«Єврокар» відновив виробництво Skoda на Закарпатті. На що він розраховує?
Категорія
Компанії
Дата

«Єврокар» відновив виробництво Skoda на Закарпатті. На що він розраховує?

Фото: ŠKODA Auto

Завод «Єврокар» хоче скористатися відміною пільг на автоімпорт і шукає партнерів у світі. Який у нього план на масштабування в умовах війни?

«Єврокар», що розташований у селі Соломоново, 10 червня отримав машинокомплекти на виробництво 80 автомобілів Skoda Kodiaq і Karoq. «Це машини для українського ринку, контракти на купівлю яких були укладені ще до початку війни, – каже засновник групи «Єврокар» Олег Боярин, 50.

До кінця року компанія планує випустити до 3000 автомобілів Kodiaq та Karoq. «Строки перезапуску інших моделей будуть залежати від наявності замовлень», – говорить Боярин.

«Єврокар» призупинив виробництво в перші дні після повномасштабного вторгнення Росії. Частину виробничих приміщень перепрофілювали в логістичний центр під потреби біженців та волонтерів. Завод входить до групи «Атолл Холдінг», що належить Боярину і об’єднує понад 50 компаній, які займаються автовиробництвом, дистрибуцією, будівництвом автоцентрів тощо.

У 2021 році «Єврокар» випускав автомобілі Skoda, Volkswagen, Seat, Audi. В 2020-му виручка підприємства склала 2,8 млрд грн.

«Єврокар» першим з українських автовиробників відновив виробництво легкових автомобілів після початку повномасштабної війни, каже директор AUTO-Consulting Олег Омельницький. Раніше, окрім «Єврокара», легкові автомобілі випускали «ЗАЗ», черкаський «Богдан» та Кременчуцький автоскладальний завод. Щоправда останні два зупинили виробництво легкових автомобілів ще декілька років тому.

Автомобілі Skoda на «Єврокарі» вироблятимуть методом крупновузлового складання SKD. Завод може випускати 50 000 – 100 000 машин на рік.

У 2021 році, за даними AUTO-Consulting, «Єврокар» збільшив продажі на 21% – до 6178 нових автомобілів Skoda. Бренд займає четверте місце за продажами в Україні.

«Єврокар» відновив виробництво Skoda на Закарпатті. На що він розраховує? /Фото 1

У травні 2022 року в Україні було реалізовано 2670 нових легкових автомобілів – майже в 3,3 раза менше, ніж у травні 2021-го. Як і рік тому Skoda займає четверте місце в рейтингу брендів за кількістю проданих машин. У травні цього року в Україні було продано 188 нових автомобілів Skoda, що майже в 3,4 раза менше, ніж у аналогічний період 2021-го.

Джерело: AUTO-Consulting

Чи матиме вплив відміна пільг

5 квітня набув чинності закон про безмитне ввезення автомобілів. У парламенті введення пільг пояснювали тим, що через війну багато українців втратили свої машини, які потрібні для евакуації. За даними митниці, які оприлюднив народний депутат Ярослав Железняк, станом на 6 червня в Україну ввезли 140 310 пільгових авто. Левову частку становлять недорогі, досить старі авто.

30 травня уряд подав до парламенту законопроєкт, яким пропонує скасувати безмитне ввезення автомобілів. Якщо народні депутати підтримають документ, із 1 липня українці знову будуть змушені платити ПДВ, мито та акциз під час імпорту автомобілів. Чи допоможе це «Єврокару»?

Боярин каже, що без повернення податків він буде змушений знову законсервувати виробництво і повернутися до автоімпорту. Якщо ж пільги відмінять, теоретично «Єврокар» зможе позмагатися за частину споживачів, які втратили свої авто внаслідок війни. Омельницький каже, що не варто очікувати великого зростання попиту на нові машини після припинення безмитного імпорту. «Покупці нових автомобілів та уживаних іноземних знаходяться в різних цінових сегментах», – вважає він.

Вартість нової Škoda Karoq стартує від $21 500, Kodiaq — від $31 000. За час пільгового імпорту машин середня ціна закордонного автомобіля склала $4632, а середній рік виробництва – 2008-й (дані народного депутата Ярослава Железняка).

Після скасування пільг імпортеру автомобіля за ціною $4632 виробництва 2008 року та обсягом бензинового двигуна 1500 куб. см треба буде сплатити мито $463, акцизний збір $1156 і ПДВ $1250 (ПДВ розраховується із загальної ціни автомобіля, а також мита та акцизного збору).

Потенційні покупці нових автомобілів Škoda, за його словами, це різні державні та комунальні структури, які через війну заморозили тендери. Потенційний попит зі сторони тільки поліції він оцінює не менше ніж у 1000 машин, стільки було втрачено в зоні бойових дії.

«Поліція не купуватиме вживані імпортні автомобілі, оскільки не має часу займатися їх подальшим ремонтом, – каже Омельницький. Раніше поліція вже купувала автомобілі Skoda Rapid, однак цю модель уже знято з виробництва.

Частину замовлень можуть забезпечити ЗСУ та тероборона, які зараз частково закривають свою потребу за рахунок гуманітарних та волонтерських автомобілів, каже президент Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Олег Назаренко. На його думку, «Єврокар» може доукомплектовувати цивільні авто з урахуванням військових запитів безпосередньо на заводі.

Це дасть можливість «Єврокару» перейти на дрібновузлове складання автомобілів та розконсервувати решту виробництва. «Немає економічного сенсу запускати фарбувальну камеру, доки на заводі не досягнуто виробництво 50 000 – 100 000 автомобілів на рік. Поки таких обсягів немає, обладнання буде законсервоване», – пояснює Олег Омельницький.

Боярин дуже розраховує на держзамовлення. Три місяці тому «Єврокар» звернувся до влади з проханням розглянути можливість виробництво легкових автомобілів для армії в Соломоново. За його підрахунками, за 13–15 млрд грн, які держава недоотримала від безмитного імпорту автомобілів, «Еврокар» міг виготовити 30 000 легкових автомобілів для армії.

Паралельно «Єврокар» веде переговори зі світовими автовиробниками, які припинили виробництво в Росії, щодо налагодження спільного виробництва в Україні.

Матеріали по темі