії Гражина Шварчинська розпочала виробництво косметичних засобів і дієтичних добавок. Сьогодні компанія виробляє понад 700 млн пігулок на рік.

Доходи: $67,25 млн

EBIT: $17,77 млн

92. INTER EUROPOL PIEKARNIA SZWAJCARSKA – Войцех Смеховський

Оцінка компанії: $211,05 млн

У 1989 році Войцех Смеховський відкрив невелику пекарню. Спочатку вона працювала лише в столиці, але потім географія клієнтів розширилася. Швидкому підйому бізнесу сприяв заморожений хліб, який Смеховський постачав торговим мережам. Пандемія не пошкодувала виробників хліба і вартість Inter Europol впала на 30%.

Доходи: $125,42 млн

EBIT: $11,31 млн

93. Ptak – Антоні Птак

Оцінка компанії: $210,45 млн

Adam Iwański /Forbes.pl

На дивані: Антоні Птак, Ptak з командою Фото Adam Iwański /Forbes.pl

Компанії належать торгово-виставкові центри Miasta Mody у Жгуві i Ptak Expo у Варшаві. Вона починала із садової індустрії, а потім стала національною мережею оптових продавців їжі і цигарок. Власник компанії дуже любить спорт, тому компанія виступала спонсором ФК «Лодзь», «Лєхія Гданськ» і «Погонь Щецин». Сьогодні компанія зосереджена на розвитку торгово-виставкового бізнесу. У травні цього року компанія купила виставковий центр Centrum Mody у Жгуві, який раніше належав Анджею і Збігневу Галкевичам, найбільшим конкурентам Ptak.

Доходи: $40,19 млн

EBIT: $16,35 млн

94. MCI Capital – Томаш Чехович

Оцінка компанії: $209,8 млн

Найбільший технологічний фонд у Польщі. MCI Capital, як і весь технологічний сектор, виграв від пандемії. Чехович скористався цим, продавши, серед інших, акції ATM, Sidly і Pigu. Але підвищення інфляції і зростання цін цього року призвели до значного розпродажу у секторі.

Криза зупинила подальші транзакції і знизила вартість компанії навіть попри рекордні прибутки компанії. Тепер фірма зосереджує свою увагу на розвитку свого портфелю, але, за її оцінками, вихід з інвестицій принесе їй у найближчі роки близько $403,9 млн.

Доходи: $83,2 млн

EBIT: $72,3 млн

95. Van Pur – Збігнев Вантусяк

Оцінка компанії: $208,83 млн

Найбільша незалежна пивоварня, що належить поляку і працює на ринку, де панують міжнародні корпорації. Van Pur була заснована Збігневом Вантусяком, кілька років після консолідації ринку побула у власності Heineken, а потім знову повернулася до засновника. Сьогодні до Van Pur входять шість броварень, на яких компанія варить 6 мільйонів гектолітрів пива, переважно приватних марок пива для різних торгових мереж.

Доходи: $262,76 млн

EBIT: $13,33 млн

96. Comarch – Януш Філіпяк

Оцінка компанії: $206,01 млн

Друга найбільша у Польщі ІТ-компанія. Comarch – це результат роботи усього життя Януша Філіпяка, який зосереджується на створенні власних продуктів і розширенні закордон. Сьогодні 60% своїх доходів компанія отримує від експорту. Цього року вона запустить торгову платформу Dobrze.pl, яка не бере комісію від продажів і плату за підписку з продавців.

Доходи: $328,2 млн

EBIT: $37,56 млн

97. Stelmet – Станіслав Бенковський

Оцінка компанії: $202,6 млн

Один з найбільших виробників садових аксесуарів в Європі. Розташоване поблизу західного кордону підприємство Stelmet від самого початку розвивалося завдяки клієнтам з Німеччини, які масово приїжджають сюди за дешевшими аксесуарами і обладнанням для саду. Спочатку основним продуктом були гномики, але компанія швидко додала до свого асортименту огорожі, паркет, перголи та альтанки.

Закордонні продажі в один момент становили 98% загального доходу. Компанію майже знищила фінансова криза 2009 року та валютні опціони. Її врятували засновник фірми Станіслав Бенковський та його син Пшемислав. Шість років тому компанія успішно вийшла на біржу, але падіння прибутку призвело до зниження її вартості в три рази, через що її засновник забрав її з ринку.

Перебування поза ринком капіталу пішло їй на користь, тому що минулого року її операційних прибуток сягнув $31,5 млн, в той час як на останньому році перебування на Варшавській фондовій біржі вона мала лише $5,3 млн операційного прибутку та чистий збиток.

Доходи: $171,9 млн

EBIT: $31,5 млн

98. PPH Standard – Анна Мончка, Ян Кравчик

Оцінка компаній: $198,1 млн

Цей постачальних хімічних речовин з Любліна працює на ринку 32 роки і забезпечує ними більшість індустрій. У компанії широкий масштаб операцій: від постачання харчовій промисловості регуляторів кислотності, стабілізаторів, антиоксидантів та емульгаторів до продажу синтетичної гуми для виробників гуми чи вітамінів для фармкомпаній. Минулого року компанія показала дійсно хороші результати: продажі виросли на 51%, а операційний прибуток – у 2,5 рази.

Доходи: $303,4 млн

EBIT: $28,07 млн                              

99. Shoper – Рафал і Кшистоф Кравчик

Оцінка компанії: $196,7 млн

Лідер польського ринку серед тих, хто працює за моделлю SaaS і пропонує розробку рішень для онлайн-магазинів. Компанія минулого року успішно вийшла на біржу і попри те, що її початкова вартість зменшилася наполовину, вона все одно залишається однією із найдорожчих. Наразі її капіталізація у понад 50 разів перевищує її річні прибутки.

Доходи: $16,15 млн

EBIT: $4,44 млн

100. Satel – Гжегож Рутковський, Лешек Полакевич, Іренеуш Ковалук

Оцінка компанії: $196,1 млн

Дебютант цього списку і водночас компанія із 30-річним досвідом на ринку електронних систем безпеки. Бізнес компанії надзвичайно прибутковий. У 2021-му маржа компанії склала 40%.

Доходи: $40,6 млн

EBIT: $17,6 млн

Примітка. Forbes Polska подавав усі фінансові показники й оцінки вартості компаній у злотих. Для зручності читачів Forbes Україна конвертував польську валюту у американський долар, використовуючи середній банківський курс на 21.11.22.

Застереження

Дослідження та коментарі, що його супроводжують, виражають знання та погляди авторів і не повинні тлумачитися інакше. Публікація підготовлена ​​виключно заради інформуванні і не є консультацією з інвестицій, інвестиційною порадою чи рекомендацією та/або пропозицією купити чи продати будь-які фінансові інструменти. Залежно від використаної методології оцінки, інший розрахунок вартості даних компаній може суттєво відрізнятися від представленої оцінки, однак автори вважають обрану методологію прийнятною для створення цього списку.

Автори рейтингу: «Forbes. Польща», Марчін Ромель, молодший аналітик Haitong Bank, а також команди Haitong Bank і SSW Pragmatic Solutions

Над українським перекладом працювала Валерія Глінка (Forbes Ukraine)

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні