Росія з 13 лютого планує заблокувати морські порти України, які забезпечують 60% зовнішнього товарообігу країни. Блокування тимчасове – на шість днів, але й воно коштуватиме українському бізнесу мільйони доларів. Чому це відбувається, і скільки коштуватиме країні тотальна блокада
Військово-морський флот Росії з 13 до 19 лютого перекриє Азовське море та частину Чорного моря поблизу України, пише Адміністрація морських портів України (АМПУ). Причина: бойові навчання, ракетні та артилерійські стрільби морського флоту РФ.
Це означає, що на шість днів українські порти в Азовському морі – «Маріупольський» та «Бердянський» – зупиняться. У 2021 році вони перевалили 8,6 млн тонн вантажів, або 6% від усього морського вантажообігу України. Для розуміння масштабу: усі 13 українських морських портів у 2021 році пропустили 153 млн тонн вантажів, за даними АМПУ. Це 60% українського експорту та близько 50% імпорту, каже Олег Нівʼєвський, доцент Київської школи економіки (КШЕ).
Порти Чорного моря поки що не зупинятимуться, але кораблям доведеться змінити маршрути – йти тільки в територіальних водах України – це 12-мильна зона (22 км) поблизу берега, каже Віктор Берестенко, президент «Асоціації міжнародних експедиторів України». Цю зону Росія не може перекрити, оскільки це буде рівносильним перетину українського кордону – тобто вторгненню. Вантажі з азовських портів залізницею або вантажівками будуть перенаправлені до портів Чорного моря, каже він.
Багато агротрейдерів вже призупинили укладання контрактів на найближчі тижні на відвантаження продукції з портів Азовського моря, каже Іван Касинюк, партнер юрфірми AGA Partners. «Але не з портів Чорного моря — я не чув, щоб вони на час навчань припинили укладати контракти на відвантаження своєї продукції там», — говорить він.
Загалом за тиждень до українських портів у середньому заходить близько 250 суден, каже Андрій Соколов, представник транспортної компанії Neptune Lines. Ця цифра включає порти Азовського моря і, наприклад, річкові порти Рені та Ізмаїл.
Через те, що судам доведеться змінювати свої звичні маршрути та йти вузьким коридором у 12-мильній зоні можуть виникнути затримки. «Додаткові витрати суден за день затримки – близько $2,5 млн, або $15 млн за 6 днів навчань, – каже Берестенко. – Вартість фрахту, наприклад, судна «Панамакс» – $30 000 на добу».
На тлі цих новин вартість морських перевезень для українських експортерів та імпортерів вже зросла на $2-3 за тонну, пише засновник логістичної компанії The Charterers Олег Солодухов.
Ціна тотальної блокади – $5,1 млрд на місяць
Якщо Росія зважиться на повну блокаду українських портів, збитки для України можуть становити $170 млн на день, каже Нівʼєвський із КШЕ. Місяць блокади, за його розрахунками, може коштувати $5,1 млрд або 3,3% ВВП. «Українські експортери не зможуть відвантажувати продукцію, втратять доходи, відповідно, держбюджет недоотримає податки», — говорить він.
Повну блокаду наших морських портів можна порівняти з перекриттям кровоносної системи людини, каже Берестенко. «Спочатку заповняться морські термінали, потім стане наземна логістика – залізничний та автомобільний транспорт, а закінчиться все зупинкою виробництв», – говорить він. У разі блокади, за його словами, з магазинів також зникнуть дві третини імпортних товарів, які також постачаються морем.
Що робити Україні
Міністерство закордонних справ України вже висловило «рішучий протест» через блокаду Росією Чорного та Азовського морів. Разом із партнерами, насамперед із Чорноморського регіону, Україна працюватиме над тим, щоб дії РФ отримали «належну оцінку та відповідь».
Україна також може оскаржити дії Росії у Міжнародному трибуналі з морського права, каже керівник одеського офісу юридичної фірми «Ілляшев та Партнери» Сергій Неділько. Якщо Росія заблокує прохід суден до українських портів, то це буде кваліфікуватися як акт агресії відносно до України, говорить Касинюк із AGA Partners.
Одним із прикладів успішного звернення до Міжнародного трибуналу є справа про захоплення Росією українських кораблів та моряків у Керченській протоці у листопаді 2018 року. У травні 2019 року на запит України Міжнародний трибунал із морського права зобовʼязав Росію негайно повернути під контроль України військові судна, а також 24 члени їхніх екіпажів.
Також Україна може задіяти колективні заходи стримування Росії, каже Неділько. Вони включають скликання позачергових зборів Парламентської асамблеї Ради Європи (ПАРЄ), Парламентської асамблеї Чорноморського економічного співробітництва. Крім того, Україна має повідомити Міжнародну морську організацію про ситуацію в регіоні та можливі ризики для торговельного судноплавства, покладаючи всю відповідальність за можливі наслідки на країну-агресора.
«Це гарна нагода для термінового звернення президента Володимира Зеленського до наших західних союзників, щоб вирішити, чи можемо ми вважати блокаду українських морських портів початком агресії та приводом для запровадження санкцій проти Росії», – каже Володимир Омелян, ексміністр інфраструктури України.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.