Самокеровані автомобілі, роботи і дрони стали частиною сформованого тренду в транспортній індустрії і звичними темами в анонсах технологічних компаній та демо на виставках. Але вони повністю перевертають свідомість в той момент, коли починаєш користуватися ними в повсякденному житті, розповідає співзасновник компанії Dots Platform Ярослав Циганенко.
Я досліджую іновації в сферах гіперлокальної комерції, рітейлу, доставки та ресторанного бізнесу в США, розвиваю Dots Platform (hyperlocal commerce SaaS), проходжу курс з підприємництва в Arizona State University, живу в Фініксі.
За останні роки, багато в чому завдяки університету та дружній до інновацій політиці штату, Фінікс перетворився на хаб з великою концентрацією стартапів та високотехнологічних компаній.
Не так давно тут запустилося повністю автономне таксі Waymo, DroneUp спільно з Walmart запровадив повітряну доставку замовлень, роботи-кур’єри пересуваються містом з поміж людей, а місцева компанія Carvana витратила близько $5 млрд, щоб продавати машини у гігантських вендингових автоматах.
Майбутнє тут вже наступило. Як воно виглядає з точки зору транспорту?
Я протестував послуги двох компаній, які за 10 років пройшли повний цикл від проривної ідеї, залучення понад $10 мільярдів інвестицій, розробки продукту та виводу його на ринок. Схожий таймінг і стартові умови, але кардинально різні бізнес-моделі показують весь спектр можливостей та ризиків впровадження інновацій в реальному житті.
Автономне таксі
Фінікс — перше місто в США, де публічно запустився Waymo One, сервіс самокерованих таксі. Цю можливість відкрили для широкого загалу пару місяців тому, випередивши навіть Сан Франциско, де
доступні лише тестові поїздки за вейтлистом.
Сервіс майже нічим не відрізняється від конкурентів, таких як Uber та Lyft. Звичний в користуванні застосунок, де вказуєш адресу поїздки, бачиш час прибуття, підтверджуєш замовлення, чекаєш.
За викликом приїжджає самокерований Jaguar I-PACE. І все, що необхідно зробити — відімкнути двері через додаток і натиснути на кнопку Start ride. Машина рушає за визначеним маршрутом, зупиняється, набирає швидкість, фізично рухає кермом, змінюючи напрямок, вмикає поворотники. Все виглядає так, наче вас везе водій-невидимка, який теж пристебнутий ременем безпеки.
Відео – Waymo, Ярослав Циганенко
Після перших пʼяти поїздок виділю такі особливості:
- Сервіс здається набагато безпечнішим, ніж поїздка у звичайному таксі. Ти не залежиш від людського фактору, водій точно не втомлений після нічної зміни і в адекватному стані. Авто Waymo до публічного запуску сервісу проїхали понад 30 млн км за 10 років тестувань в реальних умовах. Сама компанія наголошує на ультимативній безпеці з меседжем «the most experienced driver in the world».
- Окрім зовнішніх лідарів, радарів, камер та сенсорів, які відповідають за автономне управління, авто знаходиться під постійним контролем служби підтримки. Вона може спрацювати на випередження у разі появи певних тригерів. Одного разу нам зателефонували прямо під час поїздки і через акустичну систему авто попросили пристібнутися на задньому сидінні.
- Waymo використовує сучасні машини з приємним інтерʼєром, футуристичною ембієнт-музикою і роботом, який вітається з тобою при посадці. Натискаєш одну кнопку — і поїхав. Ідеальний юзер експіріенс.
- Зони покриття поки що лімітовані. Таксі працює в межах центральної частини Фінікса, включаючи поїздки до міжнародного аеропорту Sky Harbor, а також Східної долини.
- Вартість поїздки є середньою по ринку і суттєво не відрізняється від Uber чи Lyft.
Waymo є дочірньою компанією Alphabet Inc. (Google), в яку вже інвестовано $5,5 млрд. Окрім сервісу робо-таксі Waymo One, який налічує 700 авто, компанія розвиває проект автономних вантажних перевезень — Waymo Via, тестуючи транспортні засоби в Арізоні, Техасі, Каліфорнії і Нью Мексико.
Вендінговий автомат для машин
В той час, як стартапи рухають транспорт майбутнього до повної автономності, інші компанії вигадують способи позбутися минулого.
Carvana з головним офісом в невеличкому містечку Темпі поблизу Фініксу витратила $4,8 млрд, щоб назавжди змінити спосіб продажу вживаних авто. Сервіс позиціонує себе як «Amazon» для б/в автомобілів і відомий майже трьома десятками високих вендингових автоматів з продажу машин по всій країні.
Концепція побудована на тому, щоб зробити купівлю автомобіля простою. Замість того, щоб ходити по автомобільній стоянці та домовлятися з продавцем, покупці роблять все онлайн. Після покупки ви можете забрати авто через автомат — або компанія доставить його прямо до дверей.
Проте останнім часом ситуація для Carvana розвивається не за планом. Повернення до офлайн-життя після відміни covid-обмежень, інфляція та загроза рецесії обвалила активність користувачів сервісу. Капіталізація компанії впала майже в 50 разів (з $65,7 млрд влітку 2021 до $1,4 млрд на початку 2023-го).
Наразі Carvana вже звільнила 4000 співробіників та намагається оптимізувати витрати, щоб вивільнити ресурси для для погашеня боргу, який вже перевищує $7 млрд. Чи зможе компанія врятуватися від банкрутства — побачимо зовсім скоро.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.