Дмитро Герасименко, засновник Ahrefs /надано пресслужбою
Категорія
Інновації
Дата

Один проти Google та Microsoft. Український Ahrefs з оцінкою до $500 млн будує пошуковик зі штучним інтелектом. Чи є тут щось більше за хайп

5 хв читання

Дмитро Герасименко, засновник Ahrefs Фото надано пресслужбою

Дмитро Герасименко побудував бізнес, що заробляє $100 млн на рік, і має амбіцію посунути пошукових гігантів. Як він планує перетворитися з андердога у помітного гравця ринку, де панує Google

⚡️ Лише 3 дні! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.

Випускник київського Політеху Дмитро Герасименко, 37, 12 років без сторонніх інвестицій будує сервіс для просування сайтів Ahrefs. Навесні 2021-го Forbes оцінював компанію у $600-700 млн.

На фоні рецесії потенційна вартість бізнесу дещо впала, та фаундер цим, схоже, не надто переймається. До весни 2023-го Ahrefs зі штаб-квартирою у Сінгапурі виріс у компанію зі $100 млн річного виторгу та понад 50 000 клієнтів. У топ-3 країн – США, Велика Британія й Японія, ще третина виторгу приходить із Європи.

Герасименка ж драйвить інший проєкт – власна пошукова система Yep, ідею якої він виношує з 2019-го. Пандемія та російсько-українська війна дещо скоригували плани на запуск, та публічна бета-версія сервісу працює майже рік. Інвестиції в її розробку – $60 млн.

У 2023-му на фоні світової AI-лихоманки у Yep з’явився чат-бот, який робить самарі з результатів пошукової видачі. Подібні рішення є у світових гігантів – Bing від Microsoft та Bard від Google. «Про це всі розмовляють, і ми побачили, можна швидко це зробити», – каже Герасименко. Але навіщо комусь ще один пошуковик у 2023-му й чи можна на ньому заробляти?

Як пробитися на усталеному ринку пошукових систем

«SEO-бізнес дуже зацікавлений у нових пошукових системах, тому що це по суті ще одне джерело трафіку», – каже Олег Саламаха, засновник платформи для пошукової оптимізації Serpstat із орбіти Netpeak Group Артема Бородатюка. Важливий нюанс – спершу новачку треба отримати достатню частку ринку і, відповідно, користувачів.

У нинішніх реаліях це означає втиснутися у нішу, де панує Google. Пошуковик, який у далекому 1998-му запустили Ларрі Пейдж і Сергій Брін, на квітень 2023 року мав 92,6% світового пошукового ринку, свідчать дані сервісу StatCounter. Друге й третє місця ділять Bing від Microsoft та підсанкційний російський «Яндекс». Їхні частки 2,79% та 1,65% відповідно.

Спроби зробити пошукову систему в українських підприємців були й раніше – в один рік із Google у Харкові запустилася Meta.ua. У середині 2000-х сервіс займав близько 8% ринку в Україні, каже власник маркетингової агенції Promodo Олександр Колб.

«Не можна сказати, що її ніхто не помічав, але уваги до цієї пошукової системи було досить мало», – повідомляє Колб. На злеті у 2007-му контрольний пакет Meta.ua придбали росіяни – інвестфонди DST Юрія Мільнера та «Російські фонди». Проте у 2019 році співзасновник Юрій Назаров викупив частки назад, а згодом і продав своє дітище новому власнику. Та виграти перегони з Google компанії на вдалося – у 2021-му вона була збитковою, у 2022 році заробила 2,4 млн грн виторгу, свідчить відкрита фінансова звітність.

Герасименко будувати локальний пошуковик не збирається й цілить одразу в англомовний ринок. «Найбільше запитів ми маємо з США», – каже засновник. Ближче до американських користувачів – у Вашингтоні – компанія відкриває й більший дата-центр. Однак за останніх 30 днів Yep мав трохи менше 265 000 візитів, свідчать дані Similarweb. Показник Bing, для порівняння, 1,4 млрд.

«Я б зробив більш ставку, що це буде якийсь нішевий пошуковик, з невеличкою долею, але з якоюсь спеціалізацією», – оцінює перспективи Колб. Щоб стати помітним гравцем, додає він, Yep треба запропонувати ноу-хау, інноваційну технологію, що дасть потенційним клієнтам те, чого не має Google.

Ноу-хау Герасименка – генеративний ШІ та великі мовні моделі, які останніх пів року обговорює увесь світ. Фішка його сервісу – функція Yelp TLDR, що робить коротке самарі топових результатів пошукової видачі та показує його поряд зі звичним набором посилань. В основі – мовна модель з відритим кодом на 10 млрд параметрів.

Ідея в тому, щоб не треба було ходити на сайти-джерела та перечитувати інформацію там, каже фаундер. Обробка популярних запитів займає 1-2 секунди. Розробники обіцяють, що Yelp TLDR не «галюцинуватиме», як ChatGPT, який може «придумувати» факти й події. Алгоритм «натренували» таким чином, щоб він лише обробляв та узагальнював інформацію з результатів видачі. Також користувач може переглянути список джерел і поскаржитися на помилки.

надано пресслужбою

Дмитро Герасименко, засновник Ahrefs з сином Фото надано пресслужбою

Чат-бот із інтегрованою моделлю GPT-4 вже має пошуковик Bing від Microsoft, який запустили у широкий доступ у березні 2023-го. Альтернатива Bard від найпершого конкурента Google наразі доступна не усім користувачам і в обмеженій кількості країн. Проте CEO Сундар Пічаї у відповідь заявив, що компанія додасть ШІ-пошук у свою флагманську пошукову систему. Реліз нового проєкту під кодовою назвою Magi може з’явитися вже найближчим часом, пише The New York Times із посиланням на вивчені внутрішні документи.

Чи штучний інтелект єдиний козир Yep?

Один проти Google та Microsoft. Український Ahrefs з оцінкою до $500 млн будує пошуковик зі штучним інтелектом. Чи є тут щось більше за хайп /Фото 1

Скріншот Yep.com

Один проти Google та Microsoft. Український Ahrefs з оцінкою до $500 млн будує пошуковик зі штучним інтелектом. Чи є тут щось більше за хайп /Фото 2

Скріншот Yep.com

Один проти Google та Microsoft. Український Ahrefs з оцінкою до $500 млн будує пошуковик зі штучним інтелектом. Чи є тут щось більше за хайп /Фото 3

Скріншот Yep.com

Попередній слайд
Наступний слайд

Які зірки зійшлися для Ahrefs

Попри рецесію та спад у техно-галузі основний бізнес Ahrefs зростає. «Однак, рівень мультиплікаторів за останній рік-півтора знизився», – каже керуючий партнер інвесткомпанії Soul Partners Ігор Верхогляд.

Найбільший конкурент – заснований росіянами Олегом Щеголєвим і Дмитром Мельниковим Semrush – за попередній рік теж наростив виторг на 35%, до $254 млн. Проте капіталізація компанії, що торгується на Нью-Йоркській фондовій біржі просіла до $1,37 млрд. 

Станом на початок травня 2023-го Forbes оцінює Ahrefs у $400-500 млн із дисконтом за непублічність. Проте темпи зростання в українців нижчі. Тож справедливо говорити про оцінку у 3,5-4х до виторгу, або ж $350-400 млн, вважає Верхогляд.

Ahrefs на відміну від публічного конкурента прибутковий, але заробляти на рекламі у пошуку зможе нескоро. Основний виклик – підвищити якість пошукової видачі. «Пошук – це не тільки про те, щоб знайти інформацію на сайті, а більш про те, як обробити запит користувача», – каже Саламаха з Serpstat.

У цьому Герасименко теж покладається на великі мовні моделі. До ШІ-революції оцінювати якість результатів пошуку мали люди, а автоматичні алгоритми тренували на результатах їхньої роботи. Але зараз оцінку може робити генеративний ШІ. «Це відкриває можливості швидше робити ці пошукові алгоритми та набагато швидше наздогнати Google за якістю», – каже Герасименко.

надано пресслужбою

Ноу-хау Герасименка – генеративний ШІ та великі мовні моделі, які останніх пів року обговорює увесь світ. Фішка його сервісу – функція Yelp TLDR, що робить коротке самарі топових результатів пошукової видачі й показує його поряд зі звичним набором посилань. Фото надано пресслужбою

Інша ставка – на власний пошуковий індекс, базу даних пошуковика. Індекс Yep – третій після Google та Bing, наводить результати внутрішньої оцінки Герасименко. До кінця літа його планують збільшити вдвічі. Крім кращих результатів пошуку, це відкриває Yep додаткове джерело заробітку.

Bing продає API пошукову дрібнішим пошуковим системам на кшталт Duck Duck Go та Ecosia, але з травня 2023-го Microsoft суттєво піднімає тарифи. «Оскільки ми інвестували всю цю інфраструктуру, залишимося, можливо, єдиними, реально можливими конкурентами», – каже Герасименко, додаючи, що вже отримував звернення щодо продажу API.

На руку Yep і європейська регуляція – прийняті у 2022-му Digital Services Act та Digital Marketing Act, впевнений засновник. Останній регулює техногігантів, що є монополістами або «gatekeepers», й теоретично привідкриває ринок для новачків.

Розробкою Yep займається невелика внутрішня команда з 15 людей. $60 млн – не останні витрати. Ближче до кінця літа компанія планує розпочати тренувати власні мовні моделі у новому дата-центрі у Вашингтоні. Yep підтримує пошук за текстом, картинками та новинами. У планах – поглинути розробника готового рішення для пошуку за картами.

Чи є сенс змінити традицію й залучати під амбітний проєкт із хайповими технологіями зовнішні інвестиції? «Думаю, в нас така ж перспектива зі стороннім капіталом, як і без стороннього капіталу», – каже Герасименко.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд