Категорія
Картина дня
Дата

Як змінилася робота автобусних операторів після початку війни. Евакуація, допомога теробороні, рейси до Польщі

Автобусні компанії масово скасовують рейси. Фокусуються на допомозі теробороні та маршрутах із західних областей до Польщі.

Після початку війни директори автобусних перевізників, які зберегли витримку, переорієнтували частину своїх автобусів на допомогу територіальній обороні чи евакуацію населення, розповів керівник «Всеукраїнського обʼєднання пасажирських перевізників» Ігор Житінський.

Наприклад, донецькі автобусні перевізники допомагають Донецькій облдержадміністрації і ДСНС евакуйовувати населення. У свою чергу, київські перевізники повезуть медикаменти до Харкова з гуманітарного поїзду, який привіз їх до Києва зі Львова. «Кожен по своєму надає допомогу», – каже Ігор Житінський. Інколи за кермо автобусів сідають військові чи рятувальники, додає він.

Декілька автобусних компаній, наприклад, Veze, «Токобус», Kantol, «Люксрейзен», z-time, об’єдналися у волонтерський рух для перевезення людей та вантажів, розповідає директор компанії Veze Андрій Ярмола. Автобуси цих компаній евакуюють населення до Львова, а звідти везуть чоловіків на війну та гуманітарні вантажі через Вінницю та Умань до Херсона чи Києва. «По цьому каналу ми вже зробили п’ять-шість відправок. Ми дуже вдячні Італії, Польщі, Німеччині за допомогу», – каже Андрій Ярмола. Крім того, автобуси цього руху розвозять гуманітарні грузи з продуктами та медикаментами, які прибули 1 березня до Києва. Також вони можуть безкоштовно доправити українців з-за кордону, які мають бажання захистити країну, каже Андрій Ярмола.

Намагаються зберегти рейси

В регіонах, де йдуть активні бойові дії, автобусні перевізники припинили виконувати регулярні рейси, повідомив Ігор Житінський. В інших областях частина автобусних перевізників намагаються продовжити виконувати регулярні рейси, хоча б, в обмеженій кількості.

Наприклад, один з найбільших європейських автобусних операторів FlixBus скасував рейси зі східних, центральних та південних областей України. На сьогодні компанія залишили рейси лише з західноукраїнських міст – Івано-Франківська, Чернівців, Львова, Мукачево, повідомила pr-менеджер FlixBus Наталія Віндерська.

Більшість автобусів з цих міст територією України йдуть раніше прокладеними маршрутами, проте за кордоном доїжджають до першого великого міста і повертаються назад, додали у FlixBus. Наприклад, у Польщі вони доїжджають до Пшемисля та Жешува, де українських пасажирів підхоплюють польські рейси FlixBus. Пасажири, які прибувають із України, можуть отримати квитки на ці польські рейси безкоштовно.

FlixBus – не єдина автобусна компанія, який змінила умови роботи на час війни. Наприклад, автобусний оператор East West Eurolines скасував всі свій рейси в Україні, розповів директор компанії «Гал-Всесвіт» Петро Бєлуха (працює під брендом East West Eurolines). Єдине виключення – Львів. Тепер всі автобуси East West Eurolines обслуговують рейси зі Львова за найважливішими польськими напрямками – до Варшави, Кракова, Вроцлава, Гданська, а також окремі маршрути до Німеччини і Чехії. Щоденно компанія відправляє зі Львова 15–20 автобусів.

До серйозних змін вдався «Автолюкс». Він закрив всі внутрішньоукраїнські рейси, проте залишив міжнародні з Києва.

Квитки і затори

Зараз пасажирам дуже складно придбати квитки на автобуси. Наприклад, на найближчі дати квитки на українські рейси FlixBus практично розпродані. Проте шанс поїхати все одно є, адже не всі пасажири приходять до відправлення, а також водії не беруть до автобуса чоловіків – громадян України віком від 18 до 60 років. «Якщо в автобусі є вільні місця, то водії безкоштовно підсаджують пасажирів за маршрутом прямування», – каже Наталія Віндерських.

FlixBus не єдина компанія, яка дозволяє безкоштовний проїзд в своїх автобусах. Наприклад, компанія KLR Bus надає безкоштовні квитки чоловікам, які повертаються з Польщі додому боронити Україну.

Якщо ж пасажири знаходять квитки, то інколи автобусні оператори просять за них досить пристойні суми. «Я бачив квиток за 5500 грн зі Львова до Кракова», – каже Петро Бєлуха. В його компанії середня ціна квитка на польські рейси – 1500 грн.

Третя складність, з якою стикаються пасажири, затори на кордоні. На прикордонних переходах довгі черги з автобусів. Наразі найменше завантажені переходи на українсько-угорському кордоні, каже Наталія Віндерських. «27 лютого ввечері на прикордонному переході в Угорщину Чоп – Захонь стояли 15 автобусів, включно з одним FlixBus. У середньому один автобус проходить прикордонний контроль 45 хвилин, – продовжує вона. – Водночас на прикордонному переході до Польщі Краковець-Корчева стояли у черзі 60-70 автобусів. Там автобус може стояти в очікуванні переходу кордону близько двох діб». Петро Бєлуха з East West Eurolines каже про добу-півтори.