Через місяць після ліквідації держрегулювання цін на пальне, черги на АЗС помітно скоротилися, а нафтопродукти почали дешевшати. Утім, ситуація залишається напруженою: мережі АЗС бояться накопичувати ресурс, через ризики ракетних ударів, а вартість транспортування зросла в рази.
📲 Forbes Ukraine у WhatsApp. Підписуйтесь й читайте головне про бізнес та економіку
У червні Україна збільшила імпорт дизелю, бензину та скрапленого газу до 20 000 т на добу, каже аналітик Upeco Олександр Сіренко. Порівняно з травнем, поставки дизелю зросли на 70%, бензину – на 40–45%, каже він. В квітні про такі об’єми можна було тільки мріяти. Тоді максимальна поставка до України була на рівні 10 000 т.
Збільшенню імпорту посприяли декілька чинників. У червні повноцінно запрацювали «зелені коридори» для вантажівок, які дозволяють бензовозам перетинати західний кордон без черг, каже Олена Осипчук, PR-директор компанії Socar. Також, за її словам, зросла пропускна здатність залізниці на кордоні. До того ж, за даними Сіренко, імпорт бензину в цьому місяці розпочала группа «Приват», яка володіє найбільшою мережею АЗС в Україні – понад 1500 заправок під 11 брендами.
Ще одна причина – невеликі мережі АЗС, а також споживачі, передусім аграрії, почали самі імпортувати пальне, тоді як раніше закуповували його на внутрішньому ринку, каже Сіренко. Компанії придбали цистерни для перевезення пального, зросла кількість постачальників, каже власник мережі АЗС Prime Дмитро Льоушкін. «Перевезення пального стало дуже прибутковим бізнесом, тому що уряд зняв держрегулювання», – каже він.
З іншого боку, в Україні закінчилась посівна, що знизило попит на пальне. «Ринок нарешті заспокоївся», – каже Осипчук.
До війни Україна споживала близько 1 млн т пального на місяць, поточна динаміка імпорту дозволяє задовольнити попит на 60% від довоєнного – 600 000 т на місяць. У червні Україна імпортувала 400 000 т дизеля та 200 000 бензину та скрапленого газу, повідомив голова парламентського комітету з питань енергетики та житлово-комунальних послуг Андрій Герус.
З огляду на падіння споживання, ресурсу на ринку вже достатньо, щоб з’явилась конкуренція за споживача, а це зниження цін, каже Сіренко. Герус прогнозує, що в липні водії на АЗС зможуть заправлятись без обмеженнь.
Що буде з цінами
Оптові ціни в кінці червня впали до 50 грн/л дизеля та до 47–48 грн/л бензину, за даними Upeco. Для порівняння: 17 травня, коли уряд вирішив відмінити дерегулювання, оптові ціни дизеля були 62–65 грн/л, бензину – 55 грн/л.
Протягом червня середні роздрібні ціни на АЗС тримались на одному рівні – 57 грн/л дизелю і 52 грн/л бензину. Отже, оптові ціни вперше за майже 3 місяці впали нижче роздрібних. Тепер продавати пальне у роздріб стало вигідно, тому пропозиція на заправках буде збільшуватись, а ціни – знижуватись, каже Сіренко.
Найближчими днями середні роздрібні ціни знизяться на 1–2 грн, до 50 грн грн/л бензину і 55–56 грн/л дизеля, якщо не відбудеться суттєвих змін, прогнозує Сіренко. Поточна динаміка наповнення ринку дозволяє знизити ціни протягом 2–3 тижнів до рівня 53–54 грн/л дизеля та 49 грн грн/л бензину, прогнозує Льоушкін. «Нижче ціни не впадуть через дорогу логістику», – каже він.
У Польщі, Болгарії, Словаччині, звідки Україна імпортує пальне, середня оптова ціна дизеля – 40 грн/л грн за літр, за даними власника мережі АЗС Prime Льоушкіна. Вартість фрахту бензовоза, наприклад, з Дніпра в ЄС і назад коштує €7500, що в 4 рази дорожче, ніж минулого року, каже він. Така вартість перевезення збільшує кінцеву ціну літра пального на 10 грн плюс 3 грн націнки оператора АЗС, підрахував Льоушкін.
Причини дефіциту палива
(натисніть "читати більше")
До війни Україна імпортувала 70% нафтопродуктів, що споживаються в країні, – це до близько 10 млн т бензину, дизеля та автогазу. Постачання йшло переважно з Росії, Білорусі та морем. Зараз ці канали повністю заблоковані. Окрім цього, через військові дії зупинилися Кременчуцький та Шебелинський НПЗ, які забезпечували близько половини споживання бензину в країні.
У 2021 році Україна імпортувала 6,85 млн тонн дизельного пального: 42% було поставлено з Білорусі, 30% – із Росії; імпорт бензину в Україну становив 1,28 млн т: 78% було поставлено з Білорусі; імпорт автогазу становив 1,6 млн тонн: 40% – із Росії, 30% – із Казахстану.
Тепер усе пальне Україна змушена імпортувати через західний кордон бензовозами та залізничними цистернами. Раніше цей канал постачання не мав економічного сенсу через дорожчу логістику. Щоб компенсувати логістичні витрати, Верховна Рада у середині березня скасувала акциз на нафтопродукти та знизила ПДВ для пального з 20% до 7%.
Чи можливе повернення гострого дефіциту
Повернення держрегулювання може знову призвести до дефіциту, впевнений Льоушкін. «Якщо регулювання повернеться, то ймовірно ми будемо програвати іншим імпортерам та експортерам конкуренцію за перевізників, що призведе до зниження поставок», – каже він.
Мережі АЗС зараз тримають запаси пального не більше ніж на 7 діб, остерігаючись ракетних ударів. До війни цей показник був не менше 15 діб. «Все що імпортується, одразу розвозиться по АЗС, оминаючи нафтобази – каже Осипчук. – До закінчення війни це навряд чи зміниться». Зараз важко спрогнозувати, чи повернеться в Україну дефіцит пального, тому що ситуація постійно змінюється, каже Сіренко.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.