Польща допоможе Україні швидше продавати товари на весь світ. Як це працюватиме /Shutterstock
Категорія
Картина дня
Дата

Польща допоможе Україні швидше продавати товари на весь світ. Як це працюватиме

Shutterstock

«Укрзалізниця» та польська PKP Cargo працюють над запуском «єдиного вікна» для експорту вантажів залізницею. Які можливості для бізнесу?

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

У суботу, 23 квітня, у Кракові премʼєрміністр України Денис Шмигаль та премʼєрміністр Польщі Матеуш Моравецький підписали меморандум про створення спільного логістичного підприємства. Його завдання – кардинально збільшити експорт українських вантажів залізницею до ЄС та на світові ринки. «Зручні логістичні рішення для українського бізнесу дадуть змогу швидко доставити необхідні товари до будь-якої точки світу», – сказав Денис Шмигаль.

Ініціатива створення підприємства виходила від «Укрзалізниці», яка шукає нових маршрутів для доставки товарів на світові ринки. Раніше понад 70% усього експорту йшло через морські порти. Тепер більша частина цього обсягу переорієнтовується на експорт через прикордонні переходи.

«Укрзалізниця» – основний перевізник. Вузька шийка – низька пропускна здатність. У березні залізниця експортувала 3 млн тонн вантажів – у 2,9 раза менше, порівняно з аналогічним періодом минулого року.

Польща допоможе Україні швидше продавати товари на весь світ. Як це працюватиме /Фото 1

«Потенціал пропускної спроможності задіяний лише на 56%», – каже заступник директора департаменту комерційної роботи «Укрзалізниці» Валерій Ткачов. Українські вагони не можуть їздити європейськими шляхами через різницю в ширині колії, і вантажовідправникам потрібно міняти зерновози, говорить менеджер брокерської компанії Maxigrain Олена Нероба. Але європейці поки не можуть надати достатньої кількості зерновозів, щоб прискорити пропускну спроможність на залізничному кордоні.

«СП прискорить доставку, у тому числі сипких вантажів та контейнерів, європейським споживачам або до європейських портів», – каже заступник директора департаменту інвестиційної діяльності УЗ Володимир Шемаєв.

Як? Насамперед, за рахунок спрощення процедур

СП виступить у ролі експедитора чи оператора, який запропонує клієнтам єдиний тариф на перевезення з України до Польщі. Після цього цей оператор самостійно проводитиме розрахунки з вантажоперевезеннями та компаніями, які організовують рейси.

Наприклад, зараз для експортного відправлення до польського порту Гданьськ зернотрейдеру треба укласти договори з УЗ, польським перевізником та компанією, яка проводитиме маневрові роботи з вагонами у польському порту. У майбутньому знадобиться лише один договір на транспортно-експедиторські послуги із цим СП. «Розрахунки будуть з однією юрособою у зручній клієнтам валюті. Фактично це буде «єдине вікно», – каже Шемаєв.

Зараз УЗ самостійно доставляє вантаж до кордону, а від кордону його везуть інші компанії, наприклад, PKP Cargo. Нова логістична компанія може перевести на себе більшість експортних вантажопотоків, які раніше йшли через польські прикордонні переходи, каже президент асоціації «Український логістичний альянс» Едвін Берзіньш. За його даними, у 2021 році через них було відправлено майже 9 млн тонн вантажів.

Поки що не визначено, які активи будуть у цього оператора. Потенційно СП може працювати як експедитор без активів (asset light). Можливо, ця компанія оперуватиме парком вагонів. Наприклад, зерновозами та платформами для перевезення контейнерів, каже Шемаєв.

Важливо, щоб новий СП не мав пріоритету у доступі до залізничної інфраструктури, застерігає Берзіньш. «В умовах воєнного часу на це ще можна заплющити очі, бо ініціатива допомагає українській економіці», – каже він. Але після війни для всіх операторів, зокрема цього СП, мають бути рівні умови гри. «У ЄС не вітаються монополії. Вантажі має везти та компанія, яка запропонує клієнту найкращі умови», – вважає Едвін Берзіньш.

Нова компанія, за його словами, збудує прямий коридор перевезення вантажів з України до польських портів. Якщо проєкт відбудеться, то в майбутньому СП зможе виступити транзитером вантажів і до інших країн ЄС, адже в Євросоюзі вільний ринок залізничних перевезень.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні