Інвестиційна компанія SCM виходить з медійного бізнесу. Про це йдеться у заяві її власника Ріната Ахметова. Причина – закон про олігархів. Усі ліцензії планують передати державі. Колаж Анна Наконечна /УНІАН
Категорія
Компанії
Дата

Гордість чи збитки. Що змусило Ріната Ахметова відмовитись від усього медіабізнесу

Інвестиційна компанія SCM виходить з медійного бізнесу. Про це йдеться у заяві її власника Ріната Ахметова. Причина – закон про олігархів. Усі ліцензії планують передати державі. Колаж Анна Наконечна Фото УНІАН

«Медіа Група Україна» Ріната Ахметова віддає державі ліцензії на всі медіа. Це зупинить її медійний бізнес. У чому причина, що буде з тисячами співробітників, скільки грошей втратить Ахметов та як це позначиться на телевізійному ринку України.

Список найбільших експортерів, рік війни Зеленського, пригоди Баффета в Україні, реанімація бізнесу Rozetka та ще два десятки ексклюзивних матеріалів. Forbes Україна випустив новий номер журналу. Купити його з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням.

Увечері 11 липня на сайті SCM Ріната Ахметова зʼявилась сенсаційна заява. «Цього тижня «Медіа Група Україна» (МГУ. – Forbes) відмовиться на користь держави від усіх ефірних і супутникових телевізійних ліцензій наших каналів і від ліцензій наших друкованих медіа в Україні. Ми також припинимо діяльність онлайн-медіа МГУ». Те, що це справжні заява та наміри, Forbes підтвердила директорка з комунікацій System Capital Management Наталія Ємченко.  

Офіційна причина відмови від ліцензій – вступ у дію так званого антиолігархічного закону. Володіння медіа – один із критеріїв, через який бізнесмени можуть увійти в реєстр олігархів. «Як найбільший приватний інвестор в економіку України я неодноразово казав, що не був, не є й не буду олігархом», – цитує Ахметова пресслужба SCM.

«Повернення ліцензії – це відмова від діяльності, – пояснює медіаексперт Олександр Глущенко. – Мовник повинен припинити свою діяльність». 

Ємченко уточнила, що група віддає державі ліцензії на всі медіа без винятку. «Ми не граємо в ігри, в законі написано «медіа» без уточнень, тому в бізнесі SCM жодних ліцензій на медіа не буде», – каже топменеджерка SCM.

За її словами, група надішле документи на здачу ліцензій у Нацраду з питань телебачення і радіомовлення найближчим часом. 

«Якщо такий запит до нас надійде, ми, звісно, скасуємо ліцензії, – сказала в коментарі Forbes Ольга Герасим‘юк, голова Нацради з питань телебачення і радіомовлення. – Наступна дія – передача їх на конкурс. Я не думаю, що наразі є претенденти на ці ліцензії. Якщо так, то вони просто будуть лежати».

Анатомія медіахолдингу Ахметова

Анатомія медіахолдингу Ахметова

(натисність "читати більше")

  • «Медіа Група Україна» (МГУ) складається з 10 ефірних і супутникових телевізійних каналів («Україна», «Україна 24», «Футбол 1/2/3», НЛО TV, Індиго TV), інтернет-ресурсів «Сьогодні» і Vogue (сайт і друкований журнал).
  • До війни Forbes оцінював МГУ в $200 млн. Виторг медіагрупи в 2021 році – 467 млн грн, консолідований збиток – 936 млн грн.
  • Телеканал «Україна» за останні п’ять років (2017–2022) був найпопулярнішим каналом у країні з найширшою аудиторією (вік: 4+, вся Україна, дані: ІТК), але посідав четверте місце за комерційною аудиторією (вік: 18–54, міста 50 000+). На телеканалі виходило популярне політичне токшоу «Свобода слова Савіка Шустера».
  • Новинний канал «Україна 24» розпочав повноцінне мовлення в 2020 році. 2021 року він став найпопулярнішим новинним телеканалом країни (вік: 4+, вся Україна, дані: ІТК).
  • Сайт Segodnya.ua в червні 2021 року мав майже 4,8 млн унікальних читачів (дані: Gemius audience). За даними аналітичної платформи SimilarWeb, у червні 2022 року на сайті було 56,8 млн візитів (йдеться не про унікальних читачів).

Активи і люди

Ємченко зазначає, що група передає тільки ліцензії, про жодні корпоративні права не йдеться. «Тепер це просто набір розрізнених активів. Що і як з ними робити – запропонує менеджмент МГУ», – каже Ємченко. За її словами, топменеджмент і співробітники дізнались про здачу ліцензій з пресрелізу і новин. Три співробітники МГУ і Vogue підтвердили, що для них це повна несподіванка. Всі розгублені, каже джерело, близьке до Vogue.  

В МГУ працює близько 4000 людей, що з ними буде – невідомо. «План скорочень буде розробляти менеджмент МГУ. Можу сказати тільки, що людей не образять», – каже Ємченко.

Несподіваною новина була не лише для співробітників медіа SCM. Співрозмовник з керівництва «Слуги народу» каже, що нічого не чув про це, хоча декілька днів тому була зустріч із представниками SCM, на якій обговорювали «цивілізовану співпрацю».

«Ми ні з ким з влади нічого не обговорювали і тим більше не погоджували», – запевняє Ємченко.

Красивий вихід?

Крім жесту протесту і небажання потрапляти в реєстр олігархів, учасники телевізійного ринку вбачають у тому, що відбулося, економічні причини.

«Телебачення Ахметова було глибоко дотаційним, навіть коли ринок реклами існував, а зараз немає ні реклами, ні впливу, оскільки всі в «Єдиному марафоні», тому це красивий вихід із збиткового активу», – припускає ексочільник одного із загальнонаціональних телеканалів.

«Медіабізнес SCM може обходитись Рінату Ахметову мінімум в $100150 млн на рік. Після скорочення бюджетів сума може бути знижена до $70–80 млн», – каже директор з корпоративних комунікацій Group DF Олег Арестархов (працював у Segodnya Multimedia Ахметова). – Але в умовах, коли ключовий бізнес SCM – «Метінвест» – сильно постраждав, такі витрати вагомі. Можливо, це стало однією з причин такого рішення». 

Майбутнє «України»

Чітких планів, що робити з активами, немає, план розробить і запропонує менеджмент, стверджує Ємченко.  

«У МГУ найбільша і найкраще комерційно структурована бібліотека авторських прав. Можуть згодом продати або самі на ній заробляти, – каже колишній очільник телеканалу. – Можливо, будуть чекати завершення війни й приходу в Україну умовної Аль-Джазіри або поляків і продадуть телевізійний бізнес під ключ. Але без ліцензій це коштує небагато».

Навіть якщо у Ахметова вийде розпродати залишки телевізійних активів, то загальні інвестиції в українські медіа будуть дуже збитковими для групи. У заяві SCM наводиться цифра $1,5 млрд, які група сумарно інвестувала в медіа. 

Другому гравцю приготуватися?

Наразі МГУ має пʼятигодинний слот у загальнонаціональному телемарафоні. Перекрити його не буде проблемою за рахунок інших учасників марафону. «А от якщо інші власники телегруп послідують прикладу Ахметова, то ефір може посипатися й у держави буде чимала проблема», – каже екскерівник загальнонаціонального каналу. 

Forbes запитав про можливі зміни власників гендиректора 1+1 media Ярослава Пахольчука. «На рівні менеджменту про такі наміри не знаємо», – відповів він. Арестархов з Group DF теж каже, що йому про плани щодо InterMediaGroup нічого невідомо. 

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні