Категорія
Лідерство
Дата

Як правильно ставити цілі команді, щоб бізнес рвонув уперед. 10 кроків

4 хв читання

Алгоритм із 10 кроків, який допоможе не лише поставити вірні цілі, а й розробити практичний план їх досягнення. Інструмент підходить не лише для бізнесу, а й для особистого планування

Крок 0. Ставте цілі командою. 

Усією, якщо вас до 20 людей, або хоч ядром, якщо компанія велика. Будь-яка команда натхненніше йтиме до цілі, яку поставила сама, а не яку їй спустили. 

Якщо раніше більше говорили про те, як переконати керівництво, то зараз часто говорять про те, як переконати та надихнути команду. Якщо колектив не «загориться» вау-ідеєю та амбіціями лідера, дива не станеться і замість досягнень будуть озвучені причини невдач.

Крок 1. Цілі на рік (місяць і навіть день) мають виходити зі стратегії компанії. 

Річні цілі мають виходити зі стратегічних цілей на 3, 5 чи 10 років. З цим зазвичай найбільше проблем, бо часто цілі або не поставлені, або не чіткі («Стати кращим на ринку!» За яким показником?), або про них не усі знають та не всі розділяють. 

Крок 2. Мисліть задом наперед

Основна перешкода у постановці стратегічних цілей — це наша звичка оцінювати майбутнє теперішніми можливостями та минулим досвідом. Щоб зробити квантовий стрибок, потрібно думати задом наперед, як це робив чарівник Мерлін, радник короля Артура. Усі рішення сьогодні він приймав з контексту майбутнього, а не з досвіду минулого та наявних можливостей. 

У бізнесі та в житті схожа історія. Якщо ми ставимо цілі з минулого досвіду, то прийдемо туди, куди звикли і змогли, першопочатково обмеживши себе вже минулим контекстом.

Крок 3. Сформуйте спільну візію компанії. 

Як знати, що цілі вірні? Зрозуміти, куди приведе їх досягнення вас, команду та компанію. Озирнутися і вирішити, чи сюди хотіли потрапити. Іншими словами, треба мати чітку візію (бачення) успішного майбутнього, коли усі цілі будуть досягнуті.

Уявіть, що компанія досягла усіх своїх цілей, все склалося якнайкраще: 

  • Хто ти тепер, як себе відчуваєш, чим займаєшся?
  • Яка ви тепер компанія? 
  • Як змінився світ?

Посперечавшись та синхронізувавши відповіді на 2–3 питання з командою, вимальовується спільне (бажано, амбіційне) бачення успішної картини майбутнього — візія.

Звучати вона може, як вам захочеться. Головне, щоб вона була: 

1) чіткою — прописана й озвучена, з датою реалізації; 

2) надихаючою; 

3) синхронізованою та розділеною командою.

Тут вкрай важливо відʼєднатися від теперішнього та минулого. Візія має бути новим бажаним майбутнім, а не проєкцією наявних можливостей та минулого досвіду.

Крок 4. Цілі мають бути максимально чіткими. 

Далі потрібно розкласти амбіційну візію на конкретні чіткі цілі, рівень досягнення яких можна поміряти. 

Уявіть, що ви вже наприкінці свого успішного життя розповідаєте внукам про те, як вдалося це досягнути. Тобто все вже відбулося, треба лиш описати події, що передували сьогоднішньому дню — що було вчора, позавчора.

Почати цю розповідь варто з опису того, як саме ми зрозуміли, що наша успішна візія вже трапилась. Які конкретні (цифрові) показники були досягнуті? Якщо у вас частиною візії було «стати лідером…», розкладіть за якими саме параметрами ви ним стали (частка ринку, індустрія, географія). Якщо у вас були формулювання «кожен працівник щасливий…», подумайте, при досягненні чого саме та в якій кількості ваша команда відчула щастя.

Крок 5. Перевірте, чи нічого не пропустили. 

Щоб не упустити важливого елементу (цілі) візії, краще перевірити себе наступним питанням: Чи реально досягти усі цілі і не прийти до візії? Якщо так — як саме? Доповніть список цілей так, щоб виконавши його було просто неможливо не опинитися у вашому щасливому майбутньому.

На даному етапі маємо вичерпний список чітких KPI та надихаючий результат їх досягнення — образ майбутнього вас, команди, компанії та світу навколо — візію. 

Крок 6. Сфокусуйтеся.

Стратегія — це фокус на конкретних досягненнях. 

Для цього варто згрупувати цілі та назвати ці групи. Будуть категорії, повʼязані з фінансами, продуктом/сервісом/технологіями, кількістю клієнтів, географією/часткою ринку.

Далі важливо всій команді обрати три головні цілі, виконання яких потягне за собою решту. Зазвичай, це відбувається шляхом обговорення. 30 хвилин дискусії — і команда визначається з ключовими цілями. У більшості компаній у шорт-листі були кількість клієнтів, географія, запуск певних продуктів, напрямків бізнесу тощо.

Крок 7. Каскадуйте зверху вниз.

Маючи 3 ключові показники ефективності у майбутньому ХХХХ році, можемо екстрополювати ці показники на кінець наступного року. Наприклад, якщо у 2030 мало бути 1000 клієнтів, то на кінець 2022 має бути 140 клієнтів.

Далі каскадуємо самі цілі. Тому наступним етапом нашої «Стратегічної розповіді внуку» є відповідь на питання «А як нам це вдалося?»

Беремо кожну з трьох цілей і розбираємо її на частини релевантні нашому бізнесу. Наприклад, щоб у 2022 році доставити кожному десятому киянину новорічні мандарини рівно за 5 хв до бою курантів, нам потрібно було: Х курʼєрів (Y дронів, Z лижників…); застосунок, який …; тощо.

Тут може стати у нагоді модель 6P (product, price, place, promotion, people, process), Business Model Canvas або будь-яка інша, яка найкраще відображає структуру вашої справи. Головне завдання — максимально детально каскадувати цілі і не пропустити жоден елемент бізнесу.

Ось і маємо список цілей на кінець 2022, виконання яких привело до досягнення стратегічних цілей та візії компанії у ХХХХ році. 

Крок 8. Призначте одного відповідального. 

Щоб цілі були досягнуті, треба призначити відповідального за кожну з них. Важливо, щоб ця людина зрозуміла та прийняла відповідальність при команді. Відповідальний — це не завжди той, хто робить. Він може делегувати функції, але не відповідальність. 

Крок 9. Довірте команді самій вирішити, як вона буде досягати свою ціль.

Протягом кількох днів відповідальному за ціль треба буде зібрати команду і розробити разом план досягнення. Потрібно узгодити з ним дату презентації плану і зафіксувати її.

Крок 10. Обговоріть ресурси та ризики.

Часто буває так, що для досягнення амбітних цілей команді може не вистачати ресурсів. Саме тому слід поставити питання «Яких ресурсів нам не вистачало і де ми їх взяли?» 

Ще одним полегшувачем у досягненні цілей є відверте обговорення ризиків та їх завчасне запобігання: «Через що ми ледве не провалились і як змогли з цим справитися?»

Цілі і план готові, лишається не провалити виконання, а для цього потрібно зібрати усі напрацювання в одну табличку, навпроти кожного пункту вказати відповідального, його перший крок та дату. І регулярно усією командою звіряти прогрес.

Отож, після 10 кроків маємо детальний прикладний план досягнення цілей на найближчий рік з відповідальним за кожну з них, синхронізовану команду та спільне бачення вектору. Найважливіші в цьому процесі дві речі. Перша — це те, що ми мислили не з контексту наявних обмежень, тому маємо хороший шанс на квантовий стрибок. Друга — цілі та план їх досягнення визначалися командою, яка це втілюватиме, а значить — маємо велику ймовірність, що все піде по плану.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
В новому журналі Forbes Ukraine: список NEXT 250 перспективних компаній малого та середнього бізнесу

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні