Із початку війни Glovo відновив бізнес в Україні на 90% від мирних часів
Категорія
Інновації
Дата

Жовтий рюкзак проти ракет і блекаутів. Під час війни іспанський Glovo непомітно захопив український ринок доставки їжі. Як так вийшло

4 хв читання

Із початку війни Glovo відновив бізнес в Україні на 90% від мирних часів

За понад 300 днів великої війни бізнес-сервіси доставки навчилися працювати в Україні майже як у мирний час. Принаймні два найбільших конкуренти – BoltFood та Glovo. Як іспанці примудрилися відвоювати понад половину ринку

«Ми вже відновилися на 90% до довоєнного рівня в кількості замовлень», – каже Марина Павлюк, новопризначена генеральна директорка Glovo в Україні. Із 39 міст у сервісу залишилося 38, фокус змістився зі сходу на захід. У найближчого конкурента – естонського Bolt – ушестеро менше.

У листопаді 2022-го в українському офісі іспанського єдинорога вдруге за рік змінився топменеджер – призначений у березні Євген Тришин пішов із компанії. Його замінила маркетинг-директорка Марина Павлюк, яка працює в Glovo з моменту старту в Україні. «Я була п’ятим співробітником, який запускав цей бізнес, і знаю його дуже добре», – каже вона.

До березня 2022-го Україна була третім найбільшим ринком для Glovo, йдеться у звіті за третій квартал материнської Delivery Hero. Німецький гігант доставки купив швидкозростаючого європейського конкурента за $2,6 млрд на початку року, що прискорило експансію. Яку ставку Glovo, в свою чергу, робить на охоплену війною Україну

Де замовляють доставку їжі під час ракетних обстрілів

На платформі Glovo зареєстровано понад 50 000 кур’єрів, які виконали бодай одне замовлення. «Це «армія», в чотири-п’ять разів більша, ніж у інших сервісів», – каже Павлюк. Кількість активних кур’єрів компанія не розкриває.

Проте охочих розносити замовлення з жовтим рюкзаком не меншає. До кінця року рівень безробіття складатиме 30%, прогнозує Мінекономіки. На початок листопада в Україні налічувалося 239 000 безробітних – антирекорд за всю історію незалежності, повідомляв перший заступник голови податкового комітету ВР Ярослав Железняк.

Середній місячний дохід київського кур’єра Glovo в грудні 2022-го – 25 000–30 000 грн, якщо здійснювати доставки впродовж восьми годин на день. Рік тому цифри були скромнішими – 16 000–18 000 грн, але для компенсації інфляції компанія з червня збільшила бонусну ставку. Попит зростає, проте небаченого напливу нових кур’єрів немає, запевняє Павлюк. Найбільше реєстрацій у мільйонних Києві та Львові.

Чи є робота для усіх охочих? У містах, де можливо працювати, український ринок відновився на 70% від довоєнного, оцінює керівник напряму доставки їжі Bolt Food в Україні Іван Гринчук. Великі іноземні гравці справляються краще за решту – здебільшого дрібні локальні компанії.

Вже у вересні естонський Bolt Food отримував замовлень більше, ніж у мирні часи. «У Львові кількість замовлень у нас зросла на 30% від довоєнних показників, у Дніпрі – на 20%», – каже Гринчук. Із шести міст, де працює сервіс, найгірша ситуація в Одесі й Харкові – там про відновлення поки не йдеться.

Бізнес Glovo на сході й півдні теж страждає – наразі компанія працює у 38 локаціях із запущених до 24 лютого 39. Натомість зіграла ставка на нові невеликі міста на заході – Калуш, Коломию, Мукачево та інші – там справи йдуть угору.

Головний офіс здивований такими результатами, каже Павлюк, але вони закономірні. Доставка перебудувалася вслід за ресторанним ринком. До вересня, за підрахунками Національної ресторанної асоціації, в країні закрилося близько 7000 закладів – здебільшого в прифронтових і окупованих містах. На зміну їм з’явилося понад 2000 нових – в авангарді Львів, Закарпатська, Чернівецька й Івано-Франківська області.

Glovo у цифрах

Рік заснування – 2015, Барселона.

Засновники – Оскар Пʼєр і Саша Мішо.

Власник – німецький Delivery Hero, якому належить 94% акцій, формально угода з поглинання завершилася в липні 2022 року.

Команда – 5000 людей у 25 країнах, український офіс – 240 співробітників.

Фінанси – оборот (GMV) материнської Delivery Hero у третьому кварталі 2022 року зріс на 12% – до €11,45 млрд. Фінансові показники Glovo не розкриваються, проте сукупний оборот на всіх ринках за той же період збільшився на 40%. Прогнозований річний оборот сервісу у 2022 фінроці – €3,7–3,9 млрд.

У що планує інвестувати Glovo

Після банкрутства українського Rocket на ринку знову залишилося два міжнародних гравця. Проте Bolt Food поступається іспанцям не лише географічно, а й кількістю партнерів. До сервісу підключено понад 2500 ресторанів – до конкурента вдвічі більше.

Нині частка ринку Glovo значно більша 50%, оцінює Павлюк. Становище монополіста компанію не приваблює. «Чим більше вибору в споживачів, тим швидше зростає категорія», – наполягає Павлюк. То як Glovo скористається відкритою можливістю?

Зайняти якомога більше території. В середині грудня після понад дев’ятимісячного простою сервіс перезапустився в Миколаєві. На черзі Херсон, як тільки це стане безпечно. «Де буде український прапор, там буде Glovo, – описує стратегію Павлюк. – Всерйоз готуємось і до повернення в український Крим».

Інша частина плану – за малими й середніми бізнесами. Один із ключових клієнтів Glovo в Україні – американський McDonald’s – заново відкрив частину ресторанів лише восени. Але бізнес доставки їжі відновлювався і до того, каже Павлюк. Вона хоче залучити на платформу якнайбільше невеликих кафе й ресторанів, щоб зростати разом із ними.

Наприклад, підключати за символічну комісію у 1% релоковані на звільнені території заклади із зони бойових дій або ветеранські бізнеси. Ще одна ідея – Glovo Concepts – готові франшизи під доставку для рестораторів. «Це інвестиція на майбутнє», – пояснює Павлюк. Розрахункова окупність 5–10 років.

У 2023-му відновлення бізнесу Glovo в Україні триватиме, каже гендиректорка. Але одразу робить поправку, що неможливо спрогнозувати нові виклики на кшталт блекаутів. Без світла й інтернету додаток не працює ні у замовника, ні у кур’єра. Та поки що просідання після обстрілів компенсує сплеск замовлень після повернення електрики. 14 грудня, після масштабної атаки дронів-камікадзе, Glovo отримав на 328% замовлень – більше ніж в один із найтемніших днів 23 листопада.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд