Катерина Костерева /з особистого архіву
Категорія
Картина дня
Дата

Катерина Костерева перемогла у номінації «Жіноче лідерство» премії Forbes «Підприємець року». Як вона заробляє на світовому дефіциті програмістів

3 хв читання

Катерина Костерева Фото з особистого архіву

Співзасновниця та СЕО Terrasoft Катерина Костерева, 44, отримала нагороду у номінації «Жіноче лідерство» премії Forbes «Підприємець року». На нагородження, яке відбулося 10 лютого у Києві, Костерева підключилася зі США – одного з основних для компанії ринків. Як відрізняються підходи до менеджменту в Америці та Україні, й завдяки чому компанія заробляє на світовому дефіциті розробників

Практичний МBA від Forbes на реальних кейсах, щоб прокачати навички управління на прикладі Володимира Кудрицького, ексголови правління «Укренерго». 

Премʼєра другого сезону YouTube проєкту «Директорія» вже на каналі Forbes Ukraine!

Катерина Костерева почала будувати бізнес із вирішення проблем продажників. На початку 2000-х вона сама очолювала відділ продажу систем IBM у компанії Softline. Вести облік зустрічей та угод їй доводилося у щоденнику. В Україні тоді ще не було CRM на зразок Salesforce, які автоматизували рутину спілкування з клієнтами. Тому продукт довелося створити самостійно. Партнер Костеревої, програміст Олександр Попов, написав першу версію системи за пів року. За перший місяць її вже купили чотири-п'ять клієнтів.

У третій версії CRM-системи, яку Terrasoft випустила в 2006 році, користувач міг сам зібрати необхідний інструмент без допомоги розробника. Такий підхід – low-code – стане ключовим фокусом сучасного бізнесу Костеревої. Чому? «Компаніям потрібно 500 млн додатків для оптимізації процесів, а у світі лише 25 млн програмістів», – каже підприємниця. Хто напише стільки софту? Будь-який тямущий клерк, відповідають євангелісти low-code.

Змістивши фокус на low-code, у 2019 році Terrasoft змінила і назву продукту — на Creatio. У 2021 році вже у компанії працює понад 600 співробітників, офіси у семи країнах та близько 7000 клієнтів – у 110.

Майже 20 років компанія Костеревої не залучала зовнішніх інвестицій. У лютому 2021 року Terrasoft закрила раунд на $68 млн, продавши міноритарну частку українському Horizon Capital та американському Volation Capital. Як будувати бізнес стільки років «на свої»?

Культуру в Terrasoft Костерева називає армійською. «Я ставлюся до звільнення як до блага, – говорила вона Forbes Woman у 2012 році. – Якщо людина не дає результату – значить, їй погано у нас і треба її звільнити». «Армія» Костеревої – не про муштру. «Це відчуття єдиної та великої мети, до якої всі йдуть», – пояснює вона.

Катерина Костерева перемогла у номінації «Жіноче лідерство» премії Forbes «Підприємець року». Як вона заробляє на світовому дефіциті програмістів /Фото 1

Євген Березовський, Катерина Костерева

Мета підприємниці – стати номером один на світовому ринку розробки без коду. «Проникнення low-code- та no-code-технологій – 5–10%, – каже Костерева. – Це колосальні можливості для зростання». З 2017 року провідні аналітичні компанії Gartner та Forrester регулярно називають Creatio одним із лідерів з автоматизації продажів. До 2030 року ринок low-code-рішень досягне $187 млрд, прогнозують аналітики із P&S Intelligence.

10 лютого Костерева перемогла у номінації «Жіноче лідерство» премії Forbes «Підприємець року». На нагородження підприємиця підключилася зі США – одного з ключових для Terrasoft ринків.

Євген Березовський, радник голови правління iBoxBank, задав Костеревій серію питань про бізнес і стилі управління в США та Україні. Forbes публікує скорочене та відредаговане для ясності бліц-інтерв'ю.  

У 2015–2016 році ви сказали в інтерв'ю: світ настільки зміниться, що більше не потрібно буде участі людини у створенні IT-продуктів. CRM сам писатиме скрипти. Що змінилося за ці роки?

Ми бачимо дві тенденції. Перша – катастрофічна нестача розробників. У світі 25 млн програмістів. Здавалося б, велика цифра та зростання – 4% на рік. Але попит на програмне забезпечення – 500 млн пропозицій для автоматизації бізнес-процесів, які потрібні компаніям зараз. 25 млн розробників фізично що неспроможні задовольнити цей попит.

Тому й настав час технологій, які розробляє Terrasoft. Ідея no-code у тому, що ми даємо інструменти автоматизації процесів для knowledge workers – білих комірців. Їх у світі – 1,7 млрд людей.

Ми не бачимо жодного іншого сценарію для програмного забезпечення та автоматизації бізнес-процесів, окрім як передати продукти до рук інтелектуалів. Вони не вміють писати код, але чудово знають, які бізнес-процеси працюють на своїх підприємствах та як їх автоматизувати.

Другий тренд – будь-яка компанія стає IT-компанією. Унаслідок IT-системи стають ключовим активом підприємства. Усі хочуть володіти цим активом. Тому попит на автоматизацію процесів зростає з кожним роком.

Два тренди разом призводять до того, що no-code-технології, які створює Terrasoft, мають такий попит у світі.

з особистого архіву

Катерина Костерева Фото з особистого архіву

Ви залучили велику суму інвестицій. З того моменту щось змінилося у компанії?

Ми залучили $68 млн на початку року. Це міноритарна інвестиція від українського фонду Horizon Capital та американського Volition Capital. Ми залучили фінансування з однією метою – посилити присутність компанії на ключовому для нас американському ринку. Тому кошти йдуть на маркетинг та розвиток бізнесу у США.

Компанія стартувала з українського ринку та була присутня на всьому пострадянському просторі. У чому відмінність американського та українського ринку щодо персоналу та стилів управління?

Ми працюємо у 14 країнах, і попит на талант зараз у всіх регіонах однаковий. У майже кожного кандидата, якому робимо оффери, є конкуруючі пропозиції. Ми вже звикли до дуже великої конкуренції за таланти як в Україні, так і США.

Якщо говорити про підхід до управління, то різниця велика. Культурно-лідерський код у США, Великій Британії та Україні, за нашим досвідом, здорово відрізняється. В Україні досить добре працює директивний, іноді жорсткий стиль управління. У США зовсім інакше сприймають інструкції – все через позитивну мотивацію. Людей в Америці слід надихати на класні результати. Велика Британія десь посередині.

Мені здається, українські підприємці зараз мають колосальні можливості виходити на світові ринки і розвиватися у різних країнах.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд