Навесні та влітку на стримінгах й у кінотеатрах вийде декілька стрічок, присвячених історіям реальних бізнесів. Forbes Ukraine зібрав фільми, які описують стрімкі злети та гучні провали компаній Nike, BlackBerry, Cheetos й ігри «Тетріс», на яких є чому повчитись підприємцям, а головний редактор Борис Давиденко додав до переліку особисту, бонусну рекомендацію
«Air Jordan»
Рейтинг IMDb: 7,7/10
Режисер: Бен Аффлек
У ролях: Метт Деймон, Бен Аффлек, Джейсон Бейтман
У кіно з 6 квітня
На 15-й хвилині цього фільму я перестав їсти попкорн: дивився в екран, не зводячи очей. При тому що за мірками сучасного кінотеатрального фільму на екрані майже нічого не відбувалось – жодних спецефектів, екшену, інтриги, навіть ніхто не вмирає. Самі лише розмови. Air – історія, як фірма-аутсайдер Nike уклала угоду з 18-річним Майклом Джорданом і придумала для нього легендарні кросівки Air Jordan.
У чому магія?
Це дві години чистого підприємництва, кейс усіх провідних бізнес-шкіл, помножений на силу Голлівуду, американська мрія в усій її складності. Бен Аффлек, який тут і режисер, і виконавець однієї з ролей другого плану, показує, яка енергія, інтелект, шосте відчуття та одержимість потрібні, щоб укласти велику угоду – угоду, яка переверне світ і створить щось дійсно величне у бізнесі. А ще весь фільм пронизує ідея про ціну, яку прийдеться заплатити за велике звершення.
Головний ідеолог, архітектор і творець угоди – одержимий баскетболом спортивний менеджер Nike Соні Ваккаро у виконанні Метта Деймона (грає неймовірно). Ваккаро – хронічний одинак, його не люблять колеги й, здається, взагалі ніхто не любить, крім засновника Nike Філа Найта у виконанні Аффлека.
Драматична арка будується навколо шляху Ваккаро до угоди його життя: він перемагає скепсис колег стосовно Джордана (майбутня легенда вже майже «затягнула шнурівку Adidas», коли зʼявився Ваккаро з Nike); вмовляє Найта дати йому карт-бланш і ставить на карту все, що має; знаходить шлях до матері Джордана; надихає дизайнера на створення революційних кросівок; на пітчі спонтанно вимовляє перед Джорданом промову, якій би позаздрив Мартін Лютер Кінг, і… зупиняється, коли угода на 99% у нього в кишені. Нескладно здогадатися, хто пройшов останню милю. Бос за фільмом – Філ Найт, друг по життю – Бен Аффлек. Будь-хто не створює найбільшу спортивну компанію у світі.
Не приймати це як спойлер, у цьому фільмі немає жодної інтриги. Навіть якщо останні 20 років ви прожили на острові, ви знаєте, що Джордан – найвеличніший і він носить Nike.
«БлекБеррі»
Рейтинг IMDb: 7,7/10
Режисер: Мет Джонсон
У ролях: Джей Барушель, Гленн Хоуертон, Мет Джонсон
У кіно з 18 травня
У 2010-му році частка BlackBerry на ринку смартфонів сягала 43%. Наприкінці 2021-го вона впала до нуля. Що трапилось із абсолютним лідером індустрії? Відповідь – у стрічці «BlackBerry» режисера Мета Джонсона, який взяв на себе і роботу над сценарієм, і виконання однієї з головних ролей.
Історія починається у 1990-х роках. Засновник компанії Research In Motion Майк Лазарідіс та її співзасновник Дуглас Фрегін мають пітчити ідею проєкту PocketLink. За описом Фрегіна, це пейджер, мобільний та машина для імейлів в одному пристрої.
Лазарідіс, Фрегін і решта команди Research In Motion показані у стрічці як недисципліновані діти, занадто зайняті іграми та розробками. Їм на допомогу приходить «акула»: підприємець Джеймс Балсіллі, який повірив у майбутнє компанії. Його бізнес-інстинкти допомагають RIM опинитись на наступному етапі розвитку, де співзасновники подорожують приватними літаками, а ціна акцій смартфону BlackBerry сягає $147.
Проєкт Лазарідіса, Фрегіна та Балсіллі не витримав конкуренції з iPhone Стіва Джобса, перше покоління якого вийшло у 2007 році – але це не єдина причина провалу, який вивчає фільм. «БлекБеррі» Мета Джонсона – нагадування, що підйом і падіння – майже завжди більш захоплива та провокаційна історія, ніж постійне зростання», – пишуть у рецензії на фільм The New Yorker.
Стрічка створена на основі книжки «Losing the Signal: The Untold Story Behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of BlackBerry». Вона вийшла у 2016 році та була визнана найкращою бізнес-книгою виданнями The Wall Street Journal, Forbes, Financial Times та іншими.
«Flamin’ Hot»
Рейтинг IMDb: 8,6/10
Режисерка: Єва Лонгорія
У ролях: Тоні Шалуб, Денніс Гейсберт, Метью Пол Уолш
Стримінг: Hulu, реліз – 9 червня
Режисерський дебют Єви Лонгорії, відомої за роллю у серіалі «Відчайдушні домогосподарки» – історія підприємця Річарда Монтаньєса, який пройшов еволюцію від прибиральника до віцепрезидента PepsiCo. Найбільша перемога Монтаньєса – він винайшов один із найпопулярніших смаків чипсів Cheetos – Flamin’ Hot. Їх випускає компанія Frito-Lay, дочірнє підприємство PepsiCo. За сюжетом, Монтаньєс винаходить надгострий смак для чіпсів випадково, експериментуючи вдома зі спеціями, і переконує CEO компанії дати йому шанс втілити мрію.
Реальний Монтаньєс активно монетизує свою історію. Він написав про неї книжки «A Boy, a Burrito, and a Cookie», на якій побудовано сценарій стрічки, та «Flaminʼ Hot». Виступає з промовами про винайдення популярного смаку на заходах для Target, Walmart і Гарвардського університету, виставляючи гонорар до $50 000.
Насправді ж Монтаньєс не вигадував смак Flamin’ Hot. Цього висновку дійшли The Los Angeles Times, провівши десятки інтерв’ю з колишніми співробітниками Frito-Lay. «Жоден із наших записів не показує, що Річард був залучений до тестування», – йдеться у заяві компанії. Вона визнає внесок ексспівробітника – зокрема у налагодженні контакту з латиноамериканською аудиторією – але факти не підтверджують популярний міф. Flamin’ Hot вигадала команда професіоналів ринку харчування, стверджують The Los Angeles Times.
Команда фільму знала про результат розслідування. Стрічка переповідає версію подій Монтаньєса, хоча Лонгорія додає у сюжет команду з розробки смаку. «Мій пріоритет – розповісти історію Монтаньєса аутентично», – казала режисерка виданню Variety. Зрештою, «Flamin’ Hot» – історія латиноамериканця, який досяг успіху у надзвичайно несприятливих умовах.
«Тетріс»
Рейтинг IMDb: 7,4/10
Режисер: Джон С. Бейрд
У ролях: Тарон Еджертон, Мара Хаф, Майлз Барроу
Стримінг: Apple TV
Події стрічки про здобуття грою «Тетріс» світової популярності починаються у 1988 році. Підприємець Хенк Роджерс приїздить на ігрову конвенцію. Гра, яку він намагається продати на ній, – провал. Натомість він бачить презентацію «Тетрісу» – забавки, розробленої радянським програмістом Олексієм Пажитновим. Роджерс впізнає у Тетрісі майбутній хіт і вирішує отримати ліцензію на версії гри для різних платформ.
Фільм показує серію напружених та складних перемовин. Перша зустріч із Пажитновим, який вже віддав права на гру, стички з конкурентами – мільярдером Робертом Максвелом і власником компанії Andromeda Software Робертом Стайном, зрештою, візит до СЕО компанії Nintendo. Але серце стрічки – у стосунках Пажитнова й Роджерса, заляканого скромного творця гри та її найбільшого прихильника, йдеться у рев’ю The New York Times.
Ключовий епізод фільму, на думку бізнесмена Петра Чернишова, який написав про нього рецензію для Forbes Ukraine – коли діти Роджерса грають у Тетріс і забувають про все навколо. «Гра настільки крута, що можна піти на будь-який ризик, щоб отримати на неї права, – пише Чернишов. – Підприємницький ризик рухає світом. Хто виграє, отримує надприбуток».
Бонус. Серіал «Пропозиція», 2022 рік
Рейтинг IMDb: 8,7/10
Шоуранери: Леслі Ґрейф, Майкл Толкін
У ролях: Майлз Теллер, Метью Гуд, Ден Фоглер
Стримінг: Paramount + (в Україні придбати сезон можна на Amazon)
Мінісеріал, що розповідає історію створення легендарного фільму «Хрещений батько» (який через 50 років після виходу досі тримається на другому місці в рейтингу IMDB). Рушійна ідея серіалу така ж сама, як і в «Air», – з чого складається рецепт історичного успіху, як створити шедевр кіномистецтва та кінобізнесу і яку ціну доведеться за це заплатити.
Коротка відповідь у пораді президента Paramount Роберта Еванса продюсеру-початківцю Альберту Радді, якому випадково дістався незручний у всіх відношеннях проєкт «Хрещений батько». «Використовуй яйця і розум. Розум і яйця», – каже Еванс.
Розповідь ведеться від імені Раді, який за 10 серій проходить трансформацію від наївного хорошого хлопця до того, хто йде «по душах» друзів на шляху до мети (автори залишили його хорошим хлопцем, що трохи дисонує з його вчинками на екрані).
Цей серіал – як хрестоматія того, з чим можуть виникнути проблеми в новому бізнесі. Приблизно зі всім: бюджетом, командою, інвесторами, родиною, владою (сподіваюсь, італійська мафія не стане на вашому шляху).
Безумовного шарму витвору додає час і місце: Голлівуд 1970-х – якась окрема магія та краса додиджитального світу.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.