Інформаційний порядок денний в Україні тепер диктує фронт, і найбільші телеканали, які ще три місяці тому конкурували, об'єдналися і нон-стоп віщають новини. Як це працює і чи надовго у них вистачить грошей. Доповнено: Додана позиція телеканалу Еспресо
Коли почалася війна, керівники та співробітники найбільших телеканалів країни завели чат у WhatsApp, щоб обʼєднатися. За словами директора «Медіа Групи Україна» Євгенія Бондаренка, це потрібно було, щоб краще протистояти військовій та інформаційній агресії Росії.
Самостійно, за його словами, жодна медіагрупа не впоралася б із новинами 24/7 – люди втекли від війни й у редакціях не вистачило б рук.
З 25 лютого «1+1», ICTV, «Рада» та «Україна 24» запустили телемарафон «Єдині новини». Телеканал «Інтер» приєднався до марафону 26 лютого. «Із 200 співробітників редакції «Подробиці» на роботу приїхало 30 людей. Нас підстрахували колеги з «Інтера» та НТН, завдяки їхній участі ми змогли вийти в ефір», – каже генеральний директор «Подробиць» на «Інтері» Назим Бедіров.
Кожен канал брав на себе ефірний слот і за допомогою своїх журналістів висвітлював новини в країні. З 2 березня підключився і UA: Перший. Наразі кожен канал працює в ефірі по пʼять годин.
Ідею підтримали і на державному рівні – у Міністерстві культури та Національній раді теле- і радіомовлення. Їхні представники тепер беруть участь у щоденній єдиній планерці о 10-й ранку. Вони обговорюють теми, але кожна медіагрупа готує свій ефір сама.
Телемарафон транслюють всі платформи – телебачення Т2, супутник, ОТТ-платформи, стрімінгові сервіси, а також 88 регіональних каналів та радіо. Його можна дивитися навіть у додатку «Дія».
До війни найрейтинговішим телеканалом, за даними Індустріального телевізійного комітету, була «Україна» Ріната Ахметова з часткою трохи більше 10% у лютому 2022 року, «1+1» – на другому місці (7,5%), «Інтер» – на пʼятому (5,4%). Для порівняння: найвищий рейтинг випуску вечірніх новин обʼєднаного ефіру на 1+1 – майже 7,6% .
Про своє бажання приєднатися до телемарафону за кілька тижнів єдиного ефіру заявили «5 Канал» та «Еспресо TV», але не змогли домовитися. «Ми не заперечували, щоб вони підключилися, – каже голова Національної ради з питань теле- і радіомовлення Ольга Герасимʼюк. – Ми мали довгу розмову з керівництвом каналів, але їм не підійшли умови».
Позиція каналу "Еспресо" (доповнено 2.05.2022)
Телеканал «Еспресо» ніколи не отримував пропозицію взяти участь у телемарафоні «Єдині новини» і не був учасником жодних переговорів з цього приводу. Ми інформували відповідні органи про своє бажання долучитися, але відповіді так і не отримали. Замість цього, 4 квітня концерт РРТ незаконно і без пояснень відключив мовлення телеканалу в цифровому ефірі. Звернення колективу «Еспресо» щодо цього кричущого порушення свободи слова було проігноровано.
Йшлося про бажання телеканалів паралельно з марафоном транслювати свій власний контент, сказав перший віце-спікер парламенту Олександр Корнієнко. Учасники марафону були не згодні з цією умовою. Врешті-решт «5 Канал», «Прямий» та «Еспресо TV» ведуть власні ефіри.
18 березня президент ввів у дію рішення Ради національної безпеки та оборони щодо єдиної інформаційної політики. Так загальнонаціональні канали, орієнтовані на інформаційно-аналітичні програми, а не розважальний контент, мають на час воєнного стану транслювати телемарафон «Єдині новини». Відповідно до цього закону «5 Канал», «Прямий» та «Еспресо TV» мають також приєднатися до ефіру, але коли це станеться – неясно.
Канали, які транслювали розважальний контент – дитячі мультфільми, кіно чи музику, – поступово його відновлюватимуть. «Людям потрібно дати можливість перезавантажитись, дуже складно жити в режимі постійного марафону», – каже Герасимʼюк.
Ділитися контентом стало звичкою
Перший місяць повномасштабної війни редакції телеканалів мешкали в офісі – їздити щодня на роботу було небезпечно та складно, а з дому працювати на ТБ неможливо. Були випадки, коли наші колеги йшли пішки кілька годин із лівого берега до редакції, каже Бедиров. Матраци та спальні мішки у редакціях телеканалів лежать досі.
Проблеми були не лише з логістикою, а й із організацією. У перші дні ведучі могли на емоціях матюкатися в ефірі; на деяких відео не було титрів.
