AUTODOC – найбільша й найдинамічніша в Європі компанія з продажу автозапчастин з оборотом понад €1 млрд на рік. Водночас її співзасновник і співвласник Макс Вегнер вважає, що фізична присутність керівника в офісі давно вже не обов’язкова, головне – правильно вибудувати ділові процеси. Розібралися разом із ним, як дистанційно керувати бізнесом у чотирьох різних країнах (серед них Україна), якщо Zoom-планерки замінюють збори у мітинг-румі, а співробітники спілкуються 17 мовами.
«Фактчекінг»: AUTODOC у цифрах
Натепер компанії AUTODOC 13 років. Це онлайн-магазин запчастин і аксесуарів, який обслуговує понад 11 млн клієнтів із 27 країн Європи. На сайті представлено більше ніж 3,7 млн товарів для 37 тисяч автомобілів. Понад 4000 працівників у Німеччині, Україні, Молдові та Польщі. Рекорд продажів – мільйон на місяць. Річний оборот – понад €1 млрд і 40% щорічного зростання.
Головний офіс компанії розташований у центрі Берліна. Тут же працює один із перших логістичних центрів. Наймасштабніший склад, обладнаний за останнім словом техніки, відкрили 2020 року в польському Штеттині. Ще одне представництво є в Кишиневі. А більше ніж тисяча українських співробітників AUTODOC працює відразу в трьох містах: Одеса, Київ і Харків. Найбільший IT-підрозділ в Україні – одеський. Функціонує з 2014 року й нині займає шість поверхів власного бізнес-центру, який побудували 2021 року спеціально для AUTODOC.
Керують компанією троє партнерів, які й заснували компанію 2008 року, – Макс Вегнер, Віталій Кунгель і Олексій Ердлі. Вони, як рівні СЕО, розділяють між собою ключові функції: організаційні питання, стратегію і плани розвитку, фінансові та технічні рішення, логістику. Під їхньою орудою AUTODOC розрісся від маленького складу у 200 кв. м на околиці Берліна до великого бізнесу з мільярдним оборотом і нині володіє левовою часткою європейського ринку з продажу автозапчастин.
Експансія й розширення компанії
З масштабуванням компанії прийшло й розуміння того, що потрібно відкривати нові представництва. У підсумку були обрані ще три стратегічні майданчики крім Німеччини. Польща – економічно вигідна і вдало розташована для розміщення складів, адже один із ключових моментів гарної доставки онлайн-магазину – це швидка і недорога логістика. Молдова та її мультимовні експерти й оператори – ідеальні умови для організації кол-центрів. Україна – справжнє джерело тямущих IT-фахівців, які не бояться виходити за рамки шаблонів.
Нині в кожному підрозділі є верхівка топменеджерів, які керують своїм напрямом і групами лінійних співробітників. Водоночас між офісами завжди йде обмін інформацією, тому що всі відділи взаємопов’язані й не можуть функціонувати одне без одного. Для цього використовуються робочі чати в месенджерах, різні планери й задачники на кшталт Jira. До введення карантинних заходів усе це підсилювалося й регулярними відрядженнями персоналу. Тепер доводиться тимчасово обходитися без них.
Багатомовність – ще один нюанс у роботі такої команди. У спільних робочих чатах працівники спілкуються німецькою, російською, українською, молдовською, англійською мовами. У гілках кол-центру можна побачити вже 17 мов, і це не межа, планується подальше розширення.
Поїздки та перельоти з частиною «бізнес-»
Вирощування компанії-гіганта – не єдине захоплення Макса Вегнера, керівника AUTODOC. Він багато подорожує: підіймався на гірські вершини Ельбрусу й Гілуве, брав участь у проєктах із виживання у дикій тайзі, літав у найвіддаленіші куточки Індійського океану і їздив на сафарі в Африку. Можна було б сказати, що все це він робив у вільний від роботи час, але це не так. Кожна поїздка – без відриву від виробництва. Макс керує компанією навіть із літака на висоті 10 тисяч метрів або з маленького острова серед океану. Головне – щоби був інтернет. Як результат активних пересувань по всьому світу – більше ніж 300 тисяч перельотів щорічно.
Що допомагає успішно поєднувати перельоти й управління компанією?
- Member card у найбільших мережах світових готелів;
- Членство в приватних клубах бізнес-авіації;
- Участь у програмах лояльності авіакомпаній.
Ще один корисний лайфхак: у перельотах зручно призначати зустрічі з партнерами, якщо ваш бізнес працює у багатьох країнах одночасно. Будь-який тип партнерства, яким би ефективним він не був дистанційно, все-таки вимагає періодичних особистих зустрічей, вважає Макс Вегнер. Крім того, у компанії практикується виїзд топменеджерів і керівників на сезонні стратегічні сесії. Восени і взимку це найчастіше Берлін, а в теплу пору року – курорти, наприклад, на узбережжі Туреччини. Зазвичай це 10–15 людей і координатор, який протягом 3–5 днів обговорює з ними всі бізнес-процеси в компанії, допомагає сформулювати й затвердити подальші плани та завдання.
Максимальна диджиталізація процесів
Якщо для багатьох компаній карантин і пов’язані з ним обмеження стали несподіванкою та змусили екстрено змінювати курс, то для AUTODOC кардинально нічого не змінилося. Макс Вегнер і його партнери всі 13 років наголошували на автоматизації бізнес-процесів і онлайн-управлінні в усіх сегментах своєї справи. Велика частина роботи вже була реалізована в онлайн-форматі, і в умовах локдауна залишилося тільки скорегувати деякі моменти. Наприклад, якщо раніше локальні планерки проводили у мітинг-румах офісів, тепер вони перейшли у формат Zoom-конференцій. У такий самий спосіб був переформатований прийом нових співробітників – співбесіди з новими кандидатами не припинялися навіть під час карантину, їх постійно добирають і тепер.
На думку Макса, сучасний бізнес не може залишатися офлайн. І навіть такі його частини, як-от робота складів і транспортування товарів, мають бути максимально диджиталізовані. До того ж, ключі до успішного керівництва бізнесом навіть на відстані – це залучення грамотних фахівців, особливо в категорії «хедів», і зрозуміла ієрархія всередині компанії. Саме такий підхід уможливлює з року в рік нарощувати темпи зростання і витісняти конкурентів. І він дає свої результати: ще у січні 2019 року AUTODOC зайняв 44-е місце в рейтингові 100 найдинамічніших німецьких компаній, а нині є абсолютним лідером європейського ринку продажу автозапчастин.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.