Фото Seadora/Banda
Категорія
Інновації
Дата

«Всю рибу зі складів віддали ЗСУ». Фуд-стартап Seadora в один день втратив бізнес на 10 000 клієнтів. Як він будує нове життя в Дубаї

Фото Seadora/Banda

У 2021-му стартап із доставки свіжої риби Seadora отримав $1,5 млн виторгу, а подальшу роботу перекреслила війна. З 24 лютого київські склади закриті, продажі стоять, інвестиційний раунд на $3 млн зірвався. Засновник Андрій Дрогобицький у той час знаходився в Дубаї, куди збирався виводити Seadora. Тепер експансія йде за прискореним сценарієм. Що ловити українському стартапу в ОАЕ

Інвестувати? Почекати? Продавати? Війна змінює все, крім обов’язку лідера приймати виважені рішення. Вже 30 травня 40+ спікерів поділяться досвідом на Першій щорічній конференції про фінанси, інвестиції та економічне зростання. Купуйте квиток за посиланням.

Чим займається Seadora

Seadora – це запущена у 2019-му платформа для фішбукінгу. Клієнти замовляють свіжі морепродукти на сайті й отримують їх за два-три дні після вилову. Фішка у прямих контрактах із десятками рибалок з Ісландії, Норвегії, Шрі-Ланки. Вони ловлять рівно стільки риби, скільки замовили, а доставку без заморозки – літаками – бере на себе Seadora.

Дрогобицький раніше побудував один із найбільших українських онлайн-магазинів одягу LeBoutique, звідки пішов у 2018-му. Торгувати рибою виходило непогано – ковідний 2020-й стартап закінчив із ледве $250 000 виторгу, за даними Опендатабот. У 2021-му вийшли на $1,5 млн, каже Дрогобицький.

12 лютого він разом із двома топменеджерами стартапу полетів до Дубаю – багатий емірат хотіли зробити першим закордонним ринком. У Києві до цього часу набралося 10 000 постійних клієнтів. Середній чек – 1200 грн у високий сезон із жовтня до березня, 850 грн – у низький.

Проєкт із самого початку запускали під експансію до інших країн. Київ – не такий уже й великий ринок через низьку купівельну спроможність, каже керівний партнер фонду SMRK Андрій Довженко. Це перший і єдиний інвестор Seadora, фонд вклав $1,5 млн. На підкорення Дубаю стартап майже зібрав інвестиційний раунд на $3 млн.

Підписати угоду не встигли. Через напад Росії на Україну головний закордонний інвестор включив задню. Операції Seadora на паузі з 24 лютого. «Всю рибу, що знаходилася на складах, віддали ЗСУ», – каже Дрогобицький. Частина з двох десятків співробітників евакуювалися на захід України, частина залишилися в столиці.

Перезапускатись в Україні Дрогобицький не поспішає. На другий місяць війни імпортери риби ще не придумали, як відновити постачання. На що він розраховує в Дубаї?

з особистого архіву

Андрій Дрогобицький. Фото з особистого архіву

Що і як будувати в Дубаї

Об’єднані Арабські Емірати, зокрема Дубай, давно стали центром паломництва для українського бізнесу. Рік тому в регіоні налічувалося близько тисячі компаній з України, казав Forbes голова Української бізнес‑ради в ОАЕ Микита Дорошенко. Бізнес рятувався на узбережжі Перської затоки від фіскалізації на батьківщині. Щороку приростало по 5–10%, каже Дорошенко.

У 2022-му Емірати стали притулком для заможних росіян, що тікають від світових санкцій. На середину березня туди приїхало близько 40 000 громадян Росії, пише Financial Times, ще близько 60 000 – російськомовних експатріантів із пострадянського простору.

Українцям це не завжди до душі. «Це одна та основна причина, чому я звалив із Дубаю, як і багато моїх друзів», – написав у Facebook засновник фонду Hypra Ігор Перція. Дорошенка в еміраті приваблює постійне будівництво й масова міграція людей із Великої Британії, Німеччини. Росіян, за його спостереженнями, теж побільшало. «Я з ними зі зрозумілих причин взагалі не перетинався», – каже він.

Засновник Seadora обирав країну для експансії близько року – серйозним претендентом була Німеччина, але Дубай переміг. У мирний час в українській столиці, за підрахунками КМДА, мешкало під 4 млн людей. Дубай співставний – 3,5 млн жителів на 2021 рік, свідчать дані центру статистики емірату. Прогнозований середній чек для Seadora в 1,5 раза вище за київський – $66, або 1950 грн за поточним курсом.

«Це ринок на $2,2 млрд», – оцінює Дрогобицький. Його амбітний план – зайняти хоча б 1,5–2% і мати $30–40 млн виторгу щороку. Що є для його втілення?

Відкрити бізнес у Дубаї можна за один день та $25 000–30 000, каже Дрогобицький. Державні органи допомагають розібратися в місцевій бюрократії краще за найманих консультантів. Холдингова компанія Seadora інкорпорована на Кіпрі, дубайська юрособа в процесі створення. Стартап зробив локалізацію сайту, виробничі потужності для обробки замовлень. Щоб отримати торгову ліцензію, завезли кілька пробних партій.

«Ми протягом місяця будемо тестувати операційні процеси», – каже Дрогобицький. Далі – запуск повноцінної доставки з Ісландії, Голландії, Франції, Норвегії та Шрі-Ланки. Налагодити вилов в Україні у Seadora не вийшло. Другу спробу працювати з локальними рибалками робитимуть в ОАЕ.

Війна навчила розробляти плани Б. Дрогобицький хоче переробити ланцюжок поставок. Замість окремих логістичних центрів, де пакуються замовлення для кожної локації, збудувати єдиний хаб. А звідти вже доставляти рибу до всіх замовників.

Фаундер уже придивився локацію на заході Німеччини неподалік від кордону й аеропорту Люксембургу. «Від Північного моря до нього три години їхати, від Франції – чотири», – каже Дрогобицький. Так буде легше масштабуватися й у Європу. Чого не вистачає? Недопіднятих $3 млн – стартап не полишив фандрейзинг та збирає новий раунд.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні