Категорія
Інновації
Дата

Restream ніби спеціально придумали на випадок карантину. Як коронакриза зіграла на руку вінницьким хлопцям

Андрій Суржинський (ліворуч) та Олександр Худа познайомились у стартапі, що провалився. Але не розгубились. /Restream

Андрій Суржинський (ліворуч) та Олександр Худа познайомились у стартапі, що провалився. Але не розгубились. Фото Restream

Зима 2018 року, Остін, штат Техас. У кафе забігає Олександр Худа і, ледь не спіткнувшись, мчить до одного зі столиків. Він запізнився на 45 хвилин. «Звідки ти біг, хлопче?» – запитує його співрозмовник. «З України», – не до ладу відповідає Худа.

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Так засновник стримінгового сервісу Restream познайомився з першим інвестором PayPal Джимом Армстронгом. Українці двічі відмовлялися брати у нього гроші й погодилися на інвестицію лише з третьої спроби. «Це був невеликий чек, у межах кількох сотень тисяч доларів», – розповідає Худа.

Самовпевненість? Обережність. Засновники Restream – Худа, 34, й Андрій Суржинський, 30, – знають ціну грошей і не хочуть продешевити, продаючи частку в компанії. Під час пандемії популярність їхнього сервісу злетіла до небес. Тепер інвесторам участь у капіталі Restream обійдеться дорожче.

Restream дає змогу транслювати відео на кілька майданчиків одночасно. У нього 2 млн зареєстрованих користувачів і десятки тисяч платних абонентів. Родом стартап із Вінниці.

Засновники познайомилися в попередньому проєкті Худи. Сервіс Tutorsband допомагав зручно транслювати платні навчальні вебінари. Суржинський прийшов туди розробником. До середини 2013 року перспективна ідея зійшла нанівець: вивести сервіс на західний ринок не вдалося, гроші на розвиток розтанули. «Разом із вкладеннями ангельських інвесторів і моїми ми втратили приблизно $500 000», – каже Худа. Команда розбіглася, а Худа і Суржинський так спрацювалися, що вирішили ще раз спробувати. «Хотіли довести собі, що ми щось можемо», – згадує Худа. Ідея рестримінгу – трансляції відео на кілька майданчиків з одного каналу – не була революційною. Але й втрачати було нічого.

Прототип написали за місяць, а щоб не витрачатися на рекламу, зробили платформу безплатною. Покликання на сайт із заміткою назвою Restream заповнили ігрові форуми: сервіс, хоча й був недопрацьованим, значно полегшував життя геймерам. По‑перше, він знімав навантаження з інтернет‑каналу і комп’ютера. По‑друге, дозволяв легко розширити аудиторію трансляції. До коронавірусної пандемії саме геймери були основною цільовою аудиторією Restream.

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

Сарафанне радіо зробило свою справу: користувачі повалили таким потоком, що поставили під загрозу бізнес‑модель стартапу. Основна стаття витрат Restream – оплата серверних потужностей, за допомогою яких відеопотік дублюють і виводять на кілька майданчиків. Рахунки приходили на тисячі доларів, а оплачували їх на боргові гроші. «Ми позичили у знайомих і друзів загалом $30 000», – згадує Худа. Іноді, щоб відстрочити платіж, телефонували провайдерам і вигадували історії про проблеми з платіжною карткою. Самі жили на кілька тисяч гривень на місяць.

За порадою засновника PetCube Ярослава Ажнюка, стартапери розіслали тисячі листів. Серед адресатів були Ілон Маск, Річард Бренсон, найбільші медіа та венчурні фонди.

Ангельська інвестиція, орієнтовно $50 000, від двох підприємців з Москви допомогла погасити борги і продовжити роботу. У 2015 році про Restream написало головне технологічне ЗМІ у світі TechCrunch, а на початку 2016 року акселератор IA з техаського Остіна запропонував вінничанам $50 000 і менторську програму в обмін на невелику частку у стартапі.

Полетіти удвох засновники не могли – дорого. До Америки вирушив Худа, хоч у нього й були великі проблеми з англійською. «Я так погано говорив, що мене доводилося дуже уважно слухати»,– розповідав він в інтерв’ю YouTube‑каналу «Точка G». З ментором Худі пощастило: шефство над ним взяв Толі Леріос, однокурсник Сергія Бріна і Ларрі Пейджа.

Гарний продукт і знайомства вивели стартап на першу серйозну інвестицію: американські бізнес‑ангели вклали в Restream майже $500 000, оцінивши компанію в $7 млн. Стартап прискорив найм і почав формувати бізнес‑модель. Рівень продукту вже давав змогу брати за нього гроші. Як преміум‑функції Restream додав під’єднання кількох каналів на одному майданчику (наприклад, двох YouTube‑профілів) і дозволив прибрати свій водяний знак з трансляції. Згодом ввели бізнес‑передплату.

