Гордість чи збитки. Що змусило Ріната Ахметова відмовитись від усього медіабізнесу /Фото УНІАН
Категорія
Компанії
Дата

Гордість чи збитки. Що змусило Ріната Ахметова відмовитись від усього медіабізнесу

Інвестиційна компанія SCM виходить з медійного бізнесу. Про це йдеться у заяві її власника Ріната Ахметова. Причина – закон про олігархів. Усі ліцензії планують передати державі. Колаж Анна Наконечна Фото УНІАН

«Медіа Група Україна» Ріната Ахметова віддає державі ліцензії на всі медіа. Це зупинить її медійний бізнес. У чому причина, що буде з тисячами співробітників, скільки грошей втратить Ахметов та як це позначиться на телевізійному ринку України.

Увечері 11 липня на сайті SCM Ріната Ахметова зʼявилась сенсаційна заява. «Цього тижня «Медіа Група Україна» (МГУ. – Forbes) відмовиться на користь держави від усіх ефірних і супутникових телевізійних ліцензій наших каналів і від ліцензій наших друкованих медіа в Україні. Ми також припинимо діяльність онлайн-медіа МГУ». Те, що це справжні заява та наміри, Forbes підтвердила директорка з комунікацій System Capital Management Наталія Ємченко.  

Офіційна причина відмови від ліцензій – вступ у дію так званого антиолігархічного закону. Володіння медіа – один із критеріїв, через який бізнесмени можуть увійти в реєстр олігархів. «Як найбільший приватний інвестор в економіку України я неодноразово казав, що не був, не є й не буду олігархом», – цитує Ахметова пресслужба SCM.

«Повернення ліцензії – це відмова від діяльності, – пояснює медіаексперт Олександр Глущенко. – Мовник повинен припинити свою діяльність». 

Ємченко уточнила, що група віддає державі ліцензії на всі медіа без винятку. «Ми не граємо в ігри, в законі написано «медіа» без уточнень, тому в бізнесі SCM жодних ліцензій на медіа не буде», – каже топменеджерка SCM.

За її словами, група надішле документи на здачу ліцензій у Нацраду з питань телебачення і радіомовлення найближчим часом. 

«Якщо такий запит до нас надійде, ми, звісно, скасуємо ліцензії, – сказала в коментарі Forbes Ольга Герасим‘юк, голова Нацради з питань телебачення і радіомовлення. – Наступна дія – передача їх на конкурс. Я не думаю, що наразі є претенденти на ці ліцензії. Якщо так, то вони просто будуть лежати».

Анатомія медіахолдингу Ахметова

Анатомія медіахолдингу Ахметова

(натисність "читати більше")

  • «Медіа Група Україна» (МГУ) складається з 10 ефірних і супутникових телевізійних каналів («Україна», «Україна 24», «Футбол 1/2/3», НЛО TV, Індиго TV), інтернет-ресурсів «Сьогодні» і Vogue (сайт і друкований журнал).
  • До війни Forbes оцінював МГУ в $200 млн. Виторг медіагрупи в 2021 році – 467 млн грн, консолідований збиток – 936 млн грн.
  • Телеканал «Україна» за останні п’ять років (2017–2022) був найпопулярнішим каналом у країні з найширшою аудиторією (вік: 4+, вся Україна, дані: ІТК), але посідав четверте місце за комерційною аудиторією (вік: 18–54, міста 50 000+). На телеканалі виходило популярне політичне токшоу «Свобода слова Савіка Шустера».
  • Новинний канал «Україна 24» розпочав повноцінне мовлення в 2020 році. 2021 року він став найпопулярнішим новинним телеканалом країни (вік: 4+, вся Україна, дані: ІТК).
  • Сайт Segodnya.ua в червні 2021 року мав майже 4,8 млн унікальних читачів (дані: Gemius audience). За даними аналітичної платформи SimilarWeb, у червні 2022 року на сайті було 56,8 млн візитів (йдеться не про унікальних читачів).

Активи і люди

Ємченко зазначає, що група передає тільки ліцензії, про жодні корпоративні права не йдеться. «Тепер це просто набір розрізнених активів. Що і як з ними робити – запропонує менеджмент МГУ», – каже Ємченко. За її словами, топменеджмент і співробітники дізнались про здачу ліцензій з пресрелізу і новин. Три співробітники МГУ і Vogue підтвердили, що для них це повна несподіванка. Всі розгублені, каже джерело, близьке до Vogue.  

В МГУ працює близько 4000 людей, що з ними буде – невідомо. «План скорочень буде розробляти менеджмент МГУ. Можу сказати тільки, що людей не образять», – каже Ємченко.

Несподіваною новина була не лише для співробітників медіа SCM. Співрозмовник з керівництва «Слуги народу» каже, що нічого не чув про це, хоча декілька днів тому була зустріч із представниками SCM, на якій обговорювали «цивілізовану співпрацю».

«Ми ні з ким з влади нічого не обговорювали і тим більше не погоджували», – запевняє Ємченко.

Красивий вихід?

Крім жесту протесту і небажання потрапляти в реєстр олігархів, учасники телевізійного ринку вбачають у тому, що відбулося, економічні причини.

«Телебачення Ахметова було глибоко дотаційним, навіть коли ринок реклами існував, а зараз немає ні реклами, ні впливу, оскільки всі в «Єдиному марафоні», тому це красивий вихід із збиткового активу», – припускає ексочільник одного із загальнонаціональних телеканалів.

«Медіабізнес SCM може обходитись Рінату Ахметову мінімум в $100150 млн на рік. Після скорочення бюджетів сума може бути знижена до $70–80 млн», – каже директор з корпоративних комунікацій Group DF Олег Арестархов (працював у Segodnya Multimedia Ахметова). – Але в умовах, коли ключовий бізнес SCM – «Метінвест» – сильно постраждав, такі витрати вагомі. Можливо, це стало однією з причин такого рішення». 

Майбутнє «України»

Чітких планів, що робити з активами, немає, план розробить і запропонує менеджмент, стверджує Ємченко.  

«У МГУ найбільша і найкраще комерційно структурована бібліотека авторських прав. Можуть згодом продати або самі на ній заробляти, – каже колишній очільник телеканалу. – Можливо, будуть чекати завершення війни й приходу в Україну умовної Аль-Джазіри або поляків і продадуть телевізійний бізнес під ключ. Але без ліцензій це коштує небагато».

Навіть якщо у Ахметова вийде розпродати залишки телевізійних активів, то загальні інвестиції в українські медіа будуть дуже збитковими для групи. У заяві SCM наводиться цифра $1,5 млрд, які група сумарно інвестувала в медіа. 

Другому гравцю приготуватися?

Наразі МГУ має пʼятигодинний слот у загальнонаціональному телемарафоні. Перекрити його не буде проблемою за рахунок інших учасників марафону. «А от якщо інші власники телегруп послідують прикладу Ахметова, то ефір може посипатися й у держави буде чимала проблема», – каже екскерівник загальнонаціонального каналу. 

Forbes запитав про можливі зміни власників гендиректора 1+1 media Ярослава Пахольчука. «На рівні менеджменту про такі наміри не знаємо», – відповів він. Арестархов з Group DF теж каже, що йому про плани щодо InterMediaGroup нічого невідомо. 

Матеріали по темі