Кабмін хоче повернути сплату ПДВ, мита та акцизу під час імпорту автомобілів. В уряді це мотивують необхідністю наповнювати держбюджет. Натомість пропонують більш прозорий механізм розмитнення машин.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
30 травня уряд подав до парламенту законопроєкт, яким пропонує скасувати безмитне ввезення автомобілів. Якщо народні депутати підтримають документ, із 1 липня українці знову будуть змушені платити ПДВ, мито та акциз під час імпорту автомобілів.
Як треба буде платити
(натисніть "читати більше")
За час пільгового імпорту машин середня ціна закордонного автомобіля склала $4632, а середній рік виробництва – 2008-й (дані народного депутата Ярослава Железняка). Наразі імпортерів звільнено від сплати ПДВ у 20%, мита у 10% та акцизу (розраховується залежно від типу та обсягу двигуна).
Сплачується лише внесок до Пенсійного фонду під час першої реєстрації машини. Після скасування пільг імпортеру автомобіля за ціною $4632 виробництва 2008 року та обсягом бензинового двигуна 1500 куб. см треба буде сплатити мито $463, акцизний збір $1156 і ПДВ $1250 (ПДВ розраховується із загальної ціни автомобіля, а також мита та акцизного збору).
Також треба буде сплатити внесок до Пенсійного фонду $232.
Верховна Рада ухвалила закон про безмитне ввезення автомобілів 24 березня, а 5 квітня він набув чинності. У парламенті це пояснювали тим, що через війну багато українців втратили свої машини, які потрібні для евакуації.
Українці активно скористалися пільговим періодом. Народний депутат Ярослав Железняк оприлюднив дані митниці, що з 5 квітня до 30 травня в Україну завезли 123 600 автомобілів. Левову частку становлять недорогі, досить старі авто. Раніше Железняк публікував дані, що на 19 травня середня ціна ввезеної машини становила $4632, а середній рік випуску – 2008-й. Співрозмовник Forbes із керівництва митниці наводив статистику, що, коли було ввезено близько 72 000 авто, то 62 000 з них були за ціною дешевші $6000.
Аргументи проти «євроблях»
- За підрахунками уряду, через цю пільгу держбюджет недоотримав понад 13 млрд грн зборів і податків. У Кабміні вважають, що в умовах воєнного стану, «коли Україна має консолідувати всі доходи для боротьби з агресором», необхідно скасувати ці пільги.
- Тиск на платіжний баланс. Навіть, якщо середня задекларована ціна близька до реальної, то українці витратили на автівки понад $580 млн. За квітень резерви НБУ скоротились більш як на $1 млрд. У травні інтервенції НБУ на валютному ринку істотно збільшилися, і можна очікувати зменшення резервів на $2–3 млрд. Тому економічний блок уряду за скасування пільг.
- Міжнародний тиск. Скасування податків викликає нерозуміння і роздратування західних партнерів України. «Уряди США і Європи виділяють мільярди доларів на пряму підтримку українського бюджету. Вони ці гроші беруть у своїх платників податків, – каже ексглава НБУ Валерія Гонтарева. – І вони ставлять питання: а чому тоді самі українці не платять податки». Про обурення польських і румунських колег-митників говорив і високопосадовець на українській митниці.
- Затори на митницях. У пікові дні українці ввозять 4000–5000 пільгових автівок. Інфраструктура митниць не витримує такого потоку, створюються багатокілометрові черги й затори. Розпорядження уряду, щоб «євробляхи» йшли тільки через три митниці «Устилуг», «Грушів» (з Польщею) і «Малий Березний» (зі Словаччиною), по факту не працює. «По-перше, вони б там стояли тижнями, а по-друге, у прикордонних регіонах був би вже бунт із перекриттям доріг, якби місцевих підприємців відправляли на пункт пропуску за 300 км», – каже один із керівників митниці.
Аргументи «за»
- Відлуння війни
Недоотримані 13 млрд грн – міф, вважає партнер юрфірми KM Partners Олександр Шемяткін. Якби не було скасування, українці не ввезли б так багато автомобілів, упевнений він. Фактично багато українців, не отримавши захисту від держави, за допомогою скасування мит змогли частково відновити своє майно, зазначає Шемяткін.
На 19 травня кількість імпортованих автомобілів та кількість пошкоджених внаслідок військових дій практично збігається – 94 400 та 94 500, наводить як приклад статистику експерт із бюджетної політики Юлія Касперович. Тобто приблизні військові втрати автопарку цією пільгою вже вдалося компенсувати, каже вона. На її думку, це аргумент на користь повернення до оподаткування імпорту авто. Є нюанс – частина «євроблях» могла бути одразу передана ЗСУ
- Допомога військовим і медикам
Велика частка імпортованих автомобілів пішла до зони бойових дій, каже співзасновник Центру економічного відновлення Анатолій Амелін. Скасування мит дозволило швидко ввезти велику кількість автомобілів, які були потрібні для оборони, вважає директор консалтингової фірми AUTO-Consulting Олег Омельницький. «Це дало стимул краще боротися з російською агресією. А боротися краще на колесах», – наголошує він.
Контраргумент – машини для військових возять гуманітарну допомогу, і вони їдуть окремим коридором на митницях. «Майже у всіх волонтерів, хто системно везе автівки для війни, є прямі телефони керівників або заступників усіх митниць. Вони ідуть без черг і затримок», – каже співрозмовник з митниці.
Волонтери, з якими поспілкувався Forbes, розповідають, що не завжди везуть авто «для війни» як волонтерське. «Частину машин ввозять за звичайною процедурою. Не завжди автомобілі одразу надходять до військових частин. Наприклад, частину машин спочатку ремонтують, а потім їм знаходять власників серед військових», – каже Олег Омельницький. Крім того, частину машин імпортують для потреб, наприклад, медицини.
- Питання життя
Під час війни автомобіль дає можливість швидко евакуюватися, пояснює користь від ухваленого рішення один зі співавторів ініціативи скасування мит на автомобілі, радник віцепремʼєр-міністра – міністра цифрової трансформації Михайла Федорова Георгі Цхакая. «Зараз люди купують машину не через хороше життя, а на випадок необхідності евакуюватися», – каже він. За словами економіста Володимира Дубровського, майже три чверті українців, які евакуювалися, виїхали власним транспортом.
Рішення за Верховною Радою
Оскільки зараз у більшості рішень уряд і парламент монолітні, є велика ймовірність, що Рада підтримає пропозицію Кабміну, вважає Цхакая.
Натомість у Мінцифрі пропонують переглянути механізм розмитнення автомобілів, зробивши його прозорішим за допомогою автоматичного підрахунку в «Дії», розповідає радник Михайла Федорова. Українці зможуть скористатися цією процедурою вже найближчим часом, повідомив 1 червня премʼєр-міністр Денис Шмигаль.
Як це буде відбуватися? Українці будуть розмитнювати автомобілі на підʼїзді до митного контролю з автоматичною реєстрацією. У подальшому документи і номери будуть надсилатися їм додому. Як альтернатива, українці зможуть забрати їх у Центрах реєстрації чи Центрах надання адміністративних послуг.
До спрощення імпорту покупець мав довести на митниці ціну автомобіля, щоб нарахувати правильні суми ПДВ, мита та акцизу, що створювало корупційні ризики, каже Цхакая. За його оцінками, корупційне зловживання митників під час розмитнення автівок було близько $200 млн на рік.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.