Join UP! /Shutterstock
Категорія
Компанії
Дата

У пошуках туриста. Український туристичний ринок рухнув. Join UP!, «Поїхали з нами» й інші навчились продавати тури у сусідніх країнах. Результати експансії

3 хв читання

Join UP! Фото Shutterstock

Українцям зараз не до подорожей. Щоб не втратити бізнес, туроператори й агентства освоюють нові ринки. Успіхи помірні, але це може допомогти «дожити» до перемоги.

Українцям у 2022-му не до закордонних туристичних подорожей. З 24 лютого авіакомпанії не здійснили жодного рейсу до та з України. Для чоловіків призивного віку кордон на замку. І головне: війна в країні не мотивує більшість українців до відпочинку. Внаслідок цього під час війни організований турпотік знизився на 85–90%, каже співвласник мережі «Поїхали з нами» Антон Рудич. Директор турагенції «Делюкс Вояж» Максим Дереза називає ще більшу цифру падіння: 95%. За даними «Поїхали з нами», у 2021 році на організований відпочинок (тобто через турагентства) зʼїздили 3,5 млн українців.

Доходи агенцій зменшилися пропорційно попиту, каже Рудич. Один з найбільших туроператорів країни Join UP! оцінював ще у квітні втрати доходів від війни у $550 млн (у підрахунок включено втрати доходів авіакомпанії SkyUp, яка входить в одну групу з туркомпанією).

Обвал ринку пережили не всі туроператори й агентства. Залишилося близько 50% турагентств, які хоча б частково намагаються працювати, оцінює директор мережі «Поїхали з нами» Олег Кулик. Також свою роботу призупинила частина з майже сотні туроператорів, які працювали в Україні до війни. Найбільший – TUI Україна, який повʼязують з російським бізнесменом Олексієм Мордашовим.

Офіційна статистика менш драматична. Загальна кількість платників податків у галузі в середньому скоротилася на 10%. Кількість юросіб зменшилася на 17%, а фізичних – на 7%. За перші чотири місяці 2022 року представники турбізнесу сплатили на 18% менше податків, ніж за аналогічний період минулого року, повідомляє Державне агентство розвитку туризму.

Ті, хто залишилися на ринку, шукають джерела доходу на нових ринках. Як турагентства й оператори виходять на закордонні ринки?

Крок за кордон

До 24 лютого мережа турагентств «Поїхали з нами» продавала тури в Україні в 385 офісах, у Казахстані та Молдові у неї було 60 представництв. Під час війни компанія вийшла на ринок Узбекистану, готується відкриття в Польщі та приглядається до Грузії. 

«Поїхали з нами» – не єдині. Польський ринок освоює і мережа турагентств «Полечу куди хочу». А «Мережа горящих путівок» запускає два агентства у Чехії та Великій Британії.  

Подібним чином розвивається великий туроператорі Join UP!. В травні в Естонії, Латвії та Литві відкрився Join UP! Baltic, у червні – Join UP! Kazakhstan, у серпні в – Румунії. У планах – старт роботи у Польщі, Словакії, Чехії та Угорщині.

Експансія для Join UP! – вибір без вибору. Якщо у 2021-му туроператор відправив на відпочинок майже 1 млн українців, то за «гарячі» для турагентств червень – липень тільки 31 600 українців, розказала Forbes директорка з продажів Join UP! Марина Дайнеко. Українцям пропонують автобусні тури в Європу або тури з вильотом через аеропорт у Кишиневі. До війни у туроператора була мережа зі 150 турагенцій JoinUP! to travel, частина з яких у Білорусі та Молдові (більша частина яких відкрита за франчайзингом). 

Наскільки успішна експансія? Замінити втрату українського ринку не виходить. Наприклад, Join UP! за перші три місяці роботи в країнах Балтії на відпочинок відправили 12 000 туристів. І хоча вони захопили майже 20% всіх турів в Туреччину, це тільки 1% від довоєнного українського ринку компанії.

Трохи краще справи у невеликих гравців, але тільки у відносних цифрах. Турагентство «Полечу куди хочу» за минулий рік продало 2268 турів, вихід на ринки Польщі та Молдови дозволив продати 87 та 113 турів у цьому році (в Україні – 226).

Експансія має мету не стільки заробити, скільки хоча б зберегти інфраструктуру і команду до кінця війни. Кілька десятків українських менеджерів з продажу путівок турагентства «Поїхали з нами» дистанційно продають тури в Молдові та Казахстані. Нещодавно компанія вийшла на ринок Узбекистану. Остання країна приваблива для турагентств, там великі родини їздять на відпочинок у повному складі. 

Про закордонні ринки в «Поїхали з нами» задумувалися до війни, але конкретні кроки зробили лише після її початку. «Коли почалася війна, був шок, – пригадує співвласник мережі Рудич. – Потім ми подумали, як можемо отримати від цього якусь користь». 

В Узбекистані компанія працює через місцевих партнерів. У Молдові продає тури дистанційно, працюючи з українського офісу. За допомогою місцевих партнерів освоює польський та молдовські ринки і турагентство «Полечу куди хочу». Його менеджери з України під час війни продали 200 турів закордонним туристам. 

Окрім місцевих партнерів, експансії українських турагентств допомагають українці, які виїхали через війну за кордон. Саме так зʼявились представництва «Мережі агентств горящих путівок» у Празі та Лондоні. В Чехії по франшизі агентство запускає колишня директорка одного з нікопольських турагентств. А в Британії – сімейна пара переселенців з Одеси. 

Закордонні ринки стануть у нагоді українському турбізнесу і після війни. Компанії стикнуться з тим, що туристичний потік і в цей період деякий час буде невеликим, вважає директор «Мережі горящих путівок» Равиль Хамитов. У першу чергу вплине втрата доходів українців, які економитимуть на відпочинку. За оцінкою Кулика з «Поїхали з нами», попервах після перемоги обсяг ринку становитиме 30–50% від довоєнного. 

Тому робота в більш заможних країнах зможе підтримати українські компанії в післявоєнні часи. 

«Працюємо на перспективу», – каже Рудич. 

Telegram-канал Forbes, ультимативний гід у світі українського бізнесу. Приєднатись

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд