Науково-фантастичний фільм «Мегалополіс» виходить у кінопрокат 26 вересня. Щоб зняти його, режисеру довелося продати частину свого винного бізнесу, а сценарій був переписаний сотні разів. Що варто знати про стрічку?
Переосмислений римський епос. Про що фільм «Мегалополіс»
Дія фільму розгортається в Нью-Йорку майбутнього, що потерпає від беззаконня. Головний герой стрічки Цезар Катіліна – геніальний архітектор, який вміє зупиняти час та бачити крізь виміри. Він хоче створити на руїнах Нью-Йорка утопічне місто, новий Рим.
Не всім подобається план Катіліни. Його головний противник, мер Франклін Цицерон, прагне більш практичних рішень. Донька мера, Джулія, закохана в архітектора. Поки Катіліна бореться з перешкодами, у місті починається громадянська війна.
Ідею «Мегалополіса» Коппола придумав наприкінці 1970-х, під час зйомок картини «Апокаліпсис сьогодні». Фільм заснований на історії змови Луція Катіліни – спроби державного перевороту в Римі у 63 році до н. е. Сценарій стрічки розроблявся близько десяти років і був переписаний 300 разів, розповідав режисер виданню Vanity Fair.
Режисер називає стрічку любовною історією. «Жінка розривається між вірністю двом чоловікам та їхніми філософськими принципами, – пояснює Коппола. – Один із них – її батько, відданий класичному погляду на суспільство. Інший – коханий, прихильник прогресивніших ідей».
В український кінопрокат «Мегалополіс» виходить 26 вересня і буде доступний у форматі IMAX.
Коппола вклав у фільм власні $120 млн
Великі студії не ризикнули вкладатися у стрічку, тому Коппола вирішив знімати фільм власним коштом. Бюджет «Мегалополісу» становить $120 млн. Режисер вклав у виробництво частину коштів від продажу своїх виноробень у Каліфорнії. У 2021-му угоду Копполи з компанією Delicato Family Wines оцінювали у щонайменше $500 млн.
Режисер не вперше інвестує у власні фільми. Коли Warner Bros. відмовилася фінансувати воєнну драму «Апокаліпсис сьогодні», Коппола вирішив знімати стрічку за гроші, зароблені на двох частинах «Хрещеного батька». Близько $7 млн із бюджету в $31 млн були отримані під заставу майна режисера. Ризик виправдався – картина отримала два «Оскари» і три «Золотих глобуси».
Щастило не завжди. Коппола тричі оголошував себе банкрутом через провал фільму «Від щирого серця». У 1982-му стрічка зібрала у прокаті лише $4 млн за бюджету в $27 млн.
«Мегалополісу» комерційний успіх також не прогнозують. Попри великий бюджет і зіркових акторів, стрічку відносять до категорії артхаусу, а не до блокбастерів, резюмує The Hollywood Reporter.
Стара школа. Від яких технологій відмовилися в «Мегалополісі»
Зйомки фільму стартували восени 2022 року. Через пів року після початку проєкт залишили художник-постановник і артдиректор, а за ними й інші члени художнього відділу, повідомляв The Hollywood Reporter. Атмосферу на майданчику журналісти описали як «абсолютне божевілля».
Однією з причин конфліктів стало те, що Коппола відмовився від низки новітніх технологій для створення візуальних ефектів, писав The Guardian. Наприклад, замість того щоб створити тло для зйомок за допомогою світлодіодних екранів, команда використовувала старішу технологію хромакею.
Виконавцю головної ролі Адаму Драйверу особливо складно дався перший знімальний день, додає видання. Актора на шість годин зафіксували у кріслі для зйомок сцени, в якій його тіло «зливається» з футуристичним матеріалом. Коппола хотів досягти ефекту за допомогою проектора та дзеркал. «Він витрачав пів дня на те, що можна було зробити за 10 хвилин [за допомогою цифрових технологій]», – цитують журналісти учасника знімальної групи.
Оскароносна команда
Окрім дворазового номінанта на «Оскар» Адама Драйвера в ролі Катіліни, в картині зіграли оскарівські лауреати Дастін Гоффман і Джон Войт і зірка серіалу «Білий лотос» Обрі Плаза.
Але найбільше нагород – у художниці з костюмів «Мегалополіса», італійської дизайнерки Мілени Канонеро. Вона – чотириразова лауреатка «Оскара», яка розробляла костюми для фільмів Стенлі Кубрика, Веса Андерсона та інших зіркових режисерів. Для «Мегалополіса» дизайнерка створила стиль, що поєднує естетику Волл-стріт 1920-х років і античні мотиви, пише видання Vogue.
Думки критиків розділилися
Після прем’єри на Каннському кінофестивалі у травні 2024-го фільм отримав суперечливі оцінки. На Rotten Tomatoes рейтинг стрічки складає 51%. Найчастіше картину критикують за хаотичність. «Це ніби слухати, як хтось упродовж двох годин розповідає про свій божевільний сон», – йдеться в рецензії BBC.
Частині критиків химерність фільму сподобалася. «Майже неможливо відвести погляд [від екрана]», – пише IndieWire. «Завжди було цікаво, що відбудеться далі», – резюмує The Hollywood Reporter.
Журнал Rolling Stone називає фільм інтелектуальним і сатиричним. Позитивні відгуки від профільних видань отримав акторський склад стрічки.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.