На окупованих територіях росіяни захоплюють українські супермаркети та гіпермаркети: «Сільпо», «Епіцентр» та «Нову Лінію», АТБ. У Varus, «METRO Україна», «Економ Плюс» кажуть, що не знають, що з їхніми деякими магазинами на тимчасово окупованих територіях. Окупанти змінюють вивіски, крадуть товар та змушують працівників виходити працювати в магазини. Ритейлери втратили сотні магазинів та отримали мільярди гривень збитків, йдеться в матеріалі Forbes.
Ключові факти
- Звʼязок з супермаркетом в Енергодарі втратила мережа супермаркетів Varus, з гіпермаркетом в Маріуполі – «METRO Україна», з магазинами біля дому в Запорізькій області – «Економ Плюс». Втрачений контроль над активами – мільйонні збитки. У «Економ Плюс» їх попередньо оцінюють у більше 100 млн грн, в Fozzy Group – у 2,8 млрд грн.
- Як стало відомо Forbes, у магазини АТБ в Новій Каховці окупанти привезли касове обладнання, щоб торгувати в рублях. Це єдине оновлення в захоплених магазинах, у яких загарбники привласнюють все: торгові стелажі, холодильні камери та інше обладнання. Крім Нової Каховки окупанти захопили торгові точки АТБ у Бердянську, Мелітополі та Херсоні.
- Дизайнерське «Сільпо» в Херсоні переробили на так званий магазин «Ситний Маркет». Інші 17 супермаркетів «Сільпо» та три дискаунтери «Thrash! Траш!», які знаходяться у шести тимчасово окупованих містах, тимчасово закриті.
- У херсонському «Сільпо» розрахуватися за продукти можна гривнею та рублями. Терміналів у супермаркеті немає. Колишня працівниця презирливо називає захоплену торгову точку «богадельнею». За її словами, ніякої звітності ніхто не веде. Контролю за готівковими коштами теж немає.
- Овочі у захопленому «Сільпо» місцеві, а от решта продуктів – російського виробництва, каже жителька Херсону. Що стосується цін, то на деякі продукти вони майже вдвічі вищі, ніж були до повномасштабної війни.
- Щоб товари не дісталися окупантам, мережі розпродують їх чи перерозподіляють між іншими магазинами або ж роздають жителям міст.
Контекст
Ритейлери вже збирають докази, щоб отримати компенсацію за збитки, які їм нанесла РФ. Зараз українські ритейлери оцінюють їх у 50 млрд грн, підрахували у Ассоціації ритейлерів України. У середньому вони складають 30 475 грн на 1 кв. м площі пошкоджених торгових точок, або 17,4 млн грн на один пошкоджений магазин.
За даними дослідження, 41% збитків припадає на пошкодження будівель, приміщень магазинів, інженерних мереж, оздоблення тощо. Збитки за товарними залишками в магазинах (оцінка за закупівельною ціною) та втрати обладнання становили по 17%, втрати товару на складах – 14%, збитки складським, виробничим, офісним будівлям/приміщенням та обладнанню в них (які були у власності компаній) становили 9%, ще 2% становлять інші збитки.
У розрізі товарних груп найбільше постраждали продовольчі мережі – 60% від збитків у галузі.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.