Літр бензину за 55 грн – уже реальність. Держава обмежила ціни на пальне, але 25% заправок проігнорували це. Чому так відбувається
Категорія
Картина дня
Дата

Літр бензину за 55 грн – уже реальність. Держава обмежила ціни на пальне, але 25% заправок проігнорували це. Чому так відбувається

3 хв читання

Незважаючи на дефіцит, купити бензин та дизель в Україні можна, але на третину дорожче встановленої урядом граничної ціни. Чому мережі АЗС саботують рішення уряду

⚡️ Залишився 1 день! Отримайте доступ до річної підписки Forbes Digital зі знижкою 40%. Промокод: MORNING. Оформлюйте підписку за посиланням.

«Бензин за гроші не продаємо, тільки за талонами», – каже менеджер мережі АЗС NG у Вінниці. Щоб придбати талон, треба оплатити рахунок мінімально на 200 літрів за ціною 55,5 грн за літр, додає він.

На заправці АЗС Oil-x у Житомирі придбати бензин можна без талонів, але саму заправку зачинено. Як так? «Заправляють тільки своїх», – відповідає співробітник заправки. Щоб стати «своїм», треба приїхати на цю АЗС і домовитись. «Скільки хочете бензину, стільки дадуть, – каже співробітник. – Ціна – 55 грн за літр, але краще уточнити на місці».

У Коломиї Івано-Франківської області бензин є на одній з двох АЗС мережі GOG. На цій заправці діють обмеження – 20 літрів на одну машину, ціна – 56,5 грн за літр. Чому так дорого? «За якою ціною привезли, за такою і продаємо», – відповідає співробітник мережі GOG.

Ці ціни на третину вищі за встановлені урядом. 5 травня Мінекономіки оновило відпускні ціни для АЗС. З урахуванням граничних торгових націнок максимальна ціна на бензин не повинна перевищувати 37,69 грн/л, дизпаливо – не вище за 42,63 грн/л.

Скільки всього АЗС вийшли за рамки держрегулювання? За оцінкою аналітика Upeco Олександра Сіренка, майже 1000 заправок, або 25% усього ринку. Така ситуація в усіх областях країни, додає Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95» . 

У керівництва держави є два шляхи, як діяти в цій ситуації, каже Куюн. «Або змінювати держрегулювання, або наводити порядок, – каже він. – Не можуть одні мережі продавати пальне по 42 грн за літр, а інші – по 55 грн. Це руйнує всю ідею держрегулювання». 

Великі мережі також підвищили ціни, але залишилися в рамках граничних цін, за даними Консалтингової групи «А-95». Крім мережі Prime, яка збільшила ціну бензину А-95 одразу на 12 грн, до 58 грн за літр. 

Мережі ОККО, WOG, KLO підвищили ціни на 1,6-2 грн, до 37,69 грн за літр бензину А-95; 42,63 грн за літр дизелю. В той же час, наприклад, у додатку мережі WOG літр преміального бензину коштує 48 грн, дизелю – 57 грн.

Літр бензину за 55 грн – уже реальність. Держава обмежила ціни на пальне, але 25% заправок проігнорували це. Чому так відбувається /Фото 1

Ціна на пальне в додатку мережі WOG.

Єдине пояснення таким цінам, каже Сіренко, стрімке зростання цін на оптовому ринку, на якому услід за роздрібним ринком також утворився ажіотажний попит. «Ще 4 травня ми зафіксували оптові ціни вище 50 грн за літр бензину», – каже він. Для прикладу: в середині квітня дизель в опті можна було придбати за 41 грн за літр, бензин – 34–35 грн за літр.

За останні два тижні, за його словами, попит на заправках збільшився в пʼять разів. Багато заправок залишилися без пального, і щоб продовжувати працювати, готові переплачувати на оптовому ринку. «Тому вони плюнули на обмеження і тепер розливають бензин по 55 грн за літр, дизель – по 59 грн за літр», – каже він. При цьому, за його словами, маржа лишається в оптових постачальників, які імпортують бензин по 38 грн за літр, а продають по 50 грн.

Причина дефіциту палива

До війни Україна імпортувала 70% нафтопродуктів, що споживаються в країні, – це до 10 млн тонн бензинів, дизеля та автогазу. Постачання йшло переважно з Росії, Білорусі та морем. Зараз ці канали повністю заблоковані. Окрім цього, через військові дії зупинилися Кременчуцький та Шебелинський НПЗ, які забезпечували близько половини споживання бензину в країні.

У 2021 році Україна імпортувала 6,85 млн тонн дизельного пального: 42% було поставлено з Білорусі, 30% – із Росії; імпорт бензинів в Україну становив 1,28 млн тонн: 78% було поставлено з Білорусі; імпорт автогазу становив 1,6 млн тонн: 40% – із Росії, 30% – із Казахстану.

Тепер усе пальне Україна змушена імпортувати через західний кордон бензовозами та залізничними цистернами. Раніше цей канал постачання не мав економічного сенсу через дорожчу логістику. Щоб компенсувати логістичні витрати, Верховна Рада у середині березня скасувала акциз на нафтопродукти та знизила ПДВ для пального з 20% до 7%.

Що далі? Сіренко прогнозує, що ціни як в опті, так і вроздріб знизяться після того, як спаде ажіотаж, а на заправках з’явиться пальне. Це може статися вже з середини травня завдяки налагодженню ритмічних поставок з Європи, прогнозує Андрій Герус, голова Комітету Верховної Ради з питань енергетики та житлово-комунальних послуг. 

За словами міністерки економіки Юлії Свириденко, в операторів ринку на 4 травня зберігалось 22 500 тонн бензинів та 41 400 тонн дизельного пального. Ще 70 000 тонн бензину й близько 40 000 тонн дизелю, за її словами, буде викинуто на ринок державою, щоб знизити дефіцит. В операторів також законтрактовані певні об’єми в Європі. За оцінкою Куюна, йдеться про 200 000–250 000 тонн пального.  

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд