Дмитро Герасименко, засновник Ahrefs. /з особистого архіву
Категорія
Інновації
Дата

Українець Дмитро Герасименко створив сервіс для просування сайтів з оцінкою в $700 млн. Тепер він хоче змагатися з Google

7 хв читання

Дмитро Герасименко, засновник Ahrefs. Фото з особистого архіву

2011 року програміст Дмитро Герасименко, 35, запустив сервіс для просування сайтів Ahrefs. Тепер ним користуються маркетологи в Netflix і Uber, а виручка перевалила за $50 млн. Зароблене засновник інвестує в амбітний проект – пошукову систему.

За 12 років консалтингова компанія Franchise Group створила 600+ франшиз. Як масштабувати бізнес за допомогою франшизи в часи турбулентності? Отримайте інсайти і стратегії на Форумі підприємців від власниці та СЕО Franchise Group Мирослави Козачук. Купуйте квиток за посиланням.

Чим інтернет кращий за бібліотеку? У Дмитра Герасименка, 35 років, є проста відповідь: в інтернеті легко шукати, а знання повʼязані гіперпосиланнями. Ще студентом він розробив систему пошуку за мовою програмування та базу даних. Минули роки – не минув інтерес. Але тепер у нього є гроші, команда фахівців та проіндексований Інтернет. Все це завдяки сервісу Ahrefs з виручкою $50 млн на рік, який він розвиває більше 10 років.

З березня 2019 року Герасименко працює над новим пошуковиком. З огляду на конкурентів, 90% рекламних доходів у ньому будуть віддавати авторам контенту, які не заробляють на трафіку, – незалежним журналістам та некомерційним організаціям. Альфа-версію проєкту обіцяють показати осінню 2021 року. Які у нього шанси?

Скопіювати інтернет

Хочеш досягти у чомусь успіху – почни раніше. В 10 років Герасименко взяв у бібліотеці Ніжина книгу «Basic для дітей». «Вивчив напамʼять», – розповідає він.

Заробляти программуванням почав на третьому курсі факультету компʼютерних наук КПІ. Писав код для замовників із США. «Платили добре, на частину зарплати наймав знайомих программістів і ми працювали над власними проектами», – вказує Герасименко. Команда сфокусувалась на індексації даних: писала пошуковики для PDF-файлів, музики, оптимізувала веб-сайти для Google та Yandex, заробляла на рекламі.

Диплом Герасименко отримувати не став. У 2007-м пішов з пятого курсу та з головою поринув в пошукову оптимізацію. Індустрії не було і десяти років, навколо маячіли можливості. Наприклад, для просування сайту важливо було перевірити зворотні посилання: чим більше сайтів опублікують у себе посилання на ваш ресурс, тим частіше Google буде показувати його у пошуковій видачі.

У 2009-му зі зворотніми посиланнями працювали лише Explorer від Yahoo, американський Moz та британський Majestic. Базу даних вони оновлювали раз на місяць. Надто довго – сайти з неперевіренними посиланнями за цей час «тонули» у видачі. Коли Герасименко отримав доступ до Majestic, він здивувався ціні, а декілька місяців потому вирішив написати аналог.

Разом із одногрупником по КПІ Ігорем Пиковцем Герасименко створив програму, яка оновлювала базу посилань кожні 15 хвилин. Про таку швидкість у Majestic могли лише мріяти. Українці витратили півроку і $400 000 за сервера для зберігання данних. Звідки такі гроші у вчорашніх студентів? Відкладав, відповідає Герасименко.

Матеріали по темі

У 2011 році партнери випустили сервіс для відстежування посилань Ahrefs у моделі freemium. Назву вибрали складну для користувача, просту для розробника. «A href» у перекладі з програмістського — це атрибут «href», який задає адресу документа для переходу. Користувач міг безкоштовно шукати посилання на 10 веб-сайтах, більше — за гроші.

У маркетинг особливо не вкладались. Розмістили анонси на професійних форумах за пошуковою оптимізацією, звідти й прийшли перші клієнти. Серед них, наприклад, була українська компанія Depositphotos, що відмовилась від Majestic на користь Ahrefs. «У них була найбільша база даних по сайтах серед усіх платформ і найкраща швидкість оновлення посилань», – пояснює маркетолог Depositphotos Даніїл Овчаренко.

Герасименко починав з мінімального тарифу $20 на місяць. Далі підняв його до $49 і навіть до $99. «Всі клієнти продовжили підписку за новою ціною, їх зацікавили ці дані та вони готові були платити», – пояснює підприємець. Це дозволило йому вийти в плюс.

Для SEO-спеціалістів Ahrefs став знахідкою не лише через частоти оновлення посилань. «База посилань повинна бути великою та якісною, – розповідає Вікторія Оноприєнко, керівник SEO-команд в агентстві Netpeak. – Ahrefs як раз виключає спам-домени».

Бізнес по-сингапурськи

У 2012-му в Ahrefs працювали сім чоловік, річна виручка наблизилася до $1 млн. Герасименко вирішив, що пора переїжджати. Бажано туди, де говорять англійською. Вибирав між США, Гонконгом і Сінгапуром. Американську візу не отримав. Зате Сінгапур був зацікавлений в успішних підприємцях — зареєструвати бізнес там можна за кілька годин онлайн. У комплекті йшли низькі податки, лояльність до бізнес-мігрантів, пільги для стартапів і високий рівень життя.

Частина сервісу Ahrefs написана на мові програмування OCaml. У нього «вшита» функція самоперевірки: мова не дозволяє програмісту зробити помилку. Мінус OCaml — дефіцит фахівців. «Довго не могли нікого відшукати, перенавчали, в результаті знайшли одного у Франції», — каже Герасименко.

У Сінгапурі Ahrefs став по-справжньому глобальним. Згодом зʼявилися співробітники з 15 країн, половина з них — в офісі, інші — віддалено. Роботи вистачає: сьогодні Ahrefs аналізує ключові слова і згадки бренду, відстежує, як сайт ранжується в пошукових системах і що роблять конкуренти.

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

В українській компанії Semalt, яка займається SEO-просуванням, використовують сервіс близько 10 років. «Ahrefs у нас для аналізу зворотних посилань, а Semrush використовуємо для аналізу трафіку або ключових слів», – говорить голова SEO-департаменту Semalt Євген Сербін. В агентстві Netpeak використовують Ahrefs як для посилань, так і для підбору ключових слів англійською, комбінуючи з платформою Serpstat. «У будь-якого пошукового робота є «сліпа зона», і краще використовувати два або три інструменти, щоб відстежити всі посилання», — пояснює Онопрієнко з Netpeak.

Як рости без інвестицій і маркетингу

Ahrefs не витрачає мільйони доларів на маркетинг і не піднімає венчурні раунди, хоча останні пʼять років зростає на 60% в рік. Продукт повинен продавати себе сам, упевнений Герасименко.

Спочатку стартап фокусувався на якості даних: чим краще проіндексовані посилання, тим більше прийде клієнтів. Витрачати гроші на просування почали в 2018-м. «Ми вирішили сфокусуватися на контенті і навчати користувачів маркетингу», – каже Герасименко. Зібрали сильну команду авторів, виростили YouTube-канал з навчальними відео до 200 000 підписників.

У 2019 році компанія запустила безкоштовний сервіс Ahrefs: Webmaster Tools. Незважаючи на обмежену функціональність, у нього більше 60 000 користувачів. «Вони роблять аудит сайту, відстежують беклінки, – пояснює Герасименко. — А коли зʼявиться необхідність в нових інструментах, прийдуть до нас за підпискою».

з особистого архіву

2019-го Ahrefs заробила $51 млн. Фото з особистого архіву

Клієнтів, які платять, близько 40 000. Тарифи варіюються в діапазоні $99-1000/місяць. Серед великих передплатників — Netflix, Uber, Tripadvisor, українські Rozetka, Kyivstar, MacPaw і Jooble. Але ядро ​​аудиторії — малий бізнес. Більше половини користувачів платять $179 в місяць

«Буває, що до нас приходить засновник компанії, у якого немає навіть команди. Але йому потрібно подивитися ринок і конкурентів», — розповідає Герасименко. Як багато людей переходять з безкоштовного на платний тариф? Не рахуємо, відповідає засновник.

