Безмитний автоімпорт закінчився. Що робити тим, хто не встиг скористатися пільговою можливістю?
⚡️ Хто, на вашу думку, заслуговує на звання «Підприємець року 2024»? Дізнайтесь більше про кожного з кандидатів та проголосуйте за посиланням. Ваш голос визначить переможця номінації «Вибір аудиторії».
Уряд 1 липня повернув сплату ПДВ, мита та акцизу для імпорту автомобілів. На час набрання чинності закону про скасування пільг, за оцінками двох імпортерів, з якими поспілкувався Forbes, у черзі на розмитнення перебувало від 5000 до 10 000 легкових автомобілів.
У ці підрахунки входять автівки, які українці лише купили і не встигли навіть довезти до черги на кордоні, а також ті машини, які встигли подолати кордон, проте не були розмитнені, — розповідає Станіслав Бучацький.
Верховна Рада ухвалила закон про безмитне ввезення автомобілів 24 березня, а 5 квітня він набув чинності. У Парламенті це пояснювали тим, що через війну багато українців втратили свої машини, які потрібні для евакуації.
Українці активно скористалися пільговим періодом. Народний депутат Ярослав Железняк оприлюднив дані митниці, згідно яких з 5 квітня до 30 червня в Україну завезли 236 792 авто на суму $1,12 млрд. 95,1% склали легкові автомобілі – 225 193 одиниці на суму $981,3 млн. Левову частку становлять недорогі, досить старі авто: машини вартістю до $6 000 склали 83% від загального автоімпорту.
За підрахунками Уряду, через пільги для автоімпорту держбюджет недоотримав понад 13 млрд грн зборів і податків. У Кабміні вважають, що в умовах воєнного стану, коли Україна має консолідувати всі доходи для боротьби з агресором, скасування пільг дасть змогу скоротити дефіцит бюджету.
Варіанти пільгового імпорту
Після скасування пільг практично не залишилося лазівок для ввезення автомобілів без сплати необхідних платежів, — каже керівник Асоціації дилерів автомобілів із пробігом Тарас Коваленко.
Пільгове розмитнення залишається лише у випадку ввезення автомобілів для потреб військових. У такому випадку машини оформлюють як гуманітарну допомогу, і вони їдуть окремим коридором на митницях. «За постачанням машин для Збройних сил посилений контроль, тому випадки використання цього механізму для імпорту машин в особистих цілях малоймовірні», — каже Коваленко.
Що робити тим, хто не встиг заїхати з пільгами
- Спробувати повернути авто продавцю, або ж продати за кордоном, — каже cпівзасновник Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький.
- У випадку, якщо автомобіль перетнув кордон, але не був розмитнений, покупець може написати заяву та залишити машину на тимчасове зберігання на складі митниці чи на комерційному митному складі. Тут їх можна зберігати до року, поки власник машини шукає гроші на розмитнення або Парламент не поверне пільги.
- Здійснити реекспорт. Для цього потрібно залишити в заставу суми, що передбачені при звичайному розмитненні. Після реекспорту ці платежі держава має повернути. Бучацький попереджає, що під час воєнного стану такі платежі не повертаються.
- Покупець може відмовитися від автомобіля на користь держави. Або, з дозволу митниці, віддати його на користь Збройним силам України, певній громадській або благодійній організації. Ще залишаються чинними пільги для імпорту машин в якості благодійної допомоги.
«Дія»допоможе
Чи втримаються темпи автоімпорту після 1 липня? «Різкого обвалу не буде, — зазначає директорка компанії West Auto Hub Юлія Риковська. — Частина українців довезе і сплатить необхідні платежі». Вона очікує скорочення поставок від серпня. «Велика частка імпортованих автомобілів потрапить на внутрішній вторинний ринок, тому українці будуть менше звертати уваги на купівлю машин за кордоном», — каже Риковська.
Нову хвилю ввезення автівок з-за кордону варто очікувати після прийняття законопроєкту, який передбачає спрощене розмитнення автівок через сервіс «Дія», та звільнення від податків електрокарів, — каже Бучацький. Зараз документ розглядають у комітетах, Железняк очікує на його прийняття не раніше серпня.
«За новим механізмом більше не знадобиться заповнювати митні декларації чи звертатися до митного брокера», — каже Бучацький. Достатньо основної інформації про автівку: типу, марки й моделі, року виготовлення, VIN-коду, об’єму двигуна (куб. см), типу пального та відомостей про документи на автомобіль (свідоцтво про реєстрацію, експортна митна декларація та інші супровідні документи).
«Увесь процес розмитнення займе не більше 5 хвилин», – сказав на засідані Уряду 10 червня Премʼєр-міністр Денис Шмигаль.
При цьому податки більше не залежатимуть від митної вартості автомобіля, а розраховуватимуться автоматично за визначеною формулою. За розрахунками Інституту досліджень авторинку, розмитнення автомобіля, наприклад, Volkswagen Golf 2012-го року випуску вартістю €4700 (бензин, з обʼємом двигуна 1,6 л) після скасування пільг становить €2464, а після запровадження розмитнення через «Дію» становитиме €1632.
Уряд розраховує на щорічний імпорт не менше 544 000 автомобілів, що принесе бюджету 45,6 млрд грн.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.