Жест доброї волі: російська CRM-система «Бітрікс24» йде з України. Куди поспіхом переходять українські компанії та хто від цього найбільше виграє /Колаж Анна Наконечна
Категорія
Інновації
Дата

Жест доброї волі: російська CRM-система «Бітрікс24» йде з України. Куди поспіхом переходять українські компанії та хто від цього найбільше виграє

4 хв читання

Колаж Анна Наконечна

На початку травня на українському сайті російського CRM-сервісу «Бітрікс24» з'явилося оголошення, що з 1 червня він майже повністю припиняє роботу в Україні. Мінімум 10 000 українських компаній досі не готові до життя без «Бітрікс». Як полегшити й здешевити розрив із російським софтом і хто з українських компаній претендує на частку ринку, що звільняється

«Ми про це, як і всі, дізналися з публікацій у ЗМІ», – каже Сергій Позняк, засновник фінансової компанії FinStream і голова Асоціації підприємців-ветеранів АТО. На початку травня він, як і тисячі українських користувачів російської CRM «Бітрікс24», прочитав у новинах, що з червня 2023-го сервіс остаточно припинить роботу в Україні.

Це несподіваний, хоч і очікуваний підсумок у затяжній війні з російським софтом. Які наслідки «жесту доброї волі» від сервісу, яким ще у 2020-му користувалися до 30% українських компаній?

Що сталося з «Бітріксом»

«Після 1 червня доступ до порталів буде неможливим, усі дані будуть повністю видалені», – йдеться у датованому другим травня повідомленні на українському сайті «Бітрікс24». Нижче – інструкція з експорту інформації з хмарної версії CRM. «Коробковий» варіант працюватиме й після блокування «хмари», але в обмеженому вигляді.

Офіційно причини остаточного закриття не називаються. Продукти російського «Бітріксу» продавалися в Україні майже півтора десятиріччя. З літа 2017-го український бізнес вела окрема юрособа – вона з’явилася на першій хвилі антиросійських санкцій. За п’ять років виторг компанії зріс втричі – до понад 96 млн грн у 2021-му, свідчать дані YouControl.

З початком повномасштабного російського вторгнення українські користувачі «Бітрікс24» опинилися у сірій зоні. Українська ТОВка припинила приймати платежі за користування продуктами «Бітрікса», проте сервіси продовжили працювати.

«Бітрікс24» – це російський продукт, моя компанія продавала його до війни, – прокоментував Forbes власник і директор української «Бітрікс24» Дмитро Суслов. – Я і компанія не маємо відношення ні до чого, що відбувалося далі». Де-факто, за його словами, український офіс перестав існувати – там наразі немає ані людей, ані операційної діяльності. Новини про блокування Суслов дізнався від знайомих із компаній-партнерів, що впроваджують різні продукти з автоматизації бізнесу.

На сайті «материнської» «1С-Битрикс» оголошень про припинення роботи в Україні немає. Опитані Forbes експерти ринку, які згадуються у цій статті, сходяться на думці, що справа може бути у квітневій порції санкцій РНБО проти російського IT-бізнесу. Крім «Бітрікс24», до списку з 254 юросіб, яким на 10 років заборонена діяльність в Україні, потрапили «Яндекс», «Рамблер», найбільший акціонер соцмережі «Вконтакте» – «Компания ВК».

Проте незалежно від причин блокування український бізнес швидко мігрує з токсичного російського софту. Наскільки великий шматок пирога дістанеться численним конкурентам «Бітрікса»?

Коротка історія «Бітрікс24»

Компанія-розробник «Бітрікс24» – російська «1С-Битрикс». Вона з’явилася у 2007-му після злиття двох гігантів родом з 1990-х – «1С» Бориса Нуралієва та «Битрикс» Сергія Рижикова. У лютому 2023 року російський Forbes оцінював компанію у $2,5 млрд.

В Україні «Бітрікс24» працює з 2008 року.

Навесні 2016 року в Україні через російську агресію на Донбасі заблокували продукти багатьох російських інтернет-компаній, у тому числі й систему обліку 1С. У червні 2017-го київський офіс «Бітрікс24» «відокремився» від материнської компанії – юридичним бенефіціаром став Суслов.

Після 24 лютого 2022 року український офіс не приймає платежі від клієнтів, але продукти продовжують працювати.

Шляхи втечі від «Бітріксу» та ціна питання

«Воно, як «Жигулі» – наче справжня машина, а відкриваєш і бачиш, що там щось вкрадено, і давно», – зневажливо відгукується про «Бітрікс24» співзасновник компанії Indi Vision, що займається автоматизацією бізнесу, Михайло Городецький. Попри російське походження «Жигулями», за його оцінками, користується понад 100 000 українських компаній.

Нижній поріг – понад 10 000 бізнесів, вважає керівник департаменту клієнтських і партнерських продажів хмарного оператора GigaCloud Любомир Дорошенко. Точна кількість юзерів невідома. Український офіс «Бітрікс» у 2020-му оцінював власну частку ринку у 30%, посилаючись на дослідження GFK.

Суслов називає цю цифру релевантною на початок 2022-го. Однак за понад рік великої війни багато хто не чекав блокування й обрав інші продукти, додає він. Підвищений інтерес до міграції почався минулого літа, підтверджує Костянтин Макаров, CEO чернігівської SendPulse, яка має свою CRM. З кінця квітня 2023-го запитів від нових клієнтів побільшало на 19%, додає він.

Абсолютного аналога «Бітрікс24» на ринку не існує. Проте українські технокомпанії та Мінцифри склали щонайменше два списки альтернатив російському софту. Варіантів CRM – залежно від розміру та задач бізнесу – кілька десятків. Від гнучких low-code платформ на кшталт розроблених українцями Creatio чи Corezoid, до міжнародних Salesforce й Microsoft Dynamics і простіших вітчизняних NetHunt чи Onebox.

На що замінити російську CRM

Українські продукти: NetHunt CRM, IT-Enterprise, SalesDrive, KeepinCRM, Asteril CRM, Corezoid, Perfectum, EspoCRM, KeyCRM, Peopleforce, Onebox, Sitniks, EstOffice, Uspacy, RemOnline.

Західні продукти: Creatio, Salesforce, HubSpot, Zoho, Microsoft Dynamics 365 Sales, ODOO, WiseTeam.

Джерело: ReplaceRUwithUA, Опендатабот та Netpeak. Список не вичерпний і може доповнюватися.

Яка ціна питання? «Саме перенесення даних взагалі безкоштовне», – каже Суслов, який із лютого 2023-го запустив власного конкурента «Бітрікс» Uspaсy. Наразі в стартапу 2000 клієнтів. На початку травня запитів на міграцію побільшало зі звичних 10-20 на день до понад сотні, стверджує він.

Це поширена практика. Indi Vision Городецького, який спеціалізується на продуктах Microsoft, розробив безкоштовну утиліту для переносу даних. Програму безплатної міграції з 1С чи російських CRM має GigaCloud, попит на неї збільшився майже вп’ятеро.

Інша справа – підлаштувати нову систему під себе. Малим компаніям, щоб перейти на аналог «Бітріксу», може вистачити місяця і $500–1000, каже СЕO GigaCloud Ukraine Володимир Белов. Великим бізнесам із десятками зав’язаних на CRM процесів перехід коштуватиме десятки тисяч доларів, додає він. Зароблять на цьому не лише розробники софту, а й партнери, що продають чи впроваджують його за процент. У Uspaсy таких близько сотні, у програми GigaCloud – 150.

Позняк обрав для FinStream третій варіант – замовити розробку кастомної CRM під себе, а доки вона буде готова, працювати з «коробковою» версією «Бітрікс24». Ядро нової системи вже коштувало близько $10 000. «Думаю, що це була десь четверть того, що ми витратимо», – каже Позняк.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд