«Дом» за $10 млн. Російськомовний телеканал може стати рупором Зеленського. Навіщо Україні ще одне ЗМІ за держкошти /Фото Ілюстрація Shutterstock / Анна Наконечна
Категорія
Картина дня
Дата

«Дом» за $10 млн. Російськомовний телеканал може стати рупором Зеленського. Навіщо Україні ще одне ЗМІ за держкошти

Телеканал «Дом». Фото Ілюстрація Shutterstock / Анна Наконечна

Державний російськомовний канал «Дом» працює вже півтора року і мовить проукраїнську пропаганду на окуповані Донецьк та Луганськ. Із середини листопада українські ЗМІ почали писати про плани його розширення на всю країну. Мета: нібито дати Володимиру Зеленському лояльний телеканал для просування його інтересів перед виборами. Навіщо Україні черговий телеканал, який утримують на бюджетні гроші

З серпня 2021 року телеканал «Дом» почали рекламувати на білбордах у Києві, Харкові, Одесі та інших містах, а також по радіо в супермаркетах NOVUS. За словами керівництва «Дому», реклама потрібна, щоб про канал дізналися переселенці по всій країні, а не лише мешканці окупованих територій. За підрахунками «Детектор Медіа», лише на рекламу з держбюджету виділено 30 млн грн.

Загалом на «Дом» та на UATV – обидва входять до «Мультимедійної платформи іномовлення України» – в 2021 році держава витратила 348,7 млн грн ($12,8 млн). Бюджет на 2022-й зріс майже на 14 млн грн. Близько 70% цих грошей іде на «Дом» і лише 30% – на UATV, каже медіаексперт Андрій Соломаха. Судячи з тендерів, найбільше грошей канал витрачає на обладнання, російськомовні серіали та політичні ток-шоу.

Зеленський запускав канал у березні 2020 року, щоб боротися з російською пропагандою в Донецьку та Луганську, і спочатку контент був про проблеми окупованих територій. Тепер «Дом» більше сфокусований на політичному порядку, свідчать дані організації «Чесно», яка проаналізувала 61 програму каналу. Найбільше сюжетів було про Зеленського, програму «Велике будівництво» та успіхи партії «Слуга народу».

Двоє колишніх співробітників «Дому» казали виданню УП, що Ксенія Герасименко, яка відповідала на каналі за новини, розповідала журналістам, у якому тоні писати новини від Офісу президента. За їхніми словами, вона лаяла працівників у месенджерах, коли вони «перемогу показували не як перемогу», а потім видаляла ці повідомлення. Шеф-редактор «Дома» Олексій Мацука відмовився відповісти на запитання Forbes щодо роботи телеканалу.

Чи має «Дом» вплив на Донбасі – не зрозуміло. Радник Офісу президента Михайло Подоляк каже, що зараз неможливо оцінити, скільки людей дивиться канал, бо він не входить до ТВ-панелі Nielsen, яка вимірює аудиторію. Цю панель видно лише в YouTube. Там на «Дом» підписано 162 000 осіб, а вечірні ток-шоу набирають до 14 000 переглядів. В Офісі президента таким результатом задоволені. «Той самий UA:Перший на YouTube шість років набирав 166 000 передплатників, – каже Подоляк. – Але обидва результати виглядають цілком непогано».

«Суспільне» vs «Дом»

В Україні вже є державний телеканал – Національна громадська телерадіокомпанія України «Суспільне». До неї входять два національні та 24 регіональні канали та три радіостанції. У 2021-му на «Суспільне» з бюджету виділили 2,2 млрд грн. Цього року він посів 17-те місце серед українських каналів.

Внаслідок реформи в 2017 році в нього зʼявилася наглядова рада. Її мета: запобігти впливу держави на канали холдингу. «І навіщо було реформувати «Суспільне», якщо зараз створюється заново підконтрольний державі телеканал», – каже Соломаха.

Вихід телеканалу «Дом», у якого немає наглядової ради, на рівень національного мовлення автоматично означатиме створення державного рупору за бюджетні гроші, вважає медіаексперт Олександр Глущенко. «Незрозуміло, чому українці мають це фінансувати. Це буде канал на користь влади, а не держави», – каже він.

Протистояння з Ахметовим

Створення власного медіахолдингу – це єдина можливість для нинішньої влади протистояти інформаційним каналам Ріната Ахметова та Петра Порошенка, вважає СЕО «24 каналу» та медіахолдингу «Люкс» Роман Андрейко. Ахметову належить «Медіа Група Україна», до якої входить інформаційний канал «Україна 24». Порошенко володів каналом «Прямий» та «5 Каналом», які восени 2021 року продав депутатам своєї партії та журналістам.

Президентська партія «Слуга народу» 24 листопада вирішила не брати участі в ефірах каналів Ахметова. «В останні місяці телеканали «Україна 24» та «Україна» перетворилися на відверто пропагандистські «ДТЕК 24» та «Олігарх», – сказала речник «Слуги народу» Юлія Палійчук. Таку саму позицію озвучив і сам Зеленський на пресмарафоні 26 листопада, стверджуючи, що медійна політика телеканалів Ахметова перейшла до «нездорової фази». «Вони можуть говорити, що хочуть, але не мають права дезінформувати населення, – сказав він. – Там перейшли усі межі».

У такій ситуації, за словами Андрейка, Зеленському та правлячій партії необхідні лояльні ЗМІ. «Владі потрібна медіапідтримка, яку вона не може отримати на каналах українських олігархів», – вважає він.

Розширення мовлення «Дому» залишається відкритим питанням, каже Подоляк із Офісу президента. Щоб телеканал запрацював по всій країні, слід внести зміни до кількох законів: дозволити йому мовити російською не лише в Криму та на Донбасі та внести до базових пакетів усіх провайдерів. Також у бюджеті потрібно знайти додаткові 1,5 млн грн на місяць на оплату оператору Зеонбуду. «Це плата за загальнонаціональну трансляцію в цифровому форматі Т-2», – каже Соломаха.

Якщо депутати змінять закони та виділять додаткове фінансування, «Дом» може стати частиною державного мультиплексу МХ-7, вважає голова правління Національної громадської телерадіокомпанії України Зураб Аласанія. «Збільшення бюджету на цей телеканал свідчить про серйозні наміри», – каже він. РНБО в травні 2021 року оголосила про запуск мультиплексу МХ-7, до якого увійдуть 10–12 державних каналів. Перелік цих каналів поки що невідомий.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Спеціальний воєнний випуск Forbes до Дня Незалежності

Спеціальний воєнний випуск Forbes до Дня Незалежності

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні