Українці максимально скористалися пільгами на імпорт автомобілів, і ціни на машини впали на чверть. Та період дешевих автівок був коротким. Чи є шанс на повернення низьких цін?
Практичний МBA від Forbes на реальних кейсах, щоб прокачати навички управління на прикладі Володимира Кудрицького, ексголови правління «Укренерго».
Премʼєра другого сезону YouTube проєкту «Директорія» вже на каналі Forbes Ukraine!
Уживані автомобілі в Україні з січня до квітня цього року подешевшали на 27% – до $5100 у середньому за авто. Про це свідчать дані Інституту досліджень авторинку, зроблені на підставі підрахунку інформації з агрегатора оголошень automoto.ua.
Перше серйозне зниження цін (на 19%, до $5700) відбулося одразу після повномасштабного вторгнення РФ. Тоді багато продавців почали знижувати ціни, щоб вийти в кеш, пояснює співзасновник та голова Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький.
Другий поштовх до зниження стався у квітні, коли до України почали ввозити автомобілі без сплати мит. Історичного мінімуму середні ціни досягнули наприкінці квітня – $5100 (або на 26% менше, ніж на початку 2022 року). Після того як дедалі частіше політики почали казати про необхідність скасування пільг на імпорт машин, ціни почали знову зростати, каже Бучацький.
Пільги на імпорт автомобілів було скасовано з 1 липня. Через них держбюджет недоотримав понад 13 млрд грн зборів і податків, пояснювали в уряді. У Кабміні вважають, що в умовах воєнного стану скасування пільг дасть змогу скоротити дефіцит бюджету.
За два тижні з моменту закінчення пільги на розмитнення до Україну завезли 5020 автівок, зокрема 3649 уживаних, повідомляв Ярослав Железняк. За ці машини сплатили до бюджету 663 млн грн.
На 27 червня середня ціна на вживану машину становила вже $6500. Зараз на ринку вживаних автомобілів пропозиція перевищує попит, розповідає керівник Асоціації дилерів автомобілів з пробігом Тарас Коваленко. Дався взнаки як імпорт безмитних машин, так і зростаюча потреба багатьох українців у грошах, пояснює він. «Заощадження зменшуються, зарплати зменшуються, а потреби залишаються. Тому багато хто з українців змушений продавати свої автомобілі», – пояснює він.
Пільговий імпорт
Українці активно скористалися пільговим періодом. З 5 квітня до 30 червня до України, тобто під час дії пільг на імпорт машин, вони завезли 236 792 авто на суму $1,12 млрд, повідомляв раніше народний депутат Ярослав Железняк. З цих машин 95,1% становили легкові – 225 193 одиниці на суму $981,3 млн. Левову частку (83% від загального автоімпорту) становили недорогі, досить старі авто вартістю до $6000.
У найближчий місяць-два середня ціна на вживані автомобілі балансуватиме на рівні $6000–7000, прогнозує Станіслав Бучацький. Багато продавців будуть змушені знижувати доларові ціни, бо через девальвацію гривні машини стають менш доступними для українців, пояснює він. «У людей банально дедалі менше гривень, аби купити машини за долари», – каже Бучацький. Наразі для багатьох українців купівля машини вже не першочергова потреба, додає Коваленко з Асоціації дилерів автомобілів з пробігом.
З іншого боку, через скасування мит та необхідність сплати акцизів, які встановлено в євро, машини мають дорожчати, каже Бучацький. Через скасування митних пільг імпорт уживаних машин падає. «На ринку може знову з’явитися дефіцит машин, який стримуватиме падіння цін», – вважає керівник Інституту досліджень авторинку.
Шансів на те, що парламент відновить безмитний імпорт автомобілів, практично немає. «Ми що, не сповна розуму відмовлятися від цих надходжень (мита, акцизу і ПДВ під час розмитнення автомобілів) у війну? Надходжень від тих, хто має гроші на придбання недешевої речі та бажання її придбати», – казав нещодавно в інтерв’ю «Українським новинам» голова податкового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев.
Нині у парламенті перебуває на розгляді приблизно 15 законопроєктів щодо реформування митних правил імпорту автомобілів, розповідає Станіслав Бучацький. Найбільші шанси на ухвалення – в урядового, який запроваджує розмитнення машин через «Дію», оскільки у нього є підтримка серед парламентарів, пояснює він.
Законопроєкт передбачає, що для підрахунку платежів для розмитнення достатньо буде внести до «Дії» основну інформацію про автівку: тип, марку і модель, рік виготовлення, VIN-код, об’єм двигуна (куб. см), тип пального та відомості про документи на автомобіль (свідоцтво про реєстрацію, експортну митну декларацію та інші супровідні документи). Необхідні податки більше не залежатимуть від митної вартості автомобіля, а розраховуватимуться автоматично за визначеною формулою. «Але я б не чекав на ухвалення нових правил імпорту раніше осені», – додає Бучацький.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.