Медстартап ексголови НБУ Валерії Гонтаревої MediKit виріс до 100 000 клієнтів /прес-центр НБУ
Категорія
Картина дня
Дата

Лікар за хвилину. Медстартап ексголови НБУ Валерії Гонтаревої виріс до 100 000 клієнтів та залучив інвестиції «Добробуту». Як він влаштований

Медстартап ексголови НБУ Валерії Гонтаревої MediKit виріс до 100 000 клієнтів Фото прес-центр НБУ

Медичний стартап ексголови Національного банку Валерії Гонтаревої за три роки вийшов на самоокупність, встиг накопичити базу зі 100 000 пацієнтів та під три сотні лікарів залучити у партнери найбільшу приватну клініку «Добробут», а тепер планує експансію в інші країни

🎂 День народження у нас — подарунки вам. Forbes Ukraine чотири роки, тому даруємо 44% знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом FORBES4 до 31 березня. Оформлюйте зараз за цим посиланням

«У MediKit по 500 телеконсультацій за день, – каже Валерія Гонтарева, 57, – Назвіть мені клініку в Україні, яка може показати такі результати. І це тільки початок».

Вона вже більше трьох років живе в Англії, де працює в London School of Economics. Ідею зайнятися власним бізнесом виношувала, ще будучи головою НБУ. Від ідеї запустити фінтех-проєкт відмовилася, щоб уникнути звинувачень у конфлікті інтересів. Із двох секторів, де лише стартували реформи, – медицини та освіти, – обрала перший. Керівника для свого проєкту знайшла серед колег по Нацбанку.

Перша розмова про MediKit з Гонтаревою, яка хоч і є ідеологом проєкту, однак не має жодної позиції у компанії, у майбутнього СЕО проєкту Руслана Кравця відбулася у січні 2018-го. У НБУ він був заступником директора департаменту стратегії та реформування.

Початковий концепт MediKit — платформа для віддаленої роботи лікарів із пацієнтами. У той час в Україні формувався інститут сімейних лікарів-підприємців. За задумом МОЗ під керівництвом Уляни Супрун, лікар міг звільнитися з держклініки, зареєструватися як підприємець і підписувати декларації з пацієнтами. MediKit розраховував створити для таких лікарів віртуальне робоче місце.

Концепція не злетіла, визнає Кравець. Ідея лікарів-підприємців у країні так і залишилася у зародковому стані. Влітку 2020-го MediKit змінив вектор та зосередився на телемедицині. До жовтня 2021-го MediKit вийшов на самоокупність, а в грудні сума виторгу досягла 1 млн грн на місяць.

Як це працює? «Люди люблять «гуглити» свої симптоми та читати страшилки в інтернеті», — каже Кравець. MediKit через платну або органічну рекламу пропонує потенційним клієнтам поговорити з лікарем прямо зараз, «не встаючи з дивану». Близько 90% запитів знаходять лікаря протягом хвилини. Вартість разової консультації – 250 грн, абонемент на необмежений доступ до лікарів на місяць – 480 грн, на рік – 990 грн.

У грудні сервіс переїхав до Viber. До цього Кравця підштовхнула особиста історія. «У маленькому місті з великою кількістю родичів віком 50+ я зрозумів, що наша система для них надто складна», – каже він. Тепер для отримання консультації достатньо зареєструватись у Medikit у Viber. Вводити електронну пошту або номер телефону не потрібно — реєстрація активується однією кнопкою.

Великі партнери

У базі Medikit – три сотні лікарів практично всіх спеціальностей. Перед допуском MediKit перевіряє у них дипломи та сертифікати, а в процесі роботи оцінює якість консультацій із супервайзерами та аналізує оцінки пацієнтів. За погані оцінки лікаря можуть відключити – за три роки таких вже з десяток. Це не завжди означає, що фахівці погані, зазначає Кравець, деякі просто ще не готові працювати в онлайні.

Лікар-рекордсмен із консультацій – хірург Ігор Тхір. За два роки він дав 28500 онлайн-консультацій в MediKit. У середньому консультує 40-60 пацієнтів щодня. «Я працюю у зручному графіку та комфортному для мене місці», – пояснює Тхір. Перевага MediKit перед іншими платформами, за його словами, – можливість консультувати пацієнта одразу, а не за попереднім записом. Пацієнтів теж влаштовує можливість швидко отримати відповіді на хвилюючі питання. «За цим майбутнє, – вважає Тхір. – Онлайн-консультація може стати сходинкою первинної ланки у медичній галузі».

Ще один постачальник пацієнтів у MediKit, окрім «гугла», — лабораторія «Сінево». Medikit уклав з нею ексклюзивний контракт та розшифровує результати аналізів. Українські пацієнти – специфічні, каже Кравець, посилаючись на статистику «Сінево». Якщо в інших країнах лабораторія робить аналізи за призначенням лікаря, то в Україні 50% аналізів пацієнти призначають собі самі, і після цього не можуть правильно інтерпретувати результати. На допомогу приходять лікарі Medikit.

Третій канал клієнтів – страховики. Medikit співпрацює з компаніями «Уніка», ARX, «Провідна». «Ми підписали договір за три дні до першого локдауну 2020-го, – каже директор департаменту особистих видів страхування «Уніки» Оксана Руденко, – Це було дуже вчасно». Менш ніж за два роки онлайн-консультації в Medikit отримали чверть із 120 000 застрахованих за медичними програмами, і компанія розраховує наростити цей показник до 50%. Такий формат зручний для пацієнтів і дозволяє страховикам економити — вартість онлайн-консультації, як правило, вдвічі дешевша.

У травні 2021-го співвласником MediKit з часткою 28% став «Добробут». Оцінку бізнесу не робили, каже Кравець, – «Добробут» зайшов за номінальною вартістю. Наразі найбільший акціонер компанії, за даними сервісу YouControl, – син Гонтаревої Антон (35,1%). В однієї із співзасновників групи ICU Світлани Кириченко – 22,4%, у Кравця – 14,4%. Загальний обсяг інвестицій у MediKit за три роки, за словами СЕО, становить близько 31 млн грн.

З «Доробутом» домовлялися цілий рік, згадує Кравець. Причина — скепсис майбутнього партнера. Щось схоже, додає він, було в середині нульових (Кравець тоді працював у «ОТП Банку»), коли багато досвідчених банкірів важко сприймали запровадження онлайн-банкінгу, стверджуючи, що фізособам не потрібні віддалені послуги. Через 15 років це must have для будь-якого банку. З медициною буде те саме, впевнений Кравець.

«Medikit — вже досить великий гравець», — каже маркетинг-директор «Добробуту» Ганна Швед. Партнери запустили спільний продукт – онлайн-консультації лікарів «Доробута» через платформу Medikit. Поки що попит на послугу, яка доступна лише у Києві, невеликий, каже Швед, але він є. У січні 2022-го через онлайн-форму до клініки звернулися 4 000 осіб, більше половини з них перейшли на форму Medikit для отримання онлайн-розʼяснення лікаря. Надалі «Добробут» хоче розширити перелік послуг – додати розʼяснення щодо аналізів, додаткові коментарі лікаря та охопити пацієнтів з інших міст.

Плани на експансію

За два роки Medikit може зрости вдесятеро, вважає Кравець. Орієнтир – наростити базу клієнтів до мільйона, а кількість консультацій – до 90-100 тисяч на місяць. Потенціал величезний, каже він. У середньому людина тричі на рік звертається до лікаря, зазначає Кравець, і у 70% випадків не потребує фізичної консультації.

Глобальна мета – екосистема для пацієнтів за участю лікарів, страховиків, аптек, діагностичних центрів та фармкомпаній, каже Гонтарева. Medikit, за її словами, вже виходить на міжнародний ринок, щоб допомогти 5 млн українців за кордоном. У планах — завоювати весь російськомовний трафік медичних телеконсультацій.

Буде непросто, розуміє Гонтарева, – цей бізнес у багатьох країнах дуже зарегульований. Яскравим прикладом є Великобританія, де вона живе зараз. Там хоч і можна отримати консультацію через MediKit, але здати аналізи або купити ліки без рецепта локального фахівця не вийде, а прийому такого фахівця доведеться чекати два тижні як мінімум. Поки закордонним пацієнтам буде доступна опція «медична порада», і якщо вона стане затребуваною, можна спробувати інтегрувати до екосистеми MediKit місцевих провайдерів, каже Гонтарева. Перший ринок, де Medikit планує спробувати кооперацію з локальними лікарями – Вірменія.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні