Категорія
Інновації
Дата

Цифровий бетон. Навіщо промислово-будівельна група «Ковальська» створює віртуального двійника

Сергій Пилипенко успішно диджиталізує одну з найдавніших галузей. /Фото Олександр Чекменьов

Сергій Пилипенко успішно диджиталізує одну з найдавніших галузей. Фото Олександр Чекменьов

27 червня 2017 року. У світі бушує вірус NotPetya. Підприємства промислово-будівельної групи «Ковальська» повернулися в епоху до інтернету: папери, дзвінки, файли на локальних комп’ютерах. «NotPetya знищив усю систему управління»,– згадує гендиректор компанії Сергій Пилипенко, 39. Ядро даних збереглося випадково – вчасно відключили сервери.

Випалене поле – найкращий фундамент для нової IT-системи, вирішили менеджери компанії. Три роки «Ковальська» диджиталізує процеси. На карантині це дало плоди.

«Ковальська» – найбільший в Україні виробник бетону. Група також випускає залізобетонні конструкції, тротуарну плитку та будівельні суміші. У її складі 12 виробництв і 4500 співробітників, оборот 2019 року перевищив 9 млрд грн.

Де в будівництві місце для інновацій?

«Наше завдання – створити цифрового двійника групи, щоб стежити за операційною діяльністю й керувати нею»,– пояснює Пилипенко. З початку 2020 року компанія об’єднує управління підприємствами в одній ERP-системі, написаній разом з IT-Enterprise. У партнера великий досвід роботи з будівельниками. «Витрати на забезпечення будівництва знизилися на 5–7%»,– говорить про роботу з системами IT-Enterprise керівник відділу безпеки та інформаційних технологій «Київміськбуду» Денис Марк.

Модулі для контролю виробництва, складів та логістики дають змогу компанії скорочувати витрати і планувати поставки. Останнє виявилося критично важливим під час пандемії. У квітні попит на основну будівельну продукцію, бетон і залізобетонні конструкції впав на 35%.

Минулого року «Ковальська» інвестувала в розвиток 853 млн грн. Купівля двох заводів обійшлася в 400 млн грн.

У проблемному 2020-му капінвестиції скоротяться приблизно вдвічі. Але не IT-витрати: тільки контракт з IT-Enterprise щорічно обходиться приблизно в $1 млн. За автоматизацію бізнесу відповідає команда з 30 осіб, п’ять працівників гарантують захист інформації. Усі дані «Ковальська» зберігає в хмарі, а на кожному підприємстві забезпечує кілька каналів зв’язку, зокрема й резервні.

Контролювати витрати допомагає централізована система цифрового бюджетування. «Ми бачимо доходи і витрати всіх підрозділів в онлайн-режимі. Це важливо для великого бізнесу, коли неможливо фізично простежити за всіма процесами»,– пояснює Пилипенко.

Раніше «Ковальська» купувала матеріали у постачальників безпосередньо – покладаючись на компетентність менеджерів. З лютого по червень 2020 року група провела майже 300 відкритих торгів на майданчику SmartTender у системі ProZorro. У середньому в аукціоні брали участь по п’ять підрядників, розповідає адміністратор закупівельних політик і процедур компанії «Ковальська» Сергій Чорновіл. Економія становила 22%. «Оптимізація закупівель дасть змогу в майбутньому заощадити до 10% обороту»,– каже Пилипенко.

«Ковальська» – постачальник бетону №1 у країні. Засновники хочуть за п’ять років вивести її до переліку найбільших забудовників. Мають допомогти цифровізація та «панельки». /Фото Олександр Чекменьов

«Ковальська» – постачальник бетону №1 у країні. Засновники хочуть за п’ять років вивести її до переліку найбільших забудовників. Мають допомогти цифровізація та «панельки». Фото Олександр Чекменьов

Наступна його ціль — будувати більше. Девелоперський підрозділ «Ковальська. Нерухомість» з 2002 року збудував 26 будинків. Перевага підприємства перед конкурентами – вертикальна інтеграція, майже 80% ключових будівельних матеріалів постачають власні виробництва.

«Ковальська» не припиняла будувати навіть у розпал пандемії. Клієнти оцінили. «Продажі відновилися у травні, а червень-липень ми провели з двократним випередженням плану. Реалізувався відкладений попит»,– говорить Пилипенко.

Криза вдарила по доходах громадян, і відновлення не буде швидким. Що робити? Знижувати витрати на будівництво. Головний інструмент компанії – інформаційне моделювання будівель, засноване на даних і цифровізації. Завдяки йому у забудовника ще до початку робіт є повна 3D-візуалізація майбутнього об’єкта: проєкт, архітектура, кошторисні показники. «Ми знаємо точну вартість зведення будинку, обсяг необхідних матеріалів і навіть людино-годин»,– пояснює Пилипенко. Це дає змогу знизити відхилення від розрахункової вартості до 5%.

Друга інновація – перехід на збірні залізобетонні конструкції. Простіше кажучи, «Ковальська» займеться будівництвом панельних будинків. До цього підштовхує попит нанедороге житло й нові будівельні норми, що обмежують щільність і поверховість забудови в невеликих містах. «Передмістя Києва перейдуть на шести-дев’ятиповерхівки,– прогнозує Пилипенко.– Робити їх з моноліту вкрай неефективно».

У 2020 році його компанія витратить 90 млн грн на переобладнання ключових потужностей під випуск «панельок». Завдання– зводити будинки за один сезон із собівартістю приблизно $500 за квадратний метр.

Першу хвилю пандемії в компанії перенесли порівняно легко. «Ковальська» на 10% оптимізувала штат, створила екстрений фонд для покриття операційних витрат, тимчасово зупиняла два заводи. А поки ринок відходить від карантину, є час продовжити цифрову трансформацію.«Ковальська» збирається повністю перейти на електронний документообіг. 

Опубліковано в третьому номері журналу Forbes (вересень 2020)

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків