Бізнес масово скаржиться на блокування податкових накладних. Усе через постанову Кабміну, яка прирівняла всі товари до ризикових, так в уряді вирішили боротися зі «скрутками». Як задум уряду обернувся великими проблемами для «білого» бізнесу
Вже за кілька днів після того, як 12 жовтня Кабмін прийняв постанову №1154, що зробила більш жортским підхід ДПС до блокування податкових накладних бізнесу, підприємці почали завалювати скаргами бізнес-обʼєднання Спілка українських підприємців (СУП) та Європейська Бізнес Асоціація (ЄБА), а також саму податкову службу.
«У перші дні надходили десятки скарг, через таку кількість звернень робота податкової була теж заблокована, вони не встигали відповідати на дзвінки та направляли формальні відписки бізнесу», – каже менеджерка податкового комітету ЄБА Наталія Артемчук.
Приводом для масових звернень підприємців стало нововведення, за яким вони не можуть продавати більше товарів, ніж закупили раніше. Інша зміна – скасовано норму щодо ризикових товарів. Відтак якщо раніше компанії могли без додаткової перевірки податкової продавати товари, які не відповідали основному переліку їхньої діяльності (якщо ті не перевищують 50% у загальному залишку продукції), то зараз ДПС моніторить усі групи товарів.
Формальних приводів для блокування податкових накладних ДПС стало суттєво більше. Починаючи з 14 жовтня масштаби блокування зросли майже у два рази: з 0,9% від загальної кількості накладних у липні до 1,6%, за даними ДПС. У листопаді було заблоковано близько 830 000 податкових накладних, а в період з 14 жовтня – від 1–1,2 млн, каже старший аналітик Інституту соціально-економічної трансформації Вʼячеслав Черкашин.
Податкова накладна – це електронний документ, який подають платники ПДВ. Вона містить дані про компанію або фізичну особу, опис та кількість товарів, що реалізуються, та дані про покупця. Реєстрація податкової накладної у базі ДПС є обов’язковою умовою отримання податкового кредиту – суми, на яку платник ПДВ має можливість зменшити податкове навантаження.
Для бізнесу блокування означає втрату часу та грошей. «Компанія недоотримує податковий кредит та має сплачувати більше до бюджету. В результаті показники держави зростають, а бізнес – у мінусі», – каже співзасновник компанії Eskada-M Володимир Патіс. У його компанії заблоковано близько 10 податкових накладних.
Рішення ініціювало міністерство фінансів задля боротьби з маніпулюванням «неіснуючими» товарними залишками, каже застуник голови Державної податкової служби Євген Сокур. На момент публікації пресслужба Мінфіну не відповіла на прохання Forbes пояснити доцільність введення змін.
Скарги бізнесу вийшли і в публічне поле. 22 листопада у фінансово-податковому комітеті Верховної Ради відбулася зустріч між представниками бізнесу, нардепами та урядовцями, для того щоб залагодити проблему.
Чи є робочий вихід із ситуації?
Від «Енергоатома» до міжнародних корпорацій
Наявність проблеми з податковими накладними підтверджує й те, що скарги на блокування стали найбільш розповсюдженим приводом звернення бізнесу до бізнес-омбудсмена: 169 із 269 скарг, які надійшли до Ради бізнес-омбудсмена у вересні–листопаді.
За даними СУП, заблоковано податкові накладні близько 11 000 підприємців. «Кількість звернень була настільки велика, що ми не встигали їх обробляти», – каже виконавча директорка Спілки Катерина Глазкова.
Бізнес-омбудсмен Роман Ващук розповідає, що скарги надходять від міжнародних компаній, малого середнього бізнесу та великих підприємств. «Ця проблема потроху зачепила увесь бізнес», – визнає Ващук.
Рішення зачепило не тільки непрозорий бізнес, а й великі компанії, які ніколи не стикалися з блокуванням накладних, каже Черкашин з Інституту соціально-економічної трансформації. «Наприклад, якщо підприємство весь час займалося технічною діяльністю, а під час війни йому знадобились додаткові кошти, і воно вирішило здати в оренду приміщення, її накладна теж підпадає під блокування», – пояснює він.
У переліку заблокованих компаній опинились навіть стратегічно важливі підприємства – «Енергоатом» та «Укренерго», стверджує на правах анонімності співрозмовник серед представників бізнесу, який брав учать у зустрічі підприємців із Мінфіном та нардепами у фінансовому комітеті Ради, що відбулася 22 жовтня.
Коли проблему обіцяють вирішити Гетманцев, ДПС та Мінфін
Голова фінансового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев визнає проблему, але наводить менш драматичну статистику: «З 200 000 платників ПДВ податкові накладні було заблоковано у 8400 осіб, – каже він. – Ми бачимо проблему, але її масштаби не настільки критичні, як розповідають деякі експерти».
Що з цим можна зробити? Для того щоб вийти з-під блоку, компанії мають подати до податкової таблицю з повним переліком продукції та послуг, які вони надають, та довідку, яка описує діяльність.
Це ще один виклик для підприємців. «Компанії потрібно розрахувати наперед, які товари та послуги вона планує продавати чи закупити. Якщо йдеться про великий бізнес, це тисячі найменувань та декілька напружених днів для бухгалтерії», – каже Артемчук з ЄБА.
Чи вдасться в такий спосіб податковій виявити компанії, що ухиляються від оподаткування за допомогою «скруток», питання поки що відкрите. У ДПС аналізують отримані дані та обіцяють надати інформацію згодом.
Врегулювати ситуацію з блокуванням податкових накладних у ДПС обіцяють до кінця цього місяця. «Більше половини поданих таблиць даних платників податку податковою враховано, а відсоток зупинених податкових накладних станом на сьогодні знизився до 1,2%», – зазначив заступник голови ДПС Сокур.
Гетманцев каже, що фінкомітет уже подав до Мінфіну пропозиції щодо вдосконалення процесу блокування податкових накладних. «Одна із змін – скасування блокування для невеликих обсягів закупівель/продажу, – уточнює він. – Я не розумію, навіщо блокувати податкову накладну на 1000 грн, який тут є фіскальний ризик». Ці зміни має затвердити Мінфін цього тижня, додав Гетманцев.
Співрозмовники із СУП, кажуть, що після того, як проблема вийшла у публічну площину, робота податкової в цьому напрямку покращилась. Представники ЄБА та Ради бізнес-омбудсмена поки що не бачать суттєвих зрушень.
Рішення Мінфіну вже спровокувало ще більші затримки з відшкодуванням ПДВ. Ймовірно, підприємцям не варто розраховувати на отримання коштів раніше початку 2023 року. Чотири підприємці та співрозмовники у двох бізнес-асоціаціях, з якими спілкувався Forbes, зазначили що середня затримка з відшкодуванням ПДВ зараз становить 2–3 місяці.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.