Категорія
Новини
Дата

Збитки українських ритейлерів внаслідок війни сягнули понад 50 млрд грн

2 хв читання

Українські ритейлери отримали 50,7 млрд грн збитків внаслідок повномасштабної війни. Про це пише «Інтерфакс-Україна» з посиланням на опитування Асоціації ритейлерів України (RAU).

Ключові факти

  • Сумарний обсяг прямих збитків торговельної сфери оцінюється в 50,7 млрд грн — у середньому 30 475 грн на 1 кв. м площі пошкоджених торгових точок, або 17,4 млн грн на один пошкоджений магазин.
  • За даними дослідження, 41% збитків припадає на пошкодження будівель, приміщень магазинів, інженерних мереж, оздоблення тощо. Збитки за товарними залишками в магазинах (оцінка за закупівельною ціною) та втрати обладнання становили по 17%, втрати товару на складах – 14%, збитки складським, виробничим, офісним будівлям/приміщенням та обладнанню в них (які були у власності компаній) становили 9%, ще 2% становлять інші збитки.
  • У розрізі товарних груп найбільше постраждали продовольчі мережі – 60% від збитків у галузі. На другому місці – fashion-ритейлери, втрати яких становили 11% галузі торгівлі. До трійки найбільш постраждалих галузей торгівлі входять продавці електроніки та побутової техніки – 7% збитків у галузі.
  • «Окупація територій України та збитки ритейлу від військових дій унаслідок фізичних ушкоджень магазинів, знищення складів та товарів — ситуація, яка за часи незалежності України трапляється вже не вперше, — повідомив співзасновник та голова правління Асоціації ритейлерів України Андрій Жук. — Усі памʼятають 2014 рік, коли торговельні компанії зазнали значних збитків унаслідок окупації територій Донецької та Луганської областей, а також через анексію Криму. І якщо тоді не було прецедентів компенсації втрат, то тепер бізнес отримав такий шанс».
  • За даними дослідження, станом на 23 лютого 2022 року в середньому працювало 96 торгових точок на одну компанію, середній розмір торгової точки — 540 кв. м. Через два місяці від початку бойових дій продовжило працювати 70% торгових точок від довоєнної кількості на 74% площ від обсягу площ довоєнного періоду (тобто 20 060 магазинів загальною площею 11,4 млн кв. м із 28 549 магазинів від довоєнного періоду).
  • Протягом двох місяців військових дій суттєвої шкоди було завдано 2 910 торговим точкам площею 1,6 млн кв. м (10% торгових точок від довоєнної кількості та 11% від площі), 30% торгових точок залишалися закритими через два місяці після початку війни.
  • «50,7 млрд – це далеко не всі прямі збитки, яких зазнав український ритейл. На цьому етапі ми порахували тільки найбільші та найактивніші мережеві компанії. Багато малих регіональних мереж, немережеві підприємства, торгові точки на ринках залишаються не пораховані. Тому реальна цифра прямих збитків буде набагато більшою», — повідомив голова Української ради торгових центрів Максим Гаврюшин.
  • Він зазначив, що незабаром буде прораховано загальні втрати ритейлу, куди мають увійти недоотримані за три місяці війни прибутки з урахуванням їхнього постійного зростання. «У підсумку сума може бути у 3-4 рази більшою», — сказав Гаврюшин.
  • Дослідження проводилося у травні 2022 року. Торговим компаніям пропонувалося оцінити їхні втрати в нерухомості, обладнанні, товарних та складських запасах тощо за період із 24 лютого до 23 квітня 2022 року, без урахування втраченої вигоди. У дослідженні взяли участь 295 мережевих роздрібних компаній України, представлені 28 549 магазинами загальною торговою площею 15,4 млн кв. м. Серед них малі компанії, де працює від 3 до 20 торгових точок, становили 43%, середні компанії (21-50 точок) – 25% і великі мережі (де працює понад 50 обʼєктів) – 32%.

Контекст

Ритейл другий рік поспіль знаходився в топ-5 найбільш прибуткових галузей економіки України – сумарно за рік ритейлери заробляли понад 430 млрд грн. 

За 25 днів війни в Україні було закрито з тих чи інших причин 29% торгових точок, загалом — 3973 торгових об’єктів. Про це свідчать дані дослідження, яке провела RAU 18-21 березня.

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд