Сотні Russia Today. Як російські державні медіа обходять європейські санкції – Politico /Фото Getty Images
Категорія
Інновації
Дата

Сотні Russia Today. Як російські державні медіа обходять європейські санкції – Politico

Прокремлівським телекомпаніям вдається бути на крок попереду санкцій ЄС. Фото Getty Images

Попри санкції ЄС російська пропаганда продовжує ширитися Європою. Про це говорять результати дослідження аналітичного центру Institute for Strategic Dialogue. Результати цього дослідження опублікувало видання Politico. Forbes вибрав головне з матеріалу.

Аналітичний центр Institute for Strategic Dialogue, який слідкує за проявами екстремізму онлайн, виявив, що прокремлівська телекомпанія RT, яка заборонена в ЄС за те, що вона поширює пропаганду про війну в Україні, все ще у грі.

Так, для німців та іспанців зʼявилися точні копії заборонених санкціями RT Deutsch та RT en Español, а більше сотні інших сайтів брали франкомовний і англомовний контент у RT.

Ця стратегія дала змогу російській телекомпанії дістатися можливо мільйонів людей у 27 країнах блоку, що є прямим порушенням санкцій ЄС. Це змушує сумніватися в ефективності боротьби Брюсселю із кремлівською пропагандою, якщо RT було так легко обійти заборону, яка мала придушити здатність Москви сіяти недовіру і незгоду щодо війни.

Російським телекомпаніям, серед яких Sputnik, все ще вдається залучати велику аудиторію по всьому світу і переконувати людей у своїй версії подій в Україні.

 

Вера Йоурова, віцепрезидентка Єврокомісії з питань цінностей і прозорості /Фото Getty Images

Вера Йоурова, віцепрезидентка Єврокомісії з питань цінностей і прозорості Фото Getty Images

«На жаль, війна Росії проти України не скінчилася, – сказала Вера Йоурова, віцепрезидентка Єврокомісії з питань цінностей і прозорості, POLITICO, побачивши результати дослідження. – Санкції працюють на повну, але саме від економічних операторів та національних органів влади залежить застосування цих санкції і контроль за їхнім дотриманням».

Прокремлівській телекомпанії все ж вдається бути на крок попереду санкцій ЄС. RT відкрито демонструє на своїх офіційних сторінках у соцмережах нові копії заборонених сайтів.

Дослідники виявили 12 сайтів переважно німецькою чи іспанською, які є точною копією або RT Deutsch, або RT en Español. Крім того, ІР-адреси цих сайтів та ідентифікатори Google Analytics (технічні інструменти для управління сайтами) прямо повʼязані із прокремлівською телекомпанією.

Ще пʼять сайтів повторювали підсанкційні сайти RT, але не використовували сервери, повʼязані із Москвою. Інші 112 сайтів-агрегаторів новин публікували контент від RT поруч із новинами від Західних телекомпаній – ймовірно це можна пояснити бажанням заробити на онлайн-рекламі.

Станом на 19-т липня, всі ці сайти доступні в межах Європейського Союзу.

Роль соціальних медіа

Багато з цих сайтів не надто відомі, але завдяки постам у соцмережах і тому, що під час пошуку гугл видає їх, вони мають непогану відвідуваність.

Дослідники знайшли кілька статей про українських біженців, які друкували офіційні сайти RT. Потім за допомогою гуглу вони пошукали сайти, які друкували статті із такими ж заголовками. Вони знайшли 66 статей німецькою, іспанською, англійською і французькою, які співпадають зі статтями із головних сайтів RT.

Коли POLITICO повідомив Google про ці нові сайти RT, компанія прибрали їх з результатів пошуку. Техногігант також додав, що вони вживаються заходів для того, щоб прокремлівські сайти не поширювали свою пропаганду, наприклад, прибирають їх із рекомендацій і не дають їм заробляти на рекламі.

І все ж, дослідники виявили, що RT вдається переманити людей на свої нові сайти завдяки постам про них на своїх офіційних сторінках у соцмережах.

Приміром, у Twitter акаунт RT en Español, у якого мільйони підписників, запрошує людей відвідати іспаномовний сайт, який обходить санкції ЄС. Загалом, за даними аналітичної фірми CrowdTangle, постами із посиланнями на такі сайти-копії поділилися понад 450 000 разів 50 000 користувачів Twitter між лютим і червнем.

За висновками дослідження, у Facebook ці сайти зʼявлялися у понад 1200 відкритих групах, які разом мають десятки мільйонів підписників

«Найбільше поширенню таких посилань сприяли акаунти RT у Facebook і Twitter», – сказала Ката Балінт, аналітикиня і співавторка дослідження.

У Twitter заявили, що вони припиняють поширення будь-яких твітів, що повʼязані із російськими державними медіа, і те саме буде із тими, які виявили дослідники. В Meta повідомили, що теж заважали поширенню контенту від RT на своїх платформах, але деталі не уточнювали, «щоб не дати людям можливість обходити наші системи».

Матеріали по темі