Співзасновниця та СЕО Terrasoft Катерина Костерева, 44, отримала нагороду у номінації «Жіноче лідерство» премії Forbes «Підприємець року». На нагородження, яке відбулося 10 лютого у Києві, Костерева підключилася зі США – одного з основних для компанії ринків. Як відрізняються підходи до менеджменту в Америці та Україні, й завдяки чому компанія заробляє на світовому дефіциті розробників
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Катерина Костерева почала будувати бізнес із вирішення проблем продажників. На початку 2000-х вона сама очолювала відділ продажу систем IBM у компанії Softline. Вести облік зустрічей та угод їй доводилося у щоденнику. В Україні тоді ще не було CRM на зразок Salesforce, які автоматизували рутину спілкування з клієнтами. Тому продукт довелося створити самостійно. Партнер Костеревої, програміст Олександр Попов, написав першу версію системи за пів року. За перший місяць її вже купили чотири-п'ять клієнтів.
У третій версії CRM-системи, яку Terrasoft випустила в 2006 році, користувач міг сам зібрати необхідний інструмент без допомоги розробника. Такий підхід – low-code – стане ключовим фокусом сучасного бізнесу Костеревої. Чому? «Компаніям потрібно 500 млн додатків для оптимізації процесів, а у світі лише 25 млн програмістів», – каже підприємниця. Хто напише стільки софту? Будь-який тямущий клерк, відповідають євангелісти low-code.
Змістивши фокус на low-code, у 2019 році Terrasoft змінила і назву продукту — на Creatio. У 2021 році вже у компанії працює понад 600 співробітників, офіси у семи країнах та близько 7000 клієнтів – у 110.
Майже 20 років компанія Костеревої не залучала зовнішніх інвестицій. У лютому 2021 року Terrasoft закрила раунд на $68 млн, продавши міноритарну частку українському Horizon Capital та американському Volation Capital. Як будувати бізнес стільки років «на свої»?
Культуру в Terrasoft Костерева називає армійською. «Я ставлюся до звільнення як до блага, – говорила вона Forbes Woman у 2012 році. – Якщо людина не дає результату – значить, їй погано у нас і треба її звільнити». «Армія» Костеревої – не про муштру. «Це відчуття єдиної та великої мети, до якої всі йдуть», – пояснює вона.
Мета підприємниці – стати номером один на світовому ринку розробки без коду. «Проникнення low-code- та no-code-технологій – 5–10%, – каже Костерева. – Це колосальні можливості для зростання». З 2017 року провідні аналітичні компанії Gartner та Forrester регулярно називають Creatio одним із лідерів з автоматизації продажів. До 2030 року ринок low-code-рішень досягне $187 млрд, прогнозують аналітики із P&S Intelligence.
10 лютого Костерева перемогла у номінації «Жіноче лідерство» премії Forbes «Підприємець року». На нагородження підприємиця підключилася зі США – одного з ключових для Terrasoft ринків.
Євген Березовський, радник голови правління iBoxBank, задав Костеревій серію питань про бізнес і стилі управління в США та Україні. Forbes публікує скорочене та відредаговане для ясності бліц-інтерв'ю.
У 2015–2016 році ви сказали в інтерв'ю: світ настільки зміниться, що більше не потрібно буде участі людини у створенні IT-продуктів. CRM сам писатиме скрипти. Що змінилося за ці роки?
Ми бачимо дві тенденції. Перша – катастрофічна нестача розробників. У світі 25 млн програмістів. Здавалося б, велика цифра та зростання – 4% на рік. Але попит на програмне забезпечення – 500 млн пропозицій для автоматизації бізнес-процесів, які потрібні компаніям зараз. 25 млн розробників фізично що неспроможні задовольнити цей попит.
Тому й настав час технологій, які розробляє Terrasoft. Ідея no-code у тому, що ми даємо інструменти автоматизації процесів для knowledge workers – білих комірців. Їх у світі – 1,7 млрд людей.
Ми не бачимо жодного іншого сценарію для програмного забезпечення та автоматизації бізнес-процесів, окрім як передати продукти до рук інтелектуалів. Вони не вміють писати код, але чудово знають, які бізнес-процеси працюють на своїх підприємствах та як їх автоматизувати.
Другий тренд – будь-яка компанія стає IT-компанією. Унаслідок IT-системи стають ключовим активом підприємства. Усі хочуть володіти цим активом. Тому попит на автоматизацію процесів зростає з кожним роком.
Два тренди разом призводять до того, що no-code-технології, які створює Terrasoft, мають такий попит у світі.
Ви залучили велику суму інвестицій. З того моменту щось змінилося у компанії?
Ми залучили $68 млн на початку року. Це міноритарна інвестиція від українського фонду Horizon Capital та американського Volition Capital. Ми залучили фінансування з однією метою – посилити присутність компанії на ключовому для нас американському ринку. Тому кошти йдуть на маркетинг та розвиток бізнесу у США.
Компанія стартувала з українського ринку та була присутня на всьому пострадянському просторі. У чому відмінність американського та українського ринку щодо персоналу та стилів управління?
Ми працюємо у 14 країнах, і попит на талант зараз у всіх регіонах однаковий. У майже кожного кандидата, якому робимо оффери, є конкуруючі пропозиції. Ми вже звикли до дуже великої конкуренції за таланти як в Україні, так і США.
Якщо говорити про підхід до управління, то різниця велика. Культурно-лідерський код у США, Великій Британії та Україні, за нашим досвідом, здорово відрізняється. В Україні досить добре працює директивний, іноді жорсткий стиль управління. У США зовсім інакше сприймають інструкції – все через позитивну мотивацію. Людей в Америці слід надихати на класні результати. Велика Британія десь посередині.
Мені здається, українські підприємці зараз мають колосальні можливості виходити на світові ринки і розвиватися у різних країнах.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.