Виявилось, на заході України не вистачає місця для зберігання товарів бізнесу. Що роблять компанії, аби уникнути кризи складів /Shutterstock
Категорія
Картина дня
Дата

Виявилось, на заході України не вистачає місця для зберігання товарів бізнесу. Що роблять компанії, аби уникнути кризи складів

2 хв читання

Shutterstock

Дефіцит логістичних потужностей примушує український бізнес прискорюватися та ставати гнучкішими

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

Один з найбільших в Україні виробників ортопедичних матраців Matroluxe після початку війни частково переніс виробництво з Дніпра до Львова та Києва. До війни компанія займала, за її даними, більше третини ринку матраців країни, щодоби випускаючи 4000 виробів. 

Спочатку Matroluxe відкривав потужності на заході країни, але зіштовхнувся з тим, що там не вистачає ні складських приміщень, ні місць під лінії. У площі, що знайшлися, прийшлося буквально «втискатися»: виробничу лінію, якій потрібно 2000-3000 кв.м, компанія була вимушена розмістити на 1000-1500 кв.м. «Немає хороших приміщень, а якщо і є, наприклад, склади з підʼїздами, ціна зашкалює», – розповідає виконавчий директор Matroluxe Дмитро Шамін. 

З проблемою нестачі на заході складських та приміщень під виробництво так чи інакше стикнулися всі компанії, які вимушені переїжджати. Приміром, у Львові та регіоні вільних місць на складах залишилося всього 1%, каже керівник департаменту консультаційних послуг у сфері промислової та логістичної нерухомості Cushman & Wakefield Дмитро Пасенков. 

А Львів та область — практично єдиний на заході регіон, де якісних великих складів до війни було найбільше – 312 000 кв.м. Для порівняння — під Києвом, за даними Cushman & Wakefield, було 2,139 млн кв м складської нерухомості, з яких знищено 440 000 кв м. До того ж львівські площі зайняті. «Готових рішень вже немає, – підтверджує директор логістичного оператора «Логістикс Плюс» Сергій Єремеєв. – Але на заході продовжили будівництво складів, яке призупиняли на місяць». У Івано-Франківську під склади зараз переоблаштовують колишні заводи. 

Що роблять

Одна з проблем логістичних приміщень, що здаються в оренду на заході України – низька технологічність. Група компаній MTI, до якої входять мережі Intertop Ukraine, Pandora, MTI Fashion, не змогла знайти підходящих складів на заході, коли столичні були заблоковані через бойові дії. Прийшлося орендувати площі без конвеєрів та роботів. Це робить обробку товару дорожчою, тому компанія збирається повертатися до Києва.

А от харківському виробнику велосипедів «Велотрейд» та його торговому дому «Велопланета» поки вертатися нікуди. Виробництво у Харкові частково розбомблено, частина станків згоріла, робота складу ускладнена. Місто під щоденними артобстрілами. Обидві компанії переносять виробництво та складські потужності на захід.

Щоб швидко запуститись, вони забирають на нове місце своїх кваліфікованих співробітників. Тим паче, що перевозити прийдеться не весь штат: нове виробництво буде мати 40-50% потужності харківського. «Легше перевести своїх, бо стоїть завдання швидко відновити роботу, нові не потягнуть», — каже виконавчий директор «Велотрейд» Микита Ткаченко.

Прискоритись — хороший вихід, коли не вистачає складських потужностей. З коліс почав працювати логістичний оператор Ekol Logistics Ukraine, який втратив склад на майже 40 000 кв.м. у Стоянці, що під Києвом. Зараз у Львові у нього єдиний склад на 700 кв.м. Імпорт, який туди надходить, швидко сортують і одразу розвозять по магазинам. 

Значно прискорив роботу та змінив бізнес-процеси Matroluxe з Дніпра, якому прийшлося розміститися на меншій площі. Зокрема, перейшов на щоденне постачання сировини, щоб не накопичувати матеріали. Компанія домовилася із постачальниками, щоб ті тримали сировину «під неї» на своїх складах. Раніше Matroluxe замовляв матеріали фурами, зараз дрібними партіями. 

Крім цього, компанія почала виробляти менше, ніж може – щоб не накопичувати напівготову продукцію. «Машинна потужність верстатів дозволяє робити більше, але співробітники все одно працюють півдня, а далі йдуть допомагати в складальний цех», – пояснює виконавчий директор Шамін. 

Він і у нинішній ситуації намагається побачити не проблему, а точку для росту бізнесу. «Ця ситуація стала каталізатором, який примусив оперативно впровадити все, над цим ми всі ці роки розмірковували та думали започаткувати», — резюмує він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд