Розробники S.T.A.L.K.E.R. та стартап DMarket хотіли заробити на NFT-бумі. Чому проти них повстали фанати
Категорія
Новини
Дата

Розробники S.T.A.L.K.E.R. та стартап DMarket хотіли заробити на NFT-бумі. Чому проти них повстали фанати

Гра S.T.A.L.K.E.R. 2. Ілюстрація epicgames.com

В середу, 15 грудня, розробник гри S.T.A.L.K.E.R. 2, українська студія GSC Game World, повідомила про підтримку технології NFT у проекті. Так фанати могли б стати «частиною гри», придбавши там власного персонажа чи надпис. Вже 16 грудня GSC Game World відмовилась від своїх планів через масштабну критику та видалила усі пов’язані із NFT анонси. Чому геймери пішли війною проти найгарячішої технології 2021 року?

Що було у планах GSC Game World

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl – продовження пост-апокаліптичного RPG від української студії GSC Game World. Оригінальна гра вийшла у 2007 році та продалась накладом більш ніж у 15 млн екземлярів. Передзамовлення на сіквел стартували у квітні 2021 року, релізна версія повинна з’явитись у 2022-му.

За допомогою NFT розробники планували зробити новий S.T.A.L.K.E.R. цікавішим і заробити додаткові гроші розробку. Партнером проекту виступила платформа для продажу скінів DMarket, заснована Владом Панченком. Що конкретно хотіли продавати?

  • Оригінальна задумка, опублікована у нині видаленій заяві, полягала у створенні першої «металюдини». За допомогою NFT-аукціону компанія продала б можливість стати одним із другорядних NPC у грі. Переможець мав прийти до офісу GSC Game World для сканів обличчя – його образ став би частиною майбутнього S.T.A.L.K.E.R.
  • Также планувались інші продажі NFT-контенту, який би «не повпливал на геймплей та не давав переваг гравцям»: надписи на стінах, татуювання, рукавиці та емблеми для мережевої гри.

За що розкритикували студію

Одразу після публікації планів про залучення NFT до гри студія зіткнулась із погрозами скасувати передзамовлення. Чому технологія викликає відразу? Критика фанатів спирається на концетуальні питання до невзаємозамінних токенів.

  • NFT – це лише право володіння на актив, свого роду віртуальний чек. Сам віртуальний предмет – зображення, аудіо- чи відео-файл мають зберігатись на якомусь хостингу. Якщо видалити звідти файл, NFT буде фактично непридатним.
  • NFT повʼязують із крадіжками інтеллектуальної власності. Продавці регулярно викладають на популярних маркетплейсах цифрові предмети, зроблені іншими творцями. Видання WIRED у червні 2021 року описало випадок, коли цифрові крадії почали продавати творіння померлої художниці.
  • Враховуючи анонімну природу блокчейн-транзакцій, теоретично можливо прибати NFT у самого себе, а потім – пепродати іншому користувачеві за «нижчою» ціною, що відкриває простір для шахрайства.
  • Найпопулярніший блокчейн для розміщення NFT – Ethereum, друга за популярністю криптовалюта. Транзакції в ньому потребують обчислень, а отже мають негативний вплив на навколишнє довкілля.

«Ніхто з нас не очікував такого кібербулінгу і хейт-спічу», – розповів Forbes засновник DMarket Влад Панченко, який займався запуском NFT у S.T.A.L.K.E.R. «Вони геймери, ми геймери, тому хотіли зробити так, щоб усі були щасливі». Чому ж ідея не зайшла? На думку Панченко, гравці не розуміють, як працює технологія. «В геймінгу є багато прикладів того, як NFT використовували неправильно. Ми ж хотіли зробити це правильно», – запевняє він.

Із «правильних» способів запустити NFT розробники S.T.A.L.K.E.R. назвали:

  • створення окремої платформи для торгівлі (на базі DMarket), а не інтеграція у грі,
  • використання блокчейнів Solana та Polygon, які споживають менше енергії, тому вважаються еко-френдлі,
  • запуск NFT перед релізом гри, щоб не впливати на сюжет інших гравців.

Чому це не переконало фанатів? На думку засновника First NFT Agency Олексія Чусова, запуск NFT негативно сприйняли, перш за все давні фанати S.T.A.L.K.E.R. «Їм здалося, що уся цінність гри тепер перетікатиме у віртуальні предмети та NFT, – каже Чусов. – Через це на ринку можуть з’явитися хайп та спекулянти».

Для самого ж S.T.A.L.K.E.R. запуск маркетплейса міг би дати «други дихання», каже Чусов, адже на NFT можна заробити. Віртуальні предмети для шутера Counter-Strike, наприклад, коштують на DMarket від $500 до $1000. Гравці, можуть пізніше перепродавати ці предмети на віртуальному ринку.

Що кейс S.T.A.L.K.E.R. каже про NFT ринок

На думку Панченка, NFT скоро буде у кожній грі, а гравці просто сповільнюють розвиток цього тренду.

S.T.A.L.K.E.R. не єдина гра, яка пройшла через це. У жовтні фанати розкритикували гру Dead by Daylight, коли вона оголосила про запуск NFT. Така ж реакція була на новину від розробника ігор про їжака Соніка Sega, який підтримав NFT. Французький розробник ігор Ubisoft оголосив про запуск окремої платформи для торгівлі NFT – Ubisoft Quartz, та отримав свою порцію критики від фанатів.

«Віртуальні активи уже є величезною частиною економіки ігрової індустрії. Провідні розробники ігор бачать там гроші», – каже професор Університету Пенсильванії Кевін Вербах, який спеціалізується на блокчейні та цифрових активах. Загальний розмір ринку NFT у 2021 році досяг $22 млрд порівняно зі $100 млн минулого року.

Cеред трендів, за якими треба слідкувати, на думку Чусова, це блокчейн-ігри, які дозволяють володіти віртуальними предметами, а не просто грати для задоволення, а також ігри, які працюють за системою DAO, коли спільнота гравців сама управляє грою, без втручання менеджменту.

Матеріали по темі