Співзасновники Алекс Аталлах (ліворуч) і Девін Фінзер у новому невеличкому офісі OpenSea. /SASHA MASLOV FOR FORBES
Категорія
Інновації
Дата

Як створити маркетплейс для віртуального мистецтва, який може коштувати $10 млрд? Схоже, засновники NFT-платформи OpenSea знайшли відповідь

Співзасновники Алекс Аталлах (ліворуч) і Девін Фінзер у новому невеличкому офісі OpenSea. Фото SASHA MASLOV FOR FORBES

Вважається, що стартапи повинні мати спеціалізацію, але засновники OpenSea процвітають завдяки тому, що організували відкритий ринок для створення і продажу NF-токенів різних напрямків – мистецтво, музика та ігри. Нині, коли їхні статки сягають сотень мільйонів доларів, а скоро можуть досягти мільярдів, у них інші турботи: конкуренти, шахраї і наступний обвал крипто

У березні 2020-го, коли коронавірус почав ширитися, засновники OpenSea Девін Фінзер і Алекс Аталлах були знервовані. Їхній стартап на пʼять людей розробив платформу, на якій користувачі можуть створювати, купувати й продавати різноманітні NF-токени. NF-токени – це компʼютерні файли, які використовуються в журналі, що називається блокчейн, для визначення власника унікальних цифрових активів, таких як мистецтво й музика.

Але за 26 місяців роботи в них усього 4000 активних користувачів, які виконують транзакцій на $1,1 млн на місяць, що (враховуючи 2,5% комісії з продажу) приносило OpenSea жалюгідні $28 000 місячного виторгу. Ринок NF-токенів, пригадує технічний директор компанії Аталлах, здавався мертвим. Він говорив із нами телефоном із підвалу будинку його батьків у Колорадо, куди переїхав після запровадження локдауну в Нью-Йорку. 

Насторожувало ще й те, що Rare Bits, прямий конкурент із кращими інвестиціями, оголосив про припинення роботи. Двоє керівників поставили перед собою безкомпромісну мету: до кінця року вони мають удвічі збільшити бізнес. Їм це вдалося до вересня.

SASHA MASLOV FOR FORBES

Рік NF-токенів: співзасновники Алекс Аталлах (ліворуч) і Девін Фінзер у новому невеличкому офісі OpenSea. Компанія, яка почала роботу в 2018-му, цього року може заробити понад $300 млн виторгу, в той час як у 2020-му він становив менше $1 млн. Фото SASHA MASLOV FOR FORBES

Нарешті у лютому 2021-го ринок NF-токенів вийшов зі сплячки – і оскаженів. У липні OpenSea обробив продажів NF-токенів на $350 млн. Того ж місяця в раунді інвестицій, який очолила фірма Andreessen Horowitz, стартап зібрав $100 млн верчурного капіталу за оцінки $1,5 млрд.

У серпні, коли хайп NF-токенів досяг апогею, продажі зросли в 10 разів, до $3,4 млрд, що принесло OpenSea $85 млн комісійних за місяць, натомість витрати компанії склали, ймовірно, менше $5 млн. Хоч із того часу транзакції впали до приблизно $2 млрд на місяць, у платформи тепер 1,8 млн активних користувачів і домінантна частка ринку. Наразі в компанії працює 70 людей, і вона шукає ще десятки працівників, серед яких вкрай необхідні представники служби обслуговування клієнтів.

Останнім часом ходять чутки про ще один раунд інвестицій за оцінки, яка може сягнути $10 млрд. У гендиректора Фінзера, 31, і Аталлаха, 29, по 19% часток компанії в кожного, тому їхні статки становлять сотні мільйонів доларів, але цілком можливо, що невдовзі вони стануть новими мільярдерами індустрії крипто.

Та Аталлах не вирізнявся хвалькуватістю, коли в листопаді був у новому ресторані готелю на Таймс-Сквер, сидячи біля 10-метрової копії Статуї Свободи, яка тримає не факел, а коктейль. Там проходила третя щорічна конвенція NFT.NYC, на яку зареєструвалися 5500 учасників, а ще 3000 записалися до списку очікування. Молоді й захоплені ентузіасти крипто ходили по готелю у футболках з емблемою Bored Ape Yacht Club – данина колекції з 10 000 мавпячих NF-токенів, власники яких вважають себе клубом.

Можна сказати, що скромність стоїть у центрі успішної стратегії Фінзера і Аталлаха. Деякі радники підштовхували їх до того, щоб знайти певну нішу на ринку NF-токенів, скажімо, мистецтво, ігри чи музика. Та вони вирішили створити універсальну платформу, бо не вважали себе достатньо прозорливими, щоб передбачити, який вид NF-токенів стане найпопулярнішим.

Окрім того, що компанія не зупинялася на чомусь одному, OpenSea, каже Фінзер, досягла успіху просто завдяки тому, що «була в потрібному місці в потрібний час» і дослухалася до бажань користувачів.

У платформи є NF-токени на еthereum та інших блокчейнах, а всі купівлі здійснюють у крипто. Продавці можуть встановити фіксовану вартість або влаштувати аукціон. Автори творів зберігають право на відсоток від кожного перепродажу.

У майбутньому Фінзер вважає, що модель підтвердження права власності за допомогою NF-токенів можна буде використовувати будь-де: від продажу концертних квитків до нерухомості. Він лише не впевнений, куди ця модель прийде спочатку. «У мене завжди було туманне уявлення про майбутнє», – каже він.

Попри раптовий успіх, перед OpenSea стоять великі і різноманітні ризики: від шахраїв та ще одного затишшя на ринку NF-токенів до нових конкурентів. У жовтні Coinbase, найбільша у країні криптобіржа і один із перших інвесторів OpenSea, запустить власний маркетплейс для NF-токенів.

За кілька тижнів у Coinbase зібрався список очікування із 2,5 млн підписників, а гендиректор компанії Браян Армстронґ прогнозує, що цей новий бізнес «може бути так само великим або ще більшим» за бізнес із криптовалютою.

Стратегія відкритого ринку підвищує для OpenSea небезпеку підробок, шахрайства і махінацій – запитайте у Amazon чи eBay. Наприклад, шахрай може скопіювати зображення чужого твору і продати його як NF-токен на OpenSea. 

Фінзер запевняє, що сайт автоматично знаходить фейки, і в них працюють модератори, які детально розглядають підозрілі пропозиції. Та співробітники теж можуть бути частиною проблеми.

У вересні Фінзер затребував звільнення голови продукту OpenSea, після того як користувачі в Twitter виявили, що через криптогаманець, повʼязаний із цим керівником, купувалися NF-токени. Але проблема була в тому, що купував він ті роботи, які невдовзі опинялися в топі на домашній сторінці OpenSea, а таке козирне місце сприяє росту цін на твори. Іншими словами, його звинуватили у свого роду інсайдерській торгівлі NF-токенами.

І хоч вони здаються скромними, засновників OpenSea аж ніяк не можна звинуватити у відсутності амбіцій. Фінзер, який виріс у районі Затоки Сан-Франциско в родині лікарки й програмного інженера, каже, що він був «спустошений», коли його не взяли у Гарвард, Стенфорд, Принстон і Єль. Попрацювавши трохи у Pinterest програмним інженером, він став співзасновником свого першого стартапу, Claimdog, у 2015-му, а рік по тому продав його компанії Credit Karma.

У дитинстві Аталлах, син іранських іммігрантів, який народився в Колорадо, робив таблиці для порівняння усього: від птахів до браузерів. Після закінчення Стенфорду він працював програмістом, до того як обʼєднався із Фінзером. 

У січні 2018-го вони подалися в Y Combinator, акселератор для стартапів, з ідеєю платити крипто користувачам за те, що ті діляться своїм інтернетом. Але на той момент CryptoKitties – мальовані віртуальні коти, право власності на яких записуються в блокчейн еthereum, – поглинули увагу людей.

«Це був перший раз, коли люди, які не надто цікавилися крипто, раптово звернули на нього увагу. Мені це здалося чимось дуже потужним», – каже Аталлах. Вони швидко переключилися на OpenSea, а згодом переїхали з компанією до Нью-Йорку.

Як і у випадку із Beanie Babies, їхніми плюшевими попередниками, CryptoKitties не стали колекційним матеріалом, який можна перетворити на інвестицію, їх було так багато, що більшість із цих цифрових кошенят оцінювали в копійки. Після злету на початку 2018-го інтерес до крипто і NF-токенів майже зник.

Пробудження ринку на початку 2021-го – це не заслуга OpenSea. Такі платформи, як Nifty Gateway (належить близнюкам-мільярдерам Вінклвоссам), захопили увагу завдяки високоякісному мистецтву. Минулого березня на аукціоні Christie’s продали картину «Повсякденності. Перші 5000 днів» цифрового художника Beeple за $69 млн, яка стала третьою найдорожчою роботою діючого художника.

Матеріали по темі

Що більш захмарні суми віддають за NF-токени, то більше й більше звичайних людей вирішують стати художниками, колекціонерами й спекулянтами. Такі мрійники й пішли на OpenSea, який дотримується риторики «будь-хто може бути художником», пропонує вторинний ринок і корисні функції.

Наприклад, сайт має багаторівневий фільтр, щоб користувачі могли знайти NF-токени з найбільш рідкісними, і теоретично найдорожчими, характеристиками.

Коли створюється новий NF-токен і про це робиться запис в ethereum, сайт автоматично створює вебсторінку із зображенням твору. Непогана функція, якщо врахувати, що NF-токени стали символами статусу. Тепер люди діляться своїми сторінками на OpenSea і змінюють фото профілю в Twitter на NF-токен, яким володіють.

«Отак люди, керуючись заздрістю і бажанням виділитися, дають нам уявлення про їхні враження від роботи компанії. А OpenSea дійсно захопив цей ринок», – зауважує Річард Чен, партнер у венчурній фірмі 1Confirmation і один із перших інвесторів OpenSea.

27-річний Дені, колишній модний дизайнер, який живе в Джорджії, перетворив $17 000 інвестицій у NF-токени, такі як World of Women («Світ жінок»), на портфель, який вартий $715 000.

Ей Джей, колишній 37-річний гендиректор ігрової компанії з Північної Кароліни, вклав менше $10 000 у NF-токени і тепер оцінює свої цифрові активи у $1,3 млн.

Нещодавно Ей Джей переконав свого брата-гастроентеролога почати купувати NF-токени. А його брат, в свою чергу, підсадив на NF-токени своїх друзів. «Тепер одразу після проведення колоноскопії вони хапаються за телефони, щоб подивитися на нові NF-токени», – розказує Ей Джей.

Не що інше, як бульбашка, а тому виникає запитання: що станеться із OpenSea, коли вона лусне. Фінзер відповідає: «У нас є необхідні припаси на випадок зими».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні