Офіс компанії EVO /Анна Наконечна
Категорія
Картина дня
Дата

Щоб не втратити айтішників, українські компанії віддають їх в оренду. Megogo та власник Prom уже тестують цю модель. Як вона працює

Офіс компанії EVO Фото Анна Наконечна

Під час війни українські компанії EVO та Megogo запустили нові підрозділи з аутстафу, аутсорсу й сервісних рішень. Фактично це робота на іншого замовника, а не розробка власних продуктів. Мета – зберегти ІТ-спеціалістів та поглибити їхню експертизу. Модель виглядає привабливо, але попереду є проблеми: потрібно змінити процеси, підтягнути англійську та знайти замовлення в умовах гіршого попиту. Що компанії планують робити

Трансформація бізнесу

У перший місяць війни сотні ІТ-фахівців скоротили компанії Rozetka, EVO, «Нова Пошта» та Parimatch Tech. У Megogo нікого не звільняли, проте бізнес падає, розповів Forbes Іван Шестаков, директор зі стратегічного розвитку. Зокрема, компанія відмовилась від роботи на російському ринку.

Резервів на утримання штату в бізнесів типу Megogo та EVO максимум на два місяці, оцінює керівний партнер Insoft Partners Віталій Горовий. «Вони могли би скоротити 50–70% персоналу, але ніхто цього не хоче, бо в сучасній економіці люди – це найважливіший актив», – каже він. 

Щоб завантажити технічних спеціалістів роботою та отримати додатковий дохід, стримінговий сервіс Megogo та компанія з розвитку маркетплейсів EVO створили підрозділи, які займатимуться аутстафінгом, аутсорсингом та сервісними рішеннями.

Аутстафінг vs аутсорсинг

Аутстафінг – модель роботи, коли ІТ-спеціаліст формально працевлаштований в одній компанії, але виконує роботу для іншого підрядника. За його зарплату, бонуси та податки відповідає працедавець, а не замовник.

Аутсорсинг – передача завдань та проєктів однієї компанії іншій. Тобто клієнт замовляє послугу, а не команду.

Аутсорс – модель, за якою спеціалісти компанії-підрядника можуть працювати над декількома замовленнями одночасно, в той час як аутстаф-працівник виконує замовлення для одного клієнта.

Сервісне рішення – це готове рішення (маркетпейс, або інший сервіс), адаптований під клієнта.

Як це працюватиме? Підрозділ Megogo Outsourcing надаватиме послуги зовнішнім компаніям у сфері ІТ, live-трансляцій, у виробництві контенту, маркетингу та боротьбі з піратством.

Близько половини команди з 722 людей Megogo зможе задіяти в зовнішніх проєктах, каже Шестаков. Це відкриє компанії нові ринки та партнерства.

До війни в EVO – розробника маркетплейсів Prom, Bigl, Shafa і Kabanchik – працювали 500 IT-спеціалістів. Близько 80 із них та деякі розробники Rozetka увійдуть до нового бізнес-юніту – EVO Ecommerce Solutions.

Частина спеціалістів продаватимуть маркетпейси та e-commerce-сервіси адаптовані для закордонних клієнтів (це модель solution provider), частина працюватиме на аутстафі, розповів Forbes співвласник EVO Микола Палієнко.

Яка від цього користь

Здача в оренду айтішників допоможе компаніям зберегти людей та їхню зарплату, розповів Forbes СЕО рекрутингової компанії Alcor Дмитро Овчаренко. Це не стратегічна, а тимчасова модель розвитку бізнесу, запевняє він.

Alcor також розглядає запровадження схожої моделі – RPO, яка дасть змогу понад 40 рекрутерам тимчасово працювати в інших компаніях.

Горовий також вважає, що модель запроваджують тимчасово, бо в компаній немає виходу. У предстаників Megogo та EVO більше очікувань від нового бізнесу. Вони вважають, що займатимуться ним і після війни. «Щойно ми розпочнемо цю роботу, її вже складно буде зупиняти», – каже Палієнко. 

Він покладає надії на сервісну модель, а не аутстаф. Тому що аутстаф «простий і швидкий», у той час як продаж сервісу – «більш прибутковий та довгостроковий», – каже Палієнко. 

Аутсорс послуг, за його словами, дає можливість створювати робочі місця і для нетехнічних спеціалістів, які знають іноземні мови. У майбутньому така модель допоможе диверсифікувати доходи. Палієнко каже, що EVO вже отримала 10 пропозицій на співпрацю за сервісною моделлю. Megogo продовжить займатися аутсорсом, якщо знайде зацікавлених клієнтів, каже Шестаков.

Які можуть виникнути проблеми

Основна проблема, за словами Горового, у різних підходах до роботи ІТ-спеціалістів продуктових та аутсорсингових компаній. «Коли ви розробляєте продукт, ваше завдання якомога швидше тестувати гіпотези, – каже Горовий. – Головне в цьому бізнесі – швидкість та гнучкість».

В аутсорс бізнесу інакший підхід: треба надавати якісний сервіс одразу, щоб утримувати своїх клієнтів. 

Ще одна проблема – незнання мов. Більшість клієнтів українських аутсорсерів знаходяться в Західній Європі та США, тому знання англійської при влаштуванні в SoftServe чи EPAM – одна з головних умов. Для місцевих продуктових компаній знання англійської не так важливо, каже Горовий.

Обмеження існують і на самому ринку – під час війни ІТ-компанії зменшили найм українських спеціалістів, каже Овчаренко. Місцеві компанії замислюються над тим, як наймати в інших країнах, зокрема Польщі, Чехії, Румунії, йдеться в дослідженні українського ІТ-ринку, яким із Forbes поділився стартап Skyworker.

Через війну в Україні, за даними Skyworker, створилася така ситуація на ринку: українські ІТ-компанії йдуть наймати на нові ринки, а українські ІТ-спеціалісти починають більше співпрацювати з ІТ-компаніями з Європи та США.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні