Сага про спробу інвесторів із Китаю купити «Мотор Січ» триває вже пʼять років і може розтягнутися ще на 10 років. Ціна питання – $4,5 млрд, які Україна втратить, якщо не зможе довести свою правоту в Гаазі
Чотири роки тому, на початку червня 2017-го, власник китайської компанії Beijing Skyrizon та український виробник авіадвигунів «Мотор Січ» попросили Антимонопольний комітет України (АМКУ) схвалити їхнє злиття. Згідно з поданими документами, громадянин Китаю через підконтрольні структури вже володів 41% акцій «Мотор Січ».
Купівля акцій відбулася без схвалення АМКУ, і у вересні того ж року СБУ розпочала кримінальну справу за статтями про диверсію та підготовку до злочину, а Шевченківський райсуд Києва заарештував акції компанії. Арешт акцій не дає змоги провести збори акціонерів та отримати дивіденди чи змінити менеджмент.
Серед метушні з акціями восени 2020 року китайська Skyrizon та DCH Group українського бізнесмена Олександра Ярославського подали ще одну заявку до АМКУ на придбання «Мотор Січ». Але наступного дня президент Володимир Зеленський закликав невідкладно вжити заходів щодо захисту економічних інтересів держави у звʼязку з придбанням підприємства.
Наприкінці 2020-го китайські інвестори направили позов до міжнародного арбітражу, щоб стягнути з України $3,5 млрд. Вони вважають, що Київ порушив угоду про захист інвестицій між Україною та Китаєм від 1992 року.
У лютому 2021-го позовні вимоги зросли на $100 млн, до $3,6 млрд, через приєднання до позову нових позивачів. А в листопаді китайські інвестори надали нові докази до міжнародного арбітражного суду в Гаазі, вимоги зросли ще на $900 млн – до $4,5 млрд.
Як у китайських інвесторів виявилися акції «Мотор Січ»
Інвестори з Китаю купили контрольний пакет «Мотор Січ» через офшори за близько $700 млн, заявив у квітні 2021 року голова фракції «Слуга народу» Давид Арахамія.
Майже 53% акцій компанії належать маловідомим компаніям, зареєстрованим у Панамі, Белізі, на Віргінських островах та на Кіпрі. Ще 5% – громадянину Китаю Ван Сіньлею, свідчать дані Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Особи, які купували акції компанії, за словами Арахамії, звинувачені в Китаї в розтраті коштів у особливо великих розмірах, оскільки кредиторами цієї угоди були державні банки Китаю. «Зараз у нас певною мірою патова ситуація, – сказав він. – Ми не хочемо порушувати інтереси китайських інвесторів, якщо це легітимні інвестори. Але поки що акції заарештовані, а жодних інших рішень не прийнято».
Після того як китайські інвестори подали до суду на Україну, Зеленський у березні 2021 року ввів у дію рішення РНБО про повернення «Мотор Січ» державі, а в парламенті почали готувати законопроєкт про націоналізацію. Щоправда, колишній віцепремʼєр Олег Уруський заявив виданню Uaprom, що уряд більше не планує домагатися націоналізації заводу. Він не вказав причини. «Йдеться про встановлення контролю держави над стратегічним підприємством», – сказав Уруський.
Чому збільшилися позовні вимоги
З моменту предʼявлення первинної вимоги минув рік, і китайська сторона скористалася своїм правом збільшити позовні вимоги, розрахувавши суму збитків за цей час, каже юрист Juscutum Максим Бойко. За його словами, позовні вимоги включають розмір інвестицій, а також недоотриманий прибуток, на який розраховували інвестори.
У суму також можуть входити кредити, які Skyrizon взяла для купівлі «Мотор Січ» та будівництва спільного підприємства в Китаї, яке зараз заморожено. «Не можна виключати, що сума позовних вимог неодноразово збільшуватиметься в майбутньому», – каже Бойко.
Скільки може тривати розгляд
На ухвалення остаточного рішення в подібній справі може піти понад 10 років, каже Бойко. Як аналогію юрист наводить справу ЮКОСу в міжнародному арбітражі в Гаазі – вона тривала 10 років, ще шість років пішло на оскарження.
Однак справа може завершитися і раніше, якщо сторони укладуть мирову угоду, про готовність до укладання якої постійно вказує китайська сторона.
Щоб спонукати українську владу до мирової, окрім розглядів в українських та міжнародних судах, китайські інвестори також привертають максимальну увагу громадськості до цієї справи, щоб показати, який несприятливий інвестиційний клімат в Україні, каже юрист.
Чистий прибуток «Мотор Січ» у 2020 році – 840,8 млн грн за виручки 11,4 млрд грн, свідчать дані «СПАРК-Інтерфакс».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.