Ситуація налагодилася, а звичка страхувати один одного та ділитися контентом залишилася. Кожен канал готує не лише пʼять годин усього ефіру, а й резервні відео для інших каналів. Якщо вже готовий контент, включення ICTV може опинитися в слоті мовлення «Інтера», і навпаки.
Кожен телеканал має свій сильний бік. Наприклад, «Рада» відповідає за події у парламенті, її журналісти можуть увімкнутися, коли ефір ведуть інші канали.
«Інтер» має кореспондентські пункти у 12 регіонах, а також у Великій Британії, США, Ізраїлі, Бельгії та Німеччині. «Якщо потрібно було включення з однієї з цих точок, ми допомагали», – каже Бедиров.
Ще один приклад: «1+1» разом із «Київстаром» 22 квітня організовував благодійний концерт «Океану Ельзи» у київському метро на станції «Золоті ворота». У мирний час ми б ретельно оберігали права на цей показ, а зараз ми дозволили всім використати наш контент на YouTube-каналах інших медіагруп, каже директор «1+1 media» Ярослав Пахольчук.
«Гроші закінчилися вже вчора»
Усі учасники єдиного марафону кажуть, що готові працювати у такому форматі до перемоги України над російською армією, але ресурси є не в усіх.
Телеканалу «1+1» один місяць телемарафону коштує 35-25 млн грн, говорить Пахольчук. Телеканал «Україна» витрачає $1 млн-$800 000.
Під час війни у «1+1» залишилося лише два проєкти: єдиний марафон і його російськомовна версія «FreeДом» (запустилася 10 березня). Над ними працює 700 людей.
До війни основним каналом заробітку для каналів була реклама, але зараз цей ринок завмер, а рекламних блоків у марафоні немає. Є канали, що отримують додаткові доходи. Наприклад, «Медіа Група Україна» отримує доходи від провайдерів, які платять за трансляцію контенту.
«Зараз рекламний ринок близький до нуля, але доходи від дистрибуції надходять», – каже директор «Медіа Групи Україна» Євген Бондаренко. Він не уточнив суму.
*Фінрезультат ТРК «Україна» включає телеканали «Україна», «НЛО TV», «Індиго TV», «Футбол 1/2/3» та «Донбас», а також кошти, що було витрачено на старт «Україна 24».
Поки що канали масово не звільняли людей і більшість отримала повні заробітні плати за лютий і березень, а ті, хто брав участь у марафоні, – навіть премії. Проте якусь частину персоналу скоротити все ж таки довелося.
«Інтер», наприклад, попрощався із 160 співробітниками, які виїхали за кордон і тривалий час не виходили на звʼязок. «У військовий час все простіше – немає чорного чи білого, хтось готовий працювати навіть під кулями, а хтось ні», – каже Олександр Омелянчик, операційний директор програми новин «Подробиці» на «Інтері».
З телеканалу «Рада» звільнилося пʼятеро людей – під час війни вони вирішили не повертатися з-за кордону.
Телеканалу «1+1» вистачить грошей брати участь у марафоні до кінця літа, а на «Інтері» кажуть, що ресурси вже закінчуються. «У нас гроші закінчилися ще вчора», – розповідає Бедиров. Бюжету вистачить лише покрити зарплатний фонд, а інші витрати канал сплатити не зможе. Наприклад, тільки за ефірний сигнал канали платять провайдеру цифрового ефірного телебачення «Зеонбуду» $500 000 на рік.
Ситуація є нестабільною і на державному телеканалі «Рада», який повністю залежить від бюджету. В умовах воєнного стану бюджет телеканалу урізали більш ніж удвічі. «60% коштів, виділених на телеканал «Рада», повернуться до бюджету», – говорить директор каналу Вадим Перенчук. 2021 року на телеканал у держбюджеті було закладено 320 млн грн.
Проблеми із зарплатами у телеканалів можуть розпочатися найближчими місяцями, якщо держава не субсидуватиме їх. «Ми, безперечно, розраховуємо, що рано чи пізно держава почне нас підтримувати хоча б частково», – каже Пахольчук.
Про необхідність державної підтримки говорять усі учасники марафону, але у бюджеті може не бути грошей. «[Щоб підстрахуватися], ми проводимо консультації з міжнародними донорами, – каже Герасимʼюк. – Але конкретики поки що немає».
Ще одне рішення – відновити рекламні контракти. З 24 квітня телеканали отримали дозвіл від регулятора на продаж реклами на каналах, які не беруть участі у телемарафоні. «Розраховуємо, що ринок почне повільно, але відновлюватися, і рекламодавці повертатимуться», – говорить Пахольчук.
Рекламні блоки можуть запустити й у самому марафоні, але це рішення ще обговорюють, каже Герасимʼюк.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.