Категорія
Життя
Дата

Бізнес та гендер. Що роблять українські компанії, щоб боротися з гендерно зумовленим насильством

3 хв читання

Starlight Media, Avon, Intellias та інші українські компанії розробляють програми протидії домашньому насильству. Чи впливає це на бізнес?

Майже кожна третя жінка у світі принаймні раз зазнавала фізичного або сексуального насильства, менше ніж 40% жінок звернулись по допомогу. Реагування на випадки гендерно зумовленого насильства коштує країнам Європейського Союзу €366 млрд на рік. Люди, які у своєму житті стикались із дискримінацією, частіше потерпали від насильства й домагань на робочому місці.

Усі ці цифри та факти вказують, що гендерно зумовлене насильство – це проблема не лише у правозахисному полі, а й в економічному. Попри поширену думку, що домашнє насильство – особиста справа, а щонайбільше – справа поліції, не можна заперечувати важливості ролі медіа, роботодавців, суспільства у протидії цьому явищу. 

Механізми захисту прав людини 

Що можуть зробити компанії для запобігання і протидії насильству на робочому місці?

Розберімося з дефініціями та конвенціями. Стамбульська конвенція, яку Україна ратифікувала 20 червня 2022 року і яка набула чинності 1 листопада цього року, має на меті захист, запобігання та протидію насильству стосовно жінок і домашнього насильства. 

Конвенція визначає, що таке фізичне, психологічне та сексуальне насильство, переслідування і сексуальні домагання, та передбачає, що компанії мають розробляти й упроваджувати документи «для запобігання насильству стосовно жінок та підвищення поваги до їхньої гідності». 

Конвенція Міжнародної організації праці №190 та Рекомендація № 26 до неї набули чинності в Україні 25 червня 2021 року. Документи висвітлюють як питання рівності та недискримінації, так і питання безпеки й гігієни праці, та охоплюють випадки насильства й домагань, які відбуваються «у період роботи, пов’язані з роботою або виникають у зв’язку з роботою», у формальній та неформальній економіці, як у приватному, так і в державному секторах.

Отже, ми бачимо, що бізнес та протидія насильству – це не далекі одна від одної речі. 

Під час повномасштабної війни українські компанії продовжують реалізовувати практики на підтримку жінок та з протидії гендерно зумовленому насильству. Станом на 2022 рік 18 українських бізнесів підписали Принципи розширення прав та можливостей жінок (Women Empowerment Principles – WEPs), які передбачають справедливе ставлення до жінок і чоловіків без дискримінації, а також підтримку здоров’я, добробуту і безпеки працівниць.

40 компаній підписали Декларацію задля гендерної рівності та запобігання домашньому насильству, і доєднались до Корпоративного альянсу. Що це означає на практиці? 

Підписанти розробляють та впроваджують Політики гендерної рівності та протидії дискримінації, здійснюють дослідження щодо дискримінації на робочому місці (за ознаками статі, віку, наявності сімейних обов’язків, інвалідності, сексуальної орієнтації тощо), оцінюють гендерну чутливість корпоративних практик, підтримують програми відповідального батьківства, інформують працівників та працівниць про запобігання і протидію утискам на робочому місці, допомагають постраждалим від насильства та ін. 

Що роблять українські компанії для запобігання гендерно зумовленому насильству

Компанія Starlight Media реалізує програму з підтримки постраждалих від домашнього насильства, що передбачає змогу потерпілої особи звернутися до корпоративної психологічної служби підтримки, дістати юридичний супровід та отримати матеріальну допомогу, також перейти на гнучкий графік та/або тимчасово відмовитись від виконання робочих завдань за збереження повної заробітної плати. 

Starlight Media створила понад 500 матеріалів про проблему домашнього насильства для надання інформації глядачам і глядачкам про сервіси з допомоги постраждалим. Також компанія в партнерстві з Інститутом когнітивного моделювання реалізувала кампанію з протидії домашньому насильству #НеЗдається

Компанія Avon розробила Протокол для працівниць і працівників компанії про дії на підтримку людини, яка страждає від насильства, а також відкрила кризову кімнату для постраждалих від домашнього насильства, де вони можуть перебувати до 10 днів. Крім цього, компанія започаткувала програму для жінок, які постраждали від сексуального чи фізичного насильства внаслідок воєнних дій в Україні, і надала свою продукцію для допомоги жінкам.

Важливими також є зусилля бізнесу в інформуванні та приверненні уваги до теми боротьби з насильством. Так, у межах 16 днів протидії насильству українська IT-компанія Intellias та FFFACE.ME розробили благодійну Instagram-маску, щоб привернути увагу до проблеми домашнього насильства. Зібрані кошти компанії передали на ремонт Жіночого центру БО «Горіховий дім». 

І це лише кілька прикладів небайдужості бізнесу, і виключно – українські.

Щоб здобути більше знань, можна пройти онлайн-курс «Запобігання та протидія сексуальним домаганням на робочому місці», розміщений на сайті Національного агентства України з питань державної служби.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд