Із початку війни Glovo відновив бізнес в Україні на 90% від мирних часів
Категорія
Інновації
Дата

Жовтий рюкзак проти ракет і блекаутів. Під час війни іспанський Glovo непомітно захопив український ринок доставки їжі. Як так вийшло

Із початку війни Glovo відновив бізнес в Україні на 90% від мирних часів

За понад 300 днів великої війни бізнес-сервіси доставки навчилися працювати в Україні майже як у мирний час. Принаймні два найбільших конкуренти – BoltFood та Glovo. Як іспанці примудрилися відвоювати понад половину ринку

Інвестувати? Почекати? Продавати? Війна змінює все, крім обов’язку лідера приймати виважені рішення. Вже 30 травня 40+ спікерів поділяться досвідом на Першій щорічній конференції про фінанси, інвестиції та економічне зростання. Купуйте квиток за посиланням.

«Ми вже відновилися на 90% до довоєнного рівня в кількості замовлень», – каже Марина Павлюк, новопризначена генеральна директорка Glovo в Україні. Із 39 міст у сервісу залишилося 38, фокус змістився зі сходу на захід. У найближчого конкурента – естонського Bolt – ушестеро менше.

У листопаді 2022-го в українському офісі іспанського єдинорога вдруге за рік змінився топменеджер – призначений у березні Євген Тришин пішов із компанії. Його замінила маркетинг-директорка Марина Павлюк, яка працює в Glovo з моменту старту в Україні. «Я була п’ятим співробітником, який запускав цей бізнес, і знаю його дуже добре», – каже вона.

До березня 2022-го Україна була третім найбільшим ринком для Glovo, йдеться у звіті за третій квартал материнської Delivery Hero. Німецький гігант доставки купив швидкозростаючого європейського конкурента за $2,6 млрд на початку року, що прискорило експансію. Яку ставку Glovo, в свою чергу, робить на охоплену війною Україну

Де замовляють доставку їжі під час ракетних обстрілів

На платформі Glovo зареєстровано понад 50 000 кур’єрів, які виконали бодай одне замовлення. «Це «армія», в чотири-п’ять разів більша, ніж у інших сервісів», – каже Павлюк. Кількість активних кур’єрів компанія не розкриває.

Проте охочих розносити замовлення з жовтим рюкзаком не меншає. До кінця року рівень безробіття складатиме 30%, прогнозує Мінекономіки. На початок листопада в Україні налічувалося 239 000 безробітних – антирекорд за всю історію незалежності, повідомляв перший заступник голови податкового комітету ВР Ярослав Железняк.

Середній місячний дохід київського кур’єра Glovo в грудні 2022-го – 25 000–30 000 грн, якщо здійснювати доставки впродовж восьми годин на день. Рік тому цифри були скромнішими – 16 000–18 000 грн, але для компенсації інфляції компанія з червня збільшила бонусну ставку. Попит зростає, проте небаченого напливу нових кур’єрів немає, запевняє Павлюк. Найбільше реєстрацій у мільйонних Києві та Львові.

Чи є робота для усіх охочих? У містах, де можливо працювати, український ринок відновився на 70% від довоєнного, оцінює керівник напряму доставки їжі Bolt Food в Україні Іван Гринчук. Великі іноземні гравці справляються краще за решту – здебільшого дрібні локальні компанії.

Вже у вересні естонський Bolt Food отримував замовлень більше, ніж у мирні часи. «У Львові кількість замовлень у нас зросла на 30% від довоєнних показників, у Дніпрі – на 20%», – каже Гринчук. Із шести міст, де працює сервіс, найгірша ситуація в Одесі й Харкові – там про відновлення поки не йдеться.

Бізнес Glovo на сході й півдні теж страждає – наразі компанія працює у 38 локаціях із запущених до 24 лютого 39. Натомість зіграла ставка на нові невеликі міста на заході – Калуш, Коломию, Мукачево та інші – там справи йдуть угору.

Головний офіс здивований такими результатами, каже Павлюк, але вони закономірні. Доставка перебудувалася вслід за ресторанним ринком. До вересня, за підрахунками Національної ресторанної асоціації, в країні закрилося близько 7000 закладів – здебільшого в прифронтових і окупованих містах. На зміну їм з’явилося понад 2000 нових – в авангарді Львів, Закарпатська, Чернівецька й Івано-Франківська області.

Glovo у цифрах

Рік заснування – 2015, Барселона.

Засновники – Оскар Пʼєр і Саша Мішо.

Власник – німецький Delivery Hero, якому належить 94% акцій, формально угода з поглинання завершилася в липні 2022 року.

Команда – 5000 людей у 25 країнах, український офіс – 240 співробітників.

Фінанси – оборот (GMV) материнської Delivery Hero у третьому кварталі 2022 року зріс на 12% – до €11,45 млрд. Фінансові показники Glovo не розкриваються, проте сукупний оборот на всіх ринках за той же період збільшився на 40%. Прогнозований річний оборот сервісу у 2022 фінроці – €3,7–3,9 млрд.

У що планує інвестувати Glovo

Після банкрутства українського Rocket на ринку знову залишилося два міжнародних гравця. Проте Bolt Food поступається іспанцям не лише географічно, а й кількістю партнерів. До сервісу підключено понад 2500 ресторанів – до конкурента вдвічі більше.

Нині частка ринку Glovo значно більша 50%, оцінює Павлюк. Становище монополіста компанію не приваблює. «Чим більше вибору в споживачів, тим швидше зростає категорія», – наполягає Павлюк. То як Glovo скористається відкритою можливістю?

Зайняти якомога більше території. В середині грудня після понад дев’ятимісячного простою сервіс перезапустився в Миколаєві. На черзі Херсон, як тільки це стане безпечно. «Де буде український прапор, там буде Glovo, – описує стратегію Павлюк. – Всерйоз готуємось і до повернення в український Крим».

Інша частина плану – за малими й середніми бізнесами. Один із ключових клієнтів Glovo в Україні – американський McDonald’s – заново відкрив частину ресторанів лише восени. Але бізнес доставки їжі відновлювався і до того, каже Павлюк. Вона хоче залучити на платформу якнайбільше невеликих кафе й ресторанів, щоб зростати разом із ними.

Наприклад, підключати за символічну комісію у 1% релоковані на звільнені території заклади із зони бойових дій або ветеранські бізнеси. Ще одна ідея – Glovo Concepts – готові франшизи під доставку для рестораторів. «Це інвестиція на майбутнє», – пояснює Павлюк. Розрахункова окупність 5–10 років.

У 2023-му відновлення бізнесу Glovo в Україні триватиме, каже гендиректорка. Але одразу робить поправку, що неможливо спрогнозувати нові виклики на кшталт блекаутів. Без світла й інтернету додаток не працює ні у замовника, ні у кур’єра. Та поки що просідання після обстрілів компенсує сплеск замовлень після повернення електрики. 14 грудня, після масштабної атаки дронів-камікадзе, Glovo отримав на 328% замовлень – більше ніж в один із найтемніших днів 23 листопада.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні