Артем Старосєк, засновник OSINT-агенції Molfar. /надано пресслужбою, а також оброблено і доповнено за допомогою ШІ (штучного інтелекту) Photoshop Beta.
Категорія
Інновації
Дата

«Чари» на $1 млн. Як агенція Molfar навчилась заробляти на бізнес-розвідці для IT та найбагатших українців

Артем Старосєк, засновник OSINT-агенції Molfar. Фото надано пресслужбою, а також оброблено і доповнено за допомогою ШІ (штучного інтелекту) Photoshop Beta.

OSINT-агенція Артема Старосєка Molfar заробляє понад $1 млн та надає послуги бізнес-розвідки. З початку повномасштабної війни у фокусі – військова аналітика. Скільки коштує аналітика на основі відкритих даних в Україні

«Ринок довкола відкритих даних в Україні до повномасштабної війни оцінювався в десятки мільярдів гривень», – каже CEO та засновник аналітичної платформи YouControl Сергій Мільман. Проте після лютого 2022-го держава закрила 400 важливих наборів даних. Через це, за оцінкою YouControl, громадяни та бізнес втрачають щодня щонайменше 90 млн грн. Втім, схоже, що це проблема не для всіх.

Більшість реєстрів відкрита, а дані, які були закриті, все одно можна отримати, каже засновник української агенції з бізнес-розвідки Артем Старосєк. Він – виходець із Noosphere Ventures українського підприємця Максима Полякова, де до 2018-го займався перевіркою об’єктів інвестування фонду.

Основний бізнес Старосєка – чотирирічна агенція бізнес-розвідки Molfar. У 90% випадках робота її аналітиків – пошук інформації з відкритих джерел, або ж OSINT. Інші 10% – діставання непублічних даних. Серед комерційних послуг – пошук інформації про окрему особу чи компанію, аналіз ринку, конкурентна розвідка та навчання OSINT. 

На волонтерській основі Molfar займається військовою аналітикою. Лише у 2022-му агенція провела 286 розслідувань воєнних злочинів РФ. 

З лютого 2022-го попит на послуги агенції зріс втричі, розповідав Старосєк в інтерв’ю «Детектору медіа» у лютому 2023-го. Нові клієнти прийшли здебільшого зі США, Європи та Ізраїлю. «Сумно, але війна нам у цьому допомогла», – каже Старосєк про приріст іноземних клієнтів. Причина попиту – перевірка ділового партнера на предмет «російського сліду», пояснює причину OSINT-попиту Мільман із YouControl. 

Точні цифри виторгу Molfar Старосєк не називає. Водночас інформації про Molfar в українських реєстрах небагато. Юридична особа – Molfar Limited – зареєстрована у Лондоні. За словами Старосєка, він – єдиний власник агенції. Спираючись на середній чек та місячну кількість клієнтів, Forbes оцінив виторг компанії за дев’ять місяців 2023-го у межах $1–1,5 млн.

Як Старосєк навчився заробляти на OSINT-розвідці? 

Команда OSINT-агенції Molfar /надано пресслужбою

Команда OSINT-агенції Molfar Фото надано пресслужбою

Кому в Україні потрібен OSINT 

Старосєк – випускник Дніпропетровського металургійного інституту. «Я з Дніпра, там всі навчалися на металургів», – каже він. Бізнес-бекграунд отримав у The Aspen Institute та в Києво-Могилянській бізнес-школі. 

У 2019-му він заснував Molfar разом із колегами Noosphere Ventures, куди потрапив у 2016-му. «У нас були кльові бонуси для топменеджерів. Я вийшов із запасом грошей, якого було достатньо, аби підтримувати команду з пʼяти–семи людей близько року», – каже Старосєк. Зараз у команді агенції 70 штатних співробітників, ще 200 – волонтери, які залучені до роботи над військовими розслідуваннями. На фінансування цих проєктів Старосєк отримав €100 000 від міжнародного фонду European Endowment Democracy (EED).

Для запуску знадобилося до $1 млн, каже Старосєк. Чому саме Molfar? «Мольфари брали трави, каміння та допомагали розвʼязувати проблеми. Ми так само розвʼязуємо проблеми, тільки на основі відкритих джерел», – каже Старосєк.

Прибутковою агенція стала вже за рік, у 2020-му, додає він. Перші два роки свого існування Molfar робив виключно комерційні перевірки компаній, людей, ринків та власників бізнесів. 

У період із 2019–2020-го агенція почала співпрацювати з «Офісом трансформації» Максима Бахматова. Його організація працює над підвищенням ефективності державних та комунальних установ.

OSINT-агенція Molfar

OSINT-агенція Molfar

Наразі 40% клієнтів Molfar – IT-компанії, які замовляють перевірку потенційних співробітників та аналіз ринку. Серед поточних замовників – компанія з веброзробки Auxility, Boosta Ярослава Баклана, розробник застосунків MacPaw та EOS Data Analytics, постачальник аналітики супутникових зображень Полякова. Forbes звернувся до MacPaw із проханням оцінити якість послуг Molfar, проте не отримав відповіді на момент публікації. 

Не всі зізнаються у співпраці зі Старосєком публічно. «Послуга розвідки – схожа на роботу психотерапевта», – додає він. 

Ще близько 30% клієнтів припадає на венчурні фонди, що замовляють перевірку бекграунду стартапів, у які планують інвестувати. Наразі Molfar співпрацює з британським Whales Ventures та українським D3 VC. Називати інші фонди Старосєк відмовився, посилаючись на NDA.

Послугами агенції також користуються підприємці з рейтингу 20 найбагатших українців за версією Forbes, каже Старосєк. Коментувати імена цих клієнтів він також відмовився. «Ми розвʼязуємо питання, які стосуються їхнього особистого життя. Наприклад, хто приходить у дім, хто є сусіди чи люди, з якими вони зустрічаються», – додає він. Скільки платять за подібні послуги?

Як виглядає Molfar у цифрах

Рік заснування: 2019

Засновники: Артем Старосєк

Початкові інвестиції: до $1 млн

Команда: 70 осіб

Всього клієнтів: 334 станом на жовтень 2023-го;

Середній чек: $3500 у 2022-му, $5000 у 2023-му;

Виторг: близько $1–1,5 млн за дев’ять місяців 2023-го, за оцінкою Forbes;

Як заробляє Molfar 

Загалом у Molfar 334 клієнти, щомісячних унікальних клієнтів – 25, каже Старосєк. Серед них – постійники, які звертаються до агенції близько трьох–п’яти разів на місяць. А також клієнти, яким потрібен OSINT не частіше, аніж двічі на рік, додає він.

У 2023-му середній чек агенції зріс майже у півтора раза – з $3500 до $5000. Найпопулярніша послуга – пошук інформації щодо фізичних осіб.

На другому місці – навчання OSINT-розвідці. Попит зріс уп’ятеро, каже Старосєк. Базовий курс вартістю $60 на 12 лекцій навчає фактчекінгу, пошуку в реєстрах, соцмережах, а також анонімному збору інформації. Просунутий вартістю $65 на вісім лекцій – аналізувати фінансові ризики, джерело походження активів та знаходити слабкі місця конкурентів, свідчать дані платформи онлайн-навчання Udemy. 

У планах Molfar – розбудова гібридного бізнесу. Наприкінці вересня 2023-го агенція придбала IT-видання AIN Іллі Бошнякова. Він – колишній HR-директор у Noosphere Максима Полякова. До купівлі AIN фаундер Molfar допомагав Бошнякову з аналізом медіаринку. Подібні послуги Molfar надавав і виданню Vector. На цьому кадрові зміни у виданні не закінчилися. 3 жовтня новим головним редактором AIN став Олександр Стрельников – колишній Lead Editor в DOU. Раніше посаду обіймав Ілля Кабачинський.

Це не перший випадок, коли колишні працівники Полякова стають власниками медіа. У 2023 році екскерівниця PR-напрямку Noosphere Тетяна Снопко придбала онлайн-медіа Delo.ua і сайт «Главком». Обидва медіа працюють на українському ринку понад 10 років. 

Твердження про ймовірні зв’язки AIN зі своїм колишнім роботодавцем Старосєк відкидає: «Так, я працював у Максима (Полякова. – Ред.) до створення Molfar. Хіба це означає, що компанії, де я працюю тепер, йому належать?». 

Сума угоди між AIN та Molfar є комерційною таємницею, але «ціна ринкова», сказав Старосєк у розмові з Forbes. Чи купуватиме в майбутньому він інші бізнеси в екосистему Molfar – не виключає. 

Дисклеймер: після публікації уточнено джерело фінансування гранту.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні