Drill – фітнес-застосунок із уроками для стрільців /Колаж Анна Наконечна
Категорія
Інновації
Дата

Стартап із окопу. Айтівець та військовий створили додаток-тренажер для стрільби Drill. Чи є тут місце для бізнесу

4 хв читання

Drill – фітнес-застосунок із уроками для стрільців Фото Колаж Анна Наконечна

Drill – розроблений у розпал великої війни мобільний застосунок із вправами для стрільби – наразі повністю безкоштовний. 60% користувачів – військові. Які шанси засновників продавати тренажер цивільним у Польщі й США

Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.

«Ми проводимо стендап, Ігор сидить у бліндажі, по бліндажу працює танчик, і там відвалюється звʼязок», – описує екстремальний робочий дзвінок із бізнес-партнером співзасновник українського стартапу Drill Олександр Гусаров. Їхній додаток для навчання стрільбі з вогнепальної зброї з’явився в магазинах Google Play та App Store на початку грудня 2022-го.

За півтора місяці Drill – фітнес-додаток для стрільців, за визначенням самих розробників – набрав понад 12 000 завантажень. Найбільше користувачів з України, близько 60% – військові.

Головний продукт додатку – набір коротких відеоуроків для так званих «сухих» тренувань на незарядженій зброї, які дають змогу відпрацьовувати основні стрілецькі навички.

Наразі відкрито два базових курси – для пістолета та карабінів на базі автомата Калашникова (АК) й американської AR. Це розповсюджена стрілецька зброя в українському війську, а «цивільні» версії доступні у легальному вільному продажу.

«Ця війна так просто не закінчиться, і це не остання наша війна з Росією», – переконаний Гусаров. Тому й мілітарі-додаток робили з прицілом не лише на військових. Та як злетіти стартапу подвійного призначення?

надано пресслужбою

За півтора місяці Drill завантажили 11 000 разів у Google Play та App Store Фото надано пресслужбою

Військовий, який «увійшов в IT»

Команда Drill – теж напівцивільна. «Ігор – мозок компанії», – каже Гусаров, колишній керівник продуктового департаменту OLX та нинішній технічний директор українського Forbes. Його зона відповідальності – розробка, просування продукту й пошук інвесторів.

Стартаперський досвід вже є. У 2015-му Гусаров запустив Mydutyfree – сервіс онлайн-замовлень у магазинах безмитної торгівлі. Через шість років мажоритарну частку в компанії викупив співвласник мережі магазинів duty-free BDF Артур Гранц. Частковий екзит приніс кількасот тисяч доларів, каже Гусаров. Точну суму він не розкриває, але зароблені гроші стали у нагоді для запуску Drill.

Армійська експертиза – справа другого кофаундера Ігоря, його прізвище не вказується з міркувань безпеки. Він професійний військовий – вісім років прослужив у ЗСУ, але у 2016-му звільнився через травму. «Довелось змінити професію та стати програмістом, як-то кажуть «увійти в ІТ», – розповідає він. Будуючи айтішну кар’єру, познайомився з Гусаровим й розповів йому про ідею фітнес-додатка в мілітарі-сфері.

Наразі у Drill є два безкоштовних курси для стрільби з пістолета й карабіна

У 2021-му ідея перетворилася на прототип Drill, під нього кофаундери залучили перших $25 000 ґранту від Українського фонду стартапів (USF). Випустити тестову Android-версію застосунку – з уроками для карабіну лише для західної аудиторії – планували під кінець лютого 2022-го.

Російське вторгнення перенесло реліз на дев’ять місяців. «Перші дні ми евакуювали всіх, кого можемо», – каже Ігор. Сам він перевіз сім’ю з Києва до Львова і 26 лютого повернувся до війська.

Стартап закляк на місяць – доки Гусаров не повернувся до столиці й почав збирати докупи розкиданих по Україні 20 людей команди. «Не знаю, як нам це вдається», – каже Ігор про розбудову бізнесу з окопу «на нулі». Але справу вирішили не кидати – теоретична підготовка краща за її відсутність.

Професійних військових у ЗСУ наразі не так багато, і важко закріпити тренера за кожним недосвідченим бійцем, каже Гусаров. «Наш застосунок може допомогти хлопцям отримати необхідні навички на базових рівнях, – каже він. – Це безпечно та ефективно».

Як монетизувати військовий досвід

Військові тренажери – не нова тема. В Україні їх десятиліттями виробляють напівсекретне ніжинське НВП «Метекол», київське КБ «Логіка», НВП «Енергія 2000». Із початку російсько-української війни у 2014-му в Україні виросло нове покоління – харківський SKIFTECH, Strata22 та інші. На їхніх віртуальних тирах бійці ЗСУ вчаться поводитися зі Stinger, Javelin, РПГ – це значно економить витрати на боєкомплект.

Стрілецька ніша Drill наразі майже вільна, особливо в цивільному напрямку. Найбільші конкуренти – навчальні курси на YouTube й Coursera, впевнений Гусаров. Аудиторія Drill приростає на 200–300 людей на день. У середньому користувач витрачає на перегляд уроків понад 40 хвилин за одне відвідування. 80% завантажень – з України, друге й третє місце поділяють Польща й США – по 7%.

Для українців сервіс буде безкоштовним. План фаундерів – зробити платні функції на експорт. Спочатку вийти в Польщу, там зробити тести.

Та головний пункт призначення – Америка, де зосереджена майже половина усієї легальної зброї світу. На 2022-й рік у приватній власності в США налічувалося 393 млн одиниць вогнепальної зброї. Або ж 120 «стволів» на кожних 100 американців, за даними швейцарської дослідницької організації Small Arms Survey.

На цивільну аудиторію такий додаток можна просувати тими ж методами, що й звичайні мобільні ігри, вважає співзасновник Strata22 Дмитро Супонев. Його мілітарі-стартап годує основний бізнес – аутсорсер із фокусом на ігрові застосунки Logics7. Сама Strata відклала експорт своїх тренажерів до весни – поки що не встигають відвантажувати тири для ЗСУ.

Можливі джерела заробітку Drill – платна підписка, продаж окремих уроків, реклама. Хоча є й обмеження – магазини додатків Apple та Google прискіпливіше ставитимуться до просування пов’язаного зі зброєю продукту. Тести та зміни у продукту, за оцінкою Супонева, обійдуться у $10 000–15 000. З перевіреними гіпотезами вже можна буде йти до інвесторів та залучати гроші на масштабування, вважає він.

Стартап із окопу. Айтівець та військовий створили додаток-тренажер для стрільби Drill. Чи є тут місце для бізнесу /Фото 1

Поки у Drill вкладено $110 000 – це гроші засновників та два ґранти від USF. Другий команда отримала в січні 2023-го. Повноцінний посівний раунд намічений на весну–літо. У чому складність?

Зазвичай на ранніх стадіях вітчизняних стартаперів підтримують класичні українські венчурні фонди. Проте буму угод із мілітарі-компаніями з лютого минулого року на ринку не спостерігається. «Ми передивилися десятки проєктів, але не інвестували у жоден», – каже генеральний партнер фонду Flyer One Ventures Віталій Лаптенок. Одна з проблем – оцінити реакцію й потреби військових клієнтів, які мислять інакше за цивільних.

«Це зовсім інший ринок, інші інвестори, в MilTech інший підхід до екзитів і монетизації», – погоджується радник Мінцифри Антон Мельник. Та на користь Drill грає подвійне призначення. «Він балансує на межі звичайних софтверних стартапів і MilTech», – додає він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
Третій випуск 2025 року вже у продажу

Замовляйте з безкоштовною доставкою по Україні