Себе Худа і Суржинський грошима не панькали. Перед реєстрацією компанії в Америці вони домовилися, що розділять контрольний пакет акцій за чотири роки. Якщо хтось піде раніше за цей термін, то втратить частину частки. Таку саму процедуру застосовують у Restream і для ключових співробітників, яких мотивують опціонами. «Це відмінний інструмент, який дозволяє убезпечити стартап від непідхожих співробітників», – пояснює Худа.

Поступово слава Restream виходила за межі ігрового співтовариства, кількість користувачів наближалася до мільйона. Навантаження на сервери зростало, бізнес‑модель не забезпечувала операційної прибутковості. У середині 2017‑го засновники Restream порахували, що у них є пів року, аби без втрат для бізнесу закрити новий раунд. Це було зважене рішення. На відміну від Tutorsband у нової компанії був динамічний і популярний продукт, який не замикався на одному ринку. Уповільнювати зростання заради економії було б нерозумно. «Прибуток – ворог стартапу, він змушує розслабитися, «зависнути» на певній стадії», – написав стосовно аналогічної ситуації засновник стартапу 3DLOOK Вадим Роговський.

Знайти гроші допомогла випадковість. Нинішній голова Restream з продукту Морган Шванке вперше почув про компанію від свого перукаря у Сан‑Франциско, який розповідав йому, як стримить у вільний від роботи час. Зацікавившись, Шванке запропонував розробникам посприяти з інвестиціями. Худа знову полетів до Америки, цього разу просто в Долину.

Там він провів сотні зустрічей, які здебільшого закінчилися нічим. «Це тяжко, адже ніхто прямо не говорить тобі «ні», – згадує Худа. – Але коли з’явився перший інвестор, інші долучилися». Раунд на чолі з Silverton Partners та Anorak Ventures закрили на початку 2018 року, одержавши $4,5 млн. Вишенькою на торті був чек від Армстронга.

Вкладення прийшли вчасно. Компанія переїхала з Вінниці до Києва і відкрила офіс в Остіні. За пів року Restream вийшов на беззбитковість. У середині 2018 року сервісом користувалися телеканал Discovery, британська студія Boiler Room, а також президент Аргентини, сейм Польщі й уряд Ямайки. Загальна кількість трансляцій перевалила за 25 млн. Засновники відмовилися від другого траншу свого інвестиційного раунду. Замість $4,5 млн вони освоїли трохи більше $2 млн, зате зберегли більше акцій.

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

Пандемія і карантин підігріли інтерес до стримінгу. Онлайн‑трансляції тепер ведуть компанії, муніципалітети, громадські організації, церкви. Усі, хто пов’язаний із боротьбою проти коронавірусу, отримали преміум‑доступ до платформи безкоштовно – це внесок Restream у боротьбу з пандемією. Їхній сервіс виручав прес‑службу Ломбардії, Всесвітню організацію охорони здоров’я і Червоний Хрест. У квітні 2020‑го Restream транслював найбільший благодійний онлайн‑концерт – One World: Together at home. The Rolling Stones, Пол Маккартні і Елтон Джон зібрали $128 млн на боротьбу із COVID‑19.

Ціни на преміум‑пакети у Restream варіюються від $19 до $299 на місяць. Приплив бізнес‑користувачів допоміг команді вирости до 45 осіб. Зупинятися не збираються.

За шість років компанія Худи та Суржинського перетворилася з простого ретранслятора на екосистему. Restream уміє групувати повідомлення з кількох платформ, планувати трансляції та аналізувати їхню аудиторію.

Остання велика розробка – Restream Studio. Цей сервіс дає змогу накладати на стрим відеоефекти: додавати рухомий рядок, логотипи, титрувати учасників і виводити на екран коментарі. Раніше все це доводилося робити за допомогою сторонніх програм, тепер професійна студія доступна кожному.

Це ще сильніше відв’язує Restream від ігрової аудиторії. Вона, хоча й забезпечила гарний старт, накладає обмеження: стример, який підписав контракт із Twitch або Facebook Gaming, отримує партнерські виплати разом із забороною транслюватися на інших сайтах.

«Restream Studio – найцінніше в їхньму нинішньому арсеналі, – говорить Іван Данішевський, засновник кіберспортивного холдингу ESM.one, – а зовсім не сервіс рестримінгу, який за бажання можна повторити». «Ми виграємо завдяки якості продукту й раціональному використанню ресурсів, – пояснює Худа. – Навчилися добре стискати відео, не втрачаючи якості, уміло розпоряджаємося серверами».

Засновники Restream орієнтуються на успіх Zoom, іншого відеосервісу, який «вистрілив» під час пандемії. Мета – створити компанію з мільярдною капіталізацією і вивести її на біржу. 27 серпня Restream став на крок ближче до мети – компанія закрила раунд серії A на $50 млн. Провідними інвесторами виступили фонди Sapphire Ventures та Insight Partners. Оцінка стартапу тепер обчислюється сотнями мільйонів доларів.

Успіх успіхом, але про коріння стартап не забуде, обіцяє Худа. «Restream завжди буде компанією з українським корінням, – говорить він. – Ми цей бізнес почали у Вінниці. І це круто».

Опубліковано в третьому номері журналу Forbes (вересень 2020)

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні