Один із найбагатших українців Костянтин Жеваго планує оскаржити націоналізацію кременчуцького автомобільного заводу «АвтоКрАЗ» і вже готує позов до Верховного Суду, про це він розповів в інтервʼю Forbes Ukraine.
⚡️Ексклюзивно: спікер на форумі «Енергія бізнесу» – Деніел Єрґін, віце-голова S&P Global, письменник та лауреат Пулітцерівської премії. Він автор бестселерів про енергетику та світову економіку, зокрема «The Prize» і «The New Map». Вже 9 жовтня зустрінемося.
Ключові факти
- Жеваго зазначив, що планує «діяти в межах чинного законодавства». «Процедура дозволяє йти з позовом одразу до Верховного Суду. Готуємо», – сказав він.
- «Я «АвтоКрАЗом» дуже пишаюся. Подивіться на фон за моєю спиною. Це ракетний комплекс «Нептун», який стоїть на шасі КрАЗу. Оці ракети героїчно і символічно потопили крейсер «Москва». Розробка шасі для «Нептуна», побудованого спільно з КБ «Луч», коштувала мені як акціонеру кількох десятків мільйонів гривень. Якби держава хотіла насправді розвивати підприємство, вона б замовляла ці комплекси», – заявив Жеваго.
- Бізнесмен назвав «брехнею» заяву міністра оборони Олексія Резнікова про те, що причиною націоналізації «АвтоКрАЗу» є затягування і невиконання державного замовлення у 2022 році.
- «Це брехня. Вони не хотіли нам сплачувати за машини, які вже були зібрані. Відмовлялися сплачувати курсову різницю після того, як курс зріс до 36 грн/$, а контракти укладали за курсом 28 грн/$. Ми сказали: «Будь ласка, по-чесному компенсуйте нам вартість, тому що багато компонентів ми купуємо за долари». Замість цього купували «Татри», які дорожчі в чотири рази – і за долари та євро, а не за українську гривню», – додав він.
- За його словами, підприємство було готове надати гарантії виконання держзамовлення, але на умовах передплат.
- «Готові покласти долари на рахунки будь-якого державного банку і надати гарантію на всю суму передплати, що ви ці гроші отримаєте, якщо ми не поставимо автомобілі. Натомість нам пропонують контракти без передплати, а потім не платять рік, два, три… Змінюється курс, маємо суди, карні справи», – пояснив він.
Контекст
6 листопада «Укрнафта» та «Укртатнафта» Ігоря Коломойського, «АвтоКрАЗ» Костянтина Жеваго, «Запоріжтрансформатор» Костянтина Григоришина та «Мотор Січ» Вʼячеслава Богуслаєва примусово були переведені у власність Міноборони. Держава скористалася можливістю вилучати приватну власність під час воєнного стану.
Forbes оцінював відчужені державою активи у $956,5 млн. До 24 лютого їх сукупна вартість була у 2,5 раза вищою – $2,426 млрд.
Тоді міністр оборони Олексій Резніков зазначав, що про націоналізацію підприємств не йдеться – Міноборони перебрало на себе контроль над ними на час воєнного стану. Через рік після його завершення або через пʼять років у разі, якщо цей період затягнеться, уряд має повернути акції колишнім власникам або компенсувати їх вартість.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.