Метрикам в Ahrefs приділяють небагато уваги. Класичні показники як то вартість залучення або відток клієнтів не вимірюють, вважаючи це марною тратою часу. 68 співробітників — не така велика команда, на маркетингову аналітику немає часу і рук.

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

Та й Герасименко вона не цікавить. «Навіть якщо ми втратимо користувача — з більшою ймовірністю він повернеться, – міркує він. – Може, у когось проект закрився. Може, людині потрібно зробити паузу». Час, який в інших стартапах витрачається на моніторинг показників, в Ahrefs віддають розробці.

Герасименка можна знайти в Slack в будь-яку годину дня і ночі. Про продукт він готовий говорити годинами — з Forbes розмовляв через кілька днів після народження дитини. Виглядав втомленим, але задоволеним.

Герасименко байдужий і до венчурних інвестицій. «Всі наші виклики лежали в області технологій або найму, – пояснює він. – Гроші не допомогли б їх вирішити». Він не женеться за мільйонами, а хоче будувати продукт. Мільйони наздоганяють його самі.

У 2019 Ahrefs заробила $51 млн. Під час пандемії сервіс на пару місяців припиняв зняття грошей за підписку, але до кінця 2021-го компанія планує досягти $100 млн ARR (постійної виручки). Найближчий конкурент Ahrefs, російська Semrush, нещодавно вийшла на біржу. Її оцінили в $1,9 млрд при річному виторгу в $125 млн. Герасименко оцінює свій стартап вдвічі дешевше. «Але я не продам — ​​у мене є план цікавіше», — стверджує він. Ознайомившись з фінансовими показниками компанії, Forbes оцінює Ahrefs в $600-700 млн.

Новий Google

У програміста з Ніжина амбітна затія — потіснити Google. Ahrefs розробляє власний пошуковик і витратила $30 млн на сервера. На що розрахунок? Герасименко робить ставку на виробників контенту, з якими буде щедро ділитися рекламними доходами. «Ми сподіваємося, що на нашому боці будуть всі незадоволені Google журналісти, — каже Герасименко, — І вони допоможуть нам з розкручуванням».

Прецеденти дійсно є. На початку 2021-го Google ледь не заблокували в Австралії, після чого компанії довелося піти на мирову з місцевими видавцями, пообіцявши їм більше доходів від реклами.

Одна з найвідоміших альтернатив Google — пошуковик DuckDuckGo, який в 2008 році створив випускник MIT Габріель Вайнберг. У нього теж блага місія — не торгувати користувацьким даними, але його частка всього 0,6% від пошукового ринку за межами Китаю. На Bing, Yahoo, Yandex разом узятих припадає не більше 5%. Щоб потіснити когось з цієї трійки, не кажучи вже про лідера, Герасименко доведеться попітніти.

Для якісного пошуку мало тільки проіндексованого інтернету. Потрібно ще розуміти, як веде себе користувач — що і навіщо шукає. «Google збирає призначені для користувача профілі десятки років, у них стільки даних, що наздогнати ними вже неможливо», – каже екс-директор «Яндекс.Україна» Сергій Петренко. Інший барʼєр – дистрибуція. Краще джерело поширення – браузери. Але і тут Google вже попрацював – створив Chrome (69% ринку) і платить Apple — за те, щоб пошук був встановленний «за замовчуванням» на iOS.

«Вирішувати великі проблеми легше, ніж маленькі», – сказав колись один із засновників Google Сергій Брін. Ось і Герасименко не розмінюється на дрібниці. Як приклад вказує на DuckDuckGo. «У них експоненціальне зростання, це доводить, що альтернативним пошуковим системам є місце», – каже він.

Чи може пошукова система зʼявитися в 2021 році, коли google — давно слово загальне? «Ми не впевнені, — каже Герасименко, — Але не дізнаємося, поки не спробуємо».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні