Літр бензину за 55 грн – уже реальність. Держава обмежила ціни на пальне, але 25% заправок проігнорували це. Чому так відбувається
Категорія
Картина дня
Дата

Літр бензину за 55 грн – уже реальність. Держава обмежила ціни на пальне, але 25% заправок проігнорували це. Чому так відбувається

Незважаючи на дефіцит, купити бензин та дизель в Україні можна, але на третину дорожче встановленої урядом граничної ціни. Чому мережі АЗС саботують рішення уряду

Інвестувати? Почекати? Продавати? Війна змінює все, крім обов’язку лідера приймати виважені рішення. Вже 30 травня 40+ спікерів поділяться досвідом на Першій щорічній конференції про фінанси, інвестиції та економічне зростання. Купуйте квиток за посиланням.

«Бензин за гроші не продаємо, тільки за талонами», – каже менеджер мережі АЗС NG у Вінниці. Щоб придбати талон, треба оплатити рахунок мінімально на 200 літрів за ціною 55,5 грн за літр, додає він.

На заправці АЗС Oil-x у Житомирі придбати бензин можна без талонів, але саму заправку зачинено. Як так? «Заправляють тільки своїх», – відповідає співробітник заправки. Щоб стати «своїм», треба приїхати на цю АЗС і домовитись. «Скільки хочете бензину, стільки дадуть, – каже співробітник. – Ціна – 55 грн за літр, але краще уточнити на місці».

У Коломиї Івано-Франківської області бензин є на одній з двох АЗС мережі GOG. На цій заправці діють обмеження – 20 літрів на одну машину, ціна – 56,5 грн за літр. Чому так дорого? «За якою ціною привезли, за такою і продаємо», – відповідає співробітник мережі GOG.

Ці ціни на третину вищі за встановлені урядом. 5 травня Мінекономіки оновило відпускні ціни для АЗС. З урахуванням граничних торгових націнок максимальна ціна на бензин не повинна перевищувати 37,69 грн/л, дизпаливо – не вище за 42,63 грн/л.

Скільки всього АЗС вийшли за рамки держрегулювання? За оцінкою аналітика Upeco Олександра Сіренка, майже 1000 заправок, або 25% усього ринку. Така ситуація в усіх областях країни, додає Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95» . 

У керівництва держави є два шляхи, як діяти в цій ситуації, каже Куюн. «Або змінювати держрегулювання, або наводити порядок, – каже він. – Не можуть одні мережі продавати пальне по 42 грн за літр, а інші – по 55 грн. Це руйнує всю ідею держрегулювання». 

Великі мережі також підвищили ціни, але залишилися в рамках граничних цін, за даними Консалтингової групи «А-95». Крім мережі Prime, яка збільшила ціну бензину А-95 одразу на 12 грн, до 58 грн за літр. 

Мережі ОККО, WOG, KLO підвищили ціни на 1,6-2 грн, до 37,69 грн за літр бензину А-95; 42,63 грн за літр дизелю. В той же час, наприклад, у додатку мережі WOG літр преміального бензину коштує 48 грн, дизелю – 57 грн.

Літр бензину за 55 грн – уже реальність. Держава обмежила ціни на пальне, але 25% заправок проігнорували це. Чому так відбувається /Фото 1

Ціна на пальне в додатку мережі WOG.

Єдине пояснення таким цінам, каже Сіренко, стрімке зростання цін на оптовому ринку, на якому услід за роздрібним ринком також утворився ажіотажний попит. «Ще 4 травня ми зафіксували оптові ціни вище 50 грн за літр бензину», – каже він. Для прикладу: в середині квітня дизель в опті можна було придбати за 41 грн за літр, бензин – 34–35 грн за літр.

За останні два тижні, за його словами, попит на заправках збільшився в пʼять разів. Багато заправок залишилися без пального, і щоб продовжувати працювати, готові переплачувати на оптовому ринку. «Тому вони плюнули на обмеження і тепер розливають бензин по 55 грн за літр, дизель – по 59 грн за літр», – каже він. При цьому, за його словами, маржа лишається в оптових постачальників, які імпортують бензин по 38 грн за літр, а продають по 50 грн.

Причина дефіциту палива

До війни Україна імпортувала 70% нафтопродуктів, що споживаються в країні, – це до 10 млн тонн бензинів, дизеля та автогазу. Постачання йшло переважно з Росії, Білорусі та морем. Зараз ці канали повністю заблоковані. Окрім цього, через військові дії зупинилися Кременчуцький та Шебелинський НПЗ, які забезпечували близько половини споживання бензину в країні.

У 2021 році Україна імпортувала 6,85 млн тонн дизельного пального: 42% було поставлено з Білорусі, 30% – із Росії; імпорт бензинів в Україну становив 1,28 млн тонн: 78% було поставлено з Білорусі; імпорт автогазу становив 1,6 млн тонн: 40% – із Росії, 30% – із Казахстану.

Тепер усе пальне Україна змушена імпортувати через західний кордон бензовозами та залізничними цистернами. Раніше цей канал постачання не мав економічного сенсу через дорожчу логістику. Щоб компенсувати логістичні витрати, Верховна Рада у середині березня скасувала акциз на нафтопродукти та знизила ПДВ для пального з 20% до 7%.

Що далі? Сіренко прогнозує, що ціни як в опті, так і вроздріб знизяться після того, як спаде ажіотаж, а на заправках з’явиться пальне. Це може статися вже з середини травня завдяки налагодженню ритмічних поставок з Європи, прогнозує Андрій Герус, голова Комітету Верховної Ради з питань енергетики та житлово-комунальних послуг. 

За словами міністерки економіки Юлії Свириденко, в операторів ринку на 4 травня зберігалось 22 500 тонн бензинів та 41 400 тонн дизельного пального. Ще 70 000 тонн бензину й близько 40 000 тонн дизелю, за її словами, буде викинуто на ринок державою, щоб знизити дефіцит. В операторів також законтрактовані певні об’єми в Європі. За оцінкою Куюна, йдеться про 200 000–250 000 тонн пального.  

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні