Медичний стартап ексголови Національного банку Валерії Гонтаревої за три роки вийшов на самоокупність, встиг накопичити базу зі 100 000 пацієнтів та під три сотні лікарів залучити у партнери найбільшу приватну клініку «Добробут», а тепер планує експансію в інші країни
«У MediKit по 500 телеконсультацій за день, – каже Валерія Гонтарева, 57, – Назвіть мені клініку в Україні, яка може показати такі результати. І це тільки початок».
Вона вже більше трьох років живе в Англії, де працює в London School of Economics. Ідею зайнятися власним бізнесом виношувала, ще будучи головою НБУ. Від ідеї запустити фінтех-проєкт відмовилася, щоб уникнути звинувачень у конфлікті інтересів. Із двох секторів, де лише стартували реформи, – медицини та освіти, – обрала перший. Керівника для свого проєкту знайшла серед колег по Нацбанку.
Перша розмова про MediKit з Гонтаревою, яка хоч і є ідеологом проєкту, однак не має жодної позиції у компанії, у майбутнього СЕО проєкту Руслана Кравця відбулася у січні 2018-го. У НБУ він був заступником директора департаменту стратегії та реформування.
Початковий концепт MediKit — платформа для віддаленої роботи лікарів із пацієнтами. У той час в Україні формувався інститут сімейних лікарів-підприємців. За задумом МОЗ під керівництвом Уляни Супрун, лікар міг звільнитися з держклініки, зареєструватися як підприємець і підписувати декларації з пацієнтами. MediKit розраховував створити для таких лікарів віртуальне робоче місце.
Концепція не злетіла, визнає Кравець. Ідея лікарів-підприємців у країні так і залишилася у зародковому стані. Влітку 2020-го MediKit змінив вектор та зосередився на телемедицині. До жовтня 2021-го MediKit вийшов на самоокупність, а в грудні сума виторгу досягла 1 млн грн на місяць.
Як це працює? «Люди люблять «гуглити» свої симптоми та читати страшилки в інтернеті», — каже Кравець. MediKit через платну або органічну рекламу пропонує потенційним клієнтам поговорити з лікарем прямо зараз, «не встаючи з дивану». Близько 90% запитів знаходять лікаря протягом хвилини. Вартість разової консультації – 250 грн, абонемент на необмежений доступ до лікарів на місяць – 480 грн, на рік – 990 грн.
У грудні сервіс переїхав до Viber. До цього Кравця підштовхнула особиста історія. «У маленькому місті з великою кількістю родичів віком 50+ я зрозумів, що наша система для них надто складна», – каже він. Тепер для отримання консультації достатньо зареєструватись у Medikit у Viber. Вводити електронну пошту або номер телефону не потрібно — реєстрація активується однією кнопкою.
Великі партнери
У базі Medikit – три сотні лікарів практично всіх спеціальностей. Перед допуском MediKit перевіряє у них дипломи та сертифікати, а в процесі роботи оцінює якість консультацій із супервайзерами та аналізує оцінки пацієнтів. За погані оцінки лікаря можуть відключити – за три роки таких вже з десяток. Це не завжди означає, що фахівці погані, зазначає Кравець, деякі просто ще не готові працювати в онлайні.
Лікар-рекордсмен із консультацій – хірург Ігор Тхір. За два роки він дав 28500 онлайн-консультацій в MediKit. У середньому консультує 40-60 пацієнтів щодня. «Я працюю у зручному графіку та комфортному для мене місці», – пояснює Тхір. Перевага MediKit перед іншими платформами, за його словами, – можливість консультувати пацієнта одразу, а не за попереднім записом. Пацієнтів теж влаштовує можливість швидко отримати відповіді на хвилюючі питання. «За цим майбутнє, – вважає Тхір. – Онлайн-консультація може стати сходинкою первинної ланки у медичній галузі».
Ще один постачальник пацієнтів у MediKit, окрім «гугла», — лабораторія «Сінево». Medikit уклав з нею ексклюзивний контракт та розшифровує результати аналізів. Українські пацієнти – специфічні, каже Кравець, посилаючись на статистику «Сінево». Якщо в інших країнах лабораторія робить аналізи за призначенням лікаря, то в Україні 50% аналізів пацієнти призначають собі самі, і після цього не можуть правильно інтерпретувати результати. На допомогу приходять лікарі Medikit.
Третій канал клієнтів – страховики. Medikit співпрацює з компаніями «Уніка», ARX, «Провідна». «Ми підписали договір за три дні до першого локдауну 2020-го, – каже директор департаменту особистих видів страхування «Уніки» Оксана Руденко, – Це було дуже вчасно». Менш ніж за два роки онлайн-консультації в Medikit отримали чверть із 120 000 застрахованих за медичними програмами, і компанія розраховує наростити цей показник до 50%. Такий формат зручний для пацієнтів і дозволяє страховикам економити — вартість онлайн-консультації, як правило, вдвічі дешевша.
У травні 2021-го співвласником MediKit з часткою 28% став «Добробут». Оцінку бізнесу не робили, каже Кравець, – «Добробут» зайшов за номінальною вартістю. Наразі найбільший акціонер компанії, за даними сервісу YouControl, – син Гонтаревої Антон (35,1%). В однієї із співзасновників групи ICU Світлани Кириченко – 22,4%, у Кравця – 14,4%. Загальний обсяг інвестицій у MediKit за три роки, за словами СЕО, становить близько 31 млн грн.
З «Доробутом» домовлялися цілий рік, згадує Кравець. Причина — скепсис майбутнього партнера. Щось схоже, додає він, було в середині нульових (Кравець тоді працював у «ОТП Банку»), коли багато досвідчених банкірів важко сприймали запровадження онлайн-банкінгу, стверджуючи, що фізособам не потрібні віддалені послуги. Через 15 років це must have для будь-якого банку. З медициною буде те саме, впевнений Кравець.
«Medikit — вже досить великий гравець», — каже маркетинг-директор «Добробуту» Ганна Швед. Партнери запустили спільний продукт – онлайн-консультації лікарів «Доробута» через платформу Medikit. Поки що попит на послугу, яка доступна лише у Києві, невеликий, каже Швед, але він є. У січні 2022-го через онлайн-форму до клініки звернулися 4 000 осіб, більше половини з них перейшли на форму Medikit для отримання онлайн-розʼяснення лікаря. Надалі «Добробут» хоче розширити перелік послуг – додати розʼяснення щодо аналізів, додаткові коментарі лікаря та охопити пацієнтів з інших міст.
Плани на експансію
За два роки Medikit може зрости вдесятеро, вважає Кравець. Орієнтир – наростити базу клієнтів до мільйона, а кількість консультацій – до 90-100 тисяч на місяць. Потенціал величезний, каже він. У середньому людина тричі на рік звертається до лікаря, зазначає Кравець, і у 70% випадків не потребує фізичної консультації.
Глобальна мета – екосистема для пацієнтів за участю лікарів, страховиків, аптек, діагностичних центрів та фармкомпаній, каже Гонтарева. Medikit, за її словами, вже виходить на міжнародний ринок, щоб допомогти 5 млн українців за кордоном. У планах — завоювати весь російськомовний трафік медичних телеконсультацій.
Буде непросто, розуміє Гонтарева, – цей бізнес у багатьох країнах дуже зарегульований. Яскравим прикладом є Великобританія, де вона живе зараз. Там хоч і можна отримати консультацію через MediKit, але здати аналізи або купити ліки без рецепта локального фахівця не вийде, а прийому такого фахівця доведеться чекати два тижні як мінімум. Поки закордонним пацієнтам буде доступна опція «медична порада», і якщо вона стане затребуваною, можна спробувати інтегрувати до екосистеми MediKit місцевих провайдерів, каже Гонтарева. Перший ринок, де Medikit планує спробувати кооперацію з локальними лікарями – Вірменія.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.