Як створити маркетплейс для віртуального мистецтва, який може коштувати $10 млрд? Схоже, засновники NFT-платформи OpenSea знайшли відповідь /Фото SASHA MASLOV FOR FORBES
Категорія
Інновації
Дата

Як створити маркетплейс для віртуального мистецтва, який може коштувати $10 млрд? Схоже, засновники NFT-платформи OpenSea знайшли відповідь

Співзасновники Алекс Аталлах (ліворуч) і Девін Фінзер у новому невеличкому офісі OpenSea. Фото SASHA MASLOV FOR FORBES

Вважається, що стартапи повинні мати спеціалізацію, але засновники OpenSea процвітають завдяки тому, що організували відкритий ринок для створення і продажу NF-токенів різних напрямків – мистецтво, музика та ігри. Нині, коли їхні статки сягають сотень мільйонів доларів, а скоро можуть досягти мільярдів, у них інші турботи: конкуренти, шахраї і наступний обвал крипто

У березні 2020-го, коли коронавірус почав ширитися, засновники OpenSea Девін Фінзер і Алекс Аталлах були знервовані. Їхній стартап на пʼять людей розробив платформу, на якій користувачі можуть створювати, купувати й продавати різноманітні NF-токени. NF-токени – це компʼютерні файли, які використовуються в журналі, що називається блокчейн, для визначення власника унікальних цифрових активів, таких як мистецтво й музика.

Але за 26 місяців роботи в них усього 4000 активних користувачів, які виконують транзакцій на $1,1 млн на місяць, що (враховуючи 2,5% комісії з продажу) приносило OpenSea жалюгідні $28 000 місячного виторгу. Ринок NF-токенів, пригадує технічний директор компанії Аталлах, здавався мертвим. Він говорив із нами телефоном із підвалу будинку його батьків у Колорадо, куди переїхав після запровадження локдауну в Нью-Йорку. 

Насторожувало ще й те, що Rare Bits, прямий конкурент із кращими інвестиціями, оголосив про припинення роботи. Двоє керівників поставили перед собою безкомпромісну мету: до кінця року вони мають удвічі збільшити бізнес. Їм це вдалося до вересня.

Рік NF-токенів: співзасновники Алекс Аталлах (ліворуч) і Девін Фінзер у новому невеличкому офісі OpenSea. Компанія, яка почала роботу в 2018-му, цього року може заробити понад $300 млн виторгу, в той час як у 2020-му він становив менше $1 млн. /Фото SASHA MASLOV FOR FORBES

Рік NF-токенів: співзасновники Алекс Аталлах (ліворуч) і Девін Фінзер у новому невеличкому офісі OpenSea. Компанія, яка почала роботу в 2018-му, цього року може заробити понад $300 млн виторгу, в той час як у 2020-му він становив менше $1 млн. Фото SASHA MASLOV FOR FORBES

Нарешті у лютому 2021-го ринок NF-токенів вийшов зі сплячки – і оскаженів. У липні OpenSea обробив продажів NF-токенів на $350 млн. Того ж місяця в раунді інвестицій, який очолила фірма Andreessen Horowitz, стартап зібрав $100 млн верчурного капіталу за оцінки $1,5 млрд.

У серпні, коли хайп NF-токенів досяг апогею, продажі зросли в 10 разів, до $3,4 млрд, що принесло OpenSea $85 млн комісійних за місяць, натомість витрати компанії склали, ймовірно, менше $5 млн. Хоч із того часу транзакції впали до приблизно $2 млрд на місяць, у платформи тепер 1,8 млн активних користувачів і домінантна частка ринку. Наразі в компанії працює 70 людей, і вона шукає ще десятки працівників, серед яких вкрай необхідні представники служби обслуговування клієнтів.

Останнім часом ходять чутки про ще один раунд інвестицій за оцінки, яка може сягнути $10 млрд. У гендиректора Фінзера, 31, і Аталлаха, 29, по 19% часток компанії в кожного, тому їхні статки становлять сотні мільйонів доларів, але цілком можливо, що невдовзі вони стануть новими мільярдерами індустрії крипто.

Та Аталлах не вирізнявся хвалькуватістю, коли в листопаді був у новому ресторані готелю на Таймс-Сквер, сидячи біля 10-метрової копії Статуї Свободи, яка тримає не факел, а коктейль. Там проходила третя щорічна конвенція NFT.NYC, на яку зареєструвалися 5500 учасників, а ще 3000 записалися до списку очікування. Молоді й захоплені ентузіасти крипто ходили по готелю у футболках з емблемою Bored Ape Yacht Club – данина колекції з 10 000 мавпячих NF-токенів, власники яких вважають себе клубом.

Можна сказати, що скромність стоїть у центрі успішної стратегії Фінзера і Аталлаха. Деякі радники підштовхували їх до того, щоб знайти певну нішу на ринку NF-токенів, скажімо, мистецтво, ігри чи музика. Та вони вирішили створити універсальну платформу, бо не вважали себе достатньо прозорливими, щоб передбачити, який вид NF-токенів стане найпопулярнішим.

Окрім того, що компанія не зупинялася на чомусь одному, OpenSea, каже Фінзер, досягла успіху просто завдяки тому, що «була в потрібному місці в потрібний час» і дослухалася до бажань користувачів.

У платформи є NF-токени на еthereum та інших блокчейнах, а всі купівлі здійснюють у крипто. Продавці можуть встановити фіксовану вартість або влаштувати аукціон. Автори творів зберігають право на відсоток від кожного перепродажу.

У майбутньому Фінзер вважає, що модель підтвердження права власності за допомогою NF-токенів можна буде використовувати будь-де: від продажу концертних квитків до нерухомості. Він лише не впевнений, куди ця модель прийде спочатку. «У мене завжди було туманне уявлення про майбутнє», – каже він.

Попри раптовий успіх, перед OpenSea стоять великі і різноманітні ризики: від шахраїв та ще одного затишшя на ринку NF-токенів до нових конкурентів. У жовтні Coinbase, найбільша у країні криптобіржа і один із перших інвесторів OpenSea, запустить власний маркетплейс для NF-токенів.

За кілька тижнів у Coinbase зібрався список очікування із 2,5 млн підписників, а гендиректор компанії Браян Армстронґ прогнозує, що цей новий бізнес «може бути так само великим або ще більшим» за бізнес із криптовалютою.

Стратегія відкритого ринку підвищує для OpenSea небезпеку підробок, шахрайства і махінацій – запитайте у Amazon чи eBay. Наприклад, шахрай може скопіювати зображення чужого твору і продати його як NF-токен на OpenSea. 

Фінзер запевняє, що сайт автоматично знаходить фейки, і в них працюють модератори, які детально розглядають підозрілі пропозиції. Та співробітники теж можуть бути частиною проблеми.

У вересні Фінзер затребував звільнення голови продукту OpenSea, після того як користувачі в Twitter виявили, що через криптогаманець, повʼязаний із цим керівником, купувалися NF-токени. Але проблема була в тому, що купував він ті роботи, які невдовзі опинялися в топі на домашній сторінці OpenSea, а таке козирне місце сприяє росту цін на твори. Іншими словами, його звинуватили у свого роду інсайдерській торгівлі NF-токенами.

І хоч вони здаються скромними, засновників OpenSea аж ніяк не можна звинуватити у відсутності амбіцій. Фінзер, який виріс у районі Затоки Сан-Франциско в родині лікарки й програмного інженера, каже, що він був «спустошений», коли його не взяли у Гарвард, Стенфорд, Принстон і Єль. Попрацювавши трохи у Pinterest програмним інженером, він став співзасновником свого першого стартапу, Claimdog, у 2015-му, а рік по тому продав його компанії Credit Karma.

У дитинстві Аталлах, син іранських іммігрантів, який народився в Колорадо, робив таблиці для порівняння усього: від птахів до браузерів. Після закінчення Стенфорду він працював програмістом, до того як обʼєднався із Фінзером. 

У січні 2018-го вони подалися в Y Combinator, акселератор для стартапів, з ідеєю платити крипто користувачам за те, що ті діляться своїм інтернетом. Але на той момент CryptoKitties – мальовані віртуальні коти, право власності на яких записуються в блокчейн еthereum, – поглинули увагу людей.

«Це був перший раз, коли люди, які не надто цікавилися крипто, раптово звернули на нього увагу. Мені це здалося чимось дуже потужним», – каже Аталлах. Вони швидко переключилися на OpenSea, а згодом переїхали з компанією до Нью-Йорку.

Як і у випадку із Beanie Babies, їхніми плюшевими попередниками, CryptoKitties не стали колекційним матеріалом, який можна перетворити на інвестицію, їх було так багато, що більшість із цих цифрових кошенят оцінювали в копійки. Після злету на початку 2018-го інтерес до крипто і NF-токенів майже зник.

Пробудження ринку на початку 2021-го – це не заслуга OpenSea. Такі платформи, як Nifty Gateway (належить близнюкам-мільярдерам Вінклвоссам), захопили увагу завдяки високоякісному мистецтву. Минулого березня на аукціоні Christie’s продали картину «Повсякденності. Перші 5000 днів» цифрового художника Beeple за $69 млн, яка стала третьою найдорожчою роботою діючого художника.

Матеріали по темі

Що більш захмарні суми віддають за NF-токени, то більше й більше звичайних людей вирішують стати художниками, колекціонерами й спекулянтами. Такі мрійники й пішли на OpenSea, який дотримується риторики «будь-хто може бути художником», пропонує вторинний ринок і корисні функції.

Наприклад, сайт має багаторівневий фільтр, щоб користувачі могли знайти NF-токени з найбільш рідкісними, і теоретично найдорожчими, характеристиками.

Коли створюється новий NF-токен і про це робиться запис в ethereum, сайт автоматично створює вебсторінку із зображенням твору. Непогана функція, якщо врахувати, що NF-токени стали символами статусу. Тепер люди діляться своїми сторінками на OpenSea і змінюють фото профілю в Twitter на NF-токен, яким володіють.

«Отак люди, керуючись заздрістю і бажанням виділитися, дають нам уявлення про їхні враження від роботи компанії. А OpenSea дійсно захопив цей ринок», – зауважує Річард Чен, партнер у венчурній фірмі 1Confirmation і один із перших інвесторів OpenSea.

27-річний Дені, колишній модний дизайнер, який живе в Джорджії, перетворив $17 000 інвестицій у NF-токени, такі як World of Women («Світ жінок»), на портфель, який вартий $715 000.

Ей Джей, колишній 37-річний гендиректор ігрової компанії з Північної Кароліни, вклав менше $10 000 у NF-токени і тепер оцінює свої цифрові активи у $1,3 млн.

Нещодавно Ей Джей переконав свого брата-гастроентеролога почати купувати NF-токени. А його брат, в свою чергу, підсадив на NF-токени своїх друзів. «Тепер одразу після проведення колоноскопії вони хапаються за телефони, щоб подивитися на нові NF-токени», – розказує Ей Джей.

Не що інше, як бульбашка, а тому виникає запитання: що станеться із OpenSea, коли вона лусне. Фінзер відповідає: «У нас є необхідні припаси на випадок зими».

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

30 до 30 | Квартал 95, лідер "Великого будівництва"