Олексій Семенов, генпродюсер «Прямого». /Олександр Чекменьов
Категорія
Компанії
Дата

Нелінійний чувак. Олексій Семенов пече телеканали, мов гарячі пиріжки. Як він став одним з найдорожчих телепродюсерів України

Олексій Семенов, генпродюсер «Прямого». Фото Олександр Чекменьов

Телепродюсер Олексій Семенов створює інформаційні телеканали для найбагатіших українців. Серед його клієнтів — Порошенко, Медведчук, Столар, а місячна винагорода може стартувати від $50 000

Forbes Україна випустив новий номер друкованого журналу. В ньому майже два десятки ексклюзивних матеріалів. Придбати журнал з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням.

24 серпня 2017 року у приміщенні нового інформаційного телеканалу «Прямий» розпочався ремонт. Спостерігати його в режимі реального часу міг будь‑хто. Ведучі Матвій Ганапольський та Євген Кисельов мовили із самого серця будівельних робіт, періодично відволікаючись на заляпаних фарбою людей, що снували за спиною. «Команді треба чимось зайнятися, доки триває будівництво каналу», – жартував генпродюсер «Прямого» Олексій Семенов. Саме він вигадав нестандартний хід для нового медіа.

Нестандартний хід, що привертає увагу, – не примха, а виробнича потреба. На момент появи «Прямого» в українському ефірі вже вели мовлення з десяток дрібних інформаційних каналів, що змагалися за досить невелику аудиторію. За словами гендиректора «24 каналу» Романа Андрейка, за спокійних часів перегляд інформканалів не перевищує 10%, а коли відбуваються суспільно значущі події, частка може зростати до 16%. Порівняно з великими телеканалами це небагато. Наприклад, у одного з лідерів ТВ‑ринку, ICTV, за сім місяців 2021 року серед телеглядачів 18–50 років, що живуть у містах від 50 000 осіб, частка становила 9,4%, у «Нового» – 7,4%.

2018‑го «Прямий» під керівництвом Семенова став шостим серед інформаційних телеканалів. А за рік потіснив з другого місця NewsOne та підібрався до лідера – «112 Україна». До обох каналів він доклав рук. Семенова можна вважати одним із творців технології інформаційних каналів в Україні, каже шеф‑редакторка галузевого видання «Детектор медіа» Наталія Лигачова. Семенов, 46, каже, що прагне робити кожен новий канал сучаснішим за попередній і це змушує інших підтягуватись.

Як продюсеру вдається весь час випереджати самого себе? Вся річ у фінансуванні, вважає Андрейко. За його словами, на створення «24 каналу» у 2008 році він узяв кредит у банку $2 млн під 11,5% річних. А цінник на запуск каналів, якими займається Семенов, може, на думку засновника сайту PROTV Олександра Глущенка, сягати суми від $10 млн. Винагорода особисто продюсера, за даними двох джерел, одне з яких із ним працювало, може стартувати від $50 000 на місяць.

Семенов не заперечує, що відмовляється від низькобюджетних пропозицій, не називаючи конкретних цифр. Мовляв, їх усі на ринку знають. Високопрофесійний канал, за його словами, на маленькі гроші не побудуєш – «краще не потикатися».

Але є ще дещо. Семенов каже, що не робить нічого, що не викликає ентузіазму у нього самого. «Семенов – нелінійний чувак, – вважає співвласник «Студії Савіка Шустера» Павло Єлізаров. – Він бачить та робить речі, яких інші не помічають». Євгенія Захарова, права рука Семенова, яка працює з ним із 2013 року, пояснює, що продюсер знаходить відповіді, зіставляючи факти, які інші й не додумалися б дістати зі свого багажу знань та досвіду.

Нелінійний чувак. Олексій Семенов пече телеканали, мов гарячі пиріжки. Як він став одним з найдорожчих телепродюсерів України /Фото 1

Олексій Семенов і Девід Лінч напроти.

Дрібна, але помітна деталь – величезний мікрофон, із яким працюють репортери «Прямого». Гігантський неестетичний вітрозахист брендували логотипом каналу – тепер назву каналу бачать навіть глядачі конкуруючих телекомпаній.

Новий канал має бути схожим на інші, але при цьому забрати у них максимальну кількість аудиторії, розповідає Семенов. «Мистецтво генерального продюсера в тому й полягає – коли ти можеш це зробити, а інші не можуть», – каже він.

У грудні 2021 року стало відомо, що Семенов керує перезапуском парламентського телеканалу «Рада». Народна депутатка від «Європейської солідарності» Ірина Геращенко, виступаючи з трибуни, розкритикувала вибір продюсера, нагадавши, що саме він «ставив» антиукраїнські канали із закритого рішенням РНБО холдингу Віктора Медведчука.

Нерозбірливість у виборі інвесторів – головна претензія конкурентів до Семенова. «Йому байдуже до ідеології та політичних уподобань», – каже колишній керівник одного з національних ТВ‑каналів, котрий погодився коментувати на умовах анонімності. «Йому по барабану, що будувати, це просто виконавець, який за бабло», – вважає Глущенко.

Канал «112 Україна» Семенов нібито створював на гроші нікому не відомого бізнесмена Андрія Подщипкова, якого медіа пов’язували із ексміністром внутрішніх справ Віталієм Захарченком. NewsOne Семенов перезапускав у 2015‑му на гроші колишнього регіонала Євгена Мураєва. «Прямий» створювався на гроші президента Петра Порошенка, а ZIKом, яким продюсер зайнявся у 2019 році, володів близький соратник Медведчука Тарас Козак. Семенов каже, що йому однаково, які політичні погляди у власника. «Якщо ці партії існують в Україні, якщо вони не заборонені, то чом би й ні», – говорить він.

На поверсі, де сиділи керівники, були кабінети, в яких люди гасили недопалки в кутках

З іншого боку, вважає екскерівник національного каналу, Семенов не використовує ідеологію, щоб маніпулювати співробітниками. «Він тисне на професіоналізм, і в нього там усі закохані», – розповідає він. На зустрічі зі співробітниками телеканалу ZIK у 2019 році Семенов казав: «Сьогодні неможливо [без грошей] створити повноцінне масмедіа, для цього потрібні великі вкладення. Тому ти йдеш усе життя на якісь компроміси». Стенограму зустрічі опублікувало видання «Бабель».

Семенов народився і виріс у Росії. Кар’єру розпочав на нижньогородському обласному телебаченні помічником режисера. У 1998 році програма «Дитячий адвокат», у якій Семенов був режисером, автором та ведучим, отримала найпрестижнішу російську телевізійну премію ТЕФІ. Розповідає: завдяки тому, що починав з азів, знає телебачення досконало. «Коли ти робиш навіть маленьку помилку, то втрачаєш довіру, отже, ти не є фахівцем, – пояснює Семенов.– Щоб не робити цієї помилки, ти маєш знати все краще, ніж підлеглі».

В Україну продюсер приїхав 2003‑го працювати в команді політтехнолога Марата Гельмана, який вів президентську кампанію Віктора Януковича. Після цього Семенов працював на «Інтері» та телеканалі НТН. 2010‑го став генпродюсером «Першого національного», який очолив друг Семенова Єгор Бенкендорф.

«На поверсі, де сиділи керівники, були кабінети, в яких люди гасили недопалки в кутках», – згадує стан держканалу Семенов. Якось йому стало соромно перед Михайлом Поплавським, котрий прийшов на переговори, за жахливий туалет. «Люди так само ставилися й до своєї роботи, – згадує продюсер. – Адже коли ти живеш як у свинарнику, то й поводишся відповідно».

Гарний ремонт в офісі він вважає необхідною умовою для успішної роботи, адже люди проводять там переважну більшість життя. «Власник каналу повинен витратитися на хороший, гарний ремонт, щоб усім було кайфно працювати», – каже Семенов.

Телеведуча Тетяна Гончарова, яка працювала з Семеновим на державному ТБ, згадує той період як час сплеску візіонерських фантазій. «Ми постійно щось вигадували», – розповідає вона. Кількість переглядів «Першого національного» тоді зросла: канал, який завжди був у другій десятці, за окремими передачами піднімався до шостого‑сьомого місця.

Нелінійний чувак. Олексій Семенов пече телеканали, мов гарячі пиріжки. Як він став одним з найдорожчих телепродюсерів України /Фото 2

Олексій Семенов.

Семенов стверджує, що першим інвестором, якого він переконав вкластися у ТБ, став бізнесмен Андрій Подщипков. За словами Подщипкова, він загорівся ідеєю продюсера – створити інформаційний телеканал, який працює в режимі прямого ефіру і поєднує у собі ТБ та технології інтернету. Так виник «112 Україна». «Семенов сказав: запустімо канал, який буде дзеркальним відображенням життя у соцмережах»,– розповідає Гончарова. Подщипков, який погодився зустрітися з репортером Forbes в автосалоні під час купівлі Mersedes‑Benz G‑Class, запевняє, що телебачення його приваблювало з дитинства: батько працював на полтавському ТБ. Розповідає, що інвестував виключно власні кошти, які заробив на торгівлі мінеральними добривами. У 2019 році чоловік співвласниці каналу Ольги Зубрицької Віктор в інтерв’ю виданню «Детектор медіа» оголосив себе реальним власником каналу, а Подщипкова – номінальною особою. Кількома роками раніше генпрокурор Віталій Ярема назвав Зубрицького організатором загонів тітушок, який діяв під керівництвом тодішнього міністра МВС Віталія Захарченка.

«112 Україна» пов’язаний із Революцією гідності не лише цим. Своє мовлення телеканал розпочав за кілька днів до Майдану, розповідає Захарова. Спочатку цілодобовий прямий ефір не планувався. Ідея полягала в тому, щоб мовити наживо лише половину часу, решту заповнювати повторами. Рішення про цілодобове мовлення у прямому ефірі ухвалив Семенов. «Льоша сказав, що треба якимось чином протриматися, – згадує Захарова.– Це було найкрутіше рішення, після нього ми вже могли вигадувати інші круті штуки».

Вистрілити «112 Україна» допоміг інтерес українців до Майдану, підтверджує Подщипков.

На «112‑му» здешевили передачу сигналу з місця подій. Репортерам видали айпади та смартфони, щоб вони передавали картинку через інтернет. Досі такі включення коштували дорого, розповідає експерт громадського об’єднання «Інформаційна спільнота» Андрій Соломаха. За його словами, решта каналів витрачалися на виїзні студії у вигляді мікроавтобуса із супутниковою тарілкою на даху. Якщо додати до цього витрати на оператора, водія та інженера, десяток включень міг коштувати, за словами Соломахи, $5000. Нікому не спадало на думку, що в ефір можна видавати недосконалу картинку з планшета, каже Семенов. А йому спало.

Найдешевшими були прямі ефіри. «Нічого не робиш, а тільки говориш годинами, – розповідає на умовах анонімності колишній топменеджер каналу, запущеного Семеновим. – Красиві та розумні весь час говорять, і на цій говорильні ти робиш рейтинг». Подщипков стверджує, що година мовлення «112‑го» коштувала $15.

Рекламу в ефір, за його словами, він давати не хотів, аби не відштовхнути глядачів.

•••

«Треба вигадувати щось нове, інакше ми не отримаємо аудиторію», – казав співробітникам ZIK Семенов на зустрічі після зміни власника. «У тебе має бути свіжа пропозиція, – пояснює він свою думку. – Ти повинен розуміти, де візьмеш аудиторію, яка тебе дивитиметься».

На ZIK Семенов вигадав передачу «Чудова четвірка», посадивши у кадрі чотирьох ведучих та скасувавши обов’язкових гостей у студії. Їх почали запрошувати лише на вечірні розмовні програми і ток‑шоу. Чому саме чотирьох? Така конструкція дозволяє зібрати різні типажі ведучих, цікавих для різної аудиторії, каже він. Плюс картинка «на чотирьох» динамічніша, ніж «на трьох».

Іншою новацією стали відкриті студії, де поруч із ведучими у кадрі перебувають журналісти. На «112‑му» це було невелике вікно зі студії, на NewsOne із цього зробили фішку, розповідає арт‑директор команди Семенова Роман Дворнін. «Якщо людина встала з‑за столу і кудись пішла під час прямого ефіру, це чудово, – каже він. – Це життя в кадрі, рух». На «Прямому» взагалі зробили ньюсруми, що переходять у студії.

У тебе має бути свіжа пропозиція, ти повинен розуміти, звідки візьмеш цю аудиторію

На регіональному Kyiv.live у прямому ефірі показують навіть апаратні. Канал належить скандальному київському забудовнику Вадиму Столару. Як і Odessa.live, його створювала команда Семенова. Новини цих каналів «заточено» на проблеми ЖКГ. Семенов звів їх до абсолюту: на каналах створили оперативні штаби, куди городяни можуть поскаржитися на комунальні служби. А журналісти не просто розповідають про те, що відбувається, а й намагаються отримати пояснення у відповідальних за це осіб.

Odessa.live команда Семенова відкрила за два місяці. Це дуже швидко. Швидкість – ще одна з фішок продюсера. «Він дуже швидко і точно ухвалює рішення», – говорить Захарова. Команда, за її словами, працює настільки злагоджено, що кожен знає, що робити. Обходяться без виробничих нарад, заощаджуючи час. Навіть власне інтерв’ю з репортером Forbes Захарова організувала максимально ефективно, зібравши на відеозв’язок й інших членів команди Семенова. «Вони добре все розуміють без слів», – каже продюсер про своїх людей.

Як удалося створити таку команду? Продюсер розповідає, що підбирає людей, виходячи зі свого досвіду. А якщо людина не вписується в колектив, той її виштовхує. «Я ніколи з цим не борюся, навіть якщо людина хороша, навіть якщо організм не має рації», – каже Семенов.

Що далі? Продюсер має мрію повернутися на «Перший національний» (зараз – «Суспільне телебачення») і зробити з нього ефективний канал. Будівлі, де розміщені центральна та регіональні студії, потрібно, на його думку, передати державі, а фінансування з бюджету витратити на новинне мовлення й закупівлю продукту українських студій.

Напередодні запуску чергового каналу Семенов любить проводити ночі у студії. «У цій порожнечі я почуваюся єдиним цілим із технікою,– розповідає він.– Величезне задоволення перебувати в цій атмосфері».

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий випуск Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні