Категорія
Картина дня
Дата

Експартнер Петра Порошенка Олег Гладковський втрачає активи «Богдан Моторс» через мільярдні борги. В чому справа і як це вплине на компанію

Корпуси «Богдан Моторс» у Черкасах (Фото:uub.com.ua)

Корпуси «Богдан Моторс» у Черкасах (Фото:uub.com.ua)

Державний Укрексімбанк придбав майно збанкрутілої «Автомобільної компанії «Богдан Моторс» Олега Гладковського. Навіщо банку активи найбільшого виробника автобусів у країні і як справа вплине на корпорацію «Богдан»

При стартовій ціні в 45 млн грн Укрексімбанк запропонував 51,6 млн грн на аукціоні Української універсальної біржі. Банк мав сплатити цю суму до 10 червня, але станом на 15 червня оплата ще не надійшла.

Утім Укрексімбанк може отримати майно без сплати цієї суми, оскільки воно знаходилося в заставі у банка, каже арбітражний керуючий Ірина Сербін, партнерка Ario Law Firm. Після підписання акту приймання/передачі майна, згідно з Кодексом із процедур банкрутства, банк може сплатити тільки винагороду майданчику за проведення аукціону, каже вона.

Банк отримає приміщення автоскладального заводу №3 загальною площею 17 395,8 кв. м і земельну ділянку на 1,34 га з цехами в Черкасах, а також 7 га земельної ділянки зі складом-ангаром і офісною будівлею в Луцьку.

Справа про банкрутство «Богдан Моторс»

У липні 2021 року Господарський суд Дніпропетровської області визнав «Богдан Моторс» банкрутом та відкрив ліквідаційну процедуру. Загальний борг компанії перед кредиторами – 6,7 млрд грн. Найбільший борг у компанії Олега Гладковського перед німецьким UniCredit Bank AG (1,78 млрд грн). Вимоги Укрексімбанку – 1,64 млрд грн, з яких 748 млн грн забезпечені заставою майна боржника.

Корпорація «Богдан» брала кредит у держбанку в 2009 році на будівництво автомобільних заводів у Черкасах та Луцьку.

«Автомобільна компанія «Богдан Моторс» входила до корпорації «Богдан», власником якої є ексзаступник секретаря РНБО Олег Гладковський (до 2014 року – Свинарчук). Він є одиним із головних ексбізнес-партнерів пʼятого президента Петра Порошенка. Останній, як він розказував Forbes у 2013 році, продав мажоритарну частку в компанії Свинарчуку ще в 2009 році. Тоді ж позичив партнеру $100 млн на розвиток бізнесу. Настала криза, грошей розплатитися не було. За рахунок покриття боргу Свинарчуку довелося віддати Порошенку свої акції в кондитерській корпорації Roshen та інших бізнесах.

Видання Bihus.info у лютому–березні 2019 року оприлюднило розслідування про ймовірну корупцію в оборонній сфері за участю Гладковського та його оточення. У липні 2019-го повідомлялося, що Олег Гладковський повернувся на роботу керівника корпорації «Богдан».

Завод у Черкасах до 2014 року виробляв легкові машини, а останні роки – автомобільну техніку для Міністерства оборони України. В 2016–2019 роках компанія передала армії 1200 військових автомобілів різних класів, – розповідав гендиректор заводу Віталій Старосуд. Окрім цього завод збирав вантажівки Hyundai.

У кінці 2020 року компанія повідомила, що завод «фактично закритий». «У цехах підприємства порожньо, а висококваліфікованих працівників скоротили», – повідомила її пресслужба. 

У 2020 році «Богдан Моторс» отримала 3,4 млрд грн збитку, тоді як у 2019-му чистий прибуток компанії становив 609 млн грн.

Як планує розпоряджатись майном Укрексімбанк?

Основні сценарії – продаж або передача в аренду. «Будівлями та земельною ділянкою можуть зацікавитися компанії, які шукають віддалені від бойових дій майданчики під релокацію», – каже Сербін.

Три інші учасники аукціону можуть оскаржити його протягом трьох років. У такому випадку оскарження буде розглядатися в суді в рамках справи про банкрутство. «Купівля майна за процедурою банкрутства – це для людей, які люблять ризик», – каже Ірина Сербін.

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс» ,придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс» ,придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Частина будівель «Богдан Моторс», придбаних Укрексімбанком

Попередній слайд
Наступний слайд

Як це вплине на «Богдан»

За словами маркетинг-директора корпорації «Богдан» Андрія Нестеренка, справа про банкрутство не вплине на основну діяльність компанії – виробництво автобусів та тролейбусів. «Завод у Луцьку продовжує працювати, в нас є пʼятирічний контракт на поставки кузовів для електробусів із французькою компанією Bluebus», – каже він.

Корпорація планує до кінця року поставити 50 кузовів. «Обʼєми за контрактом у подальшому можуть бути збільшені до 200 одиниць», – вважає Нестеренко.

За підсумками 2021 року, в Україні було продано 170 тролейбусів. Доля «Богдан моторс» – 43%, за даними AUTO-Consulting. Минулого року, за даними асоціації «Укравтопром» корпорація «Богдан» випустила 39 автобусів.

Матеріали